Το όραμα για το Ελληνικό γίνεται πραγματικότητα
Στα νότια προάστια της Αθήνας, το πολυαναμενόμενο σχέδιο για τη μετατροπή του πρώην αεροδρομίου της πόλης στη μεγαλύτερη έξυπνη πόλη της Ευρώπης αποκτά επιτέλους σάρκα και οστά.
Σύμφωνα με το Bloomberg, μετά από μια δεκαετία καθυστερήσεων, το όραμα για το Ελληνικό γίνεται πραγματικότητα.
Το Marina Tower, που σύντομα θα γίνει ο πρώτος ουρανοξύστης της Ελλάδας, αρχίζει να υψώνεται. Σιδερένιοι σκελετοί πολυκατοικιών παίρνουν τη θέση τους. Όταν κάποιος σταθεί στη μαρίνα, έχοντας για θέα τον Σαρωνικό κόλπο από τη μία πλευρά και τον ουρανοξύστη από την άλλη, είναι δυνατόν να φανταστεί πως θα είναι περίπου η μελλοντική πόλη, η οποία θα διαθέτει ελεύθερους χώρους, βιώσιμες πηγές ενέργειας και άφθονο πράσινο που σήμερα λείπουν από την Αθήνα.
«Υπήρχε κάποια δικαιολογημένη δυσπιστία» κατά τις πρώτες ημέρες του έργου, δήλωσε ο Οδυσσέας Αθανασίου σε συνέντευξή του. Ο Αθανασίου είναι ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda, του κατασκευαστή που βρίσκεται πίσω από την ανάπτυξη πολλαπλών χρήσεων.
Με μια έκταση 6.200 στρεμμάτων, 20 λεπτά με το αυτοκίνητο έξω από την Αθήνα, το Ελληνικό θα μεταμορφώσει τόσο την ακτογραμμή όσο και την χώρα συνολικά. Είναι το είδος του έργου που συνήθως βλέπουμε στην Κίνα ή στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, και ένα σημάδι της αναγέννησης της Ελλάδας μετά την κρίση και του επακόλουθου ενθουσιασμού των επενδυτών.
Οι προγραμματιστές προβλέπουν ότι θα προσθέσει 2,5 ποσοστιαίες μονάδες στο ΑΕΠ της χώρας, ενώ θα δημιουργήσει έως και 80.000 νέες θέσεις εργασίας, αποφέροντας φορολογικά έσοδα άνω των 10 δισεκατομμυρίων ευρώ μετά την ολοκλήρωσή του το 2037.
Αναμένεται επίσης να προσελκύει ένα εκατομμύριο τουρίστες ετησίως, οι οποίοι θα μπορούν να επιλέξουν μεταξύ ενός ξενοδοχείου Mandarin Oriental και ενός ολοκληρωμένου καζίνο-θέρετρου για τη διαμονή τους.
Σε ανάκαμψη ο τουρισμός στην Ελλάδα
Ο τουριστικός τομέας της Ελλάδας έχει ανακάμψει μετά την εποχή του Covid, με 32 εκατομμύρια επισκέπτες πέρυσι οι οποίοι για το 2024 αναμένεται να είναι πολλοί περισσότεροι.
Για όσους θέλουν να μείνουν μόνιμα στο Ελληνικό, 243 σπίτια έχουν ήδη βγει προς πώληση στη γειτονιά που ονομάζεται Μικρή Αθήνα, και 140 έχουν δεσμευτεί.
Τα διαμερίσματα του Marina Tower, οι παραθαλάσσιες βίλες και τα condos εξαντλήθηκαν κατευθείαν και η Lamda ανακοίνωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ότι τα έσοδα από τις πωλήσεις ακινήτων ανήλθαν σε 641 εκατ. ευρώ από τον περασμένο Μάρτιο.
Η πλειονότητα των αγοραστών ήταν Έλληνες υπήκοοι και η πόλη αναμένεται να στεγάσει έως και 20.000 άτομα σε περίπου 10.000 κατοικίες μέσα στα επόμενα 13 χρόνια.
Με βάση τον πολεοδομικό σχεδιασμό της πόλης των 15 λεπτών, οι κάτοικοι του Ελληνικού θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε σχολεία, πάρκα, γραφεία, καταστήματα, ακόμη και στην παραλία σε λιγότερο από ένα τέταρτο της ώρας.
Σε όλο το συγκρότημα θα υπάρχει λογισμικό για την εποπτεία των υπηρεσιών αποβλήτων, ύδρευσης και ενέργειας. «Είναι μια έξυπνη πόλη από άκρη σε άκρη», δήλωσε ο Αθανασίου, προσθέτοντας «μας αρέσει να την αποκαλούμε Zip Code Paradise».
Οι προκλήσεις
Η διαδικασία για την έναρξη της λειτουργίας του Ελληνικού δεν ήταν ομαλή. Όταν η Lamda αγόρασε το οικόπεδο το 2014, τμήματα του ήταν γεμάτα με τα ερείπια του πρώην αεροδρομίου -συμπεριλαμβανομένων εγκαταλελειμμένων αεροσκαφών- ενώ άλλα τμήματα φιλοξενούσαν πρόσφυγες και μετανάστες χωρίς χαρτιά. Το παραλιακό μέτωπο ήταν διάσπαρτο με κέντρα νυχτερινής διασκέδασης και ξεχασμένες από καιρό αθλητικές εγκαταστάσεις.
Οι καθυστερήσεις στη διαδικασία αδειοδότησης παρέσυραν τα πράγματα ακόμη περισσότερο, και το γεγονός ότι η Ελλάδα ήταν ουσιαστικά χρεοκοπημένη όταν προτάθηκε το έργο έκανε ακόμη πιο δύσκολο το όλο εγχείρημα.
«Είχαμε έναν κατασκευαστικό τομέα στην Ελλάδα που βρισκόταν στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων δέκα ετών, λόγω της κρίσης», εξήγησε ο Αθανασίου. «Ο κόσμος είχε εγκαταλείψει τη χώρα και οι κατασκευαστικές εταιρείες δεν ήταν τόσο ισχυρές όσο παλιά. Το αυξημένο κόστος των κατασκευών λόγω της ενεργειακής κρίσης μετά το περιστατικό στην Ουκρανία επιβάρυνε αυτή την κατάσταση».
Ενώ οι προκλήσεις αυτές έχουν υποχωρήσει, η Lamda αντιμετώπιζε - και αντιμετωπίζει - ακόμη την έλλειψη εργατικού δυναμικού. Περίπου 7.000 εργαζόμενοι θα χρειαστούν όταν η κατασκευή θα ξεκινήσει το επόμενο έτος. Ήδη η εταιρεία διαθέτει περίπου 2.000 εργαζόμενους ενώ βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με εργολάβους για την εισαγωγή οικοδομών από άλλες χώρες.
Παρόλα αυτά, ο κ. Αθανασίου περιέγραψε ως μεγαλύτερη πρόκληση της εταιρείας την έλλειψη αξιοπιστίας. Πριν από την έναρξη της κατασκευής, πολλοί επενδυτές θεωρούσαν ότι επειδή το έργο προοριζόταν να γίνει στην Ελλάδα, θα υπήρχαν ζητήματα βιωσιμότητας.,
Αυτές οι αμφιβολίες, ωστόσο, σταδιακά ξεθώριασαν καθώς η νέα πόλη έγινε πραγματικότητα.
Μέχρι το τέλος του καλοκαιριού, επτά νέα κτίρια θα είναι ορατά από την ακτή, παράλληλα με τον ουρανοξύστη που βρίσκεται σε εξέλιξη. Μέχρι το τέλος του έτους, αυτός ο πολυώροφος θα έχει φτάσει τα 100 μέτρα (330 πόδια) και ο αριθμός των παραθαλάσσιων συγκροτημάτων κατοικιών που βρίσκονται σε εξέλιξη θα έχει εκτοξευθεί σε 15.
Μέχρι το τέλος του 2025, ένα αθλητικό κέντρο με γήπεδα ποδοσφαίρου, γήπεδα τένις και πισίνες θα είναι προσβάσιμο για το κοινό.
«Μέχρι τα Χριστούγεννα του 2026», είπε ο Αθανασίου, «θέλουμε οι κάτοικοι να έχουν μπει στα σπίτια τους».
Το επενδυτικό ενδιαφέρον και η Lamda
Καθώς η οικονομία της Ελλάδας ανακάμπτει από τη δεκαετή κρίση της, ανανεώνεται και το ενδιαφέρον των επενδυτών.
Η χώρα έχει ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα από δύο μεγάλους οίκους αξιολόγησης τον τελευταίο χρόνο, και οι επενδυτές συνέρρευσαν στο Χρηματιστήριο Αθηνών κατά τη διάρκεια μιας επιτυχημένης δημόσιας εγγραφής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και των πωλήσεων μετοχών στις κύριες τράπεζες της χώρας.
Παρά την άνοδο κατά σχεδόν 16% το 2023, η μετοχή της Lamda έχει κολλήσει γύρω στα 7 ευρώ, γεγονός που ο Αθανασίου αποδίδει στην ευρύτερη κατάσταση που επικρατεί στην αγορά ακινήτων.
Υπάρχει επίσης λόγος να πιστεύουμε ότι η Ellinikon θα είναι κερδοφόρα από εδώ και πέρα. Αγοράστηκε από το ελληνικό δημόσιο έναντι 915 εκατομμυρίων ευρώ το 2014 και οι παραθαλάσσιες κατοικίες πωλούνται πλέον έως και 15.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο.
«Υπάρχει τεράστια κρυμμένη αξία» στα αποτελέσματα της εταιρείας, υποστηρίζει ο Αθανασίου. Οι προσφορές για οικόπεδα γύρω από το εμπορικό κέντρο και τα γραφεία έχουν επίσης ξεπεράσει τα 2.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. «Αυτό είναι σχεδόν τριπλάσιο της αξίας στα βιβλία μας», σημειώνει.
Η αισιοδοξία, εν ολίγοις, είναι μεγάλη. Και όσον αφορά την ανησυχία ότι οι τουρίστες που συρρέουν στην Αθήνα μπορεί να ενδιαφέρονται περισσότερο για την ιστορία της αρχαίας πόλης παρά για τις υπερσύγχρονες ανέσεις της, ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda δεν ανησυχεί.
«Υπάρχει κάποιος λόγος για τον οποίο κάποιος που επισκέπτεται το Ελληνικό θα αποφασίσει να μην πάει να δει και την Ακρόπολη ή το Σούνιο;» αναρωτήθηκε ο Αθανασίου.
Παράλληλα, «υπάρχει περίπτωση να ακούσει για ένα μέρος με τα ψηλότερα κτίρια, πέντε πολυώροφα κτίρια, ένα καζίνο-θέρετρο και να επιλέξει να μείνει μόνο στην Ακρόπολη;» συμπλήρωσε.
Σύμφωνα με το Bloomberg, μετά από μια δεκαετία καθυστερήσεων, το όραμα για το Ελληνικό γίνεται πραγματικότητα.
Το Marina Tower, που σύντομα θα γίνει ο πρώτος ουρανοξύστης της Ελλάδας, αρχίζει να υψώνεται. Σιδερένιοι σκελετοί πολυκατοικιών παίρνουν τη θέση τους. Όταν κάποιος σταθεί στη μαρίνα, έχοντας για θέα τον Σαρωνικό κόλπο από τη μία πλευρά και τον ουρανοξύστη από την άλλη, είναι δυνατόν να φανταστεί πως θα είναι περίπου η μελλοντική πόλη, η οποία θα διαθέτει ελεύθερους χώρους, βιώσιμες πηγές ενέργειας και άφθονο πράσινο που σήμερα λείπουν από την Αθήνα.
«Υπήρχε κάποια δικαιολογημένη δυσπιστία» κατά τις πρώτες ημέρες του έργου, δήλωσε ο Οδυσσέας Αθανασίου σε συνέντευξή του. Ο Αθανασίου είναι ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda, του κατασκευαστή που βρίσκεται πίσω από την ανάπτυξη πολλαπλών χρήσεων.
Με μια έκταση 6.200 στρεμμάτων, 20 λεπτά με το αυτοκίνητο έξω από την Αθήνα, το Ελληνικό θα μεταμορφώσει τόσο την ακτογραμμή όσο και την χώρα συνολικά. Είναι το είδος του έργου που συνήθως βλέπουμε στην Κίνα ή στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, και ένα σημάδι της αναγέννησης της Ελλάδας μετά την κρίση και του επακόλουθου ενθουσιασμού των επενδυτών.
Οι προγραμματιστές προβλέπουν ότι θα προσθέσει 2,5 ποσοστιαίες μονάδες στο ΑΕΠ της χώρας, ενώ θα δημιουργήσει έως και 80.000 νέες θέσεις εργασίας, αποφέροντας φορολογικά έσοδα άνω των 10 δισεκατομμυρίων ευρώ μετά την ολοκλήρωσή του το 2037.
Αναμένεται επίσης να προσελκύει ένα εκατομμύριο τουρίστες ετησίως, οι οποίοι θα μπορούν να επιλέξουν μεταξύ ενός ξενοδοχείου Mandarin Oriental και ενός ολοκληρωμένου καζίνο-θέρετρου για τη διαμονή τους.
Σε ανάκαμψη ο τουρισμός στην Ελλάδα
Ο τουριστικός τομέας της Ελλάδας έχει ανακάμψει μετά την εποχή του Covid, με 32 εκατομμύρια επισκέπτες πέρυσι οι οποίοι για το 2024 αναμένεται να είναι πολλοί περισσότεροι.
Για όσους θέλουν να μείνουν μόνιμα στο Ελληνικό, 243 σπίτια έχουν ήδη βγει προς πώληση στη γειτονιά που ονομάζεται Μικρή Αθήνα, και 140 έχουν δεσμευτεί.
Τα διαμερίσματα του Marina Tower, οι παραθαλάσσιες βίλες και τα condos εξαντλήθηκαν κατευθείαν και η Lamda ανακοίνωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ότι τα έσοδα από τις πωλήσεις ακινήτων ανήλθαν σε 641 εκατ. ευρώ από τον περασμένο Μάρτιο.
Η πλειονότητα των αγοραστών ήταν Έλληνες υπήκοοι και η πόλη αναμένεται να στεγάσει έως και 20.000 άτομα σε περίπου 10.000 κατοικίες μέσα στα επόμενα 13 χρόνια.
Με βάση τον πολεοδομικό σχεδιασμό της πόλης των 15 λεπτών, οι κάτοικοι του Ελληνικού θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε σχολεία, πάρκα, γραφεία, καταστήματα, ακόμη και στην παραλία σε λιγότερο από ένα τέταρτο της ώρας.
Σε όλο το συγκρότημα θα υπάρχει λογισμικό για την εποπτεία των υπηρεσιών αποβλήτων, ύδρευσης και ενέργειας. «Είναι μια έξυπνη πόλη από άκρη σε άκρη», δήλωσε ο Αθανασίου, προσθέτοντας «μας αρέσει να την αποκαλούμε Zip Code Paradise».
Οι προκλήσεις
Η διαδικασία για την έναρξη της λειτουργίας του Ελληνικού δεν ήταν ομαλή. Όταν η Lamda αγόρασε το οικόπεδο το 2014, τμήματα του ήταν γεμάτα με τα ερείπια του πρώην αεροδρομίου -συμπεριλαμβανομένων εγκαταλελειμμένων αεροσκαφών- ενώ άλλα τμήματα φιλοξενούσαν πρόσφυγες και μετανάστες χωρίς χαρτιά. Το παραλιακό μέτωπο ήταν διάσπαρτο με κέντρα νυχτερινής διασκέδασης και ξεχασμένες από καιρό αθλητικές εγκαταστάσεις.
Οι καθυστερήσεις στη διαδικασία αδειοδότησης παρέσυραν τα πράγματα ακόμη περισσότερο, και το γεγονός ότι η Ελλάδα ήταν ουσιαστικά χρεοκοπημένη όταν προτάθηκε το έργο έκανε ακόμη πιο δύσκολο το όλο εγχείρημα.
«Είχαμε έναν κατασκευαστικό τομέα στην Ελλάδα που βρισκόταν στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων δέκα ετών, λόγω της κρίσης», εξήγησε ο Αθανασίου. «Ο κόσμος είχε εγκαταλείψει τη χώρα και οι κατασκευαστικές εταιρείες δεν ήταν τόσο ισχυρές όσο παλιά. Το αυξημένο κόστος των κατασκευών λόγω της ενεργειακής κρίσης μετά το περιστατικό στην Ουκρανία επιβάρυνε αυτή την κατάσταση».
Ενώ οι προκλήσεις αυτές έχουν υποχωρήσει, η Lamda αντιμετώπιζε - και αντιμετωπίζει - ακόμη την έλλειψη εργατικού δυναμικού. Περίπου 7.000 εργαζόμενοι θα χρειαστούν όταν η κατασκευή θα ξεκινήσει το επόμενο έτος. Ήδη η εταιρεία διαθέτει περίπου 2.000 εργαζόμενους ενώ βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με εργολάβους για την εισαγωγή οικοδομών από άλλες χώρες.
Παρόλα αυτά, ο κ. Αθανασίου περιέγραψε ως μεγαλύτερη πρόκληση της εταιρείας την έλλειψη αξιοπιστίας. Πριν από την έναρξη της κατασκευής, πολλοί επενδυτές θεωρούσαν ότι επειδή το έργο προοριζόταν να γίνει στην Ελλάδα, θα υπήρχαν ζητήματα βιωσιμότητας.,
Αυτές οι αμφιβολίες, ωστόσο, σταδιακά ξεθώριασαν καθώς η νέα πόλη έγινε πραγματικότητα.
Μέχρι το τέλος του καλοκαιριού, επτά νέα κτίρια θα είναι ορατά από την ακτή, παράλληλα με τον ουρανοξύστη που βρίσκεται σε εξέλιξη. Μέχρι το τέλος του έτους, αυτός ο πολυώροφος θα έχει φτάσει τα 100 μέτρα (330 πόδια) και ο αριθμός των παραθαλάσσιων συγκροτημάτων κατοικιών που βρίσκονται σε εξέλιξη θα έχει εκτοξευθεί σε 15.
Μέχρι το τέλος του 2025, ένα αθλητικό κέντρο με γήπεδα ποδοσφαίρου, γήπεδα τένις και πισίνες θα είναι προσβάσιμο για το κοινό.
«Μέχρι τα Χριστούγεννα του 2026», είπε ο Αθανασίου, «θέλουμε οι κάτοικοι να έχουν μπει στα σπίτια τους».
Το επενδυτικό ενδιαφέρον και η Lamda
Καθώς η οικονομία της Ελλάδας ανακάμπτει από τη δεκαετή κρίση της, ανανεώνεται και το ενδιαφέρον των επενδυτών.
Η χώρα έχει ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα από δύο μεγάλους οίκους αξιολόγησης τον τελευταίο χρόνο, και οι επενδυτές συνέρρευσαν στο Χρηματιστήριο Αθηνών κατά τη διάρκεια μιας επιτυχημένης δημόσιας εγγραφής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και των πωλήσεων μετοχών στις κύριες τράπεζες της χώρας.
Παρά την άνοδο κατά σχεδόν 16% το 2023, η μετοχή της Lamda έχει κολλήσει γύρω στα 7 ευρώ, γεγονός που ο Αθανασίου αποδίδει στην ευρύτερη κατάσταση που επικρατεί στην αγορά ακινήτων.
Υπάρχει επίσης λόγος να πιστεύουμε ότι η Ellinikon θα είναι κερδοφόρα από εδώ και πέρα. Αγοράστηκε από το ελληνικό δημόσιο έναντι 915 εκατομμυρίων ευρώ το 2014 και οι παραθαλάσσιες κατοικίες πωλούνται πλέον έως και 15.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο.
«Υπάρχει τεράστια κρυμμένη αξία» στα αποτελέσματα της εταιρείας, υποστηρίζει ο Αθανασίου. Οι προσφορές για οικόπεδα γύρω από το εμπορικό κέντρο και τα γραφεία έχουν επίσης ξεπεράσει τα 2.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. «Αυτό είναι σχεδόν τριπλάσιο της αξίας στα βιβλία μας», σημειώνει.
Η αισιοδοξία, εν ολίγοις, είναι μεγάλη. Και όσον αφορά την ανησυχία ότι οι τουρίστες που συρρέουν στην Αθήνα μπορεί να ενδιαφέρονται περισσότερο για την ιστορία της αρχαίας πόλης παρά για τις υπερσύγχρονες ανέσεις της, ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda δεν ανησυχεί.
«Υπάρχει κάποιος λόγος για τον οποίο κάποιος που επισκέπτεται το Ελληνικό θα αποφασίσει να μην πάει να δει και την Ακρόπολη ή το Σούνιο;» αναρωτήθηκε ο Αθανασίου.
Παράλληλα, «υπάρχει περίπτωση να ακούσει για ένα μέρος με τα ψηλότερα κτίρια, πέντε πολυώροφα κτίρια, ένα καζίνο-θέρετρο και να επιλέξει να μείνει μόνο στην Ακρόπολη;» συμπλήρωσε.
www.worldenergynews.gr