Ο νέος σχεδιασμός θέτει ακόμη πιο φιλόδοξους στόχους για τις ΑΠΕ ανεβάζοντας τη συμμετοχή τους στην ηλεκτροπαραγωγή το 2030 στο 87% από 80% στο αρχικό σχέδιο. Η συμμετοχή των ΑΠΕ σε θέρμανη- ψύξη μειώνεται από το 52% στο 46% και στις μεταφορές από το 29% στο 26% ως αποτέλεσμα της μείωσης των στόχων για την ηλεκτροκίνηση. Η συμμετοχή των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση παραμένει στα επίπεδα του 44%, ενώ η τελική κατανάλωση ενέργειας το 2030 μειώνεται σε 15,2 ktoe από 15,4 ktoe στο υφιστάμενο ΕΣΕΚ.
Ανεβαίνουν οι στόχοι για Αποθήκευση
Οι στόχοι για την αποθήκευση παραμένουν ίδιοι για το 2030 αλλά αυξάνονται σημαντικά για το 2040.. Συγκεκριμένα η συνολική ισχύς αποθήκευσης (μπαταρίες και αντλισιοταμίευση) το 2030 μειώνεται οριακά στα 5,136 GW από 5,3 GW. H ισχύς της αντλισιοταμίευσης αυξάνεται στα 4,9 GW το 2040 από 2,2 GW το 2030 και στα 6,4 GW το 2050.
Η ισχύς για τα υπεράκτια αυξάνεται οριακά από τα 1,9 GW στα 1,95 GW το 2030. Μεγάλο "ψαλίδι"¨μπαίνει στην κατανάλωση φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή, η οποία από τις 12,5 Tεραβατώρες στο αρχικό σχέδιο περιορίζεται στις 5,6 Tεραβατώρες το 2030, ως αποτέλεσμα των προβολών για την εξέλιξη της ζήτησης που εμφανίζεται μειούμενη. Η συνολική κατανάλωση φυσικού αερίου ωστόσο παραμένει στα ίδια επίπεδα των 37 τεραβατώρων το χρόνο. «Φρένο» μπαίνει τέλος και στις νέες τεχνολογίες υδρογόνου και βιομεθανίου λόγω των υψηλών δημοσιονομικών δαπανών που απατούνται για τη στήριξή τους.
Πληροφορίες, αναφέρουν, ότι το νέο Εθνικό Σχέδιο που ετοιμάζεται θα περιλαμβάνει:
-Ακόμη πιο φιλόδοξους στόχους για τις ΑΠΕ με στόχο να φτάσουν στο 87% στο ενεργειακό μείγμα της χώρας το 2030. Παράλληλα μειώθηκε η εκτίμηση της ζήτησης για το 2030, που σημαίνει ότι το ποσοστό μπορεί να επιτευχθεί ακόμα και με λιγότερες εγκατεστημένες ΑΠΕ. Το θέμα των περικοπών έρχεται στο προσκήνιο, αλλά μέχρι τότε θα έχουμε και την ανάπτυξη της αποθήκευσης τόσο σε ισχύ και ανάπτυξη δυναμικότητας, όσο και σε τεχνολογία και διάρκεια.
- Ακόμη μικρότερη συμμετοχή του φυσικού αεριου στο ενεργειακό μείγμα της χώρας
- Αφαιρέθηκε ο στοχος για υδρογόνο και βιομεθάνιο ως το 2030
-Μετριάστηκε ο στόχος για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνηση κατά 3%
- Τέθηκε στόχος για αντλησοταμίευση 2,5 GW μετά το 2030 και στόχος για υδροηλεκτρικά
Μείωση εκποομπών
Υπογραμμίστηκε επίσης η ανάγκη να γίνουν πιο ρεαλιστικές εκτιμήσεις για τις δυνατότητες μείωσης των εκπομπών σε μια σειρά από τομείς που δεν εντάσσονται στο ETS. Οι τομείς αυτοί είναι ο αγροτικός τομέας, τα κτήρια, οι μεταφορές, η διαχείριση σκουπιδιών και οι μικρές βιομηχανίες.
Οι παραδοχές για τις μειώσεις των εκπομπών σε αυτούς τους τομείς που υπήρχαν στο προσχέδιο του ΕΣΕΚ θεωρήθηκαν υπερφιλόδοξοι.
Άλλες πληροφορίες αναφέρουν, ότι τονίστηκε ότι πρέπει να προσδιοριστούν ποσοτικά οι απορροφήσεις άνθρακα που θα προκύψουν από τη διαχείριση των δασών και τις αναδασώσεις. Σημειώνεται ότι για τη Διαχείριση των Δασών προορίζονται κεφάλαια 500 εκ. ευρώ από το RRF και το ΕΣΠΑ.
Προτεραιότητα η κλιματική προσαρμογή
Οι δράσεις για την κλιματική προσαρμογή είναι επίσης προτεραιότητα δίνοντας έμφαση στα σχέδια και την προετοιμασία που απαιτείται για την πρόληψη των καταστροφών και την μείωση της τρωτότητας του περιβάλλοντος. Η διαχείριση δασών, οι αναδασώσεις και οι αλλαγές στις προδιαγραφές των κτηρίων είναι μέρος αυτών των αλλαγών.
Και στο πλαίσιο αυτης της θεώρησης, η Ελλάδα εξάλλου διατύπωσε την αντίρρησή της στο πρόσφατο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος στο οποίο ο ΓΓ του ΥΠΕΝ Πέτρος Βαρελίδης (εκπροσώπησε τον υπουργό κ. Θόδωρο Σκυλακάκη) διαφωνώντας με την πρόταση για τη μείωση κατά 90% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2040.
www.worldenergynews.gr