Το έργο μείωσε την παραγωγή φυσικού αερίου τον τελευταίο μήνα - Δεξαμενόπλοια φυσικού αερίου δεν είναι διαθέσιμα για το Arctic LNG 2 σύμφωνα με το Reuters
Το έργο ήλπιζε να ξεκινήσει εμπορικές παραδόσεις το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Όμως τα σχέδια ήταν περίπλοκα πέρυσι όταν συμπεριλήφθηκε στις δυτικές κυρώσεις για τη σύγκρουση της Ρωσίας στην Ουκρανία, ωθώντας τους ξένους μετόχους να παγώσουν τη συμμετοχή και τη Novatek να εκδώσει μια ανωτέρα βία.
Η απόφαση να αναστείλει τη μετατροπή του φυσικού αερίου σε LNG αποτελεί πλήγμα στον στόχο της Ρωσίας να καταλάβει το ένα πέμπτο της παγκόσμιας αγοράς LNG έως το 2030-2035. Αυτή τη στιγμή είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος παραγωγός LNG στον κόσμο με ετήσιες εξαγωγές 32,6 εκατομμυρίων μετρικών τόνων.
Η Novatek, ξεκίνησε τη δοκιμαστική παραγωγή LNG στο πρώτο από τα τρία προγραμματισμένα τρένα του εργοστασίου τον Δεκέμβριο.
«Το τρένο 1 θα παραμείνει κλειστό τουλάχιστον μέχρι τα τέλη Ιουνίου», είπε μια από τις πηγές στο Reuters, προσθέτοντας ότι οι κατασκευαστικές δραστηριότητες για το έργο εξακολουθούν να βρίσκονται σε εξέλιξη.
Τα άλλα δύο τρένα πρόκειται να παραδοθούν στο σημείο δια θαλάσσης στο μέλλον από το λιμάνι του Μούρμανσκ. Τα τρία τρένα στοχεύουν από κοινού να παράγουν 19,8 εκατομμύρια μετρικούς τόνους ετησίως LNG και 1,6 εκατομμύρια τόνους ετησίως σταθερού συμπυκνώματος αερίου.
Οι πηγές ανέφεραν ότι το κύριο πρόβλημα ήταν η έλλειψη εξειδικευμένων δεξαμενόπλοιων ικανών να μεταφέρουν LNG - το οποίο ψύχεται στους μείον 163 βαθμούς Κελσίου - και να σπάζουν πυκνούς θαλάσσιους πάγους.
Ξεχωριστά, η εφημερίδα Vedomosti ανέφερε την Τρίτη ότι η παραγωγή φυσικού αερίου στο έργο μειώθηκε απότομα στα 83 εκατομμύρια κυβικά μέτρα (mcm) τον Φεβρουάριο λόγω καθυστέρησης στην έναρξη των αποστολών LNG.
Οι πηγές ανέφεραν ότι η παραγωγή ήταν 425 mcm τον Δεκέμβριο και 250 mcm τον Ιανουάριο.
Κατασκευή δεξαμενοπλοίων
Η Ρωσία αντιμετωπίζει προκλήσεις όσον αφορά την απόκτηση εξειδικευμένων δεξαμενόπλοιων αερίου.
Σύμφωνα με τη Novatek, 15 δεξαμενόπλοια κατηγορίας Arc7 ice, ικανά να κόψουν πάγο πάχους 2 μέτρων, θα κατασκευαστούν στο ρωσικό ναυπηγείο Zvezda για το Arctic LNG 2.
Έξι ακόμη δεξαμενόπλοια Arc7 επρόκειτο να κατασκευαστούν από την Hanwha Ocean, πρώην Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, συμπεριλαμβανομένων τριών για τον κορυφαίο όμιλο δεξαμενόπλοιων της Ρωσίας Sovcomflot
και τρεις για την Ιαπωνική Mitsui O.S.K. .
Ωστόσο, τα τρία δεξαμενόπλοια που παραγγέλθηκαν από τη Sovcomflot ακυρώθηκαν λόγω των κυρώσεων κατά της Ρωσίας, ανέφερε η Hanwha πέρυσι σε ρυθμιστικές καταθέσεις.
Τα δεξαμενόπλοια κατηγορίας πάγου έχουν συνήθως διπλό κύτος - ενισχυμένες δομές για να αντέχουν την πίεση του πάγου - και ενισχυμένους έλικες.
Μέχρι στιγμής, μόνο τρία κατάλληλα δεξαμενόπλοια αερίου έχουν κατασκευαστεί για το Arctic LNG 2, σύμφωνα με δημόσιες πληροφορίες: τα σκάφη Alexei Kosygin, Pyotr Stolypin και Sergei Witte.
Παράδοση φορτίων
Ο Ρώσος αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Alexander Novak, απαντώντας σε ερώτηση για το πότε θα παραδοθεί το πρώτο φορτίο LNG από το έργο, είπε την Παρασκευή ότι «η εταιρεία ασχολείται με τα ζητήματα και αντίστοιχες συνομιλίες βρίσκονται σε εξέλιξη».«Το βασικό τους πρόβλημα είναι με τα τάνκερ», πρόσθεσε.
Ο Ronald Smith, ανώτερος αναλυτής πετρελαίου και φυσικού αερίου στη χρηματιστηριακή BCS με έδρα τη Μόσχα, δήλωσε ότι δεν είναι σαφές πότε - ή ακόμα και αν - το έργο θα μπορούσε να πάρει τα δεξαμενόπλοια.
"Η Novatek έχει πολύ καλή διαχείριση και μπορεί να βρει μια λύση για να μεταφερθούν τα ολοκληρωμένα πλοία στο έργο με κάποιο τρόπο στο εγγύς μέλλον, ή αυτά τα πλοία μπορεί να παραμείνουν κολλημένα σε ναυπηγεία για μεγάλο χρονικό διάστημα", σημείωσε.
Το Arctic LNG 2 ηγείται της Novatek, η οποία κατέχει μερίδιο 60%. Οι άλλοι μέτοχοι είναι η γαλλική TotalEnergies, οι κινεζικές CNPC και CNOOC και οι ιαπωνικές Arctic LNG - κοινοπραξία της Mitsui & Co, Ltd. και JOGMEC - η κάθε μια κατέχει μερίδιο 10%.
www.worldenergynews.gr