Τελευταία Νέα
Ενέργεια

ΕΒΙΚΕΝ: Άμεση απόσυρση της ρύθμισης διαμοιρασμού για το κόστος κατασκευής των έργων

ΕΒΙΚΕΝ: Άμεση απόσυρση της ρύθμισης διαμοιρασμού για το κόστος κατασκευής των έργων

Εκτόξευση των υψηλών τελών χρήσης του δικτύου μεταφοράς βλέπει η η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας

 

Διευρύνεται ο κύκλος των αντιδράσεων για το μέτρο του διαμοιρασμού μεταξύ παραγωγών και ΑΔΜΗΕ του κόστους κατασκευής έργων επέκτασης ή ενίσχυσης των δικτύων για τη σύνδεση νέων έργων, το οποίο μαθηματικά οδηγεί σε αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου Μεταφοράς για όλους τους καταναλωτές.


Μετά τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας η οποία έχει ανταλλάξει σειρά επιστολών για το συγκεκριμένο θέμα με τον ΑΔΜΗΕ προτείνοντας λύσεις για τον περιορισμό της αύξησης των τελών και θα θέσει το ζήτημα στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ την επόμενη εβδομάδα, οι μεγάλοι βιομηχανικοί καταναλωτές ζητούν την πλήρη απόσυρση του μέτρου που όπως λένε «ναρκοθετεί τα τιμολόγια όλων των καταναλωτών».

Συγκεκριμένα την απόσυρση της νομοθετικής ρύθμισης που προβλέπει ότι το κόστος κατασκευής έργων προκειμένου να συνδεθούν με το Σύστημα μονάδες ΑΠΕ, ΣΗΘΥΑ και αποθήκευσης, καταναλωτές Υψηλής Τάσης και θερμικοί σταθμοί, διαμοιράζεται μεταξύ του παραγωγού και του ΑΔΜΗΕ, ζητεί από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρο Σκυλακάκη η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας, ΕΒΙΚΕΝ.


«Kοινωνικοποίηση» του κόστους


Με επιστολή του προς τον υπουργό που κοινοποιείται στην υφυπουργό Αλεξάνδρα Σδούκου και τον γενικό γραμματέα Ενέργειας Αριστοτέλη Αιβαλιώτη, ο πρόεδρος της ΕΒΙΚΕΝ Αντώνης Κοντολέων μιλάει για «κοινωνικοποίηση» του κόστους των έργων σύνδεσης με το σύστημα και επισημαίνει ότι η εφαρμογή της συγκεκριμένης νομοθετικής ρύθμισης θα εκτοξεύει τα ήδη υψηλά τέλη χρήσης του δικτύου μεταφοράς ειδικά για τις επιχειρήσεις που συνδέονται στη Μέση Τάση.

Η νομοθετική ρύθμιση, την κατάργηση της οποίας ζητεί η ΕΒΙΚΕΝ, εμπεριέχεται στο άρθρο 98 του Ν 4951/2022, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 139 του Ν 5037/2023 και προβλέπει ότι το κόστος κατασκευής των αναγκαίων έργων επέκτασης ή ενίσχυσης των Δικτύων Μεταφοράς για τη σύνδεση των προαναφερομένων κατηγοριών έργων, εντάσσεται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ και ανακτάται μέσω των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος.

Σύμφωνα μάλιστα με την ΕΒΙΚΕΝ πρόκειται για επιδότηση κατά 50% του κόστους των συνδέσεων (γραμμή, Μ/Σ, ΚΥΤ) στο δίκτυο μεταφοράς.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το πρόβλημα της αύξησης των τελών χρήσης του συστήματος έχει επισημανθεί και από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΑΕΥ) με τον αντιπρόεδρο της Αρχής με τον αντιπρόεδρο της Αρχής αρμόδιο για θέματα ενέργειας Δημήτρη Φούρλαρη, να συναντάται την επόμενη εβδομάδα με την υφυπουργό κ. Σδούκου και τον γενικό γραμματέα κ. Αιβαλιώτη. Αντικείμενο της συνάντησης είναι η παρουσίαση στην πολιτική ηγεσία της πρότασης της Αρχής που στόχο έχει τον περιορισμό των επιπτώσεων της νομοθετικής ρύθμισης στα τέλη χρήσης συστήματος που πληρώνουν οι καταναλωτές.

Συγκεκριμένα η ΡΑΑΕΥ έχει προτείνει ως λύση τα κόστη σύνδεσης με το σύστημα των νέων έργων να μην προστίθενται στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΑΔΜΗΕ, μια και τα έργα αυτά δεν αποτελούν άμεση υποχρέωση του Διαχειριστή. Οι συγκεκριμένες δαπάνες θα εντάσσονται σε μια δεύτερη διακριτή περιουσιακή βάση και το έσοδο του ΑΔΜΗΕ για τα συγκεκριμένα κόστη δεν θα υπολογίζεται με το υφιστάμενο WACC, αλλά με χαμηλότερο συντελεστή, ίσο το κόστος δανεισμού του Διαχειριστή.

Πρέπει να σημειωθεί ότι το πρόβλημα μεγεθύνεται και από το γεγονός ότι τα κόστη που αναλαμβάνει ο ΑΔΜΗΕ δεν αφορούν μόνο τα έργα ΑΠΕ, ως κίνητρο για την πράσινη ενεργειακή μετάβαση, αλλά και τους θερμικούς σταθμούς που κατασκευάζονται με καύση φυσικού αερίου οι οποίοι πολύ σύντομα θα αιτηθούν και την υιοθέτηση μηχανισμού αποζημίωσης της παροχής ευελιξίας. Αποτέλεσμα όλων αυτών σύμφωνα με την ΡΑΑΕΥ είναι η κατακόρυφη αύξηση του κόστους που πληρώνουν οι καταναλωτές ενέργειας για τη δημιουργία έργων που είναι αμφίβολο εάν έχει ανάγκη το σύστημα με δεδομένη τη χαμηλή ζήτηση και τις περιορισμένες, επί του παρόντος τουλάχιστον, δυνατότητες εξαγωγών.


Νέα αύξηση των τελών


Από την πλευρά της η ΕΒΙΚΕΝ στην επιστολή της υπενθυμίζει ότι «ένα έτος μετά τη σημαντική αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου Μεταφοράς έως και 100%, πρόσφατα νέα απόφαση της ΡΑΑΕΥ που προβλέπει αφενός την έκτακτη αναθεώρηση της απόδοσης επί της ρυθμιζόμενης περιουσιακής βάσης του ΑΔΜΗΕ (WACC) για τη ρυθμιστική περίοδο 2022-2025 από 6,1% σε 7,57% για το 2023, 7,51% για το 2024 και 7,45% για το 2025 και αφετέρου την αύξηση κατά 10-15% των επιτρεπόμενων εσόδων για τα έτη 2024 και 2025».

Το γεγονός αυτό σημειώνει η ΕΒΙΚΕΝ «προφανώς σημαίνει νέα αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου μεταφοράς, η οποία θα είναι ιδιαίτερα σημαντική για τις βιομηχανίες της Μέσης Τάσης με κατανάλωση μικρότερη των 30.000 MWh ετησίως, οι οποίες δεν τυγχάνουν της έκπτωσης, που ισχύει για βιομηχανίες με υψηλότερη κατανάλωση.

«Σε κάθε περίπτωση, καταλήγει η επιστολή της ΕΒΙΚΕΝ προς τον κ. Σκυλακάκη, θεωρούμε αναγκαίο να επανεξετάσετε την αναγκαιότητα της ρύθμισης, καθώς ναρκοθετεί τα τιμολόγια όλων των καταναλωτών, μεταφέροντας σημαντικά κόστη των παραγωγών στα τέλη χρήσης του δικτύου μεταφοράς, τα οποία ήδη θα επιβαρύνονται με το κόστος των αναγκαίων έργων διασύνδεσης των νήσων για την επόμενη δεκαετία».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης