Το ακριβό πράσινο Η2 οδηγεί σε κατασκευή χάλυβα από DRI (Hydrogeninsight)

Το ακριβό πράσινο Η2 οδηγεί σε κατασκευή χάλυβα από DRI (Hydrogeninsight)

Μεγάλες κρατικές επιχορηγήσεις για τη νέα μέθοδο παραγωγής

Ο κολοσσός του χάλυβα ArcelorMittal υποστήριξε ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει τα ευρωπαϊκά εργοστάσιά του χρησιμοποιώντας πράσινο υδρογόνο, παρά το γεγονός ότι του χορηγήθηκαν επιδοτήσεις δισεκατομμυρίων ευρώ από την ΕΕ για την εγκατάσταση εξοπλισμού για να το κάνει, επειδή ο πράσινος χάλυβας που θα προκύψει δεν θα μπορούσε να είναι ανταγωνιστικός στις διεθνείς αγορές.

 

Ο επικεφαλής του ευρωπαϊκού βραχίονα της εταιρείας λέει ότι ο απανθρακωμένος χάλυβας θα μπορούσε να κατασκευαστεί με εισαγόμενο DRI.

Αντίθετα, η χαλυβουργία με έδρα το Λουξεμβούργο φαίνεται ότι σκοπεύει να χρησιμοποιήσει επ’ αόριστον ορυκτό αέριο αντί για H2 στις προτεινόμενες μονάδες «πράσινου χάλυβα»  ή μπορεί ακόμη και να καθυστερήσει την κατασκευή επιδοτούμενων μονάδων παραγωγής «άμεσου μειωμένου σιδήρου» (DRI) στην Ευρώπη υπέρ της εισαγωγής πράσινων DRI προερχόμενων από υδρογόνο από το εξωτερικό.

«Γνωρίζουμε ήδη ότι το υδρογόνο θα είναι ακριβό στην Ευρώπη.

Δεν θα μπορέσουμε να το χρησιμοποιήσουμε γιατί θα εκτοξευόμασταν εντελώς έξω από την αγορά», δήλωσε στο ολλανδόφωνο επιχειρηματικό περιοδικό Trends ο Geert van Poelvoorde (επικεφαλής των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων της ArcelorMittal).

Παραγωγοί όπως η ArcelorMittal ελπίζουν να χρησιμοποιήσουν το υδρογόνο για να απανθρακώσουν τα χαλυβουργεία τους, τα οποία μαζί αντιπροσωπεύουν το 7-8% όλων των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα.


Το πράσινο Η2 ως εναλλακτική λύση εξαγωγής σιδήρου

Παραδοσιακά, ο σίδηρος εξάγεται από μετάλλευμα οξειδίου του σιδήρου με καύση άνθρακα οπτανθρακοποίησης πλούσιου σε άνθρακα σε υψικάμινο, όπου το ορυκτό καύσιμο παράγει θερμότητα υψηλής θερμοκρασίας, ενώ ταυτόχρονα αφαιρεί το οξυγόνο από το μετάλλευμα μετατρέποντάς το σε CO2.

Αυτή η εξαιρετικά ρυπογόνος μέθοδος μπορεί να αντικατασταθεί με πράσινο υδρογόνο σε μια εγκατάσταση DRI, όπου το H2 αντιδρά με το οξυγόνο για να παράγει ατμό (H2O) αντί για CO2, αλλά οι μονάδες DRI μπορούν επίσης να τροφοδοτηθούν με φθηνότερα ορυκτά αέρια, μειώνοντας τις εκπομπές άνθρακα σε σύγκριση με υψικάμινο με καύσιμο οπτάνθρακα, αλλά όχι την εξάλειψή τους.

Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής, θέλουν οι παραγωγοί να εξαλείψουν τις εκπομπές από τον κλάδο χρησιμοποιώντας DRI πράσινου υδρογόνου που στη συνέχεια μετατρέπεται σε πράσινο χάλυβα χρησιμοποιώντας ηλεκτρικούς φούρνους τόξου με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Τα προαναφερόμενα σχόλια του van Poelvoorde ενισχύουν τους φόβους ότι οι σχεδιαζόμενες νέες εγκαταστάσεις πράσινου χάλυβα της ArcelorMittal, για τις οποίες της έχουν χορηγηθεί δισεκατομμύρια χρηματοδότηση από τις κυβερνήσεις της ΕΕ με την κατανόηση ότι τελικά θα χρησιμοποιήσουν ανανεώσιμες πηγές H2, δεν θα χρησιμοποιούσαν πραγματικά πράσινο υδρογόνο.

 

Κρατικές χρηματοδοτήσεις για μονάδες DRI

Η εταιρεία ετοιμάζεται για επιχορήγηση 850 εκατομμυρίων ευρώ από τη γαλλική κυβέρνηση για μια μονάδα DRI και 2 φούρνους ηλεκτρικού τόξου στο χαλυβουργείο της Δουνκέρκης.

Επιπλέον, μια επιχορήγηση 460 εκατομμυρίων ευρώ από την ισπανική κυβέρνηση για την αντικατάσταση 2 υψικάμινων με καύση άνθρακα με μια μονάδα DRI και έναν φούρνο ηλεκτρικού τόξου στο εργοστάσιο της εταιρείας Gijón στη βόρεια Ισπανία.

Ακόμη και μια επιχορήγηση 280 εκατομμυρίων ευρώ από τη βελγική κυβέρνηση για μια μονάδα DRI και 2 φούρνους ηλεκτρικού τόξου στις εγκαταστάσεις της στη Γάνδη.

Έχει επίσης εξασφαλισμένη επιχορήγηση 55 εκατ. ευρώ για ένα πιλοτικό εργοστάσιο H2-DRI στο Αμβούργο της Γερμανίας, ανεβάζοντας το συνολικό δοχείο επιδότησης της εταιρείας σε 1,65 δισ. ευρώ για την παραγωγή πράσινου χάλυβα.

 

Τρόπος για ανταγωνιστικότητα του πράσινου χάλυβα

Η ArcelorMittal είναι ήδη παραγωγός DRI (χρησιμοποιώντας ορυκτό αέριο ως αναγωγικό παράγοντα αντί για υδρογόνο), «αλλά χρειάζεται τιμές υδρογόνου κοντά στα 2 €/kg για να είναι ανταγωνιστικός ο πράσινος χάλυβας προερχόμενος από H2 που κατασκευάζεται στην ΕΕ», δήλωσε ο van Poelvoorde.

Για το λόγο αυτό, οι προγραμματισμένες και επιδοτούμενες νέες μονάδες του DRI θα χρησιμοποιούν ορυκτό αέριο ως αναγωγικό παράγοντα αντί για πράσινο υδρογόνο έως ότου οι ανανεώσιμες πηγές H2 είναι οικονομικά προσιτές.

Επί του παρόντος, τα ευρωπαϊκά συστήματα ηλεκτρόλυσης μπορούν να παράγουν υδρογόνο μόνο με περίπου 6-7 €/kg, ισχυρίστηκε ο van Poelvoorde, πιθανώς 5 €/kg με κάποια βελτιστοποίηση.

Σίγουρα θα ήταν παράλογο να μπορούσα να πάρω υδρογόνο, αλλά σε τόσο υψηλή τιμή που δεν θα μπορούσα πλέον να παράγω χάλυβα», δήλωσε ο van Poelvoorde.

Επιπλέον, λέει ότι ο πληθωρισμός έχει ωθήσει το κόστος (με το αναμενόμενο κόστος 1,1 δισ. ευρώ για την εγκατάσταση κλιβάνων DRI και ηλεκτρικού τόξου) στο εργοστάσιό της στη Γάνδη να ανέρχεται σε σχεδόν 2 δισ. ευρώ, θέτοντας αμφιβολίες για το αν το έργο θα κατασκευαστεί ποτέ.


Κίνδυνος για την προμήθεια ανανεώσιμων πηγών υδρογόνου

Η προμήθεια ανανεώσιμων πηγών υδρογόνου στην οποία βασιζόταν η ArcelorMittal για τον προγραμματισμένο εξοπλισμό H2-DRI φαίνεται επίσης να κινδυνεύει.

Ωστόσο, αυτή την εβδομάδα προέκυψε ότι το Hamburg Green Hydrogen Hub με το οποίο η ArcelorMittal συνεργαζόταν κάποια στιγμή για το εργοστάσιό της στο Αμβούργο DRI (αν και δεν ήταν μέρος της κοινοπραξίας που ηγείται του κόμβου), ήταν ένα από τα προγράμματα που ακολουθούσαν για επιδοτήσεις από τη γερμανική κυβέρνηση ως μέρος του Hy2Infra Important Project of Common European Interest (IPCEI) που εγκρίθηκε από την ΕΕ, αν και δεν είναι σαφές εάν η ArcelorMittal εξακολουθεί να είναι εταίρος στο πρόγραμμα.

Ο ιδρυτής του γιγαντιαίου έργου HyDeal España, Thierry Lepercq είπε πρόσφατα στο Hydrogen Insight ότι η κοινοπραξία πίσω από την αρχική έκδοση 7,4 GW του HyDeal κατέρρευσε κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης σκοπιμότητας, λόγω διαφωνίας μεταξύ της ArcelorMittal και του συναδέλφου μέλους της κοινοπραξίας Enagas Renovable ως προς την τιμή.

Σύμφωνα με τον Thierry Lepercq (ιδρυτής του γιγαντιαίου έργου HyDeal España), η ArcelorMittal ήθελε πράσινο υδρογόνο με τιμή 1,50 ευρώ/κιλό, ενώ η εταιρεία ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας Enagas Renovable ήθελε την τιμή του στα 4,2 ευρώ/κιλό. Καμία εταιρεία δεν έχει ανταποκριθεί ακόμη στα αιτήματα για σχόλια σχετικά με τον ισχυρισμό του Lepercq.

 

Φόροι άνθρακα

Σύμφωνα με τον van Poelvoorde, το σχέδιο της ΕΕ να μειώσει τα δωρεάν δικαιώματα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (ως μέρος των μεταρρυθμίσεων στην αγορά άνθρακα και του Μηχανισμού Προσαρμογής Συνόρων Άνθρακα, που πρόκειται να εισαχθεί σοβαρά το 2026) δεν συγχρονίζεται με τις προσπάθειες της ArcelorMittal να φτιάξτε το πράσινο χάλυβα οικονομικά, που σημαίνει ότι η εταιρεία θα είναι από την τσέπη της ό,τι κι αν κάνει.

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να κάνει το CO2 πολύ πιο ακριβό σύντομα.

Αλλά αυτό θα συμβεί πιο γρήγορα από ό,τι μπορούμε να φτιάξουμε νέους, πιο πράσινους φούρνους», είπε.

Αλλά το στέλεχος της ArcelorMittal δεν αναφέρει ούτε την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Υδρογόνου (EHB) η οποία στοχεύει να γεφυρώσει το χάσμα κόστους μεταξύ πράσινου υδρογόνου (και των παραγώγων του) και ισοδύναμων ορυκτών καυσίμων, ούτε το γερμανικό σύστημα H2Global το οποίο έχει τον ίδιο στόχο για το πράσινο, εισάγει υδρογόνο και προσφέρει επιδοτούμενα μονοετή συμβόλαια προμήθειας για εκκίνηση.

Η πιο πιθανή εξήγηση είναι ότι το χρονοδιάγραμμα της H2Global και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου δεν θα συγχρονιστεί ούτε με τις προσπάθειες της εταιρείας για πράσινο χάλυβα.

Όλα τα προτεινόμενα έργα πράσινου χάλυβα της ArcelorMittal στην Ευρώπη προβλέπουν την πρώτη λειτουργία μεταξύ 2025 και 2026.

Ο πρώτος πιλότος των 800 εκατομμυρίων ευρώ του EHB, είναι απίθανο να χρηματοδοτήσει περισσότερα από μερικές εκατοντάδες μεγαβάτ ετήσιας παραγωγής πράσινου υδρογόνου και οι προγραμματιστές έχουν 5 χρόνια από η επιχορήγηση για την έναρξη εμπορικής λειτουργίας ενδεχομένως όχι μέχρι το 2029.

Το αποτέλεσμα είναι ότι η ArcelorMittal μπορεί να μετατοπίσει την εστίασή της στο DRI μακριά από την Ευρώπη και συγκεκριμένα στις ΗΠΑ, όπου η παραγωγή πράσινου υδρογόνου είναι εγγυημένη επιδότηση έως και $3/kg (εάν μπορεί να ανταποκριθεί στους κανόνες των ΗΠΑ για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας H2) και να επικεντρωθεί εκ νέου στην εγκατάσταση ηλεκτρικών καμίνων στην Ευρώπη αντ' αυτού.

Αυτό σημαίνει ότι πιθανότατα θα χρησιμοποιούσαν H2-DRI που έχει εισαχθεί από εκτός Ευρώπης, πρότεινε ο van Poelvoorde.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης