Το 2022 καταγράφηκε στις εκτιμήσεις περί ρύπων μια διαφορά της τάξης του 14% για τα οχήματα που ταξινομήθηκαν στη Γερμανία, από 8% που είχε καταγραφεί το 2018
Σύμφωνα με το Euractiv, η αύξηση που παρατηρείται στους ρύπους που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα καταγράφεται παρά τις προηγμένες διαδικασίες δοκιμών που εφαρμόζονται στις αυτοκινητοβιομηχανίες για τον περιορισμό τους.
Mελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Διεθνές Συμβούλιο για τις Καθαρές Μεταφορές (ICCT), τη ΜΚΟ που βοήθησε στην αποκάλυψη του σκανδάλου «dieselgate», έδειξε ότι δεν ταυτίζονται οι επίσημες με τις πραγματικές τιμές εκπομπών CO2 των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Η ICCT παρακολουθεί τις διαφορές στις εκτιμήσεις γύρω από τις εκπομπές των οχημάτων από τις αρχές της δεκαετίας του 2010.
Το 2022 καταγράφηκε στις εκτιμήσεις περί ρύπων μια διαφορά της τάξης του 14% για τα οχήματα που ταξινομήθηκαν στη Γερμανία, από 8% που είχε καταγραφεί το 2018.
«Χωρίς αντίμετρα, οι επίσημες τιμές εκπομπών CO2 θα γίνονται όλο και λιγότερο αντιπροσωπευτικές των πραγματικών τιμών», δήλωσε ο Jan Dornoff, επικεφαλής της έρευνας στο ICCT και μέλος της συντακτικής ομάδας της έκθεσης.
«Αυτό θα υπονομεύσει τις προσπάθειες της ΕΕ να μειώσει τις εκπομπές CO2 που σχετίζονται με τις μεταφορές και θα έχει ως αποτέλεσμα οι καταναλωτές να πληρώνουν περισσότερα καύσιμα από ό,τι αναμενόταν», συμπλήρωσε ο Dornoff.
Η μελέτη ανέλυσε δεδομένα για τις εκπομπές CO2 που συνέλεξε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος, μαζί με πληροφορίες για την πραγματική κατανάλωση καυσίμου από περισσότερα από 160.000 αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης και υβριδικά αυτοκίνητα, όπως αναφέρθηκαν από τους καταναλωτές στον ιστότοπο spritmonitor.de.
Το Dieselgate αλλάζει τα πρωτόκολλα ελέγχου
Μετά το «σκάνδαλο Dieselgate» του 2015, κατά το οποίο διαπιστώθηκε ότι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen χρησιμοποιούσαν τις λεγόμενες «συσκευές απάτης» για να μειώνουν με δόλιο τρόπο τις τιμές των εκπομπών τους κατά τη διάρκεια εργαστηριακών δοκιμών, αναθεωρήθηκε η διαδικασία ελέγχου από μέρους της Ευρώπης.
Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αποφάνθηκε την τον Δεκέμβριο ότι ήταν παράνομο οι αυτοκινητοβιομηχανίες να εγκαθιστούν συσκευές για να παρακάμπτουν τις δοκιμές εκπομπών και να παραπλανούν τους οδηγούς σχετικά με τα επίπεδα ρύπανσης του diesel.
Τον Σεπτέμβριο του 2017 θεσμοθετήθηκε η Παγκόσμια Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμών Ελαφρών Οχημάτων (WLTP), η οποία συμφωνήθηκε σε επίπεδο ΟΗΕ.
Η δοκιμή έχει σχεδιαστεί για να αποτυπώνει σωστά τις πραγματικές εκπομπές κατά την οδήγηση σε σχέση με το προηγούμενο πρωτόκολλο, ωστόσο, παρά την αυστηρότερη μεθοδολογία, το χάσμα μεταξύ των δοκιμών και των εκπομπών στον πραγματικό κόσμο διευρύνεται και πάλι, σύμφωνα με τη μελέτη.
Η πραγματική μείωση τιμών
Ενώ με βάση τις δοκιμές οι τιμές των εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 7,3% μεταξύ 2018 και 2022, στην πραγματικότητα αποδείχθηκε ότι μειώθηκαν μόλις κατά 2,3% εκείνη την περίοδο.
Για να διασφαλιστεί ότι οι μειώσεις του CO2 επιτυγχάνονται σε πραγματικούς όρους, οι κατασκευαστές θα πρέπει να εισάγουν έναν μηχανισμό διόρθωσης, σύμφωνα με τον Peter Mock, διευθύνοντα σύμβουλο της ICCT Europe.
Έτσι, η ΕΕ θα επιβάλει νέο πλαίσιο στους κατασκευαστές ώστε με βάση αυτό να βελτιώσουν τη μέση απόδοση των εκπομπών CO2 του στόλου τους ανάλογα με την απόκλιση.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ του 2021, τα νέα οχήματα πρέπει να χρησιμοποιούν συσκευές «παρακολούθησης της κατανάλωσης καυσίμου επί του οχήματος» (OBFCM), οι οποίες παρακολουθούν την απόδοση των εκπομπών των οχημάτων σε πραγματικές συνθήκες.
Αναμένεται ότι αυτό θα ενημερώσει την παρακολούθηση των εκπομπών ρύπων από το 2030, μόλις συγκεντρωθούν επαρκή δεδομένα για τον εντοπισμό τάσεων.
Η ACEA, μια εμπορική ένωση που εκπροσωπεί τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, εξέφρασε τις ενστάσεις της για τη μελέτη, υποστηρίζοντας ότι τα δεδομένα που άντλησε η ICCT για τις εκπομπές CO2 σε πραγματικές συνθήκες δεν είναι πλήρως αντιπροσωπευτικά της πραγματικότητας.
Η δοκιμή WLTP προσδιορίζει τις τιμές CO2 μέσω μετρήσεων σε ελεγχόμενο εργαστηριακό περιβάλλον, το οποίο έχει ως στόχο να αναπαράγει τα πρότυπα οδήγησης στον πραγματικό κόσμο στο μέτρο του δυνατού.
Ο εκπρόσωπος του ACEA δήλωσε ότι ο πρωταρχικός σκοπός αυτών των εργαστηριακών δοκιμών είναι να μπορούν οι πελάτες να κάνουν συγκρίσεις μεταξύ της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών CO2 των οχημάτων.
www.worldenergynews.gr