Παράβαση η διακοπή των εργασιών λέει η κυβέρνηση - Ευθύνες στην ΕΤΥΦΑ ρίχνει ο ανάδοχος
Μιλώντας στο κανάλι Omega, ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου υποστήριξε ότι έχει εξοφληθεί προκαταβολικό τιμολόγιο στον ανάδοχο.
Την περασμένη εβδομάδα, ο υπουργός είχε δηλώσει ότι η υποτιθέμενη μη πληρωμή αυτού του τιμολογίου ήταν ο λόγος για τον οποίο η κοινοπραξία υπό την ηγεσία της Κίνας διέκοψε τις εργασίες στον τερματικό σταθμό LNG.
«Έχοντας πληρώσει το τιμολόγιο, τώρα περιμένουμε την αντίδραση του εργολάβου, γιατί αν προκύψουν νέες απαιτήσεις δεν θα συνεχίσουν τις κατασκευαστικές εργασίες», δήλωσε ο Γ. Παπαναστασίου στο Omega.
Επανέλαβε ότι η διακοπή των εργασιών του εργολάβου συνιστά παράβαση της σύμβασης.
«Η κατάσταση που δημιουργήθηκε με ξάφνιασε», είπε ο υπουργός, δίνοντας ένα χτύπημα στην προηγούμενη κυβέρνηση σχετικά με τον χειρισμό της συμφωνίας για το τερματικό.
Δεν περίμενα προβλήματα, αλλά με το γεγονός ότι το χρονοδιάγραμμα αφέθηκε στη διακριτική ευχέρεια του εργολάβου… που δεν συνεργάζεται όπως θα έπρεπε, ουσιαστικά αστοχούμε στην υλοποίηση του έργου συμπλήρωσε.
Σύμφωνα με τον υπουργό, όταν ανέλαβε η παρούσα κυβέρνηση το 2023 δεν υπήρχαν κατασκευαστικά έργα σε εξέλιξη. Ο ανάδοχος είχε υποσχεθεί να παραδώσει το έργο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022, μετά τον Ιούλιο του 2023, στην συνέχεια τον Οκτώβριο του 2023 και τώρα τον Ιούλιο του 2024.
Ο Γ. Παπαναστασίου είπε ότι δεν αναμένει από τον ανάδοχο να παραδώσει ούτε τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους, προσθέτοντας: «Έχουν το θράσος να διεκδικήσουν 200 εκατομμύρια ευρώ σε διαιτησία» αναφερόμενος σε διαδικασίες διαιτησίας μεταξύ του εργολάβου και της Δημοκρατίας σε δικαστήριο του Λονδίνου.
«Μέχρι σήμερα ο ανάδοχος έχει λάβει 240 εκατ. ευρώ και έχουν εγκριθεί άλλα 25 εκατ. ευρώ από το σύνολο που πρέπει να πληρωθεί. Τώρα οι δικηγόροι μας στο Λονδίνο μας ενημερώνουν ότι διεκδικούν άλλα 200 εκατομμύρια ευρώ».
Ο υπουργός αποδοκίμασε όταν ρωτήθηκε αν η κυπριακή πλευρά έχει Plan B. Αλλά σχολίασε ότι «αν χρειαστεί θα πάρουμε επώδυνες αποφάσεις, γιατί η διακοπή [στην κατασκευή] μπορεί να οφείλεται στην αδυναμία του εργολάβου να εκπληρώσει το έργο, κάτι που εξετάζουν η ΔΕΦΑ καθώς και το υπουργείο Ενέργειας».
Αλλά σε δήλωση επίσης τη Δευτέρα, ο ανάδοχος – η CPP-Metron Consortium Ltd ή η CMC – δημιούργησε μια εντελώς διαφορετική εικόνα.
Τι λέει ο ανάδοχος
Ο ανάδοχος μίλησε για «μεγάλες προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένης της πανδημίας, της καθυστέρησης και της αναστάτωσης που προκλήθηκε από την ΕΤΥΦΑ, η οποία –όπως καταγράφει η ειδική έκθεση του γενικού ελεγκτή– απέτυχε να εκδώσει ειδοποίηση για να προχωρήσει μέχρι τον Μάιο του 2020 και καθυστέρησε τον διορισμό του επιβλέποντος μηχανικού της [ μηχανικός του ιδιοκτήτη] μέχρι τον Αύγουστο του 2020».
«Εν τω μεταξύ, έχει παρακρατήσει δεκάδες εκατομμύρια σε πληρωμές, άλλαξε τη φύση και το εύρος του έργου και παρεμβαίνει συνεχώς σε βασικές δραστηριότητες σχεδιασμού και προμηθειών. Παρόλα αυτά, η CMC έχει αναλάβει το βάρος της χρηματοδότησης του έργου και της προσαρμογής των αλλαγών της ΕΤΥΦΑ, ξεπερνώντας παράλληλα τις πρακτικές και τεχνικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν».
Η CMC ανέφερε ότι «αναγνωρίζει και λυπάται ότι το έργο έχει καθυστερήσει, αν και για λόγους που είναι πέρα από τον έλεγχό της και τη συμβατική της ευθύνη».
«Πράγματι, για σχεδόν τέσσερα χρόνια, η CMC και η ομάδα κορυφαίων παγκοσμίως ειδικών της συνέχισαν να εκτελούν τόσο τις εργασίες στην Κίνα για τη μετατροπή του σκάφους σε Fsru όσο και τις χερσαίες εργασίες για την προβλήτα στην Κύπρο. Το έκαναν καθ' όλη τη διάρκεια της πανδημίας και συνέχισαν να εργάζονται παρά τις επανειλημμένες αποτυχίες της ΕΤΥΦΑ να τηρήσει τις συμβατικές της υποχρεώσεις να κάνει σωστές ή έγκαιρες πληρωμές».
Η ανακοίνωσή τους κατέληγε: «Η CMC παραμένει, όπως ήταν πάντα, αφοσιωμένη στο έργο. Η CMC πιστεύει ότι είναι σημαντικό να ολοκληρωθεί όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και αποτελεσματικά, και έχει ήδη σημειώσει ουσιαστική πρόοδο προς αυτόν τον στόχο. Με τη συνεργασία της ΕΤΥΦΑ και την ανανεωμένη υποστήριξη από το υπουργείο Ενέργειας, θα συνεχίσει να το κάνει».
www.worldenergynews.gr