Πρέπει η αγορά του να υποχωρήσει για να επιτευχθεί ο στόχος που τέθηκε στην COP28 για απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα oilprice.com, παρά την καθαρότερη εικόνα από άλλα ορυκτά καύσιμα, εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της επέκτασης της βιομηχανίας φυσικού αερίου.
Στη σύνοδο που διεξήχθη στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, συμφωνήθηκε να απομακρυνθεί ο κόσμος από τα ορυκτά καύσιμα.
Η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές (όπως ορίστηκε επίσημα), είναι πια στόχος παρότι η ταχύτητα και η υλικοτεχνική υποστήριξη για να φτάσουμε εκεί παραμένουν γεμάτα με αναρίθμητα εμπόδια (υλικοτεχνικά και πολιτικά).
Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι δεν ήρθε το τέλος για το φυσικό αέριο.
Η COP28 έκρινε ως χρήσιμο το φυσικό αέριο
Η παράγραφος 29 της οριστικοποιημένης συμφωνίας της COP28 αναγνωρίζει το φυσικό αέριο ως απαραίτητο «μεταβατικό καύσιμο» στο καθαρό μηδενικό ταξίδι.
Σχετικά με τις εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), έφθασαν σε ιστορικό υψηλό τις 4 εβδομάδες μετά την COP28 με 38,67 εκατομμύρια τόνους εξαγωγών σύμφωνα με την Kpler, που αντιπροσωπεύουν 455 εκατομμύρια τόνους σε ετήσια βάση.
Αυτό ήταν λιγότερο μια αντανάκλαση της αγοράς του Amazon Prime μετά την COP28, αλλά μάλλον μια εκδήλωση του στοιχήματος για την αύξηση του φυσικού αερίου.
Επενδύσεις LNG ως εναλλακτικό του ρώσικου φυσικού αερίου
Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, όταν η παραγωγή φυσικού αερίου της πρώτης στην Ευρώπη είχε σχεδόν διακοπεί, η Ευρώπη έπρεπε να κοιτάξει αλλού και γρήγορα.
Το έκανε συνάπτοντας συμφωνίες προμήθειας LNG (Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο) με το πλούσιο σε φυσικό αέριο Κατάρ και τις Η.Π.Α.
Ως αποτέλεσμα, τα ευρωπαϊκά αποθέματα φυσικού αερίου σήμερα είναι γεμάτα (99,5% σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Υποδομής Αερίου).
Οι εταιρείες, οι επενδυτές και οι κυβερνήσεις έχουν δαπανήσει αρκετά για νέα προμήθεια LNG από το 2019, με το Bloomberg να υπολογίζει το σύνολο σε περίπου 235 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η Rystad Energy (ανεξάρτητη εταιρεία ενεργειακής έρευνας με έδρα το Όσλο της Νορβηγίας και κορυφαία -παγκοσμίως- εταιρεία αναλύσεων στον ενεργειακό τομέα) εκτιμά ότι άλλα 55 δισεκατομμύρια δολάρια είναι στα σκαριά μεταξύ 2024-25.
Αυτό σημαίνει ότι σε 6 χρόνια το LNG θα έχει λάβει επενδύσεις περίπου ισοδύναμες με το ΑΕΠ της Φινλανδίας.
Η Shell (κολοσσιαία εταιρεία φυσικού αερίου και καυσίμων γενικότερα), επιδιώκει να αυξήσει τους όγκους LNG της κατά 20 έως 30% μέχρι το 2030.
Ανησυχητικά μηνύματα για φυσικό αέριο και LNG
Το φυσικό αέριο έχει επίσης θεωρηθεί ως μια βολική λύση από τους μεγάλους κατασκευαστές που καταναλώνουν καύσιμα ως αντικατάσταση χαμηλότερων εκπομπών για την αδηφάγα συνήθεια του άνθρακα.
Όμως όπως η δέσμευση άνθρακα, έτσι και αυτό δεν είναι η πανάκεια για την καθαρή ενέργεια που θα μπορούσε να συνεπάγεται το τεράστιο επίπεδο επένδυσης ως ψήφος εμπιστοσύνης.
Ενώ εκπέμπει περίπου 30% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από το καύσιμο πετρέλαιο και 45% λιγότερο από τον άνθρακα, το κύριο συστατικό του (μεθάνιο), παγιδεύει περίπου 80 φορές περισσότερη θερμότητα από το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπεται από τα άλλα δύο.
Επιπλέον, όπως συμβαίνει με όλες τις αγορές εμπορευμάτων, η ισορροπία προσφοράς - ζήτησης είναι εξαιρετικά καλή και η υπερβολική ταλάντευση μπορεί να προκαλέσει χάος στην αγορά.
Τον περασμένο Οκτώβριο, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) εξέφρασε τις ανησυχίες του σχετικά με την επικείμενη υπερφόρτωση του εφοδιασμού LNG μετά το 2025, όταν η σκόνη… της υποδομής LNG θα κατακαθίσει.
Εάν ο στόχος είναι η απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα, η αγορά φυσικού αερίου θα πρέπει θεωρητικά να υποχωρήσει τα επόμενα χρόνια, όχι να ανέβει στα επίπεδα που φαίνονται μέχρι σήμερα.
Προς το παρόν η αγορά φαίνεται μπερδεμένη.
www.worldenergynews.gr