Aύξηση κατά 66,3% των εισαγωγών μέσω αγωγών
Αυξημένες ήταν το 2023 οι εισαγωγές ρωσικού αερίου στην ελληνική αγορά τόσο μέσω αγωγού στο Σιδηρόκαστρο, όσο και με τη μορφή του LNG στη Ρεβυθούσα. Άλλωστε το ρωσικό αέριο και ειδικά το υγροποιημένο εξακολουθεί να αποτελεί βασική πηγή προμήθειας για τις χώρες της ΕΕ παρά τις εξαγγελίες περί απεξάρτησης μετά την εισβολή στην Ουκρανία.
Στην ελληνική αγορά το 2023 σε σχέση με το 2022 σημειώθηκε μεγάλη αύξηση κατά 66,3% των εισαγωγών ρωσικού αερίου αγωγού (πύλη Σιδηροκάστρου), ενώ μεταξύ 2021 και 2022 η Ελλάδα είχε μειώσει κατά σχεδόν το ίδιο ποσοστό τις εισαγωγές ρωσικού αερίου (-68,34%). Έτσι το ρωσικό αέριο βρέθηκε στη δεύτερη θέση με 14,71 TWh και μερίδιο 27,3% στις συνολικές εισαγωγές. Αν αθροιστουν δε οι εισαγωγές ρωσικού αερίου, μέσω του αγωγού Turkstream, αλλά και με τη μορφή LNG στην Ρεβυθούσα τότε προκύπτει ότι το ρωσικό αέριο το 2023 κάλυψε τουλάχιστον 22,05 TWh ή 41% των συνολικών εισαγωγών στη χώρα.
Υπενθυμίζεται ότι η ΕΕ δεν έχει επιβάλει απαγόρευση των ρωσικών εισαγωγών αερίου, είτε αγωγού, είτε LNG. Σε κάποιες χώρες διακόπηκε η εισροή ρωσικού αερίου αγωγού, μετά το επεισόδιο με τις πληρωμές σε ρούβλια, αλλά το ρωσικό LNG δεν σταμάτησε ποτέ να τροφοδοτεί τις ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις.
Μάλιστα, η Ισπανία και η Γαλλία που είναι από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς ρωσικού LNG φαίνονται απρόθυμες να απαγορεύσουν τις σχετικές εισαγωγές, παρότι οι Βρυξέλλες άνοιξαν το δρόμο για εθνικούς περιορισμούς.
Διαπραγματεύσεις ΔΕΠΑ Εμπορίας και Gazprom
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας που στην Ελλάδα έχει το μεγαλύτερο συμβόλαιο προμήθειας αερίου αγωγού από τη Gazprom, συνεχίζει να παραλαμβάνει ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται διαπραγματεύσεις με τον ρωσικό κολοσσό για τη ρήτρα take or pay, καθώς οι ποσότητες που απορρόφησε τα προηγούμενα χρόνια η ελληνική εταιρία ήταν μικρότερες από τη συμβατική υποχρέωση.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πάντως εξακολουθεί να πιέζει για τη μείωση των εισαγωγών ρωσικού αερίου. Τον περασμένο μήνα, το Ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε μια προσωρινή συμφωνία που δίνει στις χώρες της ΕΕ τη νομική εξουσία να εμποδίζουν τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου.
Η συμφωνία όμως δεν είναι δεσμευτική και στο πλαίσιο αυτό δεν υπάρχει νομική βάση για την επιβολή κυρώσεων στις ρωσικές εισαγωγές LNG. Σε πολιτικό επίπεδο πάντως, αρκετοί ηγέτες χωρών-μελών συνιστούν στις εταιρίες να αποφεύγουν την υπογραφή νέων συμφωνιών προμήθειας ρωσικού αερίου.
Ασφάλεια εφοδιασμού
Το μείζον πρόβλημα για την Ευρώπη, την περίοδο αυτή, είναι η προστασία της ασφάλειας εφοδιασμού με φυσικό αέριο, καθώς μία διαταραχή θα έθετε σε κίνδυνο την επάρκεια και θα εκτόξευε τις τιμές, προκαλώντας μία νέα ενεργειακή κρίση.
Η Ευρώπη εισήγαγε το 2023 λίγο περισσότερο από 20 δις. κ.μ. LNG από τη Ρωσία, μόλις 1% χαμηλότερα, σε σχέση με το 2022, σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία της εταιρίας παρακολούθησης πλοίων Kpler.
Η Ισπανία ήταν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικού LNG , με τις παραδόσεις να αυξάνονται άνω του 1/3 στα 6,7 δισ. κ.μ., ενώ το Βέλγιο αύξησε τις εισαγωγές κατά 41% στα 6,6 δισ. κ.μ. Στη Γαλλία, τον τρίτο μεγαλύτερο εισαγωγέα, οι αποστολές μειώθηκαν κατά 35% από το σύνολο του προηγούμενου έτους σε 4,7 δισ. κ.μ.
Άλλωστε η μείωση τιμής που εμφανίζει φέτος το αέριο στην Ευρώπη, όπως αποτυπώνεται στον δείκτη TTF, οφείλεται ως ένα βαθμό και στην αφθονία του ρωσικού LNG
Το ΤΤF στο συμβόλαιο Φεβρουαρίου έκλεισε χθες στα 30,800 ευρώ/MWh, κατά 0,459% χαμηλότερα από το προηγούμενο κλείσιμο. Πέρυσι τέτοια εποχή, η αντίστοιχη τιμή TTF ήταν περίπου 65 ευρώ/MWh.
www.worldenergynews.gr