Οι 4 οδηγίες της ΕΕ που υπογράφηκαν φέτος θα αυξήσουν τη ζήτηση για πράσινο H2 στην Ευρώπη, με τις κυβερνήσεις να δίνουν προτεραιότητα στη χρήση του σε τομείς που δεν μπορούν να ηλεκτροδοτηθούν
Οι προοπτικές, οι εξελίξεις και οι τάσεις σχετικά με το πώς η ανθρωπότητα χρησιμοποιεί το εν λόγω αμέταλλο χημικό στοιχείο, καθώς και τα χρήματα που δαπάνησε η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) γι’ αυτό το σκοπό, συμπεριλαμβάνονται στο παρακάτω αφιέρωμα στο οποίο κυριαρχούν τα Μέσα Μεταφοράς.
Το 2023 οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο βελτίωσαν τις στρατηγικές τους για το υδρογόνο (έδωσαν μεγαλύτερη προσοχή στον τρόπο χρήσης του καθαρού H2), κατέληξαν σε μεγάλο βαθμό στο συμπέρασμα ότι θα έπρεπε να προορίζεται για τομείς όπου η ηλεκτροκίνηση είναι δυνατή ή μπορεί να είναι δύσκολο να επιτευχθεί σε κλίμακα.
Υποστηρίζουν σε μεγάλο βαθμό τη χρήση καθαρού υδρογόνου ή των παραγώγων του για την αντικατάσταση των υφιστάμενων χρήσεων του εξαιρετικά ρυπογόνου γκρι H2 (παράγεται από αμείωτα ορυκτά αέρια), όπως η παραγωγή λιπασμάτων και χημικών ουσιών και η διύλιση πετρελαίου, ενώ παράλληλα πιέζουν για τη χρήση του στην απαλλαγή του χάλυβα από άνθρακα και στις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων (κυρίως φορτηγά, πλοία και αεροπλάνα).
Οι 4 οδηγίες της ΕΕ που υπογράφηκαν φέτος θα αυξήσουν τη ζήτηση για πράσινο H2 στη «γηραιά» ήπειρο και θα αφήσουν ελάχιστα περιθώρια για το μπλε H2 (φτιαγμένο με δέσμευση και αποθήκευση ορυκτών αερίων και άνθρακα).
Συγκεκριμένα, η τελευταία οδηγία της ΕΕ για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) η οποία έγινε νόμος στα τέλη Οκτωβρίου, περιλαμβάνει εντολές για να διασφαλιστεί ότι αυτοί οι τομείς χρησιμοποιούν αυξανόμενες ποσότητες πράσινου υδρογόνου ή παραγώγων του.
Συνοπτικά οι οδηγίες της ΕΕ:
Η οδηγία RED III
Η οδηγία RED III, περιλαμβάνει την απαίτηση για βιομηχανίες όπως η παραγωγή αμμωνίας και χημικών, η διύλιση πετρελαίου και ο χάλυβας να λαμβάνουν τουλάχιστον το 42% του υδρογόνου τους από ανανεώσιμες πηγές έως το 2030, αυξάνοντας στο 60% έως το 2035.
Απαιτεί επίσης το 1% του συνόλου των καυσίμων μεταφορών να είναι το λεγόμενο Ανανεώσιμο Καύσιμο Μη Βιολογικής Προέλευσης (RFNBO) έως το 2030.
Υπήρχαν επίσης 3 άλλες οδηγίες της ΕΕ που υπογράφηκαν φέτος, οι οποίες θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στη χρήση του πράσινου υδρογόνου.
Ο AFIR
Ο Κανονισμός για την Υποδομή Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR), ο οποίος έγινε νόμος της ΕΕ τον Σεπτέμβριο, απαιτεί από τα 27 κράτη μέλη να διασφαλίσουν ότι οι σταθμοί ανεφοδιασμού H2 που είναι προσβάσιμοι από το κοινό (ικανοί να εξυπηρετούν τόσο βαρέα όσο και ελαφρά οχήματα) δημιουργούνται σε κάθε «αστικό κόμβο» και κάθε 200 χιλιόμετρα κατά μήκος των βασικών διαδρομών του προγραμματισμένου Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (TEN-T) έως το 2030.
Το κεντρικό δίκτυο του ΔΕΔ-Μ συνδέει τους «αστικούς κόμβους» (όρος της ΕΕ για 424 μεγάλες πόλεις του μπλοκ με λιμάνια, αεροδρόμια και σιδηροδρομικούς τερματικούς σταθμούς) σε όλη την Ευρώπη.
Η οδηγία FuelEU
Η FuelEU (άλλη οδηγία) η οποία επίσης έγινε νόμος την ίδια στιγμή, απαιτεί από όλα τα πλοία που δραστηριοποιούνται στα ύδατα της ΕΕ με ολική χωρητικότητα άνω των 5.000 τόνων, να μειώσουν τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου (GHG) κατά 2% από τις αρχές του 2025. Αυτό θα αυξηθεί σε 6 % από το 2030, 14,5% από το 2035, 31% από το 2040, 62% από το 2045 και τέλος 80% από το 2050.
Έως το τέλος του 2033, τα πλοία θα μπορούν να μετρούν διπλά την εξοικονόμηση εκπομπών τους όταν χρησιμοποιούν RFNBO προκειμένου να ενθαρρύνουν τη χρήση τους.
Η οδηγία ReFuelEU Aviation
Επιπλέον, μια ξεχωριστή οδηγία που υπέγραψαν τα κράτη μέλη τον Οκτώβριο, γνωστή ως ReFuelEU Aviation, ορίζει ότι το 1,2% όλων των αεροπορικών καυσίμων που χρησιμοποιούνται από αεροπλάνα που αναχωρούν από τα αεροδρόμια της ΕΕ το 2030 πρέπει να είναι κατασκευασμένο από συνθετική κηροζίνη (παράγεται με συνδυασμό πράσινου υδρογόνου με δέσμευση CO2 στη διαδικασία Fischer-Tropsch) αυξήθηκε στο 2% από το 2032 έως το 2034 και στο 35% το 2050.
Η φόρτιση μπαταρίας οχημάτων υδρογόνου
Η τεχνολογία μπαταριών σύντομα θα μειώσει κάθε προσωρινό πλεονέκτημα που μπορεί να έχουν τα φορτηγά FCV σήμερα.
Οι υποστηρικτές του υδρογόνου αντιτίθενται ότι θα είναι σχεδόν αδύνατο να φορτιστούν γρήγορα πολλά φορτηγά μπαταρίας στην ίδια τοποθεσία λόγω της τεράστιας ποσότητας ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές που θα απαιτηθεί.
Αυτοκίνητα και φορτηγά στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ
Οι προοπτικές για τα αυτοκίνητα υδρογόνου έπεσαν κατακόρυφα το 2023, αλλά οι προοπτικές για φορτηγά που κινούνται με υδρογόνο ποτέ δεν φάνηκαν καλύτερες.
Στην Καλιφόρνια, η True Zero (μεγαλύτερη εταιρεία λιανικής πώλησης καυσίμων H2 στις ΗΠΑ) η οποία λειτουργεί 37 από τους 53 σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου στην Πολιτεία, αύξησε την τιμή του H2 σε όλες τις αντλίες του στα 36 $/kg, από μόλις 13,14 $ τον Απρίλιο του 2021.
Αντίπαλοι προμηθευτές αύξησαν επίσης τις τιμές τους σε παρόμοια επίπεδα.
Επιπλέον, σχεδόν τα μισά από τα πρατήρια ανεφοδιασμού υδρογόνου της Πολιτείας έχουν κλείσει προσωρινά από τον Αύγουστο, όταν ο κύριος προμηθευτής H2 στην περιοχή αντιμετώπισε μια «μεγάλη διακοπή υπηρεσιών».
Τον Σεπτέμβριο, οι νομοθέτες της Καλιφόρνια μείωσαν την κρατική χρηματοδότηση για νέους σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου, αφού προειδοποιήθηκαν από τις κρατικές αρχές ότι δεν υπήρχε επαρκής ζήτηση για να δικαιολογηθούν περαιτέρω επενδύσεις.
Αυτοκίνητα και φορτηγά στη Νότια Κορέα
Παρόμοια κατάσταση συνέβη φέτος στη Νότια Κορέα, όπου οι τιμές στα πρατήρια καυσίμων αυξήθηκαν κατά το ένα τρίτο τον Ιούλιο - προτού ένα μεγάλο πρόβλημα εφοδιασμού θέσει εκτός λειτουργίας τα τρία τέταρτα των σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου της χώρας.
Οι παγκόσμιες πωλήσεις οχημάτων με κυψέλες καυσίμου (FCV) μειώθηκαν το 2023 (πτώση 38% από έτος σε έτος στη Νότια Κορέα αναφέρθηκε τον Ιούλιο).
Παρότι η χώρα εξακολουθεί να στοχεύει επίσημα 270.000 αυτοκίνητα υδρογόνου στους δρόμους της μέχρι το 2030, μαζί με 30.000 λεωφορεία και φορτηγά, έχει περικόψει τις επιδοτήσεις για αυτοκίνητα με κινητήρα H2 και λίγοι πιστεύουν ότι ο στόχος είναι ρεαλιστικός.
Δανία: Ουραγός στην αγορά αυτοκινήτων υδρογόνου
Η χειρότερη αγορά αυτοκινήτων υδρογόνου ίσως ήταν η Δανία, όπου οι οδηγοί δεν μπορούσαν να ανεφοδιαστούν με καύσιμα από τον Σεπτέμβριο, αφού η Everfuel (μοναδικός εμπορικός φορέας σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου της χώρας), τα έκλεισε όλα επικαλούμενη έλλειψη κερδοφορίας.
Η εταιρεία ταξί Drivr με έδρα την Κοπεγχάγη έμεινε αμέσως με 100 οχήματα Toyota Mirai που δεν μπορούσε να τροφοδοτήσει.
Λεωφορείο και τρένο
Το 2023 δεν ήταν επίσης καλή χρονιά για τους υποστηρικτές των λεωφορείων και τρένων υδρογόνου.
Πολλοί μεταφορείς σε όλη την Ευρώπη και τις ΗΠΑ έχουν αναφέρει τεχνικά προβλήματα και προβλήματα τροφοδοσίας καυσίμων με τα λεωφορεία και τα τρένα τους H2 ή έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι θα ήταν φθηνότερο και ευκολότερο να χρησιμοποιήσουν ηλεκτρικές επιλογές μπαταρίας στο μέλλον.
Άλλα προβλήματα, εξήγησε ένα ανώτερο στέλεχος της Stadler, είναι ότι η συντήρηση στα τρένα H2 είναι πιο περίπλοκη από ό,τι στα τρένα με μπαταρία και ότι οι κυψέλες καυσίμου χρειάζονται αντικατάσταση μέσα σε τρία χρόνια, κατά μέσο όρο.
Η πόλη Santa Cruz της Καλιφόρνια, αφού δοκίμασε ένα κορυφαίο ηλεκτρικό λεωφορείο, επέλεξε να αγοράσει 57 λεωφορεία που κινούνται με υδρογόνο, λέγοντας ότι το πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο δυσκολευόταν να ξεπεράσει τους λόφους γύρω από την πόλη και δεν είχε αρκετή φόρτιση να ολοκληρώσει τη διαδρομή του και να επιστρέψει στη βάση για επαναφόρτιση.
Πλοία που καίνε μεθανόλη
Παρά το γεγονός ότι η αμμωνία χαρακτηρίζεται συχνά ως το καύσιμο της ναυτιλίας του μέλλοντος (ιδιαίτερα από τους κατασκευαστές έργων που επιδιώκουν να εξάγουν τεράστιες ποσότητες του παραγώγου υδρογόνου), ο ναυτιλιακός τομέας ενδιαφέρθηκε πολύ περισσότερο φέτος να στραφεί στη μεθανόλη.
Η καύση μεθανόλης στους κινητήρες των πλοίων θα παράγει διοξείδιο του άνθρακα, αλλά η πράσινη μεθανόλη προέρχεται από πράσινο υδρογόνο και δεσμευμένο CO2, και ως εκ τούτου είναι, θεωρητικά, ένα καύσιμο καθαρών μηδενικών εκπομπών.
Το πρώτο πλοίο διπλού καυσίμου της Maersk που μπορεί να κινείται με μεθανόλη (το Laura Maersk), πραγματοποίησε το παρθενικό του ταξίδι φέτος και η εταιρεία έχει 25 ακόμη από αυτά τα πλοία επί του παρόντος σε παραγγελία για παράδοση το επόμενο έτος.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, ο οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών που ρυθμίζει την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, έχει επίσης ασχοληθεί πιο σοβαρά με την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές φέτος, συμφωνώντας μια «ενισχυμένη κοινή φιλοδοξία να επιτευχθούν οι καθαρές μηδενικές εκπομπές GHG από τη διεθνή ναυτιλία κοντά ή κοντά, 2050».
Ωστόσο, οι κανονισμοί του ΙΜΟ σχετικά με τη χρήση της αμμωνίας - μιας εξαιρετικά τοξικής χημικής ουσίας - ως καυσίμου δεν πρόκειται να εγκριθούν μέχρι τα τέλη του 2024.
Επί πρόσθετα η προαναφερθείσα οδηγία FuelEU θα οδηγήσει επίσης στην απορρόφηση της πράσινης αμμωνίας ή της μεθανόλης ως καύσιμο για τη ναυτιλία (ακριβώς όπως θα κάνει η ReFuelEU Aviation για τα αεροσκάφη).
Αεροπλάνα
Τα αεροπλάνα που κινούνται με υδρογόνο βγήκαν στον αέρα για πρώτη φορά φέτος, με πολλούς κατασκευαστές να πραγματοποιούν δοκιμαστικές πτήσεις και κατασκευαστές να ανταγωνίζονται για να είναι οι πρώτοι που θα προσφέρουν εμπορικές πτήσεις H2.
Η ZeroAvia του Ηνωμένου Βασιλείου και η Universal Hydrogen που εδρεύει στις ΗΠΑ δοκίμασαν επιτυχώς επιβατικά αεροπλάνα εξοπλισμένα με έναν κινητήρα κυψελών καυσίμου που λειτουργεί με αέριο H2 (και έναν συμβατικό κινητήρα με καύσιμο αεριωθουμένων).
Το γερμανικό H2Fly πραγματοποίησε την πρώτη πτήση 100% υδρογόνου στον κόσμο τον Σεπτέμβριο, αφού κατασκεύασε αεροσκάφος επίδειξης HY4 εξοπλισμένο με κρυογονικές δεξαμενές αποθήκευσης υγρού υδρογόνου.
Τον Ιούλιο, ο Dale Vince (ο ιδρυτής του Ecotricity, δηλ. του πρώτου προμηθευτή ΑΠΕ του Ηνωμένου Βασιλείου), ανακοίνωσε σχέδια για την έναρξη της πρώτης αεροπορικής εταιρείας υδρογόνου στον κόσμο στις αρχές του 2024.
Όμως θα λειτουργεί με κηροζίνη για τον πρώτο χρόνο, ενώ οι επιλεγμένοι κινητήρες H2 θα περάσουν ρυθμιστικούς ελέγχους.
Το Νοέμβριο, το γαλλικό Airbus ανέβηκε στους ουρανούς με ένα ανεμόπτερο εξοπλισμένο με κινητήρα καύσης υδρογόνου 100% , καθώς η εταιρεία στοχεύει να φέρει στον αέρα επιβατικά αεροσκάφη με κινητήρα H2 έως το 2035.
Θέρμανση
Η χρήση υδρογόνου για τη θέρμανση των σπιτιών έχει χάσει μαζικά την πολιτική υποστήριξη στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Οι υπουργοί της χώρας δήλωσαν ότι η θέρμανση με υδρογόνο είναι απίθανο να γίνει απαραίτητη, με τον τότε υπουργό Ενέργειας Grant Shapps να λέει τον Ιούνιο ότι είναι «απίθανο να είναι ο δρόμος προς τα εμπρός» για το Ηνωμένο Βασίλειο, και τον κατώτερο υπουργό Λόρδο Callanan να παραδέχεται το Νοέμβριο ότι «δεν υπάρχει θα μπορούσε πρακτικά να επιτευχθεί υδρογόνο μεγάλης κλίμακας στη θέρμανση.
Στη Γερμανία, τα 2 κύρια κόμματα της κυβερνώσας κυβέρνησης (οι Σοσιαλδημοκράτες και οι Πράσινοι) προσπάθησαν να αποκλείσουν το υδρογόνο ως επιλογή στο νέο αμφιλεγόμενο νομοσχέδιο καθαρής θέρμανσης, αλλά η κίνηση άσκησε βέτο από το μικρό κόμμα στον συνασπισμό των φαναριών, οι Ελεύθεροι Δημοκράτες.
Στη συνέχεια συμφωνήθηκε μια συμβιβαστική θέση (τα δίκτυα φυσικού αερίου να λειτουργούν με καθαρό υδρογόνο έως το 2035), αλλά μια εθνική ένωση για φορείς εκμετάλλευσης δικτύων φυσικού αερίου είπε ότι θα ήταν αδύνατο για τους διανομείς φυσικού αερίου να επιτύχουν αυτόν τον στόχο, επομένως οι εταιρείες θα σταματήσουν κάθε εργασία σε θέρμανση Η2.
Πέρα από όλα αυτά, ο αριθμός των ανεξάρτητων μελετών που καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι δεν θα υπάρχει σημαντικός ρόλος του υδρογόνου στη θέρμανση έχει πλέον αυξηθεί σε 54, χωρίς καμία να λέει το αντίθετο.
Τα αισιόδοξα μηνύματα για τη θέρμανση με υδρογόνο
Ωστόσο, υπήρχαν κάποια καλά νέα για τους υποστηρικτές της θέρμανσης υδρογόνου φέτος.
Τον Ιανουάριο, η Νότια Κορέα αποκάλυψε σχέδια για τη δημιουργία 6 «πόλεων υδρογόνου» που θα χρησιμοποιούν H2 για τη θέρμανση κτιρίων και τον Ιούλιο.
Η μικρή ολλανδική πόλη Stad aan 't Haringvliet, ψήφισε υπέρ της αλλαγής των συστημάτων θέρμανσης με φυσικό αέριο σε πράσινο υδρογόνο που παράγεται από περίσσεια αιολικής και ηλιακής ενέργειας, με επιδοτήσεις να καλύπτουν τη διαφορά κόστους.
Πράσινο ατσάλι
Ο χάλυβας αναδείχθηκε φέτος ως βασικός παραγωγός H2, καθώς απαιτείται πράσινο υδρογόνο για την απανθρακοποίηση ενός σημαντικού μέρους της διαδικασίας παραγωγής χάλυβα.
Ο χάλυβας βασίζεται επί του παρόντος στον άνθρακα οπτανθρακοποίησης για να παρέχει ταυτόχρονα θερμότητα υψηλής θερμοκρασίας και ένα μέσο χημικής απομάκρυνσης οξυγόνου από το μετάλλευμα οξειδίου του σιδήρου (το οξυγόνο αντιδρά με τον άνθρακα στο κοκ για να σχηματίσει CO2).
Αλλά το πράσινο υδρογόνο μπορεί επίσης να πραγματοποιήσει την ίδια διαδικασία, με το οξυγόνο να αντιδρά με το Η2 για να σχηματίσει υδρατμούς (ατμό), αντί για CO2.
Είναι μια τεράστια βιομηχανία σε πολλές χώρες, οι πολιτικοί ήθελαν να υποστηρίξουν τις βιομηχανίες χάλυβα τους, ενώ ταυτόχρονα θέλουν να τις απαλλάξουν από τον άνθρακα.
Δεδομένου ότι η μετατροπή των εργοστασίων γκρίζου χάλυβα σε πράσινες θα απαιτήσει την αντικατάσταση του υπάρχοντος εξοπλισμού, η παραγωγή πράσινου χάλυβα θα απαιτήσει τεράστιες αρχικές επενδύσεις, καθώς και υψηλότερο τρέχον κόστος.
Όλα αυτά οδήγησαν τις κυβερνήσεις να προσφέρουν στις εταιρείες επιδοτήσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων για να κάνουν τη μετάβαση.
Χρηματοδοτήσεις δισ. ευρώ από την ΕΕ για απομάκρυνση του άνθρακα
Μόλις την περασμένη εβδομάδα, η ΕΕ ενέκρινε επιχορήγηση 2,6 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη γερμανική κυβέρνηση για τη «μερική απομάκρυνση του άνθρακα» ενός υφιστάμενου εργοστασίου χάλυβα που ανήκει στη Stahl-Holding-Saar (SHS).
Η εν λόγω απόφαση πάρθηκε 5 μήνες μετά την υπογραφή της για κρατική ενίσχυση 2 δισ. ευρώ από τη γερμανική κυβέρνηση στη χαλυβουργία Thyssenkrupp για μια νέα μονάδα «υδρογόνου» στο τεράστιο συγκρότημα της στο Ντούισμπουργκ.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, η ΕΕ χορήγησε 700 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Καινοτομίας της στην H2 Green Steel στη Βόρεια Σουηδία.
Και το καλοκαίρι, η ΕΕ ενέκρινε κρατική βοήθεια ύψους 280 και 850 εκατομμυρίων ευρώ από τη γαλλική και τη βελγική κυβέρνηση, αντίστοιχα, στον κολοσσό του χάλυβα ArcelorMittal με έδρα το Λουξεμβούργο.
Επιπλέον ξεκίνησε φέτος η κατασκευή του πρώτου πράσινου σιδηρουργείου στην Αφρική (Ναμίμπια), στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και στο Ομάν.
Περιζήτητος ο πράσινος χάλυβας από τις αυτοκινητοβιομηχανίες
Ένας από τους λόγους που οι κατασκευαστές, οι πολιτικοί και οι επενδυτές ενδιαφέρονται τόσο πολύ για τον πράσινο χάλυβα είναι επειδή το πρόσθετο κόστος του μπορεί πιο εύκολα να απορροφηθεί στα προϊόντα.
Η H2 Green Steel έχει ήδη υπογράψει πολλαπλές δεσμευτικές συμβάσεις προμήθειας με αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της Porsche. Ακόμη η σουηδική χαλυβουργία SSAB θα προμηθεύει πράσινο χάλυβα στην κατασκευάστρια φορτηγών Scania από το 2026.
Και η ιδέα της παραγωγής πράσινου σιδήρου σε μέρη του κόσμου με φθηνό πράσινο υδρογόνο και στη συνέχεια η εξαγωγή του σιδήρου (και όχι του Η2) αυξάνεται ολοένα και περισσότερο.
Λιπάσματα και χημικά
Οι εταιρείες λιπασμάτων και χημικών που χρησιμοποιούν το γκρίζο υδρογόνο ως δομικό στοιχείο για τα προϊόντα τους είναι μια προφανής αφετηρία για τη χρήση του πράσινου Η2, καθώς δεν έχουν άλλη πιθανή οδό απαλλαγής από τον άνθρακα.
Αλλά αυτές οι εταιρείες είναι σε μεγάλο βαθμό απρόθυμες να κάνουν τη μετάβαση.
Αυτό οφείλεται εν μέρει στο ότι το πράσινο υδρογόνο είναι η πιο ακριβή επιλογή η οποία θα ανέβαζε το κόστος των προϊόντων τους και ίσως ανέβαζε τις τιμές των τροφίμων πέρα από αυτό που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν οι πελάτες.
Οποιεσδήποτε συμφωνίες προμήθειας πράσινου υδρογόνου που υπογραφούν σήμερα θα έχουν πιθανώς υψηλότερες τιμές από αυτές που θα υπογραφούν τα επόμενα χρόνια, καθώς το κόστος παραγωγής υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές αναμένεται να μειωθεί.
Ωστόσο, οι παραγωγοί λιπασμάτων Fertiberia, Yara και OCI συμπεριλήφθηκαν στους 9 κορυφαίους παραγωγούς καθαρού υδρογόνου στον κόσμο από την Rystad Energy τον Ιανουάριο.
Διύλιση πετρελαίου
Τα διυλιστήρια πετρελαίου γίνονται όλο και πιο αισιόδοξα για την απομάκρυνση από το γκρίζο υδρογόνο το οποίο χρησιμοποιείται για την αφαίρεση του θείου από το αργό πετρέλαιο και για την υδρογονοπυρόλυση (μετατροπή βαρέων πετρελαιοειδών εσωτερικής καύσης σε ελαφρύτερα μόρια, όπως το ντίζελ και το καύσιμο αεριωθουμένων).
Τον Σεπτέμβριο, ο γαλλικός πετρελαϊκός γίγαντας TotalEnergies προκήρυξε έναν τεράστιο διαγωνισμό για 500.000 τόνους πράσινου υδρογόνου ετησίως για να αντικαταστήσει όλο το γκρίζο H2 που χρησιμοποιεί σήμερα στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια.
Ένας τέτοιος όγκος θα απαιτούσε περίπου 5 GW ηλεκτρόλυσης και 10 GW αποκλειστικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, με επένδυση περίπου 14 δισ. ευρώ.
Λίγες μέρες αργότερα, η πορτογαλική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου Galp έλαβε μια τελική επενδυτική απόφαση (FID) σε ένα έργο πράσινου υδρογόνου 100 MW στο διυλιστήριό της στο Sines το οποίο είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής γκρίζου H2 της Πορτογαλίας που παράγεται από ορυκτό αέριο.
Τα 2 έργα μπλε υδρογόνου στο Λιμάνι του Ρότερνταμ που έχουν πάρει το FID τους τελευταίους μήνες θα δουν και τα δύο το H2 τους να χρησιμοποιείται στη διύλιση πετρελαίου.
Η Shell συμπεριλήφθηκε επίσης μεταξύ των κορυφαίων παραγωγών καθαρού υδρογόνου στον κόσμο από τη Rystad τον Ιανουάριο.
Έξι από τις συμφωνίες απορρόφησης υδρογόνου της Shell θα χρησιμοποιηθούν για την αντικατάσταση του γκρι H2 που χρησιμοποιείται σε υπάρχοντα διυλιστήρια πετρελαίου, με το πιο αξιοσημείωτο έργο να είναι το εργοστάσιο υδρογόνου Holland 1 του πετρελαϊκού γίγαντα στο Ρότερνταμ, το οποίο θα παράγει πράσινο H2 από υπεράκτια αιολική ενέργεια.
Πήρε μια τελική επενδυτική απόφαση για την εγκατάσταση των 200 MW τον Ιούλιο του 2022, με σχέδια να ξεκινήσει τη λειτουργία της το 2025.
www.worldenergynews.gr