Ποιές αλλαγές ζήτησε η Gastrade
Η Gastrade δαθέτει Άδεια Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου για την ανάπτυξη νέου υπεράκτιου τερματικού σταθμού υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης ΥΦΑ στο Θρακικό Πέλαγος (Floating Storage Regasification Unit, FSRU), περίπου 17,5 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του λιμένα Αλεξανδρούπολης και σε απόσταση 10 χιλιομέτρων από την ακτή, καθώς και αγωγού σύνδεσης αυτού με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ).
Χορηγήθηκε στην εταιρεία Gastrade Α.Ε. για το έργο του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης εξαίρεση για 25 έτη από τις διατάξεις των άρθρων 32 και 41(6), (8) και (10) της Οδηγίας 2009/73/ΕΚ, σύμφωνα με τους ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις που περιλαμβάνονται στο Παράρτημα της Απόφασης με τίτλο «Final Decision of the Greek Energy Regulator on the Exemption Application of GASTRADE SA» (εφεξής η «Απόφαση Εξαίρεσης)»
Με την παράγραφο 4.4.1 της Απόφασης Εξαίρεσης, επιβλήθηκε στην εταιρεία Gastrade A.E. η υποχρέωση κατάρτισης Κώδικα Διαχείρισης του Τερματικού Σταθμού.
Ανταλλαγές δυναμικότητας
Σύμφωνα με τον Κώδικα, πέραν της δυνατότητας των Χρηστών να δεσμεύσουν δυναμικότητα σε μακροχρόνιο ορίζοντα δίνεται η δυνατότητα και σε Χρήστες να δεσμεύσουν βραχυχρόνια δυναμικότητα μέσω της Υπηρεσίας Ευκαιριακού Φορτίου. Το τελικό κείμενο της Σύμβασης Ευκαιριακού Φορτίου που υποβλήθηκε στην ΡΑΑΕΥ οριοθετεί με σαφήνεια τις συμβατικές σχέσεις των αντισυμβαλλόμενων Μερών (Ευκαιριακού Χρήστη και Διαχειριστή) καθώς και την υποχρέωση των Χρηστών που συμβάλλονται για την Υπηρεσία Ευκαιριακού Φορτίου.
Τόσο οι Μακροχρόνιοι Χρήστες όσο και οι Χρήστες της Υπηρεσίας Ευκαιριακού Φορτίου έχουν το δικαίωμα να πωλούν μέρος ή το σύνολο της δεσμευμένης δυναμικότητάς τους («την Ημερήσια Προγραμματισμένη Παράδοσή τους»). Η Σύμβαση Ανταλλαγής Δυναμικότητας-Πωλήσεις προβλέπεται τόσο μεταξύ Χρηστών, αλλά και ενός τρίτου μέρους, μόνο όταν το τρίτο μέρος έχει λάβει προηγουμένως έγκριση από τον Διαχειριστή, ενώ η Σύμβαση Ανταλλαγής Δυναμικότητας-Συναλλαγές προβλέπεται μεταξύ Χρηστών. Επίσης είναι σαφές ότι η Σύμβαση Ανταλλαγής Δυναμικότητας επιτρέπει μόνο την αγορά μόνο της Ημερήσιας Προγραμματισμένης Παράδοσης και δεν περιλαμβάνει την εμπορία Φορτίου ΥΦΑ.
Τι τροποποιείται
Η Gastrade ζήτησε τροποποίηση του Κώδικα προκειμένου να περιλαμβάνονται σε παράρτημα του Κώδικα και οι συμβάσεις συναλλαγών μεταξύ χρηστών του Τερματικού Σταθμού, καθώς ο Διαχειριστής είναι ένας εκ των αντισυμβαλλόμενων. Συνεπώς, στο βαθμό που οι συμβάσεις αφορούν και στη σχέση μεταξύ Διαχειριστή και χρηστών, η Αρχή έκρινε ότι πρέπει να αποτελούν παραρτήματα του Κώδικα Διαχείρισης. Σύμφωνα με την εισήγηση της GasTrade A.E., προστίθενται τρία Παραρτήματα στον Κώδικα (Παράρτημα Γ- Έντυπο Σύμβασης Ευκαιριακού Φορτίου, Παράρτημα Δ- Έντυπο Σύμβασης Ανταλλαγής Δυναμικότητας-Πωλήσεις και Παράρτημα Ε – Έντυπο Σύμβασης Ανταλλαγής Δυναμικότητας-Συναλλαγές).
Μια ακόμη τροποποίηση είναι η θέσπιση αντικινήτρου προς τους χρήστες μέσω της επιβολής «Προστίμου Αερίου Εκκένωσης» (Evacuation Gas Penalty) ίσης με 50€/MWh, για την περίπτωση που οι δηλώσεις αεριοποίησης χρήστη αποκλίνουν από τη δέσμευσή του με αποτέλεσμα να παραμείνει αέριο στον Τερματικό Σταθμό, για το οποίο ο Διαχειριστής πρέπει να μεριμνήσει για την πώλησή του ή την παραλαβή του από κατάντη διαχειριστή.
Επίσης η εισαγωγή μεταβατικής διάταξης, προκειμένου ο πρώτος ετήσιος προγραμματισμός να μην αφορά πλήρες Έτος Αερίου αλλά την περίοδο από την Έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Τερματικού Σταθμού έως την 1η Οκτωβρίου (07:00), με μετάθεση της ημερομηνίας έναρξης της διαδικασίας και σύμπτυξη της συνολικής της διάρκειας από 4 σε 3 μήνες.
Με τον Κώδικα Διαχείρισης του Τερματικού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου προσδιορίζονται:
Α) οι όροι, οι προϋποθέσεις, οι τεχνικές λεπτομέρειες και οι ελάχιστες απαιτούμενες λειτουργικές προδιαγραφές για την πρόσβαση των Χρηστών στο ΑΣΦΑ.
(β) Οι όροι και οι προϋποθέσεις των συμβάσεων μεταφοράς Φυσικού Αερίου ή χρήσης Εγκατάστασης, καθώς και η διαδικασία εκχώρησης των δικαιωμάτων των Χρηστών που απορρέουν από τις Συμβάσεις αυτές.
(γ) Η διαχείριση των διασυνδέσεων του ΑΣΦΑ, καθώς και η συνεργασία και η ανταλλαγή πληροφοριών με τους Διαχειριστές Συστημάτων και δικτύων διανομής Φυσικού Αερίου που διασυνδέονται με το ΑΣΦΑ. (
δ) Ο τρόπος διενέργειας των μετρήσεων και ο καθορισμός των προδιαγραφών ποιότητας και συνθηκών παράδοσης και παραλαβής Φυσικού Αερίου.
(ε) Η διαδικασία κατανομής στους Χρήστες των μετρούμενων ποσοτήτων Φυσικού Αερίου στα σημεία εισόδου και εξόδου του ΑΣΦΑ.
(στ) Ο προγραμματισμός, η υλοποίηση και η παρακολούθηση της συντήρησης και ανάπτυξης του ΑΣΦΑ.
(ζ) Η διαδικασία λήψης αναγκαίων μέτρων, συμπεριλαμβανομένων των μέτρων εξισορρόπησης φορτίου και αντιστάθμισης φυσικών απωλειών και ιδιοκατανάλωσης, για την ασφαλή, αξιόπιστη και οικονομικά αποτελεσματική λειτουργία του ΑΣΦΑ και η κατανομή του σχετικού κόστους στους Χρήστες του ΑΣΦΑ.
(η) Τα κριτήρια με βάση τα οποία είναι δυνατή η κατά προτεραιότητα διακοπή της τροφοδοσίας καταναλωτών, για λόγους ασφάλειας εφοδιασμού σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
(θ) Η διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης των διαφορών μεταξύ των Χρηστών και του Διαχειριστή του 7 ΑΣΦΑ, που μπορεί να περιλαμβάνει και την υπαγωγή των διαφορών σε Διαιτησία, η οποία διεξάγεται από τη ΡΑΕ σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 37
(ι) Οι κανόνες που διέπουν τις συναλλαγές του Διαχειριστή με τους Χρήστες και ιδίως οι λογαριασμοί που πρέπει να τηρεί ο Διαχειριστής για το σκοπό αυτόν.
(ια) Κάθε άλλο θέμα συναφές με τη ρύθμιση του τρόπου διαχείρισης, εκμετάλλευσης, συντήρησης και ανάπτυξης του ΑΣΦΑ.
www.worldenergynews.gr