Γαλλία και η Τουρκία έδειξαν το δρόμο…
Ίσως κάποια από αυτά (Τουρκία) να στέλνουν και πολιτικό μήνυμα μέσω των συγκεκριμένων κινήσεων.
Η Κίνα μπορεί να παράγει προϊόντα σε μεγάλες ποσότητες και μάλιστα αποτελεσματικά, χάρη στη γενναιόδωρη υποστήριξη από την κεντρική κυβέρνηση.
Για όσους βρίσκονται εκτός των συνόρων της, το ποσοστό της κυβερνητικής συμμετοχής μοιάζει με επιδότηση, που υπονομεύει τους τοπικούς κατασκευαστές.
Το πρόβλημα οξύνεται όταν πρόκειται για την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η «χώρα του μεταξιού» έχει σήμερα δεκάδες κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων που λανσάρουν νέα EV με εκπληκτικό ρυθμό.
Καθώς η Κίνα πλησιάζει να καλύψει τις δικές της ανάγκες σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πολλές από τις εταιρείες οχημάτων της αναζητούν όλο και περισσότερο τις εξαγωγικές αγορές για να απορροφήσουν μέρος της παραγωγής τους. Αλλά για ορισμένες χώρες, η επίθεση… ηλεκτρικών αυτοκινήτων που προέρχεται από την Κίνα θεωρείται απειλή για τις τοπικές εταιρείες και τους εργαζομένους τους.
Σαν απάντηση, η Γαλλία και η Τουρκία ανακοίνωσαν αυτή την εβδομάδα περιορισμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων με σκοπό να ανακόψουν το κύμα κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων που πλημμυρίζουν τα λιμάνια τους.
Τα μέτρα στην Γαλλία
Στη Γαλλία, οι νέοι κανόνες ευνοούν σε μεγάλο βαθμό τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται εγχώρια ή αλλού στην ΕΕ εις βάρος των κινεζικών αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με την BFM Finance, το 65% των μοντέλων ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλούνται στη Γαλλία θα είναι επιλέξιμα για κίνητρα τα οποία πλέον θα βασίζονται εν μέρει στην ποσότητα άνθρακα που εκπέμπεται στη διαδικασία κατασκευής EV.
Όπως αναφέρει η BFM Finance, ο πλήρης κατάλογος των επιλέξιμων μοντέλων, περιλαμβάνει 24 που παράγονται από τη Stellantis και 5 από τη Renault. Το Tesla Model Y είναι κατάλληλο, αλλά όχι το μοντέλο 3 της κινεζικής κατασκευής.
Η μέση τιμή λιανικής ενός EV στην Ευρώπη ήταν πάνω από 65.000 ευρώ (71.000 $) το πρώτο εξάμηνο του 2023, σε σύγκριση με λίγο πάνω από 31.000 ευρώ στην Κίνα, σύμφωνα με έρευνα της Jato Dynamics.
Η κυβέρνηση είπε ότι το 1/3 όλων των κυβερνητικών κινήτρων απευθύνεται σε καταναλωτές που αγοράζουν ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα.
Αυτή η τάση βοήθησε να τονωθεί η αύξηση των εισαγωγών και το αυξανόμενο ανταγωνιστικό χάσμα με τους εγχώριους παραγωγούς.
Η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην ηλεκτρική ενέργεια από σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής που κινούνται με άνθρακα, γι' αυτό πολλά μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων κινεζικής κατασκευής δεν θα πληρούν πλέον τις προϋποθέσεις για κίνητρα.
Η Τουρκία έγινε δημοφιλής αγορά κινέζικων EV
Η Τουρκία κατακλύζεται επίσης από μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλή στην Τουρκία, χάρη στη σχετική οικονομική προσιτότητα των κινεζικών εμπορικών σημάτων, καθώς και στην αναγνώριση της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας Togg και στην πρόσφατη άφιξη της Tesla.
Οι πωλήσεις EV αυξήθηκαν σχεδόν 10 φορές φέτος έως το Νοέμβριο σε σχέση με το 2022, σύμφωνα με στοιχεία της ένωσης βιομηχανίας ODMD. Τώρα αποτελούν το 7,1% του συνόλου των πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων.
Οι αυστηροί κανόνες της Τουρκίας
Όμως τον περασμένο μήνα, η τουρκική κυβέρνηση επέβαλε νέους σκληρούς κανόνες σε ξένες εταιρείες που θέλουν να πουλήσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Τουρκία.
Μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, οι εταιρείες που εισάγουν EV πρέπει να έχουν τουλάχιστον 140 εξουσιοδοτημένα πρατήρια καυσίμων κατανεμημένα ομοιόμορφα σε όλη τη χώρα και να ανοίξουν ένα τηλεφωνικό κέντρο για κάθε μάρκα, σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Εμπορίου που δημοσιεύθηκε τον Νοέμβριο.
Η Τουρκία είναι η 6η μεγαλύτερη αγορά νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Οι νέοι κανόνες έχουν ωθήσει πολλούς εισαγωγείς να αναζητήσουν τροποποιήσεις ή τουλάχιστον μια καθυστέρηση, ώστε οι αυστηρότεροι κανονισμοί να μην είναι τόσο ενοχλητικοί.
Οι νέοι κανόνες έχουν σκοπό να βάλουν τάξη σε μια ταχέως αναπτυσσόμενη βιομηχανία και να της επιτρέψουν να προχωρήσει σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον, δήλωσε στο Bloomberg ένας αξιωματούχος στην Άγκυρα, μιλώντας υπό τον όρο της συνήθους ανωνυμίας.
Δεν υπάρχουν σχέδια για αναθεώρηση των κανόνων ή καθυστέρηση της εφαρμογής τους, είπε ο αξιωματούχος.
Η Κίνα πούλησε EVs αξίας 184 εκατομμυρίων δολαρίων στην Τουρκία τους πρώτους 10 μήνες του τρέχοντος έτους, σχεδόν το διπλάσιο σε σχέση με το σύνολο του 2022. Νωρίτερα φέτος, η Τουρκία επέβαλε πρόσθετο δασμό 40% στις εισαγωγές EV από την Κίνα, αυξάνοντας το συνολικό τελωνείο φορολογικός συντελεστής στο 50%, αλλά οι πωλήσεις κινεζικών μοντέλων ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνεχίζουν να αυξάνονται.
Συμπέρασμα - Τρόποι αντίδρασης των κρατών
Οι χώρες δεν μπορούν να απαγορεύσουν απευθείας την πώληση εισαγόμενων αυτοκινήτων γιατί αυτό θα συνιστούσε παραβίαση των κανόνων του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.
Ωστόσο, έχουν στη διάθεσή τους μια σειρά από εργαλεία για να επιβραδύνουν το αυξανόμενο κύμα εισαγωγών. Είτε αυτά τα εργαλεία καλύπτονται από την άποψη των περιβαλλοντικών οφελών είτε της επαρκής παροχής τοποθεσιών παροχής υπηρεσιών εντός της χώρας, είναι πραγματικά κάτι περισσότερο από συσκευές για την υλοποίηση των πολιτικών και πολιτικών στόχων μιας χώρας.
Η Κίνα έχει δημιουργήσει μια τρομερή αυτοκρατορία παραγωγής που τροφοδοτείται σε μεγάλο βαθμό από σταθμούς παραγωγής άνθρακα.
Εάν ο κόσμος θέλει να έχει την ευκαιρία να περιορίσει την παγκόσμια θέρμανση, τα έθνη θα χρειαστούν τέτοια εργαλεία για να επιβάλουν βαθιές περικοπές στις εκπομπές άνθρακα από τους εμπορικούς εταίρους τους.
Οι ξαφνικοί νέοι κανονισμοί της Τουρκίας φαίνονται περισσότερο σχεδιασμένοι για να τιμωρήσουν την Κίνα για τον αγκάλιασμα της Ρωσίας στην εγκληματική της επίθεση στην Ουκρανία.
Η Κίνα ενδιαφέρεται λιγότερο για τα ανθρώπινα δικαιώματα παρά για την επιχειρηματική δραστηριότητα και τα κέρδη όπου παρουσιαστεί η ευκαιρία.
Η Κίνα έχει καθιερωθεί ως η κυρίαρχη δύναμη στην κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως, αλλά αυτή η κυριαρχία πάντα προκαλεί δυσαρέσκεια και τώρα οδηγούν σε νέες πρωτοβουλίες για να χαλιναγωγήσει την κυρίαρχη θέση της στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η αγορά δίνει και παίρνει.
www.worldenergynews.gr