Ποιά θα είναι η δομή της χρηματοδότησης του έργου του 1,9 δισ
Στην ολοκλήρωση του σχεδίου για την πλήρη κάλυψη του χρηματοδοτικού πλάνου του project Great Sea Interconnector προχωρά η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ εξασφαλίζοντας τα αναγκαία κεφάλαια που θα προσεγγίσουν το 1,9 δισ στο σύνολο.
Το μετοχικό κεφάλαιο εκτιμάται, ότι θα κινηθεί στα επίπεδα των 250 εκατ - 300 εκατ ευρώ και υπάρχει μεγάλη ζήτηση επενδυτικών funds που εξειδικεύονται στις υποδομές για να συμμετάσχουν.
Η κάλυψή του θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη καθώς πέραν του ΑΔΜΗΕ, του ισραηλινού fund Aluma και του κολοσσιαίου fund TAQA από το Άμπου Ντάμπυ, υπάρχει ευρύτερο ενδιαφέρον για την συμμετοχή στο project.
Aπο την δική του πλευρά ο ΑΔΜΗΕ δεν επιλέγει να υπάρχουν πολλά μικρά μετοχικά σχήματα στο κεφάλαιο και αναζητεί την συμμετοχή περιορισμένου αριθμού ισχυρών επενδυτών, ώστε να ολοκληρώσει το μετοχικό σχήμα του Great Sea Interconnector. Το κυπριακό δημόσιο επίσης αναμένεται να συμμετάσχει με 100 εκατ ευρώ.
Η Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση
Ένα σημαντικό κεφάλαιο είναι εξασφαλισμένο από την κοινοτική χρηματοδότηση στα έργα PCI που προσεγγίζει τα 657 εκατ, ενώ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων Επενδύσεων εξετάζει χρηματοδότηση ύψους 580 εκατ ευρώ. Όπως έχει καταγραφεί, η θέση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για συμμετοχή στη χρηματοδότηση (δάνειο περίπου 580 εκατ. ευρώ) του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας – Ισραήλ (EuroAsia Interconnector) είναι υπό εξέλιξη, δήλωσε στις αρχές Νοεμβρίου ο Πρόεδρος της Τράπεζας, Βέρνερ Χόγιερ, διαφοροποιώντας προηγούμενες αναφορές ότι η επενδυτική τράπεζα της ΕΕ δεν επιθυμεί να χρηματοδοτήσει το μεγαλεπήβολο έργο, συνολικής αξίας περίπου €2 δισεκατομμυρίων.
Η τραπεζική χρηματοδότηση
Ενα τελευταίο χρηματοδοτικό κονδύλι αναμένεται να το καλύψουν οι τράπεζες, καθώς το πλάνο θα παρουσιαστεί και στις ελληνικές τράπεζες, στις οποίες εξάλλου δεν είναι άγνωστο.
Οι μελέτες που έχουν γίνει προσδιορίζουν ένα κόστος χρηματοδότησης της τάξης του 4,5% με τα παρόντα δεδομένα, το οποίο μπορεί να βαίνει μειούμενο σε μια συγκυρία μείωσης των επιτοκίων.
Το έργο έχει εξασφαλίσει ένα WACC της τάξης του 7,95% από το κυπριακό δημόσιο, και το οποίο WACC θα ξεκινήσει να καταβάλλεται από την πρώτη φάση ολοκλήρωσης του έργου που ο στόχος είναι να ξεκινήσει μέσα στο 2024 με ορίζοντα αποπεράτωσης το 2029. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει οριστκοποίηση με το ισραηλινό κράτος σε επίπεδο συμφωνίας, μπορεί όμως να επιταχυνθεί με αφορμή και την τελευταία γεωπολιτική σύγκρουση.
Αυτό είναι και το τελευταίο σημαντικό μέρος του παζλ για να ολοκληρωθεί ο πλήρης σχεδιασμός του έργου, για τον οποίο είναι πολύ πιθανό η ζήτηση και η διακίνηση μεγαλυτέρων φορτίων ηλεκτρικού ρεύματος μετά την λειτουργία του να αποφέρει πρόσθετα έσοδα στον Έλληνα Διαχειριστή. Πρόκειται για το λεγόμενο congestion income που προσδιορίζει τα έσοδα από την συμφόρηση των φορτίων με συγκεκριμένη μεθοδολογία.
Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ έχει προετοιμάσει πλήρη μελέτη σκοπιμότητας του έργου που παρουσιάζεται σε μεγάλους επενδυτές και αφορά την εξασφαλισμένη αποδοτικότητά του, διαθέτοντας την πλήρη υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης.
www.worldenergynews.gr
Το μετοχικό κεφάλαιο εκτιμάται, ότι θα κινηθεί στα επίπεδα των 250 εκατ - 300 εκατ ευρώ και υπάρχει μεγάλη ζήτηση επενδυτικών funds που εξειδικεύονται στις υποδομές για να συμμετάσχουν.
Η κάλυψή του θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη καθώς πέραν του ΑΔΜΗΕ, του ισραηλινού fund Aluma και του κολοσσιαίου fund TAQA από το Άμπου Ντάμπυ, υπάρχει ευρύτερο ενδιαφέρον για την συμμετοχή στο project.
Aπο την δική του πλευρά ο ΑΔΜΗΕ δεν επιλέγει να υπάρχουν πολλά μικρά μετοχικά σχήματα στο κεφάλαιο και αναζητεί την συμμετοχή περιορισμένου αριθμού ισχυρών επενδυτών, ώστε να ολοκληρώσει το μετοχικό σχήμα του Great Sea Interconnector. Το κυπριακό δημόσιο επίσης αναμένεται να συμμετάσχει με 100 εκατ ευρώ.
Η Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση
Ένα σημαντικό κεφάλαιο είναι εξασφαλισμένο από την κοινοτική χρηματοδότηση στα έργα PCI που προσεγγίζει τα 657 εκατ, ενώ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων Επενδύσεων εξετάζει χρηματοδότηση ύψους 580 εκατ ευρώ. Όπως έχει καταγραφεί, η θέση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για συμμετοχή στη χρηματοδότηση (δάνειο περίπου 580 εκατ. ευρώ) του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας – Ισραήλ (EuroAsia Interconnector) είναι υπό εξέλιξη, δήλωσε στις αρχές Νοεμβρίου ο Πρόεδρος της Τράπεζας, Βέρνερ Χόγιερ, διαφοροποιώντας προηγούμενες αναφορές ότι η επενδυτική τράπεζα της ΕΕ δεν επιθυμεί να χρηματοδοτήσει το μεγαλεπήβολο έργο, συνολικής αξίας περίπου €2 δισεκατομμυρίων.
Η τραπεζική χρηματοδότηση
Ενα τελευταίο χρηματοδοτικό κονδύλι αναμένεται να το καλύψουν οι τράπεζες, καθώς το πλάνο θα παρουσιαστεί και στις ελληνικές τράπεζες, στις οποίες εξάλλου δεν είναι άγνωστο.
Οι μελέτες που έχουν γίνει προσδιορίζουν ένα κόστος χρηματοδότησης της τάξης του 4,5% με τα παρόντα δεδομένα, το οποίο μπορεί να βαίνει μειούμενο σε μια συγκυρία μείωσης των επιτοκίων.
Το έργο έχει εξασφαλίσει ένα WACC της τάξης του 7,95% από το κυπριακό δημόσιο, και το οποίο WACC θα ξεκινήσει να καταβάλλεται από την πρώτη φάση ολοκλήρωσης του έργου που ο στόχος είναι να ξεκινήσει μέσα στο 2024 με ορίζοντα αποπεράτωσης το 2029. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει οριστκοποίηση με το ισραηλινό κράτος σε επίπεδο συμφωνίας, μπορεί όμως να επιταχυνθεί με αφορμή και την τελευταία γεωπολιτική σύγκρουση.
Αυτό είναι και το τελευταίο σημαντικό μέρος του παζλ για να ολοκληρωθεί ο πλήρης σχεδιασμός του έργου, για τον οποίο είναι πολύ πιθανό η ζήτηση και η διακίνηση μεγαλυτέρων φορτίων ηλεκτρικού ρεύματος μετά την λειτουργία του να αποφέρει πρόσθετα έσοδα στον Έλληνα Διαχειριστή. Πρόκειται για το λεγόμενο congestion income που προσδιορίζει τα έσοδα από την συμφόρηση των φορτίων με συγκεκριμένη μεθοδολογία.
Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ έχει προετοιμάσει πλήρη μελέτη σκοπιμότητας του έργου που παρουσιάζεται σε μεγάλους επενδυτές και αφορά την εξασφαλισμένη αποδοτικότητά του, διαθέτοντας την πλήρη υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης.
www.worldenergynews.gr