Ενέργεια

FSRU Αλεξανδρούπολης: Το όραμα του 2010 και η δικαίωση του σήμερα - Πότε αγκυροβολεί

FSRU Αλεξανδρούπολης: Το όραμα του 2010 και η δικαίωση του σήμερα - Πότε αγκυροβολεί
Αναδημοσίευση του άρθρου από την Καθημερινή - Της Χρύσας Λιάγγου

Μετά από ένα μακρύ ταξίδι από το ναυπηγείο Seatrium της Σιγκαπούρης το δεξαμενόπλοιο της GasLog καταφθάνει στην Αλεξανδρούπολη μετασκευασμένο σε πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) και με το όνομα ¨Αλεξανδρούπολις” προς τιμήν της πόλης και των κατοίκων της που θα το φιλοξεννήσει μόνιμα πια στο Θρακικό πέλαγος. Το “Αλεξανδορύπολις” απέπλευσε στις 26 Νοεμβρίου από το Seatrium, το ιστορικό ναυπηγείο Keppel της Σιγκαπούρης όπου έχουν γίνει οι περισσότερες μετασκευές πλοίων LNG σε FSRU και μέσω του Σουέζ αναμένεται να φτάσει στην Αλεξανδρούπολη την Κυριακή 17 Δεκεμβρίου για να αγκυροβολήσει σε διάστημα 5-6 ημερών στην μόνιμη θέση του 17,6 χλμ νοτιοδυτικά του λιμένα και σε απόσταση 10 χλμ από την απέναντι ακτή, τηρώντας τους αυστηρούς κανονισμούς ασφαλείας της οδηγίας Seveso που διαπνέει τέτοια έργα. Η άφιξή του FSRU στο μόνιμο αγκυροβόλιό του σηματοδοτεί σε μεγάλο βαθμό την ολοκλήρωση της κατασκευής ενός εμβληματικού για τη χώρα και την ευρύτερη περιοχή έργου που μετά την διεξαγωγή όλων των δοκιμών αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία στο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους.

Πρόκειται για ένα έργο που οραματίστηκε το 2010 ο Δημήτρης Κοπελούζος και δικαιώθηκε πλήρως από τις γεωπολιτικές εξελίξεις μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την ανάγκη απεξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο. Η Ελλάδα με την λειτουργία του νέου τερματικού αυτού σταθμού ενισχύει το ρόλο της ως ανεξάρτητη από το ρωσικό αέριο ενεργειακή πύλη για τις αγορές της ευρύτερης περιοχής. Πρόκειται για ένα έργο με ξεκάθαρα περιφερειακό χαρακτήρα που στοχεύει στις αγορές της Νοτιο Ανατολικής Ευρώπης μέχρι την Ουκρανία αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης μέχρι την Ουγγαρία και τη Σλοβακία, συνολικής κατανάλωσης πάνω από 65 δισ. Κμ αερίου ετησίως (όση περίπου η κατανάλωση της Γερμανίας). Μάλιστα, έχει ήδη δεσμευτεί σε μακροχρόνια βάση του 80% της δυναμικότητας του τερματικού σταθμού από 13 διαφορετικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, μεταξύ των οποίων και ελληνικών, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και για το υπόλοιπο της δυναμικότητας από νέες εταιρίες.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του τερματικού σταθμού

Ο τερματικός σταθμός LNG “Aλεξανδρούπολις” αποτελείται από μια μεγάλη πλωτή βιομηχανική μονάδα αποθηκευτικής δυναμικότητας 153.500 κμ και τρεις μονάδες αεριοποίησης που θα λειτουργούν είτε με κύκλωμα θαλασσινού νερού είτε με καύση φυσικού αερίου με μέγιστη ημερήσια δυναμικότητα αεριοποίησης 22,5 εκατ. Κμ περίπου και μέγιστη ετήσια δυναμικότητα 5,5 δισ. Κμ αερίου. Ο πλωτός σταθμός θα συνδέεται με τον κεντρικό αγωγό φυσικού αερίου στην περιοχή Αμφιτρίτης όπου ο ΔΕΣΦΑ κατασκευάζει τον μετρητικό σταθμό που αναμένεται να λειτουργήσει το δεύτερο 15νθήμερο του Ιανουαρίου που θα ξεκινήσει και η δοκιμαστική λειτουργία της μονάδας, διάρκειας περίπου έξι εβδομάδων. Η εμπορική της λειτουργία αναμένεται το διάστημα μεταξύ 20 Φεβρουαρίου και 15 Μαρτίου. Ο τερματικός σταθμός ¨Αλεξανδρούπολις¨ θα συνδέεται με τον εθνικό σύστημα φυσικού αερίου με έναν αγωγό μήκους 28 χλμ, κατά το μεγαλύτερο μέρος του υποθαλάσσιος (24 χλμ). Η πόντιση του υποθαλάσσιου αγωγού έχει ολοκληρωθεί ενώ εντός του Δεκεμβρίου αναμένεται και η ολοκλήρωση της κατασκευής του χερσαίου τμήματος που βρίσκεται σήμερα στο 98%.

Το 60%-70% του αερίου που θα αεριοποιείται στον πλωτό σταθμό LNG εκτιμάται ότι θα εξάγεται μέσω του διασυνδετήριου αγωγού IGB και του σταθμού του Σιδηροκάστρου σε αντίστροφη ροή, στην Βουλγαρία και από εκεί μέσω των υφιστάμενων διασυνδέσεων θα φτάνει στη Σερβία, τη Β. Μακεδονία, τη Ρουμανία μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία και δυτικά μέχρι την Ουγγαρία και την Σλοβακία. Καθοριστικά στον εξαγωγικό προσανατολισμό του έργου θα συμβάλει η πρωτοβουλία για τον Κάθετο Διάδρομο που θα συνδέει την Ελλάδα με τις παραπάνω χώρες στην οποία από ελληνικής πλευράς συμμετέχει ο ΔΕΣΦΑ και η Gastrade , εταιρία με μετόχους την κ. Ελμίνα Κοπελούζου, την GasLog, τη ΔΕΠΑ, τη  Bulgartransgaz και το ΔΕΣΦΑ που έχει αναλάβει την υλοποίηση και λειτουργία του FSRU “Αλεξανδρούπολις”.

Το κόστος της συνολικής επένδυσης εκτιμάται ότι θα πλησιάσει το μισό δισ. και χρηματοδοτείται περίπου σε ποσοστό 50% από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους.

Για την Αλεξανδρούπολη, όπως τονίζει στην ¨Κ¨ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Gastrade κ. Κωνσταντίνος Σιφναίος “ είναι “ ένα έργο σταθμός που θα ενισχύσει την απασχόληση με και την τοπική οικονομία με 120 νέες θέσεις εργασίας σε μόνιμη βάση αλλά πάνω από όλα θα επανακαθορίσει το στίγμα της πόλης στον παγκόσμιο χάρτη σαν ένα κρίσιμο κόμβο για την ενεργειακή ασφάλεια ολόκληρης της ΝΑ Ευρώπης. Ταυτόχρονα, θα αποτελέσει ένα ακόμη σημαντικό πυλώνα Εθνικής Ασφλάλειας για την ακριτική Θράκη, αφού εντάσσεται στην διεθνή και Ευρωπαϊκή στρατηγική για διαφοροποίηση και ανεξαρτητοποίηση των πηγών και των δρόμων μεταφοράς ενέργειας από τα ιστορικά μονοπώλια αλλά και τους καινοφανείς συνοδοιπόρους τους”. Για τη χώρα μας, σύμφωνα με τον ίδιο, “ να μεγάλο βήμα στην εμπέδωση και αναβάθμιση του ηγετικού της ρόλου στην ευρύτερη προς βορρά περιφέρειά της, σαν πόλος σταθερότητας και εγγύησης της ασφάλειας”.

Πηγή: Καθημερινή
www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης