Ο μέσος όρος κυψελών LFP πέφτει κάτω από τα 100 δολάρια ΗΠΑ/kWh - Στα 950 GWh παγκοσμίως προβλέπεται η ζήτηση το 2023
Η ομάδα έρευνας και ανάλυσης αγοράς δημοσίευσε τη νέα έκδοση της ετήσιας έρευνας για την τιμολόγηση των μπαταριών, διαπιστώνοντας ότι οι τιμές υποχωρούν και πάλι φέτος μετά από «άνευ προηγουμένου αυξήσεις τιμών» το 2022.
Εν τω μεταξύ, η ζήτηση για μπαταρίες στις αγορές ηλεκτρικών οχημάτων (EV) και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας μπαταριών (BESS) πιθανότατα θα είναι συνολικά 950 GWh παγκοσμίως το 2023, σύμφωνα με το BloombergNEF.
Κατά μέσο όρο, οι τιμές μειώθηκαν κατά 14% από τα επίπεδα του 2022 σε χαμηλό ρεκόρ των 139 δολ./kWh φέτος. Αυτή η μείωση οφείλεται στη δυναμική της πτώσης των τιμών των πρώτων υλών και των εξαρτημάτων και στην αύξηση της παραγωγικής ικανότητας.
Ωστόσο, παρά τα καλά νέα, το BloombergNEF δεν αναμένει πλέον να διαπιστώσει ότι οι μέσες τιμές συσκευασιών θα υποχωρήσουν κάτω από τα 100$/kWh έως το 2024 (όπως προέβλεψε το 2020), ούτε μέχρι το 2026 (όπως προέβλεψε πέρυσι). Ωστόσο, είναι πιθανό να συμβεί πριν από το τέλος αυτής της δεκαετίας, με την BNEF να προβλέπει ότι το μέσο πακέτο θα κοστίζει περίπου 113 δολ./kWh το 2025 και θα μειωθεί απότομα σε περίπου 80 δολ./kWh έως το 2030.
Καθώς τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως το αυξανόμενο κόστος των πρώτων υλών, οι υλικοτεχνικές προκλήσεις μετά την COVID-19 και η αυξανόμενη ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα συγκλίνουν τα τελευταία δύο χρόνια, η BNEF είχε δηλώσει στην έκδοσή της για το 2021 ότι το 2022 μπορεί να είναι η πρώτη χρονιά από την έναρξη των ερευνών της το 2010 ότι το κόστος των μπαταριών μπορεί να φανεί ότι αυξάνεται.
Αυτή η πρόβλεψη αποδείχθηκε σωστή, με την BNEF να αναφέρει μια μέση αύξηση της τιμής των πακέτων κατά 7% από το 2021 έως το 2022, φτάνοντας τα 151 δολάρια δολ./kWh πέρυσι. Αυτή η απότομη αντιστροφή είχε ακολουθήσει μια δεκαετία συνεχών μειώσεων της τάξης του 10% κάθε χρόνο.
Το φθηνότερο στην Κίνα
Ίσως δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι τα φθηνότερα πακέτα μπαταριών βρίσκονται στην Κίνα, δεδομένης της τεράστιας κλίμακας κατασκευής και συμμετοχής της χώρας σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας, από την επεξεργασία υλικών έως τα τελικά προϊόντα, καθώς και το πλεονέκτημα της πρώιμης υιοθέτησής της όσον αφορά την τεχνολογική ανάπτυξη και την τεχνογνωσία.
Οι συσκευασίες στην Κίνα βρέθηκαν να είναι κατά μέσο όρο 126 δολ./kWh ενώ οι συσκευασίες που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ και την Ευρώπη ήταν 11% και 26% υψηλότερες αντίστοιχα. Με τις ΗΠΑ και την Ευρώπη να παλεύουν να γίνουν σημαντικοί παίκτες στην αλυσίδα αξίας των μπαταριών, οι υψηλότερες τιμές αντικατοπτρίζουν τη σχετική ανωριμότητα των βιομηχανιών τους, καθώς και το γεγονός ότι πολλοί κατασκευαστές της Κίνας ανταγωνίζονται πλέον μεταξύ τους ως προς την τιμή, δήλωσε η BNEF.
Τον Μάιο, η υπηρεσία αναφοράς τιμών εμπορευμάτων Fastmarkets δήλωσε ότι αναμένει ότι οι τιμές των μπαταριών ιόντων λιθίου νικελίου μαγγανίου κοβαλτίου (NMC) θα πέσουν κάτω από τα 100 δολ./kWh το 2027 και οι φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP) χαμηλότερου κόστους θα φτάσουν κάτω από το όριο των 100 δολ. ακόμη νωρίτερα, έως το 2025.
Και πάλι, η Fastmarkets σημείωσε ότι αυτές οι τιμές θα μπορούσαν να χτυπηθούν πιο γρήγορα στην Κίνα, ενώ ο αναλυτής πρώτων υλών μπαταριών της Fastmarkets Jordan Roberts είπε ότι οι τιμές του ανθρακικού λιθίου θα παραμείνουν υψηλές το 2023, αλλά δεν θα ανέβουν στις κορυφαίες τιμές που παρατηρήθηκαν πέρυσι.
Η συγκράτηση του ρυθμού μείωσης του κόστους έπληξε τον κλάδο με κάποιο σοκ, αφού η BNEF βρήκε ορισμένες τιμές συσκευασιών κάτω από τα 100δολ./kWh ήδη από το 2020.
Ήταν «άλλη μια χρονιά όπου οι τιμές των μπαταριών ακολουθούσαν στενά τις τιμές των πρώτων υλών» και η δυναμική του, το γιατί και πώς μειώνονται οι τιμές έχει αλλάξει, σύμφωνα με την αναλύτρια της BNEF Evelina Stoikouυ.
«Τα πολλά χρόνια που κάνουμε αυτή την έρευνα, η πτώση των τιμών οφείλεται στην εκμάθηση κλίμακας και την τεχνολογική καινοτομία, αλλά αυτή η δυναμική έχει αλλάξει», είπε η Στόικου.
«Η πτώση των τιμών φέτος αποδόθηκε στη σημαντική αύξηση της παραγωγικής ικανότητας σε όλη την αλυσίδα αξίας σε συνδυασμό με ασθενέστερη από το αναμενόμενο ζήτηση».
Οι προβλέψεις για τις τιμές
Το BNEF προέβλεψε ότι το 2024 οι τιμές θα μειωθούν στα 133 δολ./kWh, βασιζόμενη σε μεγάλο trader μετάλλων.
Με τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων και τους τομείς σταθερής αποθήκευσης να υιοθετούν όλο και περισσότερο μπαταρίες με χημεία καθόδου LFP, οι μέσες τιμές LFP βρέθηκαν να είναι 130 δολ./kWh και οι κυψέλες LFP στα 95 δολ./kWh. Το LFP είναι τώρα μόλις λιγότερο από το 1/3 (32%) φθηνότερο από το NMC.
Μια άλλη ενδιαφέρουσα πτυχή της μεταβαλλόμενης δυναμικής από το 2022 έως το 2023 της έρευνας BNEF είναι ότι αν και το LFP είναι μια χημεία καθόδου χαμηλότερου κόστους από το NMC, το ποσοστό ανθρακικού λιθίου που χρησιμοποιείται στην παραγωγή του είναι πολύ υψηλότερο από ό,τι στο NMC. Αυτό σήμαινε ότι όταν οι τιμές του ανθρακικού λιθίου εκτινάχθηκαν πέρυσι, το κόστος του LFP αυξήθηκε ταχύτερα από αυτό του αντιπάλου του.
Τα τελευταία δύο χρόνια, οι τιμές των μπαταριών «βρίσκονταν σε ανοδική πορεία», δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας αποθήκευσης ενέργειας της BNEF, Yayoi Sekine.
«Μεγάλες αγορές όπως οι ΗΠΑ και η Ευρώπη αναπτύσσουν την τοπική τους κατασκευή κυψελών και παρακολουθούμε με ενδιαφέρον πώς τα κίνητρα παραγωγής και οι αυστηρότεροι κανονισμοί για κρίσιμα ορυκτά θα επηρεάσουν τις τιμές των μπαταριών».
Αυτές οι προσπάθειες εντοπισμού θα πρόσθεταν πολυπλοκότητα στη δυναμική της περιφερειακής τιμολόγησης των μπαταριών τα επόμενα χρόνια. Ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού των ΗΠΑ και η νομοθεσία ς για τις υποδομές βλέπει δισεκατομμύρια δολάρια να διοχετεύονται σε επενδύσεις στην αλυσίδα μπαταριών, ενώ μόλις πριν από λίγες ημέρες, οι νομοθέτες στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) ενέκριναν την έναρξη διαπραγματεύσεων για το Net Zero Industry Act.
www.worldenergynews.gr