Δεύτερη δημοπρασία υδρογόνου αξίας 2,2 δισ. ευρώ προγραμματίζεται την άνοιξη του 2024
Ο Kurt Vandenberghe, γενικός διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Δράσης για το Κλίμα της Επιτροπής (DG-Clima), δήλωσε στους αντιπροσώπους στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Υδρογόνου ότι η δημοπρασία είναι μια «δοκιμή για το πόσο έτοιμη είναι η αγορά και πόσο [έτοιμοι] είναι οι φορείς και οι εταιρείες, να περάσουν από τα πιλοτικά έργα στην εμπορευματοποίηση».
«Πρέπει να το δούμε με αυτόν τον τρόπο. Είναι μια πιλοτική δημοπρασία. Θα μάθουμε επίσης τα διδάγματα από αυτό [για μελλοντικές δημοπρασίες]», πρόσθεσε.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen ανακοίνωσε στη διάσκεψη τη Δευτέρα ότι η ΕΕ θα φιλοξενήσει μια δεύτερη δημοπρασία πράσινου υδρογόνου ύψους 2,2 δισ. ευρώ την άνοιξη.
Ο Vandenberghe περιέγραψε επίσης την χρηματοδότηση των 800 εκατομμυρίων ευρώ για την πρώτη δημοπρασία ως «φιστίκια» σε σύγκριση με αυτό που χρειάζεται ο καθαρός τομέας H2 και εξήγησε ότι η συνολική επένδυση που απαιτείται για την επίτευξη του διακηρυγμένου στόχου της ΕΕ για παραγωγή 10 εκατομμυρίων τόνων πράσινου υδρογόνου ετησίως έως το 2030 είναι μεταξύ 350 και 500 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
«Ποτέ μην σκεφτείτε ότι ο ευρωπαϊκός προϋπολογισμός μπορεί να το συγκεντρώσει αυτό», επεσήμανε.
Ο Vandenberghe πρόσθεσε ότι η Επιτροπή είναι «ενθουσιασμένη» με τη δημοπρασία και πιστεύει ότι επειδή η διαδικασία έχει «συνδημιουργηθεί» με τη βιομηχανία υδρογόνου «θα υπάρξει αρκετά υγιής δόση ανταγωνισμού».
«Ελπίζουμε ότι αυτή η δημοπρασία θα δείξει ότι η αγορά είναι έτοιμη και ότι μπορούμε επίσης να μάθουμε ποια είναι η σωστή τιμή αυτή τη στιγμή. Η διαδικασία ανακάλυψης της τιμής θα είναι πολύ σημαντική».
Ανησυχίες του κλάδου
Παρά το γεγονός ότι η διαδικασία δημοπρασίας είχε αναπτυχθεί κατά τη διάρκεια «πολύ βαθιών ανταλλαγών με ενδιαφερόμενα μέρη», ο γενικός διευθυντής αναγνώρισε ότι εξακολουθούν να υπάρχουν «μερικές ανησυχίες» σχετικά με αυτήν, όπως ο κανόνας ότι οι παραγωγοί που υποβάλλουν προσφορά στη δημοπρασία δεν μπορούν επίσης να έχουν υποβάλει αίτηση κρατικής ενίσχυσης για τις κεφαλαιουχικές ή λειτουργικές δαπάνες του έργου.
«Γνωρίζω ότι υπάρχει αρκετή ανησυχία για τον κανόνα περί μη συνδυασμού κρατικών ενισχύσεων. Και αυτή ήταν μια συνειδητή επιλογή. Έχει συζητηθεί εκτενώς με τα ενδιαφερόμενα μέρη. Πάμε σε αυτόν τον κανόνα του μη συνδυασμού με τις εθνικές κρατικές ενισχύσεις, γιατί αυτή είναι μια πρώτη δημοπρασία και θέλουμε να είναι μια νέα αρχή στη νέα αγορά. Θέλουμε πραγματικά να δημιουργήσουμε ίσους όρους ανταγωνισμού σε ευρωπαϊκό επίπεδο», εξήγησε.
«Επομένως, αυτό που θέλουμε είναι ένας διαγωνισμός για την καλύτερη τιμή, για την καλύτερη οικονομία, όχι απαραίτητα για τα καλύτερα συστήματα υποστήριξης που υπάρχουν στα κράτη μέλη. Εάν είχαμε επιτρέψει τον συνδυασμό της βοήθειας, τότε μπορεί να είχε γίνει ευκολότερο για ορισμένες εταιρείες από ορισμένα κράτη μέλη, αλλά ίσως δυσκολότερο για άλλες από άλλα κράτη μέλη.
«Και δεν θα είχαμε τον κατάλληλο μηχανισμό για την ανακάλυψη τιμών. Επιπλέον, ενδεχομένως να περιπλέκαμε πολύ τη διοίκηση, γιατί θα έπρεπε να ελέγξουμε τα στοιχεία κόστους σε κάθε προσφορά για να βεβαιωθούμε ότι δεν υπάρχει επιδότηση πάνω από το 100% της χρηματοδότησης.
«Γνωρίζω, και γνωρίζουμε ότι υπάρχουν έργα που χρηματοδοτούνται σε εθνικό επίπεδο και χρειάζονται ακόμη λίγη ώθηση, αλλά εκεί θα αναφερθούμε στις συνήθεις επιχορηγήσεις του Ταμείου Καινοτομίας, στο Ταμείο Εκσυγχρονισμού, αλλά και σε πολλά εθνικά κονδύλια που είναι ακόμα διαθέσιμα για βοήθεια με αυτά τα έργα».
Τι θα αλλάξει στη δεύτερη δημοπρασία
Ο Vandenburghe έδωσε επίσης κάποιες ενδείξεις για πιθανές αλλαγές που εξέταζε η Επιτροπή για τη δεύτερη δημοπρασία.
«Δεν είμαστε πλέον παρατηρητής και απλός ρυθμιστής», επεσήμανε. «Πραγματικά βάζουμε τα δικά μας μερίδια στην ανάπτυξη αυτής της αγοράς, πράγμα που σημαίνει ότι θα εξετάσουμε επίσης… ολόκληρο το οικοσύστημα κανόνων και επενδύσεων που απαιτούνται για να βεβαιωθούμε ότι αυτή η αγορά αναπτύσσεται με τον σωστό τρόπο, με το σωστή ταχύτητα και με το σωστό πλαίσιο, συμπεριλαμβανομένων των επενδύσεων σε υποδομές, για παράδειγμα.
«Όπως γνωρίζετε, οι προσφορές που θα κερδίσουν θα έχουν πέντε χρόνια για να τεθούν σε λειτουργία. Αυτό μας δίνει αρκετό χρόνο για να βεβαιωθούμε ότι εξετάζουμε όλα όσα έχουμε θέσει σε εφαρμογή από την άποψη του ρυθμιστικού πλαισίου... πώς μπορούμε να προβλέψουμε, να προωθήσουμε τις υποχρεώσεις των αποχωρούντων να προχωρήσουν προς καθαρές λύσεις όπως πράσινο υδρογόνο. Έχουμε τώρα στην οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δεσμευτικούς στόχους για τη βιομηχανία και τις μεταφορές.
«Καταλαβαίνω ότι ορισμένοι από αυτούς τους τομείς περιμένουν πιθανώς μέχρι την τελευταία στιγμή για να πάρουν αυτές τις αποφάσεις, να βουτήξουν στο κρύο νερό [για να πετύχουν τους στόχους τους]. Ίσως αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να δούμε πώς μπορούμε να το κάνουμε αυτό νωρίτερα.
«Και νομίζω ότι υπάρχουν και οι δύσκολοι τομείς, πράγματι, όπου θα πρέπει να δούμε, με βάση τα διδάγματα που αντλήθηκαν από αυτή την πρώτη δημοπρασία, τι σημαίνει για τις επόμενες δημοπρασίες.
«Θα έπρεπε να έχουμε μια πιο τομεακή προσέγγιση; Είμαστε ανοιχτοί. Τίποτα δεν αποφασίζεται για αυτό. Νομίζω ότι θα πρέπει να προχωρήσουμε πολύ γρήγορα με τη δεύτερη δημοπρασία.
«Θέλουμε να προχωρήσουμε πολύ γρήγορα γιατί δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο. Ταυτόχρονα, θα πρέπει επίσης να βεβαιωθούμε ότι αντλούμε τα σωστά διδάγματα και ότι έχουμε, πάλι, μια διαδικασία συν-δημιουργίας ενδιαφερομένων με όλους τους εμπλεκόμενους, ώστε να το κάνουμε σωστά.
www.worldenergynews.gr