Εξήντα οκτώ έργα για την κατασκευή μονάδων φυσικού αερίου ακυρώθηκαν ή τέθηκαν σε αναμονή
Τα μακροπρόθεσμα οικονομικά των σταθμών που λειτουργούν με φυσικό αέριο, που χρησιμοποιούνται στην Ευρώπη και σε ορισμένες περιοχές των Ηνωμένων Πολιτειών κυρίως για να αντισταθμίσουν τη διαλείπουσα φύση της αιολικής και ηλιακής ενέργειας, αλλάζουν γρήγορα, σύμφωνα με συνεντεύξεις του Reuters σε περισσότερες από δώδεκα μονάδες παραγωγής ενέργειας προγραμματιστές, τραπεζίτες χρηματοδότησης έργων, αναλυτές και συμβούλους.
Σύμφωνα με την έρευνα ορισμένοι χειριστές μπαταριών παρέχουν ήδη εφεδρική ισχύ στα δίκτυα σε τιμή ανταγωνιστική με τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου, που σημαίνει ότι το φυσικό αέριο θα χρησιμοποιείται λιγότερο.
Η αλλαγή αμφισβητεί τις υποθέσεις σχετικά με τη μακροπρόθεσμη ζήτηση φυσικού αερίου και θα μπορούσε να σημαίνει ότι το φυσικό αέριο έχει μικρότερο ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση από ό,τι υποστηρίζουν οι μεγαλύτερες, εισηγμένες εταιρείες ενέργειας.
Το πρώτο εξάμηνο του έτους, 68 έργα σταθμών ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου τέθηκαν σε αναμονή ή ακυρώθηκαν παγκοσμίως, σύμφωνα με στοιχεία που παρέχονται αποκλειστικά στο Reuters από το μη κερδοσκοπικό Global Energy Monitor με έδρα τις ΗΠΑ.
Οι πρόσφατες ακυρώσεις περιλαμβάνουν την απόφαση της Competitive Power Ventures του κατασκευαστή σταθμών ηλεκτρικής ενέργειας που ανακοινώθηκε τον Οκτώβριο να εγκαταλείψει ένα έργο εργοστασίου φυσικού αερίου στο Νιου Τζέρσεϊ στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ανέφερε χαμηλές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας και την απουσία κρατικών επιδοτήσεων χωρίς να δώσει οικονομικές λεπτομέρειες.
Η βρετανική Carlton Power απέσυρε τα σχέδια για ένα εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου αξίας 800 εκατομμυρίων λιρών (997 εκατομμυρίων δολαρίων) στο Μάντσεστερ της βόρειας Αγγλίας, το 2016. Αντικατοπτρίζοντας τη στροφή στα οικονομικά προς όφελος της αποθήκευσης, φέτος ξεκίνησε σχέδια για την κατασκευή μιας από τις μεγαλύτερες μπαταρίες στον κόσμο στο συγκεκριμένο σημείο.
«Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, λειτουργούσαμε το βασικό φορτίο εργοστασίων φυσικού αερίου, τώρα μετατοπίζονται πιθανώς στο 40% του χρόνου και αυτό θα πέσει στο 11%-15% στα επόμενα οκτώ έως 10 χρόνια», δήλωσε ο Keith Clarke, διευθύνων σύμβουλος στην Carlton Power, στο Reuters.
Χωρίς να παρέχει λεπτομέρειες σχετικά με την τιμή, που οι εταιρείες λένε ότι είναι εμπορικά ευαίσθητες, ο Clarke είπε ότι η Carlton δυσκολεύτηκε να χρηματοδοτήσει το προγραμματισμένο εργοστάσιο φυσικού αερίου εν μέρει λόγω της αβεβαιότητας σχετικά με τα έσοδα που θα δημιουργούσε και τον αριθμό των ωρών λειτουργίας.
Μοντέλα και παραγωγή
Οι προγραμματιστές δεν μπορούν πλέον να χρησιμοποιούν χρηματοοικονομικά μοντέλα που προϋποθέτουν ότι οι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου χρησιμοποιούνται συνεχώς σε όλη τη διάρκεια ζωής τους τα 20 και πλέον χρόνια, είπαν οι αναλυτές.
Αντίθετα, οι διαμορφωτές μοντελοποίησης πρέπει να προβλέψουν πόση παραγωγή φυσικού αερίου χρειάζεται σε περιόδους αιχμής ζήτησης και να αντισταθμίσουν τη διακοπή των ανανεώσιμων πηγών που είναι δύσκολο να προβλεφθούν.
«Γίνεται πιο περίπλοκο», δήλωσε ο Nigel Scott, επικεφαλής δομημένου εμπορίου και χρηματοδότησης εμπορευμάτων στη Sumitomo Mitsui Banking Corporation.
Οι επενδυτές ασκούν αυξημένο έλεγχο στη μοντελοποίηση, πρόσθεσε.
Οι τράπεζες επικεντρώνονται στη χρηματοδότηση εργοστασίων που έχουν εγγυημένα έσοδα, σύμφωνα με τρεις τραπεζίτες που συμμετέχουν στη χρηματοδότηση ενεργειακών έργων.
Πολλές χώρες παγκοσμίως, αλλά ιδιαίτερα στην Ευρώπη, παρέχουν πληρωμές για σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής σε κατάσταση αναμονής μέσω αγορών δυναμικότητας. Σε αυτές τις αγορές, οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας υποβάλλουν προσφορές για να είναι εφεδρικοί.
Το σύστημα έχει επικριθεί εδώ και καιρό από περιβαλλοντικούς ακτιβιστές με το επιχείρημα ότι μπορεί να ισοδυναμεί με επιδότηση ορυκτών καυσίμων. Οι υποστηρικτές του λένε ότι είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί η ομαλή ενσωμάτωση της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και ότι οι πληρωμές μπορούν επίσης να ανταμείψουν τις μπαταρίες.
Όσοι επιλέγονται να παρέχουν εφεδρική παραγωγή πληρώνονται για να διατηρούν τις εγκαταστάσεις έτοιμες να συνδεθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα για να καλύψουν τη ζήτηση αιχμής ή για να καλύψουν διακοπές σε άλλες εγκαταστάσεις ή για να αντισταθμίσουν τη διακύμανση στην παραγωγή αιολικής ή ηλιακής ενέργειας.
Αυτές οι πληρωμές μπορούν να βελτιώσουν την οικονομία για τις μονάδες που λειτουργούν με φυσικό αέριο, αλλά είναι ανεπαρκείς για να εγγυηθούν μακροπρόθεσμα κέρδη.
Η Carlton Power εξασφάλισε ένα συμβόλαιο δημοπρασίας χωρητικότητας για το προγραμματισμένο εργοστάσιο φυσικού αερίου στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά έπρεπε να το εγκαταλείψει λόγω καθυστερήσεων στην εξασφάλιση της επένδυσης λόγω αβεβαιότητας σχετικά με τα μελλοντικά έσοδα του έργου.
Το Ηνωμένο Βασίλειο εισήγαγε για πρώτη φορά μια αγορά χωρητικότητας το 2014 και ακολούθησαν περισσότερες από δώδεκα χώρες με παρόμοια προγράμματα.
Σε αυτούς τους πλειστηριασμούς συμμετέχουν και φορείς εκμετάλλευσης μπαταριών και δικτύων διασύνδεσης και έχουν αρχίσει να κερδίζουν συμβόλαια.
Το κόστος των μπαταριών ιόντων λιθίου μειώθηκε περισσότερο από το μισό από το 2016 έως το 2022 σε 151 $ ανά κιλοβατώρα αποθήκευσης μπαταρίας, σύμφωνα με το BloombergNEF.
Ταυτόχρονα, η παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έχει φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ. Η αιολική και η ηλιακή ενέργεια παρείχαν το 22% της ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ πέρυσι, διπλασιάζοντας σχεδόν το μερίδιό τους από το 2016 και ξεπερνώντας το μερίδιο της παραγωγής φυσικού αερίου για πρώτη φορά, σύμφωνα με την European Electricity Review της δεξαμενής σκέψης Ember.
«Τα πρώτα χρόνια, οι αγορές χωρητικότητας κυριαρχούνταν από σταθμούς παραγωγής ενέργειας ορυκτών καυσίμων που παρείχαν την ευέλικτη παροχή ηλεκτρικής ενέργειας», δήλωσε ο Simon Virley, επικεφαλής ενέργειας στην KPMG. Τώρα οι μπαταρίες, οι διασυνδέσεις και οι καταναλωτές που αλλάζουν τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας παρέχουν επίσης αυτή την ευελιξία, πρόσθεσε ο Virley.
Αυξημένοι κίνδυνοι
Η εκκίνηση τον Μάρτιο του Keadby 2 της βρετανικής ενεργειακής εταιρείας SSE, ενός σταθμού ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου στην ανατολική Αγγλία, υποστηρίχθηκε από μια 15ετή κυβερνητική σύμβαση που υπογράφηκε το 2020 για την παροχή υπηρεσιών αναμονής ηλεκτρικής ενέργειας στο δίκτυο από το 2023/24. Το εργοστάσιο χρηματοδοτήθηκε από την εταιρεία πριν υπογράψει το συμβόλαιο και χρειάστηκε τεσσεράμισι χρόνια για να κατασκευαστεί.
Τα οικονομικά για ένα τέτοιο εργοστάσιο θα φαίνονται διαφορετικά τώρα, δήλωσε η Helen Sanders, επικεφαλής εταιρικών υποθέσεων και βιωσιμότητας της SSE Thermal.
«Δεν νομίζω ότι θα παίρναμε μια επενδυτική απόφαση χωρίς ασφάλεια εσόδων μέσω κάποιου είδους μηχανισμού τώρα λόγω του εγγενούς κινδύνου που σχετίζεται με την ασφάλεια των εσόδων», είπε ο Sanders.
"Εάν επενδύετε σε κάτι που βασίζεται καθαρά στην έκθεση στην αγορά εμπόρων, θα πρέπει πραγματικά να δείτε πολύ, πολύ υψηλές τιμές ενέργειας, εάν τρέχετε μόνο για μικρότερο αριθμό ωρών."
Οι προσπάθειες για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα μπορεί να προσθέσουν άλλο κόστος στις μονάδες ορυκτών καυσίμων: χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και οι Ηνωμένες Πολιτείες εξετάζουν το ενδεχόμενο να απαιτήσουν από τους φορείς εκμετάλλευσης να μετασκευάσουν μονάδες με υποδομή δέσμευσης άνθρακα.
Οι κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εισήχθησαν τον Ιανουάριο απαιτούν από το 2035 τα εργοστάσια αερίου που επιδιώκουν πρόσβαση σε πράσινη χρηματοδότηση να κατασκευαστούν με δέσμευση άνθρακα ή να μπορούν να στραφούν στη χρήση αερίων χαμηλών εκπομπών άνθρακα, όπως το υδρογόνο.
Εφεδρικές μονάδες
Καθώς η ενεργειακή μετάβαση επιταχύνεται, άλλες εξελίξεις ενδέχεται να μειώσουν την ανάγκη για εφεδρικές μονάδες.
Η βρετανική εταιρεία λιανικής πώλησης ενέργειας Octopus Energy διεξήγαγε πέρυσι δοκιμές που πλήρωναν τα νοικοκυριά με ένα μικρό ποσό για να σταματήσουν να χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια για μία ώρα τη φορά σε περιόδους έντονης ζήτησης.
Οι δοκιμές κάλυψαν το ισοδύναμο ποσό ζήτησης ενέργειας που θα κάλυπτε ένα μικρό εργοστάσιο φυσικού αερίου ή τι θα μπορούσε να εξοικονομηθεί με την απενεργοποίηση περισσότερο από το μισό Λονδίνο για μία ώρα.
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ένας περαιτέρω διακόπτης, καθώς μπορούν να φορτιστούν όταν η ζήτηση είναι χαμηλή και στη συνέχεια να τροφοδοτήσουν τα σπίτια ή να στείλουν ισχύ πίσω στο δίκτυο κατά τις περιόδους αιχμής ζήτησης.
Ένα τυπικό EV μένει σταθμευμένο στο 90% του χρόνου με μια μπαταρία ικανή να αποθηκεύει αρκετή ενέργεια για να τροφοδοτήσει το μέσο σύγχρονο σπίτι για δύο ημέρες, ανέφερε η πλατφόρμα ενεργειακού λογισμικού Kaluza σε έκθεση που δημοσιεύθηκε τον Δεκέμβριο.
Στην Ευρώπη, αναμένονται 40 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα μέχρι το 2030, ικανά να εκτοπίσουν περίπου το ένα τρίτο της χωρητικότητας φυσικού αερίου της περιοχής, σύμφωνα με τον Kaluza.
www.worldenergynews.gr