Οι τεχνικές συζητήσεις για τη Μεταρρύθμιση στην Αγορά Ηλεκτρισμού, ξεκινούν σήμερα 16 Νοεμβρίου στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο του τριμερούς διαλόγου, Επιτροπής, Συμβουλίου και Κοινοβουλίου
Παροχή κρατικών ή ιδιωτικών εγγυήσεων έναντι του ρίσκου αθέτησης ενός μακροχρόνιου συμβολαίου προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας (PPA), όχι όμως και ενίσχυση για την μείωση του κόστους του ρεύματος, προβλέπει το σχέδιο μεταρρύθμισης της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρισμού που έχει αρχίσει να συζητείται στις Βρυξέλλες.
Το ίδιο σχέδιο προβλέπει ότι οι μηχανισμοί στήριξης της ευελιξίας που παρέχεται από σταθμούς παραγωγής θα αφορούν μόνο τις τεχνολογίες παραγωγής ενέργειας από μη ορυκτά καύσιμα δηλαδή ΑΠΕ, πυρηνικά και πιθανώς αποθήκευση και πράσινο υδρογόνο χωρίς ωστόσο να κατονομάζεται η συγκεκριμένη τεχνολογία.
Με άλλα λόγια δυο από τα βασικά αιτήματα της ελληνικής αγοράς δηλαδή η υιοθέτηση μηχανισμών εξομάλυνσης του κόστους της ενέργειας στα πράσινα PPAs και στήριξης της ευελιξίας που παρέχεται στο σύστημα από όλες τις τεχνολογίες παραγωγής, τουλάχιστον κατά το αρχικό στάδιο της ενεργειακής μετάβασης, δεν φαίνεται να έχουν καμία προοπτική υιοθέτησης.
Οι τεχνικές συζητήσεις για τη Μεταρρύθμιση στην Αγορά Ηλεκτρισμού, ξεκινούν αύριο (16 Νοεμβρίου) στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο του τριμερούς διαλόγου (Επιτροπής, Συμβουλίου και Κοινοβουλίου). Θα ακολουθήσει νέος γύρος συζητήσεων σε πολιτικό επίπεδο τον Δεκέμβριο, σε ημερομηνία που δεν έχει ακόμα προσδιοριστεί ακόμη, ενώ θεωρητικά οι τριμερείς συναντήσεις μπορούν να συνεχιστούν έως τις 5 Φεβρουαρίου 2024 αλλά όχι αργότερα, καθώς το τελικό κείμενο δεν θα προλάβει να εγκριθεί και να δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ, πριν από τις Ευρωεκλογές.
Αξιολόγηση ανά διετία
Στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που έχει τεθεί υπό συζήτηση, σε ότι αφορά τα PPAs προβλέπεται η άρση των εμποδίων για τη σύναψη τους και η παροχή κρατικών και άλλων εγγυήσεων που θα πρέπει να δίδονται για να διασφαλίζονται οι αντισυμβαλλόμενοι έναντι του ρίσκου αθέτησης της συμφωνίας. Επίσης προβλέπεται η δημιουργία ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τα PPAs αλλά και η δημιουργία τυποποιημένων συμβολαίων.
Το Σχέδιο της Επιτροπής καλεί τα κράτη μέλη να προωθήσουν την υιοθέτηση των PPAs, συμπεριλαμβανομένης της άρσης των αδικαιολόγητων φραγμών και των δυσανάλογων ή μεροληπτικών διαδικασιών ή τελών.
Καθώς η αγορά και κυρίως η βιομηχανία επιθυμούν μία πιο δυναμική παρέμβαση, η Κομισιόν υπογραμμίζει το δικαίωμα της να εκδίδει συγκεκριμένες οδηγίες για της άρση των εμποδίων.
Σε πρώτη φάση πάντως προβλέπεται ότι ως τον Ιανουάριο του 2026 και στη συνέχεια κάθε δύο χρόνια, η Επιτροπή θα αξιολογεί εάν εξακολουθούν να υφίστανται τα εμπόδια και εάν υπάρχει επαρκής διαφάνεια στις αγορές των ΡΡΑ.
Ένα ιδιαίτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα PPAs είναι το ρίσκο που λαμβάνουν οι αντισυμβαλλόμενοι λόγω του μακροχρόνιου χαρακτήρα των συμβάσεων, οι οποίες μπορεί να αφορούν σε συμφωνίες για προμήθεια ρεύματος για 10,15 ακόμα και 20 χρόνια. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνονται «εργαλεία» για τη μείωση των χρηματοοικονομικών κινδύνων που σχετίζονται με την αθέτηση πληρωμών.
Τέτοια εργαλεία μπορεί να είναι, αλλά δεν περιορίζονται σε αυτά, κρατικά προγράμματα εγγυήσεων σε τιμές αγοράς, ιδιωτικές εγγυήσεις ή διευκολύνσεις στους φορείς που συγκεντρώνουν τη ζήτηση για PPAs
Τα κράτη μέλη πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα μέσα για τη μείωση των χρηματοοικονομικών κινδύνων θα είναι διαθέσιμα και προσβάσιμα, αρκεί οι λήπτες των εγγυήσεων να μην αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες. Τα κράτη μέλη θα μπορούν να καθορίσουν ποιες κατηγορίες πελατών, δηλαδή των αγοραστών ενέργειας- στοχεύουν οι εγγυήσεις κλπ.
ACER: Βάση δεδομένων στο 18μηνο
Ας σημειωθεί πάντως ότι ο κείμενο δεν κάνει καμία σαφή αναφορά στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ως πιθανό “πάροχο” των υποστηρικτικών εργαλείων, ενώ διευκρινίζει ότι τα εν λόγω χρηματοοικονομικά μέσα δεν μπορεί να παρέχουν στήριξη στην αγορά παραγωγής ενέργειας από ορυκτά καύσιμα, προσθέτοντας ότι αν οι συνθήκες το επιτρέπουν, τα εργαλεία αυτά μπορεί να υποστηρίζουν αποκλειστικά την αγορά νέας παραγωγής από ΑΠΕ
Σε διάστημα 12 μηνών από την έναρξη ισχύος του νέου κανονισμού, δηλαδή όταν τεθεί σε εφαρμογή η Μεταρρύθμιση, η Επιτροπή θα αξιολογήσει τη δημιουργία της ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τα PPAs: Η αξιολόγηση θα εξετάσει της αλληλεπίδραση της ευρωπαϊκής πλατφόρμας με άλλες υφιστάμενες πλατφόρμες της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και τον πιθανό ρόλο της στη συγκέντρωση αγορών.
Σε κάθε περίπτωση, η συμμετοχή στην πλατφόρμα θα είναι εθελοντική όπως και η χρήση των PPAs. O Ευρωπαίος Ρυθμιστής, ο ACER, καλείται σε διάστημα 18 μηνών από την έναρξη ισχύος του νέου κανονισμού, να αναπτύξει και να διαχειρίζεται βάση δεδομένων για τα PPAs, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ανάλογες βάσεις δεν μπορούν να δημιουργήσουν και οι εθνικές αρχές των χωρών- μελών
Στο πλαίσιο αυτό, οι συμμετέχοντες στην αγορά που συνάπτουν μακροχρόνια διμερή συμβόλαια θα πρέπει να παρέχουν πληροφορίες στον ACER.
Ο ACER θα αξιολογήσει, σε στενό συντονισμό με τους φορείς και άλλα και ενδιαφερόμενα μέρη, την ανάγκη ανάπτυξης τυποποιημένων συμβολαίων PPAs, με στόχο την απλούστευση της διαδικασίας και την αντιστοίχιση του προφίλ κινδύνου διαφορετικού μεγέθους πελατών και παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας.
www.worldenergynews.gr
Το ίδιο σχέδιο προβλέπει ότι οι μηχανισμοί στήριξης της ευελιξίας που παρέχεται από σταθμούς παραγωγής θα αφορούν μόνο τις τεχνολογίες παραγωγής ενέργειας από μη ορυκτά καύσιμα δηλαδή ΑΠΕ, πυρηνικά και πιθανώς αποθήκευση και πράσινο υδρογόνο χωρίς ωστόσο να κατονομάζεται η συγκεκριμένη τεχνολογία.
Με άλλα λόγια δυο από τα βασικά αιτήματα της ελληνικής αγοράς δηλαδή η υιοθέτηση μηχανισμών εξομάλυνσης του κόστους της ενέργειας στα πράσινα PPAs και στήριξης της ευελιξίας που παρέχεται στο σύστημα από όλες τις τεχνολογίες παραγωγής, τουλάχιστον κατά το αρχικό στάδιο της ενεργειακής μετάβασης, δεν φαίνεται να έχουν καμία προοπτική υιοθέτησης.
Οι τεχνικές συζητήσεις για τη Μεταρρύθμιση στην Αγορά Ηλεκτρισμού, ξεκινούν αύριο (16 Νοεμβρίου) στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο του τριμερούς διαλόγου (Επιτροπής, Συμβουλίου και Κοινοβουλίου). Θα ακολουθήσει νέος γύρος συζητήσεων σε πολιτικό επίπεδο τον Δεκέμβριο, σε ημερομηνία που δεν έχει ακόμα προσδιοριστεί ακόμη, ενώ θεωρητικά οι τριμερείς συναντήσεις μπορούν να συνεχιστούν έως τις 5 Φεβρουαρίου 2024 αλλά όχι αργότερα, καθώς το τελικό κείμενο δεν θα προλάβει να εγκριθεί και να δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ, πριν από τις Ευρωεκλογές.
Αξιολόγηση ανά διετία
Στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που έχει τεθεί υπό συζήτηση, σε ότι αφορά τα PPAs προβλέπεται η άρση των εμποδίων για τη σύναψη τους και η παροχή κρατικών και άλλων εγγυήσεων που θα πρέπει να δίδονται για να διασφαλίζονται οι αντισυμβαλλόμενοι έναντι του ρίσκου αθέτησης της συμφωνίας. Επίσης προβλέπεται η δημιουργία ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τα PPAs αλλά και η δημιουργία τυποποιημένων συμβολαίων.
Το Σχέδιο της Επιτροπής καλεί τα κράτη μέλη να προωθήσουν την υιοθέτηση των PPAs, συμπεριλαμβανομένης της άρσης των αδικαιολόγητων φραγμών και των δυσανάλογων ή μεροληπτικών διαδικασιών ή τελών.
Καθώς η αγορά και κυρίως η βιομηχανία επιθυμούν μία πιο δυναμική παρέμβαση, η Κομισιόν υπογραμμίζει το δικαίωμα της να εκδίδει συγκεκριμένες οδηγίες για της άρση των εμποδίων.
Σε πρώτη φάση πάντως προβλέπεται ότι ως τον Ιανουάριο του 2026 και στη συνέχεια κάθε δύο χρόνια, η Επιτροπή θα αξιολογεί εάν εξακολουθούν να υφίστανται τα εμπόδια και εάν υπάρχει επαρκής διαφάνεια στις αγορές των ΡΡΑ.
Ένα ιδιαίτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα PPAs είναι το ρίσκο που λαμβάνουν οι αντισυμβαλλόμενοι λόγω του μακροχρόνιου χαρακτήρα των συμβάσεων, οι οποίες μπορεί να αφορούν σε συμφωνίες για προμήθεια ρεύματος για 10,15 ακόμα και 20 χρόνια. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνονται «εργαλεία» για τη μείωση των χρηματοοικονομικών κινδύνων που σχετίζονται με την αθέτηση πληρωμών.
Τέτοια εργαλεία μπορεί να είναι, αλλά δεν περιορίζονται σε αυτά, κρατικά προγράμματα εγγυήσεων σε τιμές αγοράς, ιδιωτικές εγγυήσεις ή διευκολύνσεις στους φορείς που συγκεντρώνουν τη ζήτηση για PPAs
Τα κράτη μέλη πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα μέσα για τη μείωση των χρηματοοικονομικών κινδύνων θα είναι διαθέσιμα και προσβάσιμα, αρκεί οι λήπτες των εγγυήσεων να μην αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες. Τα κράτη μέλη θα μπορούν να καθορίσουν ποιες κατηγορίες πελατών, δηλαδή των αγοραστών ενέργειας- στοχεύουν οι εγγυήσεις κλπ.
ACER: Βάση δεδομένων στο 18μηνο
Ας σημειωθεί πάντως ότι ο κείμενο δεν κάνει καμία σαφή αναφορά στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ως πιθανό “πάροχο” των υποστηρικτικών εργαλείων, ενώ διευκρινίζει ότι τα εν λόγω χρηματοοικονομικά μέσα δεν μπορεί να παρέχουν στήριξη στην αγορά παραγωγής ενέργειας από ορυκτά καύσιμα, προσθέτοντας ότι αν οι συνθήκες το επιτρέπουν, τα εργαλεία αυτά μπορεί να υποστηρίζουν αποκλειστικά την αγορά νέας παραγωγής από ΑΠΕ
Σε διάστημα 12 μηνών από την έναρξη ισχύος του νέου κανονισμού, δηλαδή όταν τεθεί σε εφαρμογή η Μεταρρύθμιση, η Επιτροπή θα αξιολογήσει τη δημιουργία της ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τα PPAs: Η αξιολόγηση θα εξετάσει της αλληλεπίδραση της ευρωπαϊκής πλατφόρμας με άλλες υφιστάμενες πλατφόρμες της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και τον πιθανό ρόλο της στη συγκέντρωση αγορών.
Σε κάθε περίπτωση, η συμμετοχή στην πλατφόρμα θα είναι εθελοντική όπως και η χρήση των PPAs. O Ευρωπαίος Ρυθμιστής, ο ACER, καλείται σε διάστημα 18 μηνών από την έναρξη ισχύος του νέου κανονισμού, να αναπτύξει και να διαχειρίζεται βάση δεδομένων για τα PPAs, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ανάλογες βάσεις δεν μπορούν να δημιουργήσουν και οι εθνικές αρχές των χωρών- μελών
Στο πλαίσιο αυτό, οι συμμετέχοντες στην αγορά που συνάπτουν μακροχρόνια διμερή συμβόλαια θα πρέπει να παρέχουν πληροφορίες στον ACER.
Ο ACER θα αξιολογήσει, σε στενό συντονισμό με τους φορείς και άλλα και ενδιαφερόμενα μέρη, την ανάγκη ανάπτυξης τυποποιημένων συμβολαίων PPAs, με στόχο την απλούστευση της διαδικασίας και την αντιστοίχιση του προφίλ κινδύνου διαφορετικού μεγέθους πελατών και παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας.
www.worldenergynews.gr