Η γαλλική κυβέρνηση ανακοίνωσε την Παρασκευή, νέα χρηματοδότηση για την ανάπτυξη σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων ώστε να ανταποκρίνεται στον ρυθμό ανάπτυξης που ορίζει ο νέος κανονισμός υποδομής εναλλακτικών καυσίμων της ΕΕ.
Η Γαλλία στοχεύει να έχει πάνω από 400.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στο οδικό της δίκτυο έως το 2030, συμπεριλαμβανομένων 50.000 σημείων γρήγορης φόρτισης.
Σήμερα, το δημόσιο δίκτυο διαθέτει περισσότερα από 110.000 σημεία φόρτισης, καθιστώντας τη Γαλλία τη δεύτερη καλύτερα εξοπλισμένη χώρα στην Ευρώπη, πίσω από την Ολλανδία και μπροστά από τη Γερμανία.
Τρεις χιλιάδες σημεία φόρτισης εγκαταστάθηκαν κάθε μήνα πέρυσι, το 15% των οποίων είναι φορτιστές υψηλής ισχύος, οι οποίοι είναι δέκα φορές ταχύτεροι από το 2019, σύμφωνα με τον Clément Molizon, γενικό εκπρόσωπο της Avere-France, της γαλλικής ένωσης για την ανάπτυξη ηλεκτρικής κινητικότητας.
Λαμβάνοντας υπόψη τα σημεία φόρτισης που έχουν εγκατασταθεί σε ιδιωτικές κατοικίες και επιχειρήσεις, ο αριθμός των σημείων φόρτισης στη Γαλλία ανέρχεται επί του παρόντος σε 1,7 εκατομμύρια, δήλωσε ο Molizon, στους εκπροσώπους σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε από το γαλλικό υπουργείο Ενεργειακής Μετάβασης.
Ωστόσο, η Γαλλία πρέπει να επιταχύνει την ανάπτυξή της λόγω των νέων στόχων της ΕΕ που εγκρίθηκαν τον Ιούλιο με την υιοθέτηση του ευρωπαϊκού κανονισμού για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων.
Σύμφωνα με τον νέο κανονισμό της ΕΕ, ένας σταθμός ταχείας φόρτισης πρέπει να εγκαθίσταται στους κύριους διαδρόμους μεταφορών της ΕΕ κάθε 60 km έως το τέλος του 2025 και στο ήμισυ του δικτύου για βαρέα οχήματα έως το τέλος του 2027.
Επιπλέον, η αθροιστική ισχύς των προσβάσιμων από το κοινό σημείων φόρτισης πρέπει να είναι τουλάχιστον 1,3 kW ανά ηλεκτρικό όχημα και 0,8 kW ανά plug-in υβριδικό.
Επιπλέον 200 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη
Για το σκοπό αυτό, η κυβέρνηση αποκάλυψε νέα μέτρα για την ανάπτυξη σταθμών φόρτισης την Παρασκευή, με επιπλέον 200 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2024-2027 – επιπλέον των 320 εκατ. ευρώ που έχουν ήδη διατεθεί για την περίοδο 2016-2023.
Επιπλέον, το υπουργείο ανακοίνωσε περαιτέρω ενίσχυση 68 εκατομμυρίων ευρώ για την ανάπτυξη σταθμών γρήγορης και υπερταχείας φόρτισης (με χωρητικότητα άνω των 50 kW) και αύξηση της έκπτωσης φόρου για τα σημεία φόρτισης κατοικίας από 300 ευρώ σε 500 ευρώ ανά σταθμό.
Ωστόσο, με τον τρέχοντα ρυθμό ανάπτυξης, το δίκτυο «θα είναι σύντομα ανεπαρκές», προειδοποίησε ο Sébastien Jumel, διευθυντής της Enedis, του γαλλικού διαχειριστή δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας.
Μέχρι το τέλος του 2023, ο γαλλικός στόλος των ηλεκτροκίνητων οχημάτων (ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά) θα είναι συνολικά 1,5 εκατομμύριο μονάδες, εκ των οποίων 650.000 θα είναι ηλεκτρικά, σύμφωνα με την κυβέρνηση.
Αυτός ο αριθμός αναμένεται να δεκαπλασιαστεί μέχρι το 2035, όταν θα απαγορευθεί η πώληση νέων πετρελαιοκίνητων ή βενζινοκίνητων αυτοκινήτων σε ολόκληρη την ΕΕ, πράγμα που σημαίνει ότι ο αριθμός των σημείων φόρτισης θα πρέπει να συμβαδίζει.
Μόνο το 2% των σημείων φόρτισης αντιμετωπίζει προβλήματα κορεσμού, λέει η Florie Coron, από τη γαλλική Γενική Διεύθυνση Υποδομών, Μεταφορών και Κινητικότητας (DGITM).
Ωστόσο, ορισμένοι μεγάλοι γαλλικοί δρόμοι έχουν ήδη επηρεαστεί, όπως η περιοχή εξυπηρέτησης του αυτοκινητόδρομου Montélimar στη νότια Γαλλία, όπου η εγκατεστημένη ισχύς πρέπει να δεκαπλασιαστεί, λέει ο Jumel.
Επιπλέον, «η ποσότητα των σταθμών φόρτισης είναι ζωτικής σημασίας, αλλά και η πρόκληση να τοποθετηθούν οι σωστοί σταθμοί στις σωστές θέσεις, με τη σωστή ισχύ και ποιότητα εξυπηρέτησης», σημειώνει η γαλλική ένωση βιομηχανίας ηλεκτρικής ενέργειας (UFE).
Με άλλα λόγια, το μέγεθος του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας γίνεται θέμα.
Διαχείριση δικτύου
Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, το πρόβλημα δεν είναι τόσο ο όγκος της ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτείται για τη λειτουργία του μελλοντικού στόλου σημείων φόρτισης, καθώς αναμένεται να αντιπροσωπεύουν μόνο το 5% (35 TW) περίπου της εγκατεστημένης ηλεκτρικής ισχύος (615 TW) που προβλέπεται μέχρι το 2035, λέει ο Jumel.
Αντίθετα, το πρόβλημα είναι πιθανό να έγκειται στις μεθόδους διαχείρισης της ζήτησης.
«Υπάρχει, επομένως, ένα τεράστιο πρόβλημα διαχείρισης φορτίου», σημειώνει ο ειδικός της Enedis.
Έχοντας αυτό υπόψη, η Γαλλίδα υπουργός Ενεργειακής Μετάβασης Agnès Pannier-Runacher επιμένει στην ανάπτυξη ενός αμφίδρομου συστήματος φόρτισης «όχημα σε δίκτυο» για να διασφαλίσει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να στείλουν ηλεκτρική ενέργεια πίσω στο δίκτυο όταν χρειάζεται.
Η Γερμανία είναι «πολύ μπροστά» από αυτή την άποψη, παραδέχεται ο Pannier-Runacher, ο οποίος πιστεύει ότι η απάντηση βρίσκεται επίσης στην ανάπτυξη ελαφρύτερων, πιο προσιτών, λιγότερο σύνθετων οχημάτων.
Μετά την ανακοίνωση πρόσθετης δημόσιας χρηματοδότησης, ο υπουργός Μεταφορών Clément Beaune είπε ότι η κυβέρνηση δεν θα σταματήσει εκεί.
«Είναι η ώρα να δείξουμε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα είναι για όλους», είπε.
www.worldenergynews.gr