Τελευταία Νέα

ΚΥΑ για αποθήκευση: Στις 31/3/2024 ο γ' διαγωνισμός – Οι αλλαγές στις εγγυητικές

ΚΥΑ για αποθήκευση: Στις 31/3/2024 ο γ' διαγωνισμός – Οι αλλαγές στις εγγυητικές
Η Εγγυητική Επιστολή Καλής Λειτουργίας ανέρχεται στο ποσό των 150.000 ευρώ ανά μεγαβάτ μέγιστης ισχύος έγχυσης (€/MW) από 200.000  €/MW που ίσχυε στον πρώτο διαγωνισμό - Διαβάστε ΕΔΩ αναλυτικά την ΚΥΑ

Επενδυτική ενίσχυση στα 100.000 ευρώ ανά μεγαβάτ (€/MW) θα λάβουν οι κάτοχοι των σταθμών αποθήκευσης που θα επιλεγούν  από την δεύτερη ανταγωνιστική διαδικασία που θα διεξάγει η ΡΑΑΕΥ το επόμενο διάστημα, σύμφωνα με τη νέα  ΚΥΑ που υπεγράφη από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ (Θ. Σκυλακάκης και Αλεξάνδρα Σδούκου) και τον αναπληρωτή υπουργό  Οικονομίας Ν. Παπαθανάση.  Δηλαδή οι συμμετέχοντες στον δεύτερο διαγωνισμό θα δικαιούνται το 50% της ενίσχυσης που θα λάβουν οι κάτοχοι των σταθμών που συμμετείχαν στην πρώτη ανταγωνιστική διαδικασία.

Μάλιστα, η αναθεωρημένη ΚΥΑ περιλαμβάνει αλλαγές και ως προς την Εγγυητική Επιστολή Έντεχνης και Έγκαιρης Εκτέλεσης. Ειδικότερα, στον δεύτερο διαγωνισμό θα απαιτείται υπερκάλυψη του ποσού της επενδυτικής ενίσχυσης κατά ποσοστό που δεν υπολείπεται του 50%,  ενώ στον πρώτο διαγωνισμό το ποσοστό είχε προσδιοριστεί στο 25%.  Επίσης, αφαιρέθηκε το εδάφιο που ανέφερε ότι «με την κατάθεση της Εγγυητικής Επιστολής Έντεχνης και Έγκαιρης Εκτέλεσης επιστρέφεται στον Κάτοχο του Ενισχυόμενου Σ.Α.Η.Ε. η Εγγυητική Επιστολή Συμμετοχής που έχει υποβάλει».

Επιπλέον,  για τους ενισχυόμενους σταθμούς αποθήκευσης που θα επιλεγούν από τη δεύτερη  ανταγωνιστική διαδικασία, η Εγγυητική Επιστολή Καλής Λειτουργίας ανέρχεται στο ποσό των 150.000 ευρώ ανά μεγαβάτ μέγιστης ισχύος έγχυσης (€/MW) από 200.000  €/MW που ίσχυε στον πρώτο διαγωνισμό.  Με τη συμπλήρωση πέντε ετών από την έκδοση της άδειας λειτουργίας κάθε μονάδας αποθήκευσης το ύψος της Εγγυητικής Επιστολής Καλής Λειτουργίας θα απομειώνεται κατά  50%. Η Εγγυητική Επιστολή Καλής Λειτουργίας επιστρέφεται   εντός έξι  μηνών από τη λήξη της Περιόδου Ενίσχυσης.

Ακόμη, η νέα ΚΥΑ προβλέπει ότι η ενίσχυση που θα χορηγείται δεν θα σωρεύεται με οποιαδήποτε άλλη κρατική ενίσχυση που αφορά ίδιες επιλέξιμες δαπάνες. Τα έργα αποθήκευσης που θα ενισχύονται στο πλαίσιο των διαγωνισμών θα μπορούν να συμμετέχουν σε μηχανισμό αποζημίωσης επάρκειας ισχύος. Ωστόσο, εφόσον εισαχθεί μηχανισμός αποζημίωσης επάρκειας ισχύος ο οποίος περιλαμβάνει και έργα που ενισχύονται στο πλαίσιο του παρόντος καθεστώτος, τυχόν έσοδα που προκύψουν από τον μηχανισμό αυτόν θα απομειώνουν ισόποσα το ετήσιο Έσοδο Αναφοράς των έργων αυτών.

Μάλιστα, σε περίπτωση που απαιτηθεί ανάκτηση της ενίσχυσης, οι επιλέξιμες επιχειρήσεις οφείλουν να επιστρέψουν την καταβληθείσα ενίσχυση προσαυξημένη με το επιτόκιο ανάκτησης των παράνομων ενισχύσεων  και δε θα μπορούν να εισπράξουν νέα ενίσχυση, έως ότου συμμορφωθούν πλήρως.

Μια άλλη σημαντική αλλαγή που θα οδηγήσει και σε αύξηση της ισχύος των έργων που θα προκριθούν είναι ότι τυχόν υπερβάλλουσα ισχύ που θα κατακυρωθεί στον δεύτερο διαγωνισμό για έργα αποθήκευσης, σε σχέση με δημοπρατηθείσα ισχύ,  δεν θα οδηγεί σε ισόποση μείωση της δημοπρατούμενης ισχύος στην Γ’ ανταγωνιστική διαδικασία, η οποία σύμφωνα με την ΚΥΑ θα διεξαχθεί έως τις 31 Μαρτίου 2024.  Μάλιστα ο τρίτος  διαγωνισμός αποθήκευσης εκτός από τις υπό απολιγνιτοποίηση περιοχές θα μπορούν να συμμετέχουν και  άλλες περιοχές που θα καθοριστούν μετά από σχετική μελέτη που διεξάγει ο Διαχειριστής του Συστήματος και εγκρίνει η ΡΑΑΕΥ.

Επίσης και για τον δεύτερο διαγωνισμό, η ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή προσφοράς παραμένει   (όπως και για την πρώτη) στις 115.000 ευρώ ανά μεγαβάτ ανά έτος (€/MW/έτος) ενώ οι σταθμοί που θα συμμετέχουν οφείλουν να διαθέτουν εν ισχύ Άδεια Αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Οι σταθμοί αποθήκευσης που συμμετέχουν στους διαγωνισμούς πρέπει να ολοκληρωθούν και να τεθούν σε λειτουργία έως την 31η Δεκεμβρίου 2025.

Είναι αξιοσημείωτο ότι στους διαγωνισμούς δεν θα επιτρέπεται η συμμετοχή σταθμών   από επιχειρήσεις οι οποίες είναι προβληματικές κατά την έννοια των κατευθυντηρίων γραμμών σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις για τη διάσωση και αναδιάρθρωση μη χρηματοπιστωτικών προβληματικών επιχειρήσεων. Εκτός των διαγωνισμών θα μένουν και επιχειρήσεις για τις οποίες εκκρεμεί εντολή ανάκτησης κατόπιν προηγούμενης απόφασης της Ε.Ε. με την οποία μία ενίσχυση κηρύσσεται παράνομη και ασυμβίβαστη με την εσωτερική αγορά.

Τέλος, στη νέα ΚΥΑ αλλάζει η διαδικασία σε περίπτωση που δύο ή περισσότερες οικονομικές προσφορές συμμετεχόντων είναι ίσες και η επιλογή τους οδηγεί σε υπέρβαση της δημοπρατούμενης ισχύος. Τότε οι Κάτοχοι των συγκεκριμένων έργων θα κληθούν από τη Ρ.Α.Α.Ε.Υ. καταρχάς να υποβάλουν επικαιροποιημένες οικονομικές προσφορές, βάσει των οποίων επαναξιολογούνται. Έπειτα σε περίπτωση που και οι επικαιροποιημένες προσφορές είναι και πάλι ίσες, επιλέγονται τα έργα με μεγαλύτερη αδειοδοτική ωριμότητα, για την οποία λαμβάνονται υπόψη η έγκριση περιβαλλοντικών όρων, η υποβολή αιτήματος για έκδοση όρων σύνδεσης από τον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. και η χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης από τον τελευταίο. Στην πρώτη δημοπρασία η διαδικασία ήταν αντίστροφή, δηλαδή πρώτα προβλέπονταν η εξέταση της αδειοδοτικής  ωριμότητας και έπειτα ζητούνταν νέες οικονομικές προσφορές.


Διαβάστε ΕΔΩ αναλυτικά την ΚΥΑ
www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης