Τρέχουν οι εργασίες για την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου που συνδέει το δίκτυο της Τουρκίας με αυτό του Αζερμπαϊτζάν (αποτελεί θύλακα του Αζερμπαιτζάν, στα δυτικά της Αρμενίας).
Όπως μεταδίδει το Oilprice, η κατασκευή εκκίνησε επίσημα σε μια τελετή στο Ναχτσιβάν στις 25 Σεπτεμβρίου, στην οποία συμμετείχαν ο Πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν Ilham Aliyev και ο Τούρκος Πρόεδρος Recep Tayyip Erdogan, στο πλαίσιο των συμφωνιών που έκαναν για την ενέργεια.
Ο νέος αγωγός, ο οποίος κατασκευάζεται στο πλαίσιο μνημονίου κατανόησης που υπογράφηκε μεταξύ Αζερμπαϊτζάν και Τουρκίας τον Δεκέμβριο του 2020, και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2024, θα διατρέχει 80 χιλιόμετρα εντός της Τουρκίας μεταξύ του κύριου αγωγού διέλευσης της Τουρκίας στο Ιγκντίρ μέχρι τα σύνορα. , και στη συνέχεια για άλλα 17,5 χλμ μέσα στο Ναχτσιβάν.
Μόλις ολοκληρωθεί, η γραμμή θα επιτρέψει στο Αζερμπαϊτζάν να προμηθεύει το Ναχτσιβάν με το δικό του φυσικό αέριο που παραδίδεται μέσω Τουρκίας, τερματίζοντας την εξάρτηση του από το ιρανικό αέριο που εισάγεται απευθείας μέσω ενός ξεχωριστού αγωγού από το Ιράν.
Η ετήσια ζήτηση φυσικού αερίου του Ναχτσιβάν αναφέρεται ότι είναι περίπου 500 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, ενώ την πλευρά του Aliyev να κάνει λόγο για χωρητικότητα περίπου 2 εκατ. κυβικών μέτρων ημερησίως.
Η ασάφεια του διαδρόμου «Zangezur»
Μιλώντας τον Μάρτιο, ο υπουργός Ενέργειας του Αζερμπαϊτζάν Parviz Shahbazov πρότεινε ότι ο διάδρομος Zangezur θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί τόσο ως μεταφορικός όσο και ως ενεργειακός διάδρομος μεταξύ Αζερμπαϊτζάν και Ευρώπης, αλλά δεν διευκρίνισε περαιτέρω εάν αυτό θα περιλαμβάνει εξαγωγές φυσικού αερίου. Η κατάσταση του ίδιου του διαδρόμου είναι εξίσου ασαφής. Η ιδέα γεννήθηκε από τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός με τη μεσολάβηση της Ρωσίας που τερμάτισε τον Δεύτερο Πόλεμο του Καραμπάχ το 2020. Το ένατο σημείο της κατάπαυσης του πυρός όριζε ότι η Αρμενία «θα εγγυηθεί την ασφάλεια των συγκοινωνιακών συνδέσεων» προς το Ναχτσιβάν «προκειμένου να διευθετηθεί η ανεμπόδιστη κυκλοφορία προσώπων, οχημάτων και φορτίων και προς τις δύο κατευθύνσεις». Οι Ρώσοι συνοριοφύλακες θα ήταν υπεύθυνοι για την «επίβλεψη» της διαδρομής.
Εάν η ζήτηση φυσικού αερίου του Ναχτσιβάν παραμείνει αμετάβλητη σε περίπου 500 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως και ο αγωγός Τουρκίας-Ναχτσιβάν επεκταθεί στην πλήρη χωρητικότητά του περίπου 1,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως, αυτό θα προσφέρει δυνητική δυναμικότητα περίπου 1 δισεκατομμυρίου κυβικών μέτρων ετησίως για τη διέλευση ιρανικού φυσικού αερίου στην Τουρκία. Η Τουρκία εισάγει ήδη ιρανικό αέριο στο πλαίσιο μακροπρόθεσμης σύμβασης, αλλά επιθυμεί να βρει νέες πηγές φυσικού αερίου προς εμπορία στον προγραμματισμένο κόμβο εμπορίου φυσικού αερίου της Άγκυρας στη βορειοδυτική Τουρκία, τόσο για πώληση στην τουρκική αγορά όσο και για διαμετακόμιση μέσω του υπάρχοντος δικτύου διαμετακόμισης της Τουρκίας προς την Ευρώπη.
www.worldenergynews.gr