Ορίσθηκε η διαδικασία για το market test
Σχεδόν πράσινο φως
Ειδικότερα, η Ολομέλεια της ΡΑΑΕΥ είναι σχεδόν σύμφωνη με τη μεθοδολογία εσόδου που πρότεινε ο ΑΔΜΗΕ, κρατώντας ωστόσο επιφύλαξη για την τελική της έγκριση. Πληροφορίες αναφέρον ότι η πρόταση του ΑΔΜΗΕ είναι "πιο ωφέλιμη" από την υπάρχουσα μεθοδολογία, ζητώντας μικρότερους χρόνους απόσβεσης και μεγαλύτερο OPEX, κάτι που η ΡΑΕΕΥ θα εξετάσει.
Ωστόσο, σημειώνεται ότι η ΡΑΑΕΥ έχει κάνει εισήγηση πολύ κοντά σε αυτό που προτείνει ο ΑΔΜΗΕ, και επομένως θεωρητικά δεν πάρχει μεγάλη απόσταση από την πρόταση του ΑΔΜΗΕ.
Σημειώνεται ότι η αναλογία συμμετοχής στο κόστος είναι 63% για την Κύπρο και 37% για την Ελλάδα.
Μετά το Φεβροουάριο του 2025 οι τελικές αποφάσεις για τις επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ
Σχετικά με το δεσμευτικό market test για την αναβάθμιση και επαύξηση του ελληνικού συστήματος μεταφοράς αερίου, η Ολομέλεια, όρισε τη διαδικασία, ζητώντας οι επενδύσεις που θα γίνουν να είναι συνάρτηση της δεσμευτικής ζήτησης που θα εκφραστεί.
Ο χρόνος έναρξης του market test τοποθετείται μέσα στο καλοκαίρι, ενώ ο χρόνος ανάκλησης των δεσμευτικών προσφορών είναι ο Φεβρουάριος το 2025.
Αφού καθοριστούν οι δεσμευτικές προσφορές, ανάλογα με αυτές θα προσδιορίσει ο ΔΕΣΦΑ τις τελικές επενδύσεις πο θα πραγματοποιήσει.
Υπενθμίζεται ότι σύμφωνα με ανακοίνωση του Διαχειριστή, στο μη δεσμευτικό μαρκετ τεστ, πουέγινε πέρσι, είχαν υποβάλει αιτήματα είκοσι επτά (27) συνολικά εταιρείες. Από αυτές, οι 17 προέρχονται από διεθνείς εταιρείες, κυρίως της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης (όπως Βουλγαρία, Ρουμανία, Αυστρία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Γερμανία, Κύπρο, Βόρεια Μακεδονία), αλλά και των ΗΠΑ, γεγονός που αναδεικνύει τον αναβαθμισμένο ρόλο της Ελλάδας στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής, ενώ οι υπόλοιπες 10 προέρχονται από μεγάλες ελληνικές εταιρείες. Αξίζει να σημειωθεί πως ποσοστό περίπου 40% των αιτημάτων υποβλήθηκε από εταιρείες, οι οποίες δεν έχουν ακόμη δραστηριοποιηθεί στην Ελληνική αγορά Φυσικού Αερίου.
Σημαντικό ήταν το ενδιαφέρον για τα υφιστάμενα (Αγία Τριάδα, Νέα Μεσημβρία -TAP, Σιδηρόκαστρο, Κήποι), αλλά και τα νέα σημεία διασύνδεσης του ΕΣΦΑ, όπως η Αμφιτρίτη (FSRU Αλεξανδρούπολης), η Κομοτηνή (IGB), οι Εύζωνοι (Διασυνδετήριος Αγωγός Ελλάδας - Βόρειας Μακεδονίας), καθώς και των υπό ανάπτυξη FSRUs, στον Βόλο, στη Θεσσαλονίκη και στην Κόρινθο.
www.worldenergynews.gr