Το 42% του υδρογόνου που χρησιμοποιείται από τη βιομηχανία πρέπει να είναι πράσινο έως το 2030 - Ανάλυση του Accelerate Hydrogen
Αυτό σημαίνει ότι το 42% του υδρογόνου που χρησιμοποιείται από τη βιομηχανία πρέπει να είναι πράσινο έως το 2030 (φτάνοντας το 60% το 2035), με το 1% του συνόλου των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στις μεταφορές να είναι RFNBO έως το 2030.
Η ΕΕ επιβάλλει χρήση πράσινου H2 στο 1,2% των αεροπορικών καυσίμων
Σε έναν ξεχωριστό κανονισμό (γνωστός ως οδηγία ReFuelEU Aviation), που υπεγράφη στις 9/10/2023 από το Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ, το 1,2% του συνόλου των αεροπορικών καυσίμων πρέπει να είναι συνθετικό καύσιμο που προέρχεται από το πράσινο H2 έως το 2030.
Με περίπου 9,7 εκατομμύρια τόνους γκρίζου υδρογόνου (προέρχεται από αμείωτο φυσικό αέριο) που καταναλώνονται επί του παρόντος στην ΕΕ κάθε χρόνο (κυρίως στην παραγωγή λιπασμάτων και χημικών προϊόντων και στη διύλιση πετρελαίου), η νέα οδηγία δημιουργεί αμέσως ζήτηση για περίπου 4 εκατομμύρια τόνους πράσινου H2 μόνο στη βιομηχανία μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Ρήτρες εξόδου
Υπάρχουν 2 ρήτρες εξόδου που επιτρέπουν στα κράτη μέλη να μειώσουν τη συνεισφορά των RFNBO στη βιομηχανία κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες.
Η μία έχει να κάνει με την εθνική συνεισφορά τους στον δεσμευτικό συνολικό στόχο της ΕΕ ανταποκρίνεται στην αναμενόμενη συνεισφορά τους», ενώ η άλλη με το μερίδιο υδρογόνου από ορυκτά.
Τα καύσιμα που καταναλώνονται στο κράτος - μέλος δεν πρέπει να είναι πάνω από 23% το 2030 και 20% το 2035.
Αυτό ωθεί τη Γαλλία να παράγει μεγάλο μέρος του H2 της από πυρηνική ενέργεια.
Ποια είναι η πραγματική ποσότητα RFNBO;
Σύμφωνα με την Hydrogen Europe, το 1% όλων των καυσίμων μεταφορών θα ισοδυναμούσε στατιστικά με περίπου 1 εκατομμύριο τόνους RFNBO.
Ωστόσο, οι λεγόμενοι «πολλαπλασιαστές» που περιέχονται στην οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας επιτρέπουν κάθε 1 MJ RFNBO που χρησιμοποιούνται στους τομείς της αεροπορίας και της ναυτιλίας να υπολογίζεται ως 1,5 MJ προς τον στόχο.
Ως εκ τούτου, η εμπορική ένωση πιστεύει ότι η πραγματική ποσότητα RFNBO που απαιτείται για την τήρηση του κανόνα του 1% των καυσίμων μεταφοράς θα είναι στην πραγματικότητα περίπου 360.000 τόνοι.
Κανονισμός Υποδομής Εναλλακτικών Καυσίμων
Η ΕΕ έχει ήδη εγκρίνει τον Κανονισμό Υποδομής Εναλλακτικών Καυσίμων, ο οποίος απαιτεί από τα 27 κράτη - μέλη να διασφαλίσουν ότι οι σταθμοί ανεφοδιασμού αερίου H2 (που είναι προσβάσιμοι από το κοινό και ικανοί να εξυπηρετούν βαρέα και ελαφρά οχήματα), να δημιουργούνται σε κάθε «αστικό κόμβο» ανά 200 χιλιόμετρα στις βασικές διαδρομές του προγραμματισμένου Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) έως το 2030.
Το κεντρικό δίκτυο ΔΕΔ-Μ συνδέει «αστικούς κόμβους» (όρος της ΕΕ για 424 μεγάλες πόλεις του μπλοκ με λιμάνια, αεροδρόμια και σιδηροδρομικούς τερματικούς σταθμούς) σε όλη την Ευρώπη και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τις αρχές της επόμενης δεκαετίας.
Η ψηφοφορία στην ΕΕ για την οδηγία RFNBO
Αν και η οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές θα γίνει νόμος 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή της στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ, τόσο η Πολωνία όσο και η Ουγγαρία την καταψήφισαν, με τη Βουλγαρία και την Τσεχική Δημοκρατία να απέχουν. Μόνο η Πολωνία αντιτάχθηκε στην αεροπορική οδηγία, με τα άλλα 26 κράτη μέλη να ψηφίζουν υπέρ. Ωστόσο, αυτά τα έθνη πρέπει ακόμη να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις τους.
Τα σχέδια της ΕΕ για το ανανεώσιμο υδρογόνο
Η ΕΕ σχεδιάζει να παράγει 10 εκατομμύρια τόνους ανανεώσιμου υδρογόνου έως το 2030 και να εισάγει επιπλέον 10 εκατομμύρια τόνους εκτός του μπλοκ έως την ίδια ημερομηνία.
Η νέα οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές διασφαλίζει επίσης ότι το 42,5% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας της ΕΕ πρέπει να είναι πράσινη έως το 2030 και θέτει περαιτέρω στόχους για τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στις μεταφορές, τη βιομηχανία και τη θέρμανση και ψύξη, καθώς και ταχύτερες αδειοδοτήσεις για έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Κάντε κλικ εδώ για περισσότερες λεπτομέρειες.
«Αυτό είναι ένα σπουδαίο επίτευγμα στο πλαίσιο του πακέτου «Fit for 55», το οποίο θα βοηθήσει στην επίτευξη του κλιματικού στόχου της ΕΕ για μείωση των εκπομπών της ΕΕ κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030», δήλωσε η Teresa Ribera, αναπληρώτρια υπουργός για την οικολογική μετάβαση της Ισπανίας. «Είναι ένα βήμα προς τα εμπρός που θα συμβάλει στην επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ με δίκαιο, οικονομικά αποδοτικό και ανταγωνιστικό τρόπο».
www.worldenergynews.gr