Η αντιμετώπιση του «ενεργειακού τουρισμού», δηλαδή της ανεξέλεγκτης δυνατότητας των καταναλωτών να μετακινούνται από τον ένα προμηθευτή στον άλλο χωρίς να εξυπηρετούν τις υποχρεώσεις τους στον πρώτο, συνεχίζει να απασχολεί την αγορά ηλεκτρισμού, την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ και βεβαίως την ηγεσία της ΡΑΑΕΥ που έχει κληθεί να υποβάλει σχετικές προτάσεις.
Μετά από σειρά συσκέψεων μεταξύ της ΡΑΑΕΥ και των προμηθευτών, την περασμένη Παρασκευή 29/9 το ζήτημα αποτέλεσε αντικείμενο ευρείας σύσκεψης μεταξύ εκπροσώπων των προμηθευτών με στόχο να διατυπωθεί μια κοινά αποδεκτή πρόταση. Η πρόταση αυτή έχει ζητηθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας προκειμένου με τη σειρά της να εισηγηθεί στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας τις αλλαγές που πρέπει να επέλθουν στον Κώδικα Προμήθειας.
Πιο σύγχρονος Κώδικας
Στόχος της όλης προσπάθειας είναι ο Κώδικας κατ΄αρχήν να είναι συμβατός με σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που ζητεί να τηρείται η αρχή της αναλογικότητας, σε ότι αφορά τη δυνατότητα μετακίνησης των καταναλωτών από προμηθευτή σε προμηθευτή και κατά δεύτερο λόγο να σταματήσει το φαινόμενο του ενεργειακού τουρισμού, που σωρεύει χρέη στους προμηθευτές επιβαρύνοντας επί της ουσίας τους συνεπείς καταναλωτές.
Η πρόταση των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας αναμένεται τελικώς να σταλεί στην ΡΑΑΕΥ εντός της εβδομάδας και σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες βάση της πρότασης αυτής αναμένεται να είναι ο υφιστάμενος Κώδικας Προμήθειας Φυσικού Αερίου.
Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά παράγοντες της αγοράς, ο Κώδικας Προμήθειας Φυσικού Αερίου έχει καταρτιστεί πολύ αργότερα από τον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρισμού και ως εκ τούτου είναι πολύ πιο σύγχρονος. Ακολουθείται χωρίς προβλήματα σε ότι αφορά τις μετακινήσεις των καταναλωτών από προμηθευτή σε προμηθευτή, ενώ δεν παρατηρείται η συσσώρευση υπέρογκων ληξιπρόθεσμων οφειλών όπως συμβαίνει στην αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας.
Στα 4,5 δισ ευρώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές
Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε όλους τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας συμπεριλαμβανομένης της ΔΕΗ, φθάνει στα 4,5 δις ευρώ.
Το άρθρο 42 λοιπόν του Κώδικα Προμήθειας Φυσικού Αερίου (το οποίο μάλιστα έχει την ίδια αρίθμηση με το επίμαχο άρθρο του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρισμού) αναφέρει χαρακτηριστικά, ότι η αλλαγή προμηθευτή επιτρέπεται μετά από έγγραφη καταγγελία της σύμβασης είτε από τον καταναλωτή είτε από τον νέο προμηθευτή μετά από έγγραφη εξουσιοδότηση του καταναλωτή. Επίσης αναφέρεται ότι η ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών δεν εμποδίζει την άσκηση του δικαιώματος αλλαγής προμηθευτή με την επιφύλαξη των εξής προϋποθέσεων που περιγράφονται στην τρίτη παράγραφο του άρθρου που αναφέρει ότι:
«Ο πελάτης δεν μπορεί να προχωρήσει σε καταγγελία της Σύμβασης Προμήθειας για αλλαγή προμηθευτή αν:
(α) δεν έχει προηγουμένως εξοφλήσει ολοσχερώς τις τυχόν ληξιπρόθεσμες οφειλές του προς τον παλαιό προμηθευτή
(β) δεν έχει προηγουμένως προβεί σε διακανονισμό των οφειλών του προς τον παλαιό προμηθευτή
(γ) ο νέος προμηθευτής δεν έχει αναδεχθεί την ληξιπρόθεσμη οφειλή του πελάτη.
O επόμενος προμηθευτής θα αναγνωρίζει τις οφειλές
Πρέπει σημειωθεί εδώ, ότι η πρόταση που διαμορφώνεται δεν είναι να γίνει ακριβής αντιγραφή του Κώδικα Προμήθειας Φυσικού Αερίου, αλλά αυτός θα αποτελέσει τη βάση για τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου πλαισίου και στην ηλεκτρική ενέργεια, που θα δίνει τη δυνατότητα μετακίνησης αλλά θα αποτρέπει την ανοχή στους στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Παράλληλα με την εφαρμογή των προαναφερόμενων διατάξεων, οι προμηθευτές ηλεκτρισμού θεωρούν ότι πρέπει να αξιοποιηθεί επαρκώς το σύστημα Θαλής που διαθέτει ο ΔΕΔΔΗΕ, ώστε να υπάρχει επισήμανση των αριθμών παροχής που έχουν οφειλές, ώστε οι προμηθευτές να γνωρίζουν εάν οι καταναλωτής με τον οποίο συνάπτουν σύμβαση έχει οφειλές στον προηγούμενο. Όσο δε για το ύψος των οφειλών αυτές θα πρέπει να είναι γνωστές στους προμηθευτές από ένα ύψος και πάνω.
Με τους τρόπους αυτούς εκτιμάται ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί το ζήτημα των ανεξέλεγκτων μετακινήσεων από προμηθευτή σε προμηθευτή. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά κύκλοι της αγοράς «Πρέπει να τηρείται η αρχή της αναλογικότητας όπως προβλέπει η απόφαση του ΣτΕ αλλά δεν είναι δυνατόν να γίνεται δεκτή μια κατάσταση όπου ένας καταναλωτής κάνει τον γύρω όλων των προμηθευτών μέχρι να καταλήξει στην Καθολική Υπηρεσία, αφήνοντας πίσω του χρέη που δεν θα εισπραχθούν ποτέ».
www.worldenergynews.gr
Τον Κώδικα Προμήθειας φυσικού αερίου υιοθετούν οι Προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας - Η πρόταση προς την ΡΑΑΕΥ
Που καταλήγουν οι συσκέψεις για να αντιμετωπιστούν τα 4,5 δισ χρέη του ενεργειακού τουρισμού