Ανανεώσιμες & Βιώσιμη Ανάπτυξη

Πως δρα το ισχυρό λόμπυ για την προώθηση του υδρογόνου στην Βρετανία - Οι διασυνδέσεις του μεγαλοεπενδυτή Jo Bamford

Πως δρα το ισχυρό λόμπυ για την προώθηση του υδρογόνου στην Βρετανία - Οι διασυνδέσεις του μεγαλοεπενδυτή Jo Bamford
Η ομάδα Beyond 2050, περιλαμβάνει μεταξύ των πελατών της τις εταιρείες φυσικού αερίου Cadent Gas, Northern Gas Networks (NGN) και την Centrica, μητρική της Brittish Gas, σύμφωνα με το Accelerate Ηydrogen

Η αμφιλεγόμενη ομάδα πολιτικής πίεσης «Beyond 2050» με επίκεντρο το υδρογόνο που στοχεύει επί του παρόντος το Εργατικό Κόμμα του Ηνωμένου Βασιλείου - και έχει ασκήσει προηγουμένως πιέσεις στον πρωθυπουργό Rishi Sunak να υποστηρίξει τη χρήση υδρογόνου στη θέρμανση - ανήκει εν μέρει στον επενδυτή του υδρογόνου Jo Bamford, γιο του δισεκατομμυριούχου ιδιοκτήτη του ομίλου βιομηχανικών μηχανημάτων JCB, αποκάλυψε το Hydrogen Insight.

Η ομάδα Beyond 2050, περιλαμβάνει μεταξύ των πελατών της τις εταιρείες φυσικού αερίου Cadent Gas, Northern Gas Networks (NGN) και την Centrica, μητρική της Brittish Gas, όπως διαπίστωσε πρόσφατη έρευνα της DeSmog που κατά βάση στόχευε την εκστρατεία της  Beyond 2050 υπέρ του υδρογόνου που διεξήγαγε με στόχο το Εργατικό Κόμμα το οποίο βρίσκεται σήμερα στην αντιπολίτευση αλλά αναμένεται να κερδίσει την εξουσία μέσα στους επόμενους 18 μήνες.

Το Hydrogen Insight συν τοις άλλοις αποκάλυψε ότι ο αυτοαποκαλούμενος «κορυφαίος οργανισμός στρατηγικής και πολιτικών σχέσεων για το υδρογόνο» ήταν επίσης η κινητήρια δύναμη πίσω από μια ανοιχτή επιστολή που υποβλήθηκε από οκτώ ακαδημαϊκούς προς τον πρωθυπουργό Rishi Sunak τον περασμένο Δεκέμβριο, με την οποία τον καλούσε να προωθήσει τη χρήση του υδρογόνου για τη θέρμανση στο Ηνωμένο Βασίλειο — όλα αυτά σε μια συγκυρία κατά την οποία η Cadent και η NGN αντιμετώπιζαν μεγάλες δημόσιες αντιδράσεις στα σχέδιά τους να ξεκινήσουν δοκιμές θέρμανσης με υδρογόνο σε 2.000 ακίνητα στη βόρεια Αγγλία.

Στημένη καμπάνια

Ο εκπρόσωπος της ανεξάρτητης εταιρείας δημοσίων σχέσεων που βοήθησε στη διανομή της επιστολής – στην οποία για πρώτη φορά σοβαροί ακαδημαϊκοί τάχθηκαν υπέρ της χρήσης υδρογόνου στη θέρμανση, προκαλώντας τότε την οργή πολλών ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων - δήλωσε στο Hydrogen Insight ότι η προώθησή της του ανατέθηκε από το Beyond 2050 στο πλαίσιο της εκστρατείας του «Making Hydrogen Happen».

Το μητρώο εταιρειών του Ηνωμένου Βασιλείου αναφέρει ότι το «75% ή περισσότερο» των μετοχών και δικαιωμάτων ψήφου του Beyond 2050 ανήκουν στον ιδρυτή και διευθυντή του Rob Dale, πρώην κοινοβουλευτικό ερευνητή, και «περισσότερο από το 25% αλλά όχι περισσότερο από το 50%» ανήκουν στον Jo Bamford, έναν εξέχοντα βρετανό επενδυτή υδρογόνου και κληρονόμο μιας περιουσίας ύψους 6,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων που διαθέτει ο όμιλος βιομηχανικών μηχανημάτων JCB, συμφερόντων της οικογένειας Bamford.

Μυστικοί δεσμοί

Και παρόλο που το Beyond 2050 αναγράφει στην ιστοσελίδα του έναν ενοικιαζόμενο χώρο γραφείων της WeWork ως επίσημη διεύθυνση αλληλογραφίας, η επίσημη καταχωρημένη διεύθυνση της εταιρείας στο μητρώο εταιρειών είναι η ίδια με την εταιρεία υδρογόνου του Bamford Ryze Hydrogen, γεγονός που δηλώνει ότι ο κληρονόμος της JCB και επενδυτής υδρογόνου έχει ισχυρούς δεσμούς με τον οργανισμό.

Ο Jamie Burns, ο οικονομικός διευθυντής της Ryze, αναφέρεται επίσης ως διευθυντής του Beyond 2050.

Ωστόσο, το Beyond 2050 δεν κάνει καμία αναφορά στη σύνδεσή του με τη Ryze Hydrogen στον ιστότοπό του, ούτε στις σχέσεις του με το Jo Bamford — αν και η Ryze και η JCB περιλαμβάνονται μεταξύ των πολλών «πελατών» της εταιρείας σε δύο ξεχωριστά μητρώα λόμπι που υπάρχουν στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Αυτές οι παραλείψεις προφανώς δηλώνουν ότι το λόμπι Beyond 2050 δεν λειτουργεί με πλήρη διαφάνεια.

Το Hydrogen Insight επικοινώνησε με τη Ryze Hydrogen και το Beyond 2050 για να εξακριβώσει την έκταση της οικονομικής ανάμειξης του Bamford, αλλά δεν έλαβε απαντήσεις.

Ο Bamford είναι εκτελεστικός πρόεδρος της Ryze Hydrogen, την οποία κατέχει μέσω δύο χωριστών εταιρειών χαρτοφυλακίου. Η εταιρεία, η οποία τώρα κατέχει την εταιρεία κατασκευής λεωφορείων υδρογόνου Wrightbus με έδρα τη Βόρεια Ιρλανδία, επικεντρώνεται στην παραγωγή και τη διανομή πράσινου υδρογόνου για τον τομέα των μεταφορών.

Ο κληρονόμος της JGB είναι επίσης ιδρυτικός εταίρος και πρόεδρος της εκτελεστικής επιτροπής του επενδυτικού ταμείου H 2 HYCAP.

«Ζώνη Υδρογόνου»

Σύμφωνα με το DeSmog, το Beyond 2050 συντονίζει τη λεγόμενη «Ζώνη Υδρογόνου» για το επερχόμενο συνέδριο του Εργατικού Κόμματος και κάνει το ίδιο για την εκδήλωση που θα γίνει στο πλαίσιο του συνεδρίου του κυβερνώντος Συντηρητικού Κόμματος, στο οποίο η JCB και ο πατέρας του Jo Bamford, Λόρδος Anthony Bamford είναι σημαντικοί δωρητές.

Η «Zώνη Υδρογόνου» περιλαμβάνει ορισμένες εταιρείες φυσικού αερίου που είναι πελάτες του Beyond 2050, μεταξύ των οποίων είναι η Scotia Gas Networks (SGN) και η Wales and West Utilities (WWU) — που και οι δύο έχουν υποβάλει αίτηση για τη δημιουργία «πόλεων» υδρογόνου στο Ηνωμένο Βασίλειο— καθώς και οι Cadent, NGN και Centrica.

Το υδρογόνο δεν είναι αποδεκτό ως λύση για την απαλλαγή της θέρμανσης κατοικιών από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Μια πρόσφατη μεγάλη μελέτη που συντάχθηκε από τον Jan Rosenow, επικεφαλής των ευρωπαϊκών έργων στο Regulatory Assistance Project, και βασίζεται στην επισκόπηση 43 διαφορετικών ανεξάρτητων ερευνών, έχει διαπιστώσει ότι το υδρογόνο δεν θα παίξει σημαντικό ρόλο στη θέρμανση.

Χωρίς έλεγχο οι ομάδες λόμπι

Η βρετανική Διεθνής Διαφάνεια (Transparency International) προειδοποίησε ότι οι πολιτικοί διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο να επηρεαστούν από τους λομπίστες καθώς πλησιάζουν οι γενικές εκλογές.

«Πολλές από τις ομάδες πίσω από αυτήν την προσπάθεια δεν έχουν τύχει ελέγχου με βάση τους τυπικούς κανόνες», δήλωσε ο Steve Goodrich, επικεφαλής έρευνας και ερευνών στη Transparency International UK, στο DeSmog . «Χωρίς μεγαλύτερη διαφάνεια στα λόμπι, πολλά από αυτά που συμβαίνουν σε αυτές τις ομάδες θα παραμένουν άγνωστα».

Ο Λόρδος Bamford, ο οποίος εξακολουθεί να είναι πρόεδρος της JCB, έχει πρωτοστατήσει στην πρωτοβουλία για το πρόγραμμα υδρογόνου ύψους 100 εκατομμυρίων λιρών που έχει αναλάβει η εταιρεία για την ανάπτυξη κινητήρων εσωτερικής καύσης υδρογόνου.

.www.worldnergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης