Πληροφορίες του «Π» αναφέρουν πως ο Φορέας Υλοποίησης του έργου EuroAsia Interconnector είναι θετικός στη συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου με Κρήτη υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις
Συνεχείς και έντονες πιέσεις από τον ελληνικό Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) δέχεται ο Φορέας Υλοποίησης στην Κύπρο για το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης EuroAsia Interconnector σε μια προσπάθεια ο πρώτος να εισέλθει πιο ενεργά στο συγκεκριμένο έργο. Όπως πληροφορείται ο «Π» ο ΑΔΜΗΕ θέλει να συμμετέχει στον μέγιστο δυνατό βαθμό στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου και Κρήτης, ωστόσο αυτό που επιδιώκει ο Φορέας Υλοποίησης στην Κύπρο είναι η τήρηση όλων των προνοιών και των διασφαλίσεων για υλοποίηση του έργου.
Σε αντίθεση με το ελληνικό κράτος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κρατάει στάση αναμονής και περιμένει τις αποφάσεις του Φορέα Υλοποίησης στην Κύπρο, ώστε να πάρει ξεκάθαρη θέση για το ζήτημα. Ως γνωστό, η Κομισιόν ακόμα δεν έλαβε θέση για όσα λαμβάνουν χώρα, παρά τα όσα δημοσιεύματα κατά διαστήματα έχουν βγει προς τα έξω που αναφέρουν ότι η Κομισιόν είναι δυσαρεστημένη με την πορεία υλοποίησης του έργου, καθώς υπάρχει (χωρίς αμφιβολία) μια στασιμότητα και δυστοκία στην εξεύρεση νέων επενδυτών που θα ήθελαν να συμμετέχουν στο έργο. Ως γνωστόν, μέχρι στιγμής το έργο έχει λάβει 657 εκατ. ευρώ χορηγία από την ΕΕ και το «Connecting Europe Facility», ενώ έλαβε και 100 εκατ. ευρώ από το κράτος μέσω του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η αρχική φάση του έργου είναι η διασύνδεση Κύπρου και Κρήτης με ένα κόστος της τάξεως του 1,57 δισ. ευρώ. Ωστόσο, η άνοδος του κόστους κατασκευής του έργου ανέβασε το τελικό ποσό στα 2 δισ. ευρώ κάτι που ασφαλώς αποτελεί τροχοπέδη και στην εισαγωγή επιπλέον κεφαλαίων για την υλοποίηση της ηλεκτρικής υποθαλάσσιας διασύνδεσης Κύπρου και Κρήτης.
Να υπενθυμίσουμε ότι στις 10/10/2017, οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές της Κύπρου και της Ελλάδας (ΡΑΕΚ και ΡΑΕ) υπέγραψαν Συμφωνία Διασυνοριακού Επιμερισμού του Κόστους (CBCA) της διασύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας μέσω Κρήτης, ύψους 1,57 δισ. ευρώ το οποίο επικαιροποιήθηκε στις 23 Απριλίου 2021. Οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές συμφώνησαν όπως το 50% του συνολικού κόστους κατασκευής εξασφαλιστεί από χορηγίες και το υπόλοιπο 50% αυτού, επιμεριστεί μεταξύ Κύπρου και Ελλάδας σε αναλογία 63% και 37% αντίστοιχα. Το κόστος αυτό, θα μετακυλιστεί μέσω της διατίμησης για τη χρήση της ηλεκτρικής διασύνδεσης στους τελικούς καταναλωτές ηλεκτρισμού ή/και παραγωγούς ηλεκτρισμού που θα χρησιμοποιούν την ηλεκτρική διασύνδεση.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π» ο Φορέας Υλοποίησης του έργου στην Κύπρο αξιολογεί το ενδεχόμενο για μια πιθανή συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ στο έργο εάν και εφόσον η ελληνική κυβέρνηση προχωρήσει σε παροχή κρατικών εγγυήσεων της τάξεως του 37% κόστους επιμερισμού με την ανάλογη ασφαλώς συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο.
Αμερικανικό ενδιαφέρον
Μια θετική εξέλιξη που υπάρχει τις τελευταίες ημέρες είναι πως ο US International Development Finance Corporation, ο οποίος θεωρείται βραχίονας της επενδυτικής εξωτερικής πολιτικής του State Department, της αμερικανικής κυβέρνησης δηλαδή, θέλει να συμμετέχει στη μετοχική δομή του έργου. Όπως πληροφορείται ο «Π» πρόσφατα έγινε μια τηλεσυνάντηση μεταξύ του CEO του Φορέα Υλοποίησης του έργου, Νάσου Κτωρίδη και του CEO του US International Development Finance Corporation, Scott Nathan, όπου επιβεβαιώθηκε (μέχρι στιγμής λεκτικά) το ενδιαφέρον των ΗΠΑ για συμμετοχή στο έργο με ένα ποσό της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ. Σίγουρα, το ποσό μπορεί να μην είναι τεράστιο μπροστά στις χρηματοδοτικές ανάγκες που υπολείπονται για δημιουργία του έργου EuroAsia Interconnector, ωστόσο η σημασία της επίδειξης ενδιαφέροντος από την πλευρά των ΗΠΑ θεωρείται άκρως σημαντική από γεωπολιτική άποψη. Μάλιστα, στην τηλεδιάσκεψη η αμερικανική πλευρά έδειξε ενδιαφέρον για να εισέλθει στο έργο ως μέτοχος μαζί και με άλλες χώρες της περιοχής.
Ελληνική κινητικότητα
Τα έργα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων Κύπρου και Κρήτης τα οποία θα διασυνδέονται με άλλες ηλεκτρικές διακλαδώσεις για την αποστολή ένθεν και ένθεν ηλεκτρικού ρεύματος στην ηπειρωτική Ευρώπη, αλλά και Κύπρου-Ισραήλ (σε δεύτερη φάση) θεωρούνται σημαντικά. Στόχος είναι αφενός η διασφάλιση της ενεργειακής αυτονομίας της Ευρώπης μέσω Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, σε μια περίοδο ρωσικής επιθετικότητας και ρωσικής εργαλειοποίησης της ενέργειας από την πλευρά της Μόσχας και αφετέρου η επέκταση των ηλεκτρικών καλωδίων σε χώρες της Μέσης Ανατολής, όπου η Δύση θέλει να έχει τον δικό της ρόλο και επιρροή στην περιοχή. Το ελληνικό κράτος έχει αντιληφθεί τη γεωπολιτική αξία των έργων ηλεκτρικής διασύνδεσης και ήδη προωθεί το έργο διασύνδεσης Αιγύπτου και Ελλάδα «GREGY» ενώ θέλει να εισέλθει και στο έργο Κύπρου και Κρήτης. Ουσιαστικά, η ελληνική πλευρά θέλει να αναλάβει την πρωτοβουλία των κινήσεων εξ ου και οι πιέσεις στον Φορέα Υλοποίησης της Κύπρου. Μάλιστα, από την πλευρά της Ελλάδας δρομολογείται νέο έργο, το «Green Αegean Interconnector» όπου θα μεταφέρεται πράσινη ενέργεια από τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις μέσω Βαλκανίων και θα καταλήγει στη Γερμανία (Ελλάδα - Β. Μακεδονία - Σερβία - Κροατία - Σλοβενία - Αυστρία - Γερμανία) ή με υποθαλάσσια διασύνδεση (Ελλάδα - Αδριατική - Κροατία - Σλοβενία - Αυστρία - Γερμανία). «Αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα έντονο γεωπολιτικό παιγνίδι μεταξύ των χωρών και δυστυχώς κάποιοι εμπλεκόμενοι φορείς στην Ελλάδα βλέπουν ανταγωνιστικά (που δεν θα έπρεπε) και το έργο της διασύνδεσης Κύπρου με Κρήτη. Όποια χώρα καταφέρει να κλειδώσει τα έργα, χρηματοδοτήσεις και επενδυτές, ουσιαστικά θα αναβαθμίσει τον γεωπολιτικό της ρόλο», ανέφεραν αρμόδιες πηγές στην εφημερίδα.
Ο ρόλος της Κύπρου
Πάντως και η θέση της Κύπρου είναι κομβικής σημασίας καθώς θα ενώνει το Ισραήλ με την Ευρώπη και τις υπόλοιπες χώρες της Μέσης Ανατολής ενώ θα είναι και γέφυρα εξαγωγής ηλεκτρισμού και στην Ευρώπη μέσω της διασύνδεσης με την Κρήτη. Παράλληλα, μεγάλες χώρες και επενδυτές θα ήθελαν να δουν και την Τουρκία να συμμετέχει σε αυτό το «παιγνίδι» των ηλεκτρικών διασυνδέσεων, ενώ παρασκηνιακά γίνονται συζητήσεις γι' αυτό το θέμα.
Πηγή: politis.com.cy
www.worldenergynews.gr