Η μείωση στην παραγωγή πετρελαίου κατά 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα που υποσχέθηκαν οι Σαουδάραβες αποκλειστικά για τον Ιούλιο, θα είναι πλέον σε ισχύ μέχρι το τέλος του έτους παράλληλα με μια μικρότερη μείωση των εξαγωγών από τη Ρωσία, σύμφωνα με την ιστοσελίδα fortune.com.
Οι καταναλωτές δεν πρέπει να ανησυχούν μόνο για το μέγεθος του ελλείμματος προσφοράς που πιθανολογείται ότι θα προκύψει (περίπου 2,7 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το τέταρτο τρίμηνο σύμφωνα με την Rstad Energy A/S).
Ο εν μέρει αποξενωμένος σύμμαχος της Δύσης (Σαουδική Αραβία) και ο άμεσος εχθρός της (Ρωσία), είναι πλέον τόσο σταθερά συνδεδεμένοι στην ώθησή τους για υψηλότερες τιμές.
Έπειτα από μισό χρόνο στην ύφεση, η τιμή του πιο σημαντικού εμπορεύματος στον κόσμο βρίσκεται σε πτώση, καθώς οι μεγαλύτεροι παίκτες στον ΟΠΕΚ+ ασχολούνται σοβαρά με το να διασφαλίσουν ότι η προσφορά δεν υπερβαίνει τη ζήτηση.
Η παγκόσμια χρήση πετρελαίου έφτασε τα 103 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Ιούνιο, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Τον επόμενο μήνα, το βασίλειο μείωσε την παραγωγή σε χαμηλό δύο ετών περίπου 9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.
Οι ευκαιρίες που παρέχει η αύξηση του κόστους των καυσίμων
Η πρόσθετη περικοπή της Ρωσίας είναι μικρότερη από το 1/3 του μεγέθους του Ριάντ. Αυτό ισχύει για τις εξαγωγές και όχι για την παραγωγή, αλλά η συνδυασμένη επίδρασή τους αναγκάζει τους καταναλωτές να εξαντλήσουν τα αποθέματά τους για να ικανοποιήσουν τη ζήτηση, αυξάνοντας τις τιμές στη διαδικασία.
Από την 1η Ιουλίου, το διεθνές πετρέλαιο αναφοράς Brent έχει αυξηθεί περίπου 20%.
Η τιμή στη Νέα Υόρκη του ντίζελ, ενός ζωτικού καυσίμου για τη διατήρηση της παγκόσμιας οικονομίας, έχει εκτιναχθεί κατά 1/3.
Αυτή η καλοκαιρινή αύξηση του κόστους των καυσίμων δίνει στη Ρωσία επιπλέον κεφάλαια για να διώξει τον πόλεμο στην Ουκρανία και τη Σαουδική Αραβία περισσότερα μετρητά για τις επενδυτικές της προτεραιότητες.
Απειλεί επίσης μια εύθραυστη παγκόσμια οικονομία με μια ανανεωμένη πληθωριστική άνοδο, εκτροχιάζοντας ενδεχομένως τα σχέδια των κεντρικών τραπεζών να χαλαρώσουν τον κύκλο των αυξήσεων των επιτοκίων τους.
Εκτιμήσεις για έλλειμμα προσφοράς
Υπήρχε κάποια ελπίδα ότι η αλλαγή των εποχών θα μείωνε τη στενότητα στις αγορές πετρελαίου.
Οι προβλέψεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) ο οποίος συμβουλεύει τις μεγάλες οικονομίες για την ενεργειακή πολιτική, ανέφεραν έλλειμμα προσφοράς λίγο πάνω από 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα το τέταρτο τρίμηνο, που αντιστοιχεί στο ήμισυ του βαθμού του εκτιμώμενου ελλείμματος από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο.
Η κοινή ανακοίνωση της Τρίτης (5/9/2023) από τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία άλλαξε αυτές τις προοπτικές σημαντικά, καθιστώντας το εκτιμώμενο έλλειμμα στο τελευταίο τρίμηνο εξίσου σοβαρό με το καλοκαίρι.
Αυτό σημαίνει ακόμη υψηλότερες τιμές του πετρελαίου παγκοσμίως, σύμφωνα με τη σύμβουλο Rystad Energy με έδρα το Όσλο.
«Το μοντέλο προσφοράς- ζήτησής μας παρουσιάζει αρκετά μεγάλα ελλείμματα. Μια περικοπή από τη Σαουδική Αραβία έχει πολύ μεγαλύτερη επιρροή από τις υποτιθέμενες περικοπές αλλού και όταν λένε ότι θα το κάνουν, το εννοούν πραγματικά», δήλωσε η Emily Ashford (αναλύτρια εμπορευμάτων στην Standard Chartered Plc).
Δύσκολα οι Σαουδάραβες θα μειώσουν την τιμή του πετρελαίου
Τι πιθανότητες έχει λοιπόν ο κόσμος να αποφύγει μια επιζήμια άνοδο της τιμής του πετρελαίου;
Όταν ανακοίνωσε την παράταση των περικοπών της, η Σαουδική Αραβία είπε ότι θα επανεξετάζει την απόφαση κάθε μήνα και ότι θα μπορούσε να αυξήσει την παραγωγή εάν χρειαστεί.
Ωστόσο, οι παρατηρητές του βασιλείου λένε ότι οι καταναλωτές δεν πρέπει να περιμένουν ότι θα αλλάξει γνώμη φέτος.
«Το Ριάντ είναι ικανοποιημένο με τη διαχείριση της αγοράς και με την τιμή. Υπήρχε μικρή πιθανότητα να χαλαρώσει η προσφορά φέτος και να διακινδυνεύσει πτώση των τιμών, δεδομένης της αβεβαιότητας για τη ζήτηση στην Κίνα», δήλωσε ο Raad Alkadiri (Διευθύνων Σύμβουλος ενέργειας, κλίματος και πόρων στον Όμιλο Eurasia).
Εναλλακτικές χώρες για την προμήθεια πετρελαίου
Υπάρχουν και άλλες πιθανές πηγές πρόσθετου εφοδιασμού από τον Οργανισμό Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών, αλλά όλες αντιμετωπίζουν πολλά εμπόδια.
Το Ιράκ θα μπορούσε να προσθέσει 400.000 έως 500.000 βαρέλια ημερήσιας παραγωγής, εάν λύσει μια τριμερή δικαστική διαμάχη με την ημιαυτόνομη κουρδική περιοχή του και την κυβέρνηση της Τουρκίας που έκλεισε έναν βασικό αγωγό εξαγωγών.
Ωστόσο, μετά από έξι μήνες συνομιλιών, ένα ψήφισμα εξακολουθεί να αποδεικνύεται άπιαστο.
Το Ιράν ενισχύει την παραγωγή εν μέσω ασθενέστερης επιβολής των αμερικανικών κυρώσεων, αλλά οι εξαγωγές του μπορεί να έχουν φτάσει στο αποκορύφωμά τους για το έτος.
«Ο Λευκός Οίκος επέτρεψε ήδη περισσότερα ιρανικά βαρέλια στην αγορά ως μέρος της διπλωματικής συμφωνίας. Με το Ιράν να πλησιάζει ήδη τα επίπεδα παραγωγής πριν από τις κυρώσεις, το ερώτημα είναι πόσο περισσότερο έχει απομείνει στο ιρανικό τανκ», δήλωσε η Helima Croft (επικεφαλής της παγκόσμιας στρατηγικής εμπορευμάτων της RBC Capital Markets).
Το σχέδιο αναπλήρωσης του Μπάιντεν
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν έχει ένα άλλο πιθανό εργαλείο στη διάθεσή του για τον περιορισμό των τιμών. Αυτό είναι το Στρατηγικό Αποθεματικό Πετρελαίου.
Οι πόροι του αξιοποιήθηκαν με ενθουσιασμό πέρυσι με μια ιστορική απόσυρση περίπου 180 εκατομμυρίων βαρελιών. Ωστόσο, όταν οι τιμές του αργού μειώθηκαν νωρίτερα φέτος, ξεκίνησε η διαδικασία αναπλήρωσης.Θεωρητικά, το Υπουργείο Ενέργειας λέει ότι θα μπορούσε ακόμα να διεξάγει μια ανταγωνιστική πώληση, ανάθεση συμβάσεων και να ξεκινήσει τις παραδόσεις εντός 13 ημερών από την προεδρική εντολή για την αξιοποίηση του SPR (Επιφανειακός συντονισμός πλασμονίου).
Στην πραγματικότητα, θα μπορούσε να διαρκέσει περισσότερο λόγω της γήρανσης των εγκαταστάσεων και των αγωγών.
Το τρέχον σχέδιο αναπλήρωσης έχει ήδη οριστεί να διαρκέσει χρόνια για να ολοκληρωθεί.
Από την πλευρά των καταναλωτών της εξίσωσης προσφοράς-ζήτησης, η μεγαλύτερη προοπτική αποφυγής μιας εκτίναξης πετρελαίου μπορεί να βρίσκεται στην Κίνα.Η υποτονική οικονομία της χώρας οδήγησε τις τιμές στο μεγαλύτερο μέρος του έτους, με ελάχιστα σημάδια σημαντικής οικονομικής ανάκαμψης παρά τις προσπάθειες του Πεκίνου να τονώσει την ανάπτυξη.
Εάν η ζήτηση πετρελαίου στον μεγαλύτερο εισαγωγέα στον κόσμο υπολείπεται πολύ των προβλέψεων, το έλλειμμα προσφοράς του τέταρτου τριμήνου θα συρρικνωθεί επίσης.
Το κινεζικό μακροοικονομικό κλίμα είναι ένας πιθανός καθοδικός κίνδυνος, είπε η Rystad, αλλά οι τελευταίοι δείκτες κινητικότητας δεν δείχνουν επικείμενη επιβράδυνση.
Η στάση της Κίνας
Οι αναλυτές της Energy Aspects Ltd., συμπεριλαμβανομένων των Amrita Sen και Jianan Sun, αναφερόμενοι στο πρώτο τους ταξίδι στην Κίνα μετά την πανδημία, ήταν ακόμη πιο ωμοί…
«Η δυτική άποψη της Ασίας, ιδιαίτερα της Κίνας, δεν θα μπορούσε να απέχει περισσότερο από την πραγματικότητα. Η ζήτηση τελικού χρήστη και τα διυλιστήρια είναι ισχυρά και κάθε κινεζική ενεργειακή εταιρεία που συναντήσαμε παρατήρησε πώς η ζήτηση πετρελαίου έχει αποσυνδεθεί πλήρως από τα οικονομικά δεδομένα», ανέφεραν σε ένα σημείωμα.
Μετά από πολλούς μήνες στο φθηνότερο αργό πετρέλαιο που βοηθούσε την καταπολέμηση του πληθωρισμού, αυτό αφήνει τους καταναλωτές αντιμέτωπους με ένα νέο παράδειγμα αγοράς.
«Οι τιμές του πετρελαίου έχουν φτάσει σε επίπεδα στα οποία θα επηρεάσουν τον μετρούμενο πληθωρισμό. Αυτό δεν είναι μόνο κάτι που δεν θα αρέσει στον Μπάιντεν, αλλά αυτό είναι κάτι στο οποίο ίσως χρειαστεί να αντιδράσει η Fed», δήλωσε ο Christof Ruhl (επικουρικός ερευνητής στο Κέντρο Παγκόσμιας Ενεργειακής Πολιτικής στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια).
www.worldenergynews.gr