Μια μελέτη του Eurac Research (τοπικό ιδιωτικό ερευνητικό ινστιτούτο στην Ιταλία) για την πραγματική λειτουργία λεωφορείων με μηδενικές εκπομπές ρύπων στη βορειοανατολική ιταλική επαρχία του Νότιου Τιρόλου (επίσημα γνωστή ως Bolzano) διαπίστωσε ότι τα ηλεκτρικά λεωφορεία με μπαταρία κινούνται 2-3 φορές φθηνότερα (κατά μέσο όρο) σε σχέση με τα αντίστοιχα κυψελών καυσίμου υδρογόνου.
Το εν λόγω ινστιτούτο, συνέλεξε καθημερινά δεδομένα λειτουργίας από 16 ηλεκτρικά λεωφορεία με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου (FCEB) και 5 ηλεκτρικά λεωφορεία με μπαταρία (BEB) που λειτουργούσαν από την τοπική εταιρεία δημόσιων μεταφορών SASA (κύριος φορέας εκμετάλλευσης λεωφορείων στο Νότιο Τιρόλο η οποία διαθέτει σήμερα περίπου 300 λεωφορεία) το χρονικό διάστημα Ιανουάριος 2021 - Απρίλιος 2022.
Η έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of Energy Storage, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα FCEB κοστίζουν 2-3 φορές περισσότερο για να κινούνται ανά χιλιόμετρο.
Συγκεκριμένα στοιχίζουν (κατά μέσο όρο) 1,26 € (1,37 $) ανά km για να τρέξουν, σε σύγκριση με 0,55 €/km για τα BEB.
Αιτία της διαφοράς κόστους
Σύμφωνα με την έκθεση, η σχετική ενεργειακή αναποτελεσματικότητα των οχημάτων με κυψέλες καυσίμου είναι κυρίως υπεύθυνη για τη διαφορά.
«Αυτό σημαίνει ότι, όταν πρόκειται για κάλυψη της ίδιας απόστασης, τα έξοδα λειτουργίας των FCEB είναι 2-3 φορές υψηλότερα από αυτά των BEB», λέει η μελέτη, με τίτλο Monitored data and social perceptions analysis of ηλεκτρικών λεωφορείων με μπαταρία και υδρογόνου σε αστικές περιοχές και προαστιακές περιοχές.
Η έκθεση εξηγεί ότι τα FCEB τροφοδοτούνταν από πράσινο υδρογόνο που παρήχθη εσωτερικά και ενώ δεν αναφέρει ρητά ότι η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιούσαν τα BEB ήταν ανανεώσιμη, επισημαίνει ότι το 89,9% της ενέργειας της ορεινής περιοχής προέρχεται από καθαρή υδροηλεκτρική ενέργεια.
Επειδή οι ερευνητές δεν ενημερώθηκαν για το πραγματικό κόστος ενέργειας κατά τη διάρκεια της περιόδου συλλογής δεδομένων 16 μηνών, οι υποθέσεις κόστους βασίστηκαν σε δημόσιες διαθέσιμες πληροφορίες: 13,80 €/kgH2 από τον ηλεκτρολύτη της SASA και 0,40 €/kWh για τοπικό δημόσια επαναφόρτιση (παρόλο που τα εσωτερικά σημεία ηλεκτρικής φόρτισης του χειριστή μπορεί να είναι φθηνότερα).
Η κατανάλωση υδρογόνου στη συνέχεια μετατράπηκε σε kWh χρησιμοποιώντας συντελεστή μετατροπής 33,33 kWh/kg, τη χαμηλότερη τιμή θέρμανσης του Η2.
Τα BEB κινούνται με μικρότερη ταχύτητα
Τα δύο μοντέλα BEB της SASA, που κατασκευάστηκαν από την Πολωνική Solaris, διαπιστώθηκε ότι είχαν απόδοση από το tank-to-wheel (TTW) 137 και 153,80 kWh ανά 100 km, ενώ τα δύο μοντέλα FCEB (κατασκευασμένα από τη Solaris και τη Mercedes-Benz) είχαν μέσες αποδόσεις
310,24 και 335,75 χλμ. ανά 100 χλμ., αντίστοιχα, στοιχεία που είναι μεταξύ δύο και 2,45 φορές χαμηλότερα από τα λεωφορεία μπαταριών.«Αυτή η μείωση της απόδοσης έχει άμεσο αντίκτυπο στην οικονομική απόδοση των δύο μοντέλων διαύλου.
Ωστόσο, και οι δύο τεχνολογίες επιτρέπουν μια ισχυρή μείωση των εκπομπών CO2, σε σύγκριση με τα υβριδικά ηλεκτρικά λεωφορεία, τα ICEB (λεωφορεία με κινητήρα εσωτερικής καύσης) και τα λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου», αναφέρει η έκθεση.
www.worldenergynews.gr