Ενέργεια

OilPrice: Αυτό είναι το σημείο καμπής στην παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου

OilPrice: Αυτό είναι το σημείο καμπής στην παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου

 Η εξοικονόμηση καυσίμου μέχρι το 2040 αναμένεται να είναι 21,42 MMBD σε σύγκριση με την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου 100 MMBD το 2022.

 

Η βιομηχανία πετρελαίου είναι αρκετά εξοικειωμένη με την έννοια της «Αιχμής Παροχής Πετρελαίου», αλλά πολλοί δυσκολεύονται να πιστέψουν ότι υπάρχει και η άλλη όψη του νομίσματος: «Αιχμή ζήτησης πετρελαίου». Η ιδέα της μείωσης της ζήτησης πετρελαίου μπορεί να φαίνεται συγκεχυμένη, ειδικά στο πλαίσιο της παγκόσμιας οικονομικής και πληθυσμιακής αύξησης. Άρθρο του OilPrice θα εξετάσει γιατί η έννοια της αιχμής προσφοράς πετρελαίου απέτυχε να υλοποιηθεί και γιατί θα πρέπει η έννοια της αιχμής ζήτησης πετρελαίου να υλοποιηθεί. Το ερώτημα που προκύπτει είναι, γιατί δεν υλοποιήθηκε εξαρχής η μέγιστη προσφορά πετρελαίου; Με απλά λόγια, η θεωρία βασίστηκε σε στατικές υποθέσεις. Αντίθετα, η βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου είναι δυναμική, επηρεασμένη από τις μεταβαλλόμενες οικονομικές συνθήκες και τις συνεχείς τεχνολογικές εξελίξεις και τεχνογνωσία.


Σε αντίθεση με τις προβλέψεις ότι το Peak Oil θα μπορούσε να εμφανιστεί ήδη από τη δεκαετία του 1950, ο κόσμος είναι καλύτερα σήμερα. Τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου αυξήθηκαν από 682 δισεκατομμύρια βαρέλια το 1980 σε 1732 δισεκατομμύρια βαρέλια το 2022. Ομοίως, η παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου αυξήθηκε από 32 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (MMBD) το 1965 σε πάνω από 94 MMBD το 2022. Ως εκ τούτου, το προσδόκιμο ζωής των αποθεμάτων πετρελαίου εξακολουθεί να κυμαίνεται γύρω στα 53 χρόνια!

Οι γρήγορες τεχνολογικές καινοτομίες στην τρισδιάστατη σεισμική απεικόνιση, την οριζόντια διάτρηση, το fracking και τις τεχνικές πολλαπλής συμπλήρωσης έχουν αμφισβητήσει την έννοια του Peak Oil.

Από τα μέσα του 2014, οι τιμές του πετρελαίου πέφτουν και έφτασαν τα 30 δολάρια τον Ιανουάριο του 2016 και τώρα κυμαίνονται γύρω στα 80 δολάρια/βαρέλι. Ένας σημαντικός λόγος για αυτή τη διακύμανση είναι η έκρηξη του σχιστολιθικού πετρελαίου και του σχιστολιθικού φυσικού αερίου των ΗΠΑ που αρχικά καταλύθηκε από τις υψηλές τιμές του πετρελαίου, αν και με αρκετά χρόνια καθυστέρηση, και συνέχισε τη σταθερή άνοδό του με την πάροδο του χρόνου.

Capture1_1.JPG

Επιπλέον, οι καινοτομίες στην τεχνολογία με την πάροδο του χρόνου έχουν μειώσει σημαντικά το εφάπαξ κόστος του σχιστολιθικού πετρελαίου, ξεκλειδώνοντας τεράστια αποθέματα που προηγουμένως είχαν παγιδευτεί κάτω από σχιστολιθικές λεκάνες λόγω χαμηλής διαπερατότητας παγκοσμίως. Το ξεκλείδωμα αυτών των τεράστιων λεκανών σχιστολιθικού πετρελαίου και φυσικού αερίου, μαζί με τις συμβατικές ανακαλύψεις σε νέες παραμεθόριες λεκάνες ήταν δυνατό χάρη στις τεχνολογικές προόδους, όπως οι τεχνικές οριζόντιας γεώτρησης και fracking. Ως αποτέλεσμα, η εγχώρια παραγωγή πετρελαίου των ΗΠΑ αυξήθηκε από 6,78 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (MMBD) το 2008 σε 17,77 MMBD το 2022. Κατά συνέπεια, η συζήτηση έχει μετατοπιστεί από το χρονοδιάγραμμα της αιχμής της προσφοράς πετρελαίου στο πότε θα σημειωθεί η μέγιστη ζήτηση πετρελαίου.

Σε αντίθεση με τις θεωρίες αιχμής της προσφοράς πετρελαίου, η αιχμή της ζήτησης πετρελαίου βασίζεται σε υποθέσεις για συνεχείς τεχνολογικές βελτιώσεις, όχι μόνο στον τομέα του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, αλλά και σε ανταγωνιστικές πηγές ενέργειας όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Επιπλέον, σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές συμβαίνουν στην αυτοκινητοβιομηχανία, οι οποίες αύξησαν ιστορικά τη ζήτηση πετρελαίου. Οποιεσδήποτε αλλαγές στην αυτοκινητοβιομηχανία θα επηρεάσουν αναπόφευκτα την παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου, δεδομένου ότι το 60% του πετρελαίου χρησιμοποιείται στις μεταφορές. Η ίδια βιομηχανία που πρωτοστάτησε στις αρχές της δεκαετίας του 1900, όταν ο Henry Ford εφηύρε τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, αμφισβητεί τώρα ραγδαία τον τομέα του πετρελαίου. Αυτές οι αλλαγές αναμφίβολα θα παρεμποδίσουν την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου.

Capture2.JPG

Από το 2010 και μετά, τα Ηλεκτρικά Οχήματα (EV) άρχισαν να αφήνουν το στίγμα τους στην αυτοκινητοβιομηχανία. Αρχικά, η αργή απορρόφησή τους δεν αφορούσε φανερά την πετρελαϊκή βιομηχανία, καθώς δεν προσπαθούσαν να αμφισβητήσουν άμεσα τον πετρελαϊκό τομέα. Ωστόσο, μέχρι το 2022, ο παγκόσμιος στόλος των 26 εκατομμυρίων EV, αν και μόνο το 1,76% του συνόλου των αυτοκινήτων, σηματοδότησε μια αλλαγή στις τάσεις των μεταφορών.

Οι τεχνολογικές εξελίξεις, οι μειώσεις του κόστους των μπαταριών, οι περιβαλλοντικές ανησυχίες και οι ελκυστικές κυβερνητικές πολιτικές έχουν ωθήσει τους παραδοσιακούς κατασκευαστές αυτοκινήτων να στραφούν προς τις φιλικές προς το περιβάλλον μεταφορές. Ταυτόχρονα, η εξέλιξη της υποδομής φόρτισης EV και των οχημάτων με οικονομία καυσίμου, καθώς και οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου έχουν παρακινήσει τους καταναλωτές να εξετάσουν το ενδεχόμενο μετάβασης από οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Capture3.JPG

Οι συνολικές πωλήσεις EV αναμένεται να αυξηθούν με μέσο ετήσιο ρυθμό 20%, από 26,2 εκατομμύρια το 2022 σε 582 εκατομμύρια το 2040. Κατά συνέπεια, η εξοικονόμηση καυσίμων μέχρι το 2040 αναμένεται να είναι 21,42 MMBD σε σύγκριση με την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου 100 MMBD το 2022. Η περίπτωση αναφοράς περιορίζεται από χαμηλά και υψηλά περιστατικά για να ληφθεί υπόψη το στοιχείο της αβεβαιότητας. Σε υψηλά επίπεδα, τα EV αναμένεται να αυξηθούν με μέσο ετήσιο ρυθμό 23,4% φτάνοντας τα 937 εκατομμύρια το 2040. Κατά συνέπεια, η εξοικονόμηση καυσίμων έως το 2040 αναμένεται να είναι 34,46 MMBD. Ενώ, υπό τη χαμηλή περίπτωση, τα EV θα αυξηθούν με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 14,34% στα 254 εκατομμύρια το 2040, με πιθανή εξοικονόμηση καυσίμου 9,36 MMBD.

Capture4.JPG

Η EIA προβλέπει ότι η παγκόσμια ζήτηση αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 1% φτάνοντας τα 117,2 MMBD έως το 2040 και 125,9 MMBD έως το 2050. Ωστόσο, αναμένεται ότι η EIA θα αναθεωρήσει τις προβλέψεις της προς τα κάτω τον ερχόμενο Οκτώβριο .
Η αιχμή της ζήτησης πετρελαίου αναμένεται να σημειωθεί το 2027 και για το σενάριο υψηλής περίπτωσης, θα υποχωρήσει ένα χρόνο νωρίτερα έως το 2026.

Σύμφωνα με έκθεση του ΔΝΤ, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να κορυφωθεί γύρω στο 2040 ή «πολύ νωρίτερα» . Ωστόσο, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) έχει προβλέψει ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα κορυφωθεί τα επόμενα λίγα χρόνια, με την ετήσια ανάπτυξη να αναμένεται να επιβραδυνθεί σε μόλις 0,4% έως το 2028. Ο Οργανισμός Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών (OPEC) έχει υπολογίσει ότι η παγκόσμια ζήτηση προϊόντων πετρελαίου θα φτάσει τα 109,8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα έως το 2045, με τα καύσιμα μεταφοράς όπως η βενζίνη και το ντίζελ να αναμένεται να παραμείνουν τα προϊόντα με τη μεγαλύτερη κατανάλωση. Η McKinsey προέβλεψε ότι μετά από περισσότερα από 30 χρόνια σταθερής ανάπτυξης άνω του 1% ετησίως, η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου επιβραδύνεται στα τέλη της δεκαετίας του 2020 και κορυφώνεται το 2029. Το Bloomberg στην πρόσφατη μελέτη του προέβλεψε ότι η μέγιστη ζήτηση πετρελαίου θα πραγματοποιηθεί το 2027.


Capture6.JPG

Η ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να κορυφωθεί μέσα στην τρέχουσα δεκαετία. Αυτή είναι και πάλι μια επίκαιρη υπενθύμιση για τις χώρες εξαγωγής πετρελαίου ότι, παρόλο που η ζήτηση πετρελαίου θα συνεχίσει να παίζει καθοριστικό ρόλο στο παγκόσμιο μείγμα πρωτογενούς ενέργειας και στην παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη, ο ρόλος της θα εξαντληθεί με την πάροδο του χρόνου. Οι μεγάλες χώρες εξαγωγής πετρελαίου έχουν ήδη λάβει με σύνεση τις κατάλληλες στρατηγικές για να μειώσουν την υψηλή εξάρτησή τους από τα έσοδα από το πετρέλαιο μέσω της έγκαιρης διαφοροποίησης. Όσοι αγνοούν αυτή τη μετατόπιση μπορεί να διαπιστώσουν ότι είναι πολύ αργά όταν τελικά ξυπνήσουν με το μεταβαλλόμενο τοπίο.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης