Έτσι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε την ευκαιρία να θίξει την βάση των προοπτικών με την παρουσία της Ιταλίδας πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι στο Μέγαρο Μαξίμου, στο δείπνο που παρατέθηκε χθες βράδυ.
Όπως είχε ανέφερε εξάλλου το WEN κατά τις προηγούμενες ημέρες η Ιταλία θέλει κυρίαρχο ρόλο στον εφοδιασμό της ΕΕ με φυσικό αέριο με την επέκταση του TAP. Η Ιταλία εκτιμά σταθερά, ότι ο αγωγός - ένα τμήμα του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου που συνδέει το Αζερμπαϊτζάν με την Ελλάδα, την Αλβανία και την Ιταλία - προοριζόταν να παίξει θεμελιώδη ρόλο στον εφοδιασμό της Ευρώπης
Παρών στο Μαξίμου ήταν και ο σύμβουλος του πρωθυπουργού στα ενεργειακά Νίκος Τσάφος.
Η ηλεκτρική διασύνδεση
Η ηλεκτρική διασύνδεση είναι στις προτεραιότητες, καθώς αποτελεί κομβική εξέλιξη για τις δύο ενεργειακές αγορές κα θα προσδώσει περαιτέρω ευελιξία με δεδομένη την ελληλεξαρτησή τους, ενώ μπορεί να γίνει και ο αγωγός διοχέτευσης πράσινης εενέργειας που θα εισάγεται από την Αίγυπτο.
Όπως είναι γνωτσό, τo 2022 η κοινή ομάδα εργασίας μεταξύ των Διαχειριστών ΑΔΜΗΕ και TERNA ολοκλήρωσε τη μελέτη σκοπιμότητας για την υλοποίηση της δεύτερης διασύνδεσης Ελλάδας-Ιταλίας. Κατόπιν αξιολόγησης των αποτελεσμάτων των μελετών, οι δύο Διαχειριστές αποφάσισαν από κοινού ότι η βέλτιστη τεχνοοικονομικά λύση είναι η κατασκευή νέας διασύνδεσης με μεταφορική ικανότητα 1.000 MW. Το έργο θεωρείται απολύτως αναγκαίο και εκτιμάται ότι θα τριπλασιάσει το περιθώριο ανταλλαγών ηλεκτρικής ενέργειας από τα 500 MW στα 1.500 MW.
Σε τεχνικό επίπεδο, η νέα διασύνδεση θα είναι συνεχούς ρεύματος, με υπερσύγχρονη τεχνολογία μετατροπέων πηγής τάσης (Voltage Source Converters – VSC). Το υποβρύχιο μήκος της διαδρομής υπολογίζεται σε 220 χλμ. και σε 55 χλμ. το μήκος της όδευσης των υπογείων τμημάτων σε Ελλάδα και Ιταλία. Η διασύνδεση θα καταλήγει σε ένα νέο ΚΥΤ που προβλέπεται να αναπτύξει ο στη Θεσπρωτία, το οποίο θα εξυπηρετεί επίσης τη νέα διεθνή διασύνδεση με την Αλβανία.
Ο Αγωγός ΠΟΣΕΙΔΩΝ
Ένα άλλο πλάνο, που έχει "περιθωροποιηθεί" είναι ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας – Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ αποτελείται από δύο τμήματα: το χερσαίο τμήμα μήκους περίπου 760 χλμ. που ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα στους Κήπους και διασχίζοντας τις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, Θεσσαλίας και Ηπείρου, καταλήγει στις ακτές της Θεσπρωτίας, και το υποθαλάσσιο τμήμα του έργου, με μήκος περίπου 210 χλμ. το οποίο συνδέει τις Θεσπρωτικές ακτές με το Ότραντο της Ιταλίας και αναπτύσσεται από την ελληνική εταιρεία με την επωνυμία «Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδος – Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε.» (ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ). Στην εν λόγω εταιρεία συμμετέχουν ισοµερώς η ΔΕΠΑ και η Ιταλική EDISON.
Ο αγωγός έχει σχεδιαστεί με αρχική δυναμικότητα 12 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου (φ.α.) ετησίως προς την Ιταλία, με δυνατότητα αναβάθμισης μέχρι και σε 20 δισ. κυβ. μέτρα φ.α. ετησίως, το οποίο θα είναι διαθέσιμο στα ελληνικά σύνορα. Ο αγωγός ΠΟΣΕΙΔΩΝ ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια στην ΕΕ επιτρέποντας τη διασύνδεσή της με πηγές αερίου της Κασπίας, της Μέσης Ανατολής και της Ανατολικής Μεσογείου.
Η Ε.Ε. αναγνώρισε τη στρατηγική σημασία του αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ, συμπεριλαμβάνοντάς το υποθαλάσσιο τμήμα του στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCIs) της ισχύουσας λίστας βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013. Το υποθαλάσσιο τμήμα αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του έργου EastMed με το οποίο συνδέεται στο Φλωροβούνι της Θεσπρωτίας. Λειτουργώντας μαζί οι αγωγοί ΠΟΣΕΙΔΩΝ και EastMed αποτελούν ένα ολοκληρωμένο σύστημα διασυνδέσεων που θα ενισχύσει τον νότιο διάδρομο φυσικού αερίου και την ασφάλεια εφοδιασμού της Ευρώπης.
Ο αγωγός ΠΟΣΕΙΔΩΝ είναι ένα ήδη ώριμο έργο έχοντας λάβει το σύνολο των αδειοδοτήσεων για το υποθαλάσσιο τμήμα του ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η αδειοδοτική διαδικασία για το χερσαίο τμήμα του. Οι κύριες άδειες κατασκευής για το ιταλικό τμήμα έχουν αποκτηθεί και έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος προς την ολοκλήρωση της διαδικασίας αδειοδότησης στην Ελλάδα. Το έργο αναπτύσσεται σε πλήρη συμμόρφωση με το κοινοτικό κεκτημένο, σε καθαρά εμπορική βάση κατά τα πρότυπα άλλων μεγάλων έργων υποδομής φυσικού αερίου διασυνοριακού ενδιαφέροντος.
Τι θέλει η Ιταλία
Η ιταλική κυβέρνηση στοχεύει σε μεγαλύτερο ρόλο, του κόμβου ενεργειακού εφοδιασμού στην ΕΕ μέσω της επέκτασης του αγωγού Trans Adriatic Pipeline (TAP) και στενότερων δεσμών με βασικούς παραγωγούς φυσικού αερίου στην Αφρική.Ο TAP έχει επιχειρησιακή ικανότητα 10 bcm ετησίως, με σχέδια να διπλασιάσει τις ροές του σε 20 bcm έως το 2027.
Δεδομένου ότι η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία είχε επιδεινώσει το αυξανόμενο ενεργειακό κόστος, ο Mantovano είπε ότι η κυβέρνηση «εργάζεται τώρα για τον εντοπισμό ευκαιριών εντός της κρίσης».
Ο Mantovano επικαλέστηκε συμφωνίες που έγιναν τον Ιανουάριο με την Αλγερία και τη Λιβύη για περαιτέρω ενίσχυση του εφοδιασμού με φυσικό αέριο και είπε ότι η ιταλική κυβέρνηση επεξεργάζεται ένα σχέδιο να γίνει βασικός κόμβος ενεργειακού εφοδιασμού για την Ευρώπη. Η Ιταλίδα πρωθυπουργός Giorgia Meloni είπε τον Απρίλιο ότι το σχέδιο θα παρουσιαστεί τον Οκτώβριο.
Χρηματοδότηση της ΕΕ
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε ανακοινώσει προηγουμένως ότι υπάρχει ανάγκη να δημιουργηθεί ένας μεσογειακός κόμβος φυσικού αερίου στη νότια Ευρώπη για να βοηθήσει την περιοχή να διαφοροποιήσει τον ενεργειακό της εφοδιασμό, με την υποδομή του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, συμπεριλαμβανομένου του TAP, να βοηθά στη διαδικασία.
Σημειώνεται επίσης η παρουσία των ισχυρών ιταλικών συμφερόντων ετην ελληνική ενεργειακή αγορά που αφορούν τόσο τον ΔΕΣΦΑ, όσο και στην ITALGAS.
www.worldenergynews.gr