Αξιότιμε κε Υπουργέ
Όπως γνωρίζετε στη χώρα μας λειτουργούν Ενεργειακές Κοινότητες (Εν. Κοιν.) του ν. 4513/2018 με αποκλειστικό σκοπό τους την λειτουργία σχημάτων Εικονικού Ενεργειακού Συμψηφισμού (Virtual Net Metering σύμφωνα με την ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/15084/382, ΦΕΚ Β 759 από 5/3/19), δηλαδή κάλυψη των ηλεκτρικών καταναλώσεων των μελών τους μέσω συμψηφισμού τους με την παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια σε φωτοβολταϊκή εγκατάσταση της Εν. Κοιν. Στην περίπτωση μάλιστα ύπαρξης πλεονάσματος ηλεκτρικής ενέργειας, αυτό ρητώς οικονομικά δεν αποζημιώνεται, αλλά πιστώνεται στους Προμηθευτές που παρεμβάλλονται στο σχήμα και που αφού το καρπωθούν, το αποζημιώνουν υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) του άρθρου 143, του ν. 4001.
Δεν πρόκειται δηλαδή για κανενός είδους οικονομικό συμψηφισμό εισοδήματος από πώληση παραγόμενου ρεύματος αφού τέτοια δεν υφίσταται, αλλά μόνο συμψηφισμός κιλοβατωρών που παρήγαγε η Φ/Β μονάδα της Εν. Κοιν. με κιλοβατώρες καταναλώσεων σε μετρητές μελών της που είναι ανεξάρτητα πρόσωπα. Δεν υφίσταται συνεπώς καμία οικονομική συναλλαγή ή τζίρος ή προσπόριση εισοδήματος σε ευρώ, οπότε και η Εκ. Κοινότητα δεν έχει εισπράξεις σε ευρώ από την δραστηριότητα της αυτή.
Πρακτικά το πρόγραμμα τέτοιων εικονικών ενεργειακών συμψηφισμών, εφόσον αποκλειστικά εφαρμόζονται από τις εν λόγω Εν. Κοιν., είναι ταυτόσημο με όσων ιδιωτών εφαρμόζουν σχήματα ενεργειακού συμψηφισμού (net metering) στη στέγη τους, δηλαδή που συμψηφίζουν κιλοβατώρες παραγωγής τους με κιλοβατώρες κατανάλωσης του μετρητή τους χωρίς καμία φορολογική υποχρέωση τέλους επιτηδεύματος για τη λειτουργία αυτή και που στην περίπτωση ύπαρξης πλεονάσματος ρεύματος, αυτό οικονομικά ρητώς επίσης δεν αποζημιώνεται αλλά καταλήγει μέσω των Προμηθευτών υπέρ του ΕΛΑΠΕ.
Στα πλαίσια της υποβολής των ετήσιων φορολογικών δηλώσεων εκ μέρους των ως άνω Εν.Κοιν. παρατηρήθηκε πως δεν τους παρέχεται η δυνατότητα εξαίρεσης τους από το Τέλος Επιτηδεύματος έδρας και υποκαταστήματος. Σε επικοινωνία μας με τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ αλλά και του Υπουργείου σας για το θέμα, επιβεβαιώθηκε πως μόνο τα χαρακτηρισμένα ως σωματεία ή σύλλογοι με δημοσιευμένο Καταστατικό στο Πρωτοδικείο έχουν δικαίωμα εξαίρεσης από το τέλος επιτηδεύματος, οπότε οι εν λόγω Εν. Κοιν. που δεν εμπίπτουν σε τέτοια κατηγορία καλούνται οριζόντια να το καταβάλουν.
Για να γίνει γλαφυρότερα αντιληπτός ο παραλογισμός, τα 1.600 € που είναι το τέλος επιτηδεύματος έδρας και υποκαταστήματος για μια Εν.Κοιν σαν της περίπτωσης μας, ισοδυναμούν με περίπου 11 μεγαβατώρες κατανάλωσης ρεύματος. Κατά μέσο όρο ετησίως ένα νοικοκυριό καταναλώνει 3-4 μεγαβατώρες, οπότε το ρεύμα πρακτικά 3-4 νοικοκυριών κατά μέσο όρο ετησίως αναλώνεται από το παράλογο στην εξεταζόμενη περίπτωση τέλος επιτηδεύματος έδρας και υποκαταστήματος. Συνεπώς αν είναι η Εν.Κοιν. απαρτίζεται από λ.χ. 10 νοικοκυριά, τα τέσσερα, ήτοι το 40% χάνουν εντελώς την εξοικονόμηση και το όφελος από την λειτουργία της.
Ωστόσο, το σύστημα σας αφήνει κάποιες δυνατότητες επιμέρους παραμετροποίησης των περιπτώσεων. Για παράδειγμα σε περιπτώσεις επιχειρήσεων που έχουν αυξήσει τον αριθμό των εργαζομένων τους, παρέχεται όπως γνωρίζετε μείωση στα καταλογιζόμενα Τέλη Επιτηδεύματος. Κατά αντίστοιχο λοιπόν τρόπο, είναι δίκαιο και ηθικό να εισαχθεί άμεσα εξαίρεση από τα Τέλη Επιτηδεύματος έδρας και υποκαταστήματος για Εν.Κοιν. που έχουν αποκλειστικό σκοπό και δραστηριότητα τους την λειτουργία προγραμμάτων Εικονικού Ενεργειακού Συμψηφισμού.
Ευχαριστούμε για την άμεση θετική σας ανταπόκριση με δεδομένο ότι η προθεσμία των φορολογικών δηλώσεων εκπνέει στις 31 Αυγούστου, οπότε και αδίκως τέτοιες περιπτώσεις Εν.Κοιν. θα κληθούν να καταβάλουν Τέλη Επιτηδεύματος για εισόδημα που εξορισμού δεν προσπορίζονται.
Σημειώνεται πως το ανωτέρω πρόβλημα με τα τέλη επιτηδεύματος είναι ευρύτερο, αντίκειται ευθέως στις πάγιες εξαγγελίες της Κυβέρνησης για εξάπλωση της αυτοπαραγωγής στους πολίτες και οσονούπω θα καταλάβει και ανάλογες περιπτώσεις Κοινοτήτων Ανανεώσιμης Ενέργειας ή Ενεργειακών Κοινοτήτων Πολιτών του ν. 5037/2022, μόλις τέτοιες λειτουργήσουν.www.worldenergynews.gr