Ακολουθεί η αξιολόγηση των νομιμοποιητικών εγγράφων των έξι σχημάτων που εκδήλωσαν δεσμευτικό ενδιαφέρον, η οποία θα ξεκινήσει άμεσα από το ΤΑΙΠΕΔ
Η μητέρα όλων των μαχών για την Αττική Οδό μόλις ξεκίνησε. Οι έξι δεσμευτικοί φάκελοι που κατέθεσαν στο ΤΑΙΠΕΔ προέρχονται από τις παρακάτω εταιρίες είτε κοινοπραξίες :
- ABERTIS
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ,
- BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL – RUBICONE MIDCO – INTRAKAT,
- MACQUARIE – FINCOP INFRASTRUCTURE,
-VINCI - ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – MOBILITY PARTNER και
- ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ - ΑΒΑΞ – MERIDIAM,
Όλοι επιβεβαίωσαν τις προβλέψεις για ισχυρότατο επενδυτικό ενδιαφέρον, όπως κατέγραφε το WEN και βλέπετε παρακάτω:
https://www.worldenergynews.gr/megala-erga-kai-prasines-kataskeves/articles/546374/pano-apo-pente-mnistires-tha-diekdikisoun-ti-nea-paraxorisi-tis-attikis-odoy
Οι μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, εταιρείες διαχείρισης παραχωρήσεων και funds από Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Αυστραλία έδωσαν, όπως είχε και δημοσίως επιβεβαιωθεί, το «παρών» στην τελική ευθεία για την νέα 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού. Οι εκτιμήσεις της αγοράς μιλούν για τίμημα ρεκόρ για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, που θα προσεγγίσει τα 2 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για έναν διαγωνισμό που σχεδιάστηκε από το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων για να προσελκύσει μεγάλα πορτοφόλια και διεθνές ενδιαφέρον. Για αυτό και δεν περιλαμβάνει μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο, αλλά αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού.
Το χρονοδιάγραμμα
Επόμενο βήμα είναι η αξιολόγηση των νομιμοποιητικών εγγράφων των έξι σχημάτων που εκδήλωσαν δεσμευτικό ενδιαφέρον, η οποία θα ξεκινήσει άμεσα από το ΤΑΙΠΕΔ. Θα χρειαστούν βεβαίως αρκετές εβδομάδες προκειμένου να εξετασθούν οι έξι φάκελοι, φέρνοντας στην καλύτερη περίπτωση την ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή μέσα στο φθινόπωρο.
Όσο και αν το Ταμείο θέλει να τρέξει τις διαδικασίες, ώστε να προλάβει τη λήξη της υφιστάμενης παραχώρησης τον Οκτώβριο του 2024, δεν μπορούν να αποκλειστούν πιθανές νομικές κόντρες μεταξύ των μνηστήρων. Σε τόσο μεγάλου μεγέθους διαγωνισμούς είναι σχεδόν αναπόφευκτη μια τέτοια εξέλιξη. Οι συμμετέχοντες έχουν ένα περιθώριο 10 ημερών προκειμένου να καταθέσουν ενστάσεις, έχοντας τη δυνατότητα πρόσβασης στα έγγραφα των αντίπαλων σχημάτων – όχι όμως στις οικονομικές τους προσφορές.
Οι οικονομικές προσφορές των επενδυτών που πληρούν τους όρους του διαγωνισμού θα αποσφραγιστούν σε μελλοντική συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ. Ταυτόχρονα θα ανοιχθεί και η αποτίμηση των ανεξάρτητων εκτιμητών. Εν συνεχεία, αναμένεται να ζητηθούν βελτιωμένες προσφορές, όπου θα κληθούν οι επενδυτές που έχουν καταθέσει προσφορά χαμηλότερη κατά τουλάχιστον 5% από την υψηλότερη.
Η μεγαλύτερη επενδυτική ευκαιρία στην Ευρώπη
Η Αττική Οδός είναι η πιο κερδοφόρα παραχώρηση της χώρας. Κατά την τελευταία δεκαπενταετία, έχει καταγράψει έσοδα από διόδια που προσεγγίζουν τα 3 δισ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους έφτασαν τα 701,7 εκατ. ευρώ.
Μόλις πριν λίγες ημέρες, το στίγμα του διαγωνισμού έδωσαν, ταράζοντας τα νερά, οι επικεφαλής της ισπανικής Abertis, που βρέθηκαν στην Αθήνα, χαρακτηρίζοντας την παραχώρηση της Αττικής Οδού ως τη μεγαλύτερη με διαφορά επενδυτική ευκαιρία στην Ευρώπη τα τελευταία πέντε χρόνια, ενώ δεν προβλέπεται να προκύψει αντίστοιχο asset για τα επόμενα δύο χρόνια.
Ακόμα και το 2020, που η κυκλοφορία μειώθηκε κατά 23,85% εξαιτίας των lockdowns, οι εισπράξεις ανήλθαν σε 151,56 εκατ. ευρώ. Οι απώλειες που κατέγραψε μέσα στην πανδημία σε όρους κυκλοφορίας, καλύφθηκαν μέσα στο 2022, ξεπερνώντας μάλιστα οριακά τις επιδόσεις του 2019. Η ανάκαμψη κατά το προηγούμενο έτος ήταν εντυπωσιακή.
Η κυκλοφορία αυξήθηκε κατά 12,5% την περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2022 έναντι του 2021, σημειώνοντας αύξηση 0,3% σε σχέση με την προ Covid-19 περίοδο. Τα έσοδα από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου το 2022 έφθασαν τα 197,29 εκατ. ευρώ έναντι 176,7 εκατ. ευρώ το 2021.
Όσο για τους τέσσερις πρώτους μήνες του 2023, η κυκλοφορία και τα έσοδα έχουν αυξηθεί σημαντικά έναντι των αντίστοιχων μηνών του προηγουμένου έτους. Σύμφωνα, δε, με τις οικονομικές καταστάσεις, τα έσοδα της εταιρείας για το 2023 σε σχέση με το 2022 αναμένεται να αυξηθούν κατά 3%.
www.worldenergynews.gr
- ABERTIS
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ,
- BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL – RUBICONE MIDCO – INTRAKAT,
- MACQUARIE – FINCOP INFRASTRUCTURE,
-VINCI - ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – MOBILITY PARTNER και
- ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ - ΑΒΑΞ – MERIDIAM,
Όλοι επιβεβαίωσαν τις προβλέψεις για ισχυρότατο επενδυτικό ενδιαφέρον, όπως κατέγραφε το WEN και βλέπετε παρακάτω:
https://www.worldenergynews.gr/megala-erga-kai-prasines-kataskeves/articles/546374/pano-apo-pente-mnistires-tha-diekdikisoun-ti-nea-paraxorisi-tis-attikis-odoy
Οι μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, εταιρείες διαχείρισης παραχωρήσεων και funds από Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Αυστραλία έδωσαν, όπως είχε και δημοσίως επιβεβαιωθεί, το «παρών» στην τελική ευθεία για την νέα 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού. Οι εκτιμήσεις της αγοράς μιλούν για τίμημα ρεκόρ για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, που θα προσεγγίσει τα 2 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για έναν διαγωνισμό που σχεδιάστηκε από το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων για να προσελκύσει μεγάλα πορτοφόλια και διεθνές ενδιαφέρον. Για αυτό και δεν περιλαμβάνει μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο, αλλά αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού.
Το χρονοδιάγραμμα
Επόμενο βήμα είναι η αξιολόγηση των νομιμοποιητικών εγγράφων των έξι σχημάτων που εκδήλωσαν δεσμευτικό ενδιαφέρον, η οποία θα ξεκινήσει άμεσα από το ΤΑΙΠΕΔ. Θα χρειαστούν βεβαίως αρκετές εβδομάδες προκειμένου να εξετασθούν οι έξι φάκελοι, φέρνοντας στην καλύτερη περίπτωση την ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή μέσα στο φθινόπωρο.
Όσο και αν το Ταμείο θέλει να τρέξει τις διαδικασίες, ώστε να προλάβει τη λήξη της υφιστάμενης παραχώρησης τον Οκτώβριο του 2024, δεν μπορούν να αποκλειστούν πιθανές νομικές κόντρες μεταξύ των μνηστήρων. Σε τόσο μεγάλου μεγέθους διαγωνισμούς είναι σχεδόν αναπόφευκτη μια τέτοια εξέλιξη. Οι συμμετέχοντες έχουν ένα περιθώριο 10 ημερών προκειμένου να καταθέσουν ενστάσεις, έχοντας τη δυνατότητα πρόσβασης στα έγγραφα των αντίπαλων σχημάτων – όχι όμως στις οικονομικές τους προσφορές.
Οι οικονομικές προσφορές των επενδυτών που πληρούν τους όρους του διαγωνισμού θα αποσφραγιστούν σε μελλοντική συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ. Ταυτόχρονα θα ανοιχθεί και η αποτίμηση των ανεξάρτητων εκτιμητών. Εν συνεχεία, αναμένεται να ζητηθούν βελτιωμένες προσφορές, όπου θα κληθούν οι επενδυτές που έχουν καταθέσει προσφορά χαμηλότερη κατά τουλάχιστον 5% από την υψηλότερη.
Η μεγαλύτερη επενδυτική ευκαιρία στην Ευρώπη
Η Αττική Οδός είναι η πιο κερδοφόρα παραχώρηση της χώρας. Κατά την τελευταία δεκαπενταετία, έχει καταγράψει έσοδα από διόδια που προσεγγίζουν τα 3 δισ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους έφτασαν τα 701,7 εκατ. ευρώ.
Μόλις πριν λίγες ημέρες, το στίγμα του διαγωνισμού έδωσαν, ταράζοντας τα νερά, οι επικεφαλής της ισπανικής Abertis, που βρέθηκαν στην Αθήνα, χαρακτηρίζοντας την παραχώρηση της Αττικής Οδού ως τη μεγαλύτερη με διαφορά επενδυτική ευκαιρία στην Ευρώπη τα τελευταία πέντε χρόνια, ενώ δεν προβλέπεται να προκύψει αντίστοιχο asset για τα επόμενα δύο χρόνια.
Ακόμα και το 2020, που η κυκλοφορία μειώθηκε κατά 23,85% εξαιτίας των lockdowns, οι εισπράξεις ανήλθαν σε 151,56 εκατ. ευρώ. Οι απώλειες που κατέγραψε μέσα στην πανδημία σε όρους κυκλοφορίας, καλύφθηκαν μέσα στο 2022, ξεπερνώντας μάλιστα οριακά τις επιδόσεις του 2019. Η ανάκαμψη κατά το προηγούμενο έτος ήταν εντυπωσιακή.
Η κυκλοφορία αυξήθηκε κατά 12,5% την περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2022 έναντι του 2021, σημειώνοντας αύξηση 0,3% σε σχέση με την προ Covid-19 περίοδο. Τα έσοδα από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου το 2022 έφθασαν τα 197,29 εκατ. ευρώ έναντι 176,7 εκατ. ευρώ το 2021.
Όσο για τους τέσσερις πρώτους μήνες του 2023, η κυκλοφορία και τα έσοδα έχουν αυξηθεί σημαντικά έναντι των αντίστοιχων μηνών του προηγουμένου έτους. Σύμφωνα, δε, με τις οικονομικές καταστάσεις, τα έσοδα της εταιρείας για το 2023 σε σχέση με το 2022 αναμένεται να αυξηθούν κατά 3%.
www.worldenergynews.gr