Αεροδρόμια: Oι δέκα προκλήσεις για τη μετάβαση σε Net Zero πτήσεις

Αεροδρόμια: Oι δέκα προκλήσεις για τη μετάβαση σε Net Zero πτήσεις
Θα απαιτηθούν 600-1.700 TWh καθαρής ενέργειας ως το 2050 για πτήσεις μηδενικών εκπομπών

Αντιμέτωπα με δέκα μεγάλες προκλήσεις είναι τα αεροδρόμια διεθνώς για να υποστηρίξουν τη μετάβαση των αερομεταφορών στις καθαρές μηδενικές εκπομπές ως το 2050. Το υδρογόνο και οι μπαταρίες θα δώσουν φτερά στον φιλόδοξο αυτό στόχο και ήδη εκτιμάται ότι το 21-38% των αεροσκαφών θα κινούνται με μία από τις δύο εναλλακτικές ως το 2050. Οι υποδομές των αεροδρομίων είναι το κλειδί για την επιτυχία, όπως αναδεικνύεται σε έκθεση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ σε συνεργασία με τη McKinsey, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Target True Zero.

Χαρακτηριστική του τεράστιου εγχειρήματος, παρότι οι τεχνολογίες εναλλακτικών καυσίμων βρίσκονται επί του παρόντος σε αρχικό στάδιο ανάπτυξης, είναι η εκτίμηση πως παγκοσμίως θα απαιτηθούν 600-1.700 TWh καθαρής ενέργειας ως το 2050 για πτήσεις μηδενικών εκπομπών. Αυτό ισοδυναμεί με την ενέργεια που παράγεται από περίπου 10-25 από τα μεγαλύτερα αιολικά πάρκα του κόσμου ή ένα ηλιακό πάρκο στο μισό μέγεθος του Βελγίου.

Τι θα σημάνει όμως αυτό για τα αεροδρόμια; Ότι μπορεί να καταναλώνουν 5-10 φορές περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια για να υποστηρίξουν τις περιβαλλοντικά βιώσιμες πτήσεις. Ενέργεια που θα πρέπει και αυτή να είναι πράσινη.

Στροφές για ενεργειακές επενδύσεις ως το 2025

Τεράστιες επενδύσεις ύψους από 700 δισεκατομμύρια ευρώ ως και 1,7 τρισεκατομμύρια ευρώ θα απαιτηθούν στο σύνολο της αλυσίδας αξίας για να μεταβούν οι αερομεταφορές στο Καθαρό Μηδέν. Η συντριπτική πλειοψηφία αυτών, περί το 90%, θα είναι σε υποδομές εκτός αεροδρομίων, κυρίως στην παραγωγή πράσινης ενέργειας και στην ηλεκτρόλυση υδρογόνου και υγροποίηση.

Αυτό όμως δεν σημαίνει πως τα αεροδρόμια μπορούν να εφησυχάσουν, διότι οι επενδύσεις που απαιτούνται για να μην πέσει εκτός ο στόχος του 2050 πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα. Αντιστοιχούν δε σε 66-114 δισεκατομμύρια δολάρια, συνολικά, μέχρι το 2050.

Πρώτο σκαλοπάτι είναι το 2025, οπότε οι υποδομές των αεροδρομίων θα πρέπει να είναι έτοιμες, ώστε να καλυφθεί η αναμενόμενη ζήτηση για ενέργεια. Αν και οι επενδύσεις θα είναι υψηλότερες για τα μεγάλα αεροδρόμια, ακόμα και για τα μικρότερα, σύμφωνα με την έκθεση, θα απαιτηθούν κεφάλαια αντίστοιχα με αυτά της κατασκευής ενός νέου τερματικού σταθμού.

Όπως μεταφράζεται αυτό από τους ερευνητές, οι κεφαλαιουχικές δαπάνες για την παραγωγή πράσινης ενέργειας για την αεροπορία θα διπλασιάσουν διεθνώς τις τρέχουσες προβλέψεις για τις κεφαλαιουχικές δαπάνες των αεροδρομίων. Για να καταφέρουν να ανταποκριθούν, θα απαιτηθούν συμμαχίες με άλλους κλάδους, πχ.  παρόχους ενέργειας και βιομηχανίες που καταναλώνουν υδρογόνο.

Ενεργειακά hubs

Για να εξελιχθούν τα αεροδρόμια σε ενεργειακούς κόμβους, ένα εμπόδιο που πρέπει να υπερκεραστεί είναι η έλλειψη γης. Σήμερα, ενώ τα περισσότερα αεροδρόμια έχουν επαρκή χώρο για υποδομές υγροποίησης και αποθήκευσης υδρογόνου, δεν διαθέτουν αρκετή γη για την παραγωγή όλης της καθαρής ενέργειας που απαιτείται για την τροφοδοσία των αεροσκαφών.

Η Mission Impossible Partnership έχει κάνει μία ενδεικτική προβολή για το αεροδρόμιο Σαρλ Ντε Γκολ του Παρισιού, το οποίο σήμερα καταλαμβάνει έκταση 3.300 εκταρίων. Με τα δεδομένα της επιβατικής του κίνησης, θα απαιτούνταν περίπου 5.800 εκτάρια ηλιακών συλλεκτών για να παράγει επαρκή πράσινη ηλεκτρική ενέργεια! Αυτό οδηγεί αυτομάτως στην ανάγκη συνεργασιών με παρόχους ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας.

Υπάρχει εδώ και μία ακόμη πρόκληση για τους φορείς λειτουργίας και εκμετάλλευσης αεροδρομίων. Δεδομένου ότι το κόστος της εναλλακτικής πρόωσης για τους αερομεταφορείς αναμένεται να είναι περίπου 76-86% πάνω από την τιμή αγοράς για την πράσινη ηλεκτρική ενέργεια, εκτιμάται πως αντίστοιχο θα είναι και το πρόσθετο λειτουργικό κόστος της αεροπορικής υποδομής.

Νέο οικοσύστημα για τεχνολογίες καθαρής ενέργειας στον «αέρα»

Η μετάβαση στην εναλλακτική πρόωση θα απαιτήσει δύο νέες αλυσίδες αξίας υποδομών, μία για τα ηλεκτρικά αεροσκάφη με μπαταρία και μία για το υδρογόνο. Αυτό σημαίνει βεβαίως ότι στο οικοσύστημα θα μπουν νέοι παίκτες, άρα θα απαιτηθούν νέες πλατιές συμμαχίες και εστίαση στον κοινό στόχο. Η αεροπορική βιομηχανία θα χρειαστεί να συνεργαστεί με άλλες βιομηχανίες για την εξασφάλιση αρκετής πράσινης ενέργειας και υδρογόνου σε ένα περιβάλλον περιορισμένης προσφοράς, καθώς και να έχουν φωνή στη διαμόρφωση του μέλλοντος του οικοσυστήματος υδρογόνου.

Σύμφωνα με την έκθεση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ σε συνεργασία με τη McKinsey, οι κατάλληλες υποδομές, τόσο εντός αεροδρομίου όπως φορτιστές και σταθμοί ανεφοδιασμού, όσο και εκτός όπως η παραγωγή επαρκούς πράσινης ενέργειας, είναι ο κρίσιμος παράγοντας για την απογείωση της νέας αυτής βιομηχανίας.

Όπως σχολιάζει ο Pedro Gomez, επικεφαλής Κλίματος του WEF, στην εισαγωγή του report, «οι νέες εναλλακτικές τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών ρύπων υπόσχονται να συμβάλλουν στη μείωση των κλιματικών επιπτώσεων της αεροπορίας. Το ταξίδι βεβαίως μόλις αρχίζει. Ευτυχώς, η πρόοδος είναι γρήγορη και επιταχυνόμενη. Εφέτος έγιναν ήδη οι δύο μεγαλύτερες επιβατικές πτήσεις που κινήθηκαν ποτέ με υδρογόνο. Αλλά σε αυτό το ταξίδι προς το Net Zero, υπάρχουν ακόμα τόσα πολλά να γίνουν για να αναπτυχθούν αυτές οι τεχνολογίες και να χτίσουμε τις νέες επιχειρήσεις που θα μεταμορφώσουν τις αερομεταφορές».

www.worldenergynews.gr



Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης