Η τουρκο-ιταλική εταιρεία Industria Italiana Autobus είναι επίσημα ο προσωρινός ανάδοχος του δεύτερου τμήματος της μεγάλης προμήθειας για τα 650 νέα, πιο πράσινα λεωφορεία για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για τα 200 απλά αστικά 12μετρα οχήματα συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI. Η προσφορά της εταιρείας ανήλθε σε 51,99 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Πρόκειται για το τρίτο τμήμα του «τετραπλού» διαγωνισμού που μπαίνει στην τελική ευθεία για να ενισχύσει τους στόλους των αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης με νέα, φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα. Τα δύο πρώτα τμήματα της μεγάλης προμήθειας που τελεσφόρησαν βρίσκονται ήδη στο Ελεγκτικό Συνέδριο προς έγκριση.
Τα υπόλοιπα τμήματα του διαγωνισμού
Σε πιο προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η σύμβαση προμήθειας 250 ηλεκτρικών οχημάτων 12 μέτρων, ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ., με προσωρινό ανάδοχο την κινεζική Yutong, που εκπροσωπείται στη χώρα μας από τον Όμιλο Κοπελούζου, έναντι 110,82 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Η δεύτερη αφορά στην προμήθεια επιπλέον 100 CNG αρθρωτών οχημάτων 18 μέτρων, κατηγορίας EURO VI, με προσωρινό ανάδοχο την ιταλογαλλική IVECO. Η προσφορά της εταιρείας ανήλθε σε 38,5 εκατ. ευρώ.
Η διαδικασία θεωρείται πως βρίσκεται στα τελευταία μέτρα πριν την ολοκλήρωση, καθώς έχουν ζητηθεί κάποιες διευκρινίσεις, οι εκτιμάται ότι καλύπτουν τα τελευταία «κενά» ώστε να δοθεί το πράσινο φως.
Βεβαίως η όποια εξέλιξη δεν αναμένεται πριν τον σχηματισμό της νέας Βουλής, καθώς οι συμβάσεις θα πρέπει να παρουσιαστούν στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου. Αυτό στέλνει τις υπογραφές σίγουρα σε χρόνο μετά τη δεύτερη κάλπη της 25ης Ιουνίου. Μετά την έγκριση του προσυμβατικού ελέγχου χρειάζονται 2-3 μήνες για να προχωρήσουν οι υπογραφές. Τα πρώτα οχήματα μπορούν να φτάσουν στην Ελλάδα μέσα σε τρεις μήνες από την υπογραφή.
Όσον αφορά στο τελευταίο τμήμα, για τα επιπλέον 100 απλά ηλεκτρικά αστικά οχήματα 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ., ύψους 56,26 εκατ. ευρώ βρισκόμαστε σε φάση αξιολόγησης της προσφοράς που έχει καταθέσει η κινεζική BYD, με αντιπρόσωπο την Π. Πετρόπουλος ΑΕΒΕ. Εφόσον αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος θα πρέπει και πάλι η σύμβαση να περάσει από την κρίση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και να πάει στη Βουλή.
Από την υπογραφή των συμβάσεων προμήθειας, το σύνολο των 650 νέων λεωφορείων θα έχουν παραδοθεί σε διάστημα 1,5 έτους, δηλαδή εντός του 2025 εφόσον όλα προχωρήσουν ομαλά.
Υποδομές φόρτισης
Σημαντική προϋπόθεση βεβαίως για να βγουν τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία στους δρόμους Αθήνας και Θεσσαλονίκης αποτελούν οι κατάλληλες υποδομές φόρτισης. Σημειώνεται ότι τα CNG οχήματα θα κατευθυνθούν μόνο στα αμαξοστάσια της Αθήνας, καθώς σε εκείνα της Θεσσαλονίκης δεν υπάρχουν δεξαμενές εφοδιασμού CNG.
Προκειμένου να είναι εγκαίρως προετοιμασμένη η ΟΣΥ να υποδεχθεί στον στόλο της τα νέα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία διενεργούνται ήδη μελέτες σε τρία αμαξοστάσια, σε Ρέντη, Ρουφ και Αττική.
www.worldenergynews.gr