Τελευταία Νέα
Ενέργεια

ΙΕΑ: Αύξηση 19% στην παγκόσμια μέση τιμή της βενζίνης το 2022

ΙΕΑ: Αύξηση 19% στην παγκόσμια μέση τιμή της βενζίνης το 2022

Ποιοι παράγοντες επηρέασαν την τιμή τιμή

 

Το 2022, η παγκόσμια μέση τιμή της βενζίνης στην αντλία ήταν 1,22 δολάρια ΗΠΑ ανά λίτρο (USD/l), αυξημένη 19% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, υπερβαίνοντας τα επίπεδα πριν από την πανδημία COVID-19 σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε ο ΙΕΑ για τις τιμές ενέργειας. Μετά την ανάκαμψη του 2021 εν μέσω οικονομικής ανάκαμψης, οι τιμές το 2022 αυξήθηκαν μετά την άνοδο του αργού πετρελαίου ως αποτέλεσμα του κινδύνου διακοπής της προσφοράς εν μέσω πολέμου.

Τα επίπεδα τιμών διέφεραν πολύ μεταξύ των χωρών: από 0,31 USD/l στην Αλγερία έως πάνω από επτά φορές το ποσό αυτό στην Ολλανδία (2,27 USD/l). Πολλοί παράγοντες εξηγούν τις διαφορές τιμών, αλλά αξίζει να σημειωθεί ότι η πρώτη είναι εξαγωγέας αργού πετρελαίου ενώ η δεύτερη είναι μια χώρα εισαγωγής με υψηλή ζήτηση και υψηλότερους φόρους.

ΙΕΑ1_1.png


Σε όλες τις χώρες, οι τιμές στην αντλία επηρεάζονται από τις τιμές του αργού πετρελαίου και τα ρυθμιστικά πλαίσια. Οι κυβερνήσεις μπορούν να αφήσουν τις τιμές λιανικής να κυμαίνονται ελεύθερα ή να τις διορθώσουν. Σε χώρες όπου η τιμή του τελικού χρήστη ελέγχεται στενά, συχνά δεν αντανακλά τις διακυμάνσεις της τιμής του αργού πετρελαίου.

Υπάρχουν γεωγραφικές διακυμάνσεις στις τιμές των καυσίμων μεταφοράς εντός μιας χώρας λόγω παραγόντων όπως το πλαίσιο τιμολόγησης, οι υποεθνικοί φόροι, το κόστος διανομής (εγγύτητα των καταναλωτών με προμηθευτές), το κόστος μάρκετινγκ (ανταγωνισμός λιανικής και τα περιθώρια κέρδους) και το κόστος διύλισης (διαφορετικοί περιβαλλοντικοί κανονισμοί).
Για παράδειγμα, οι τιμές της βενζίνης σε ολόκληρη την Ισπανία είναι πιο ομοιογενείς –λόγω του μεγέθους της χώρας, του δικτύου μεταφορών και των εθνικών κανονισμών τιμών– σε σύγκριση με τη Βραζιλία, όπου οι τιμές βασίζονται στην αγορά και επηρεάζονται από τους τοπικούς φόρους.

ιεα2_1.JPG



Εκτός από την υποκείμενη απόδοση των συστημάτων μεταφορών και των κτιρίων, οι λογαριασμοί ενέργειας είναι επίσης συνάρτηση της ποσότητας ενέργειας που καταναλώνεται σε κάθε νοικοκυριό, των αποστάσεων που διανύθηκαν με το αυτοκίνητο, του μείγματος καυσίμων και της τιμής των διαφόρων καυσίμων, καθώς και οποιουδήποτε φόρου και μέτρων στήριξης των λογαριασμών ενέργειας. Αυτές οι διαφορές σημαίνουν ότι η έκθεση σε υψηλότερες τιμές ποικίλλει σημαντικά ανά τον κόσμο, με ορισμένες χώρες να εκτίθενται περισσότερο σε υψηλότερες τιμές ηλεκτρικής ενέργειας για οικιακή χρήση, σε τιμές φυσικού αερίου για θέρμανση ή σε τιμές πετρελαίου για μεταφορά.

ιεα3_1.JPG

Οι τιμές της ενέργειας τελικής χρήσης επηρεάζονται από τους φόρους που επιβάλλονται στην παραγωγή, τη μεταφορά και τη διανομή. Για τη βενζίνη, οι φόροι μπορεί να αντιπροσωπεύουν έως και το 55% της τελικής τιμής (ένα επίπεδο που παρατηρείται στην Ολλανδία).

Οι ενεργειακοί φόροι αποτελούν σημαντική πηγή εσόδων για τους κρατικούς προϋπολογισμούς ή για την κάλυψη του εξωτερικού κόστους που σχετίζεται με τη χρήση ενός συγκεκριμένου εμπορεύματος. Όλο και περισσότερες χώρες έχουν αρχίσει να διαθέτουν ειδικούς φόρους κατανάλωσης για συγκεκριμένους σκοπούς. Παραδείγματα περιλαμβάνουν περιβαλλοντικούς φόρους για την αποτροπή της χρήσης θείου ή άνθρακα, φόρους ενεργειακής ασφάλειας ή «κοινωνικούς» φόρους για την επιδότηση της πρόσβασης στην ενέργεια για όλους.

ιεα4.JPG

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης