Στο 50% προτείνει ο ΔΕΣΦΑ να οριστεί το ύψος της «κοινωνικοποίησης» του τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας για την ρυθμιστική περίοδο 2024 – 2027, αν και όπως υποστηρίζει η σημασία και ο ρόλος της συγκεκριμένης υποδομής για τη λειτουργία του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου θα επέτρεπε και ακόμη υψηλότερο ποσοστό «κοινωνικοποίησης».
Μελέτη κόστους - οφέλους
Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει η μελέτη κόστους-οφέλους που εκπόνησε ο ΔΕΣΦΑ και έθεσε σε συμπληρωματική δημόσια διαβούλευση η ΡΑΕ στο πλαίσιο της διαδικασίας έγκρισης του Επιτρεπόμενου Εσόδου για τη Ρυθμιστική Περίοδο 2024-2027 και των Τιμολογίων για το έτος 2024 του ΔΕΣΦΑ.
Η δημόσια διαβούλευση θα διαρκέσει έως τη Δευτέρα 22 Μαΐου και στο επίκεντρο της βρίσκεται το ποσοστό διασποράς του κόστους της εγκατάστασης επαναεριοποίησης LNG της Ρεβυθούσας.
Με άλλα λόγια σε ποιο ποσοστό θα μετακυληστεί στους τελικούς καταναλωτές το κόστος της συγκεκριμένης υποδομής επιβαρύνοντας τα τιμολόγια φυσικού αερίου.
‘Όπως επισημαίνει ο ΔΕΣΦΑ για την εκπόνηση της μελέτης κόστους οφέλους ακολουθούνται οι κατευθυντήριες γραμμές του ENTSOG, δηλαδή του συλλογικού φορέα των διαχειριστών δικτύων φυσικού αερίου.
Τα σενάρια
Ωστόσο, ο τερματικός σταθμός της Ρεβυθούσας έχει ήδη κατασκευαστεί και ως εκ τούτου τα προεπιλεγμένα σενάρια (δηλαδή, με ή χωρίς την υπό διερεύνηση υποδομή) δεν έχει νόημα να εφαρμοστούν.
Έτσι ακολουθεί μια προσαρμοσμένη προσέγγιση που βασίζεται στη μεθοδολογία του ENTSOG για τον καθορισμό των σεναρίων και την ποσοτικοποίηση του κόστους και των οφελών από την κοινωνικοποίηση του τερματικού σταθμού.
Για το λόγο αυτό η μελέτη διερευνά σενάρια που σχετίζονται με το επίπεδο κοινωνικοποίησης 25%, 50%, 75% και 100% και δεδομένη την ύπαρξη του έργου.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το κόστος κοινωνικοποίησης είναι το ποσό των απαιτούμενων εσόδων του τερματικού σταθμού LNG Ρεβυθούσας που πρέπει να ανακτηθεί από εξόδου φυσικού αερίου εντός της χώρας αλλά και τις διασυνδέσεις.
Οι δείκτες
Η μελέτη καθώς ενσωματώνει όλους τους σχετικούς με την κοινωνικοποίηση δείκτες (εξοικονόμηση κόστους προσφοράς, εξοικονόμηση κόστους καυσίμου και εξοικονόμηση κόστους εκπομπών), ενώ εξαιρούνται οι μη χρηματοοικονομικοί δείκτες για τον προσδιορισμό του κόστους και των οφελών της κοινωνικοποίησης.
Πρέπει να σημειωθεί ότι παρά το γεγονός πως έχουν ληφθεί υπόψη οι δείκτες κόστους καυσίμου και εξοικονόμησης κόστους εκπομπών.
Ωστόσο, δεν συμβάλλουν στο καθαρό όφελος της ανάλυσης, λόγω της μικρής επίπτωσης στο επίπεδο κοινωνικοποίησης.
Όπως επισημαίνει ο ΔΕΣΦΑ σύμφωνα με τα βασικά σενάρια και τις παραμετρικές αναλύσεις, σε όλα τα επίπεδα κοινωνικοποίησης υπάρχει καθαρό όφελος, με το υψηλότερο να είναι το επίπεδο κοινωνικοποίησης 100%.
Όσο υψηλότερη είναι η κοινωνικοποίηση, τόσο υψηλότερο γίνεται το καθαρό όφελος.
Πάντως ο Διαχειριστής προτείνει το επίπεδο κοινωνικοποίησης της Ρεβυθούσας να παραμείνει στα σημερινά επίπεδα και συγκεκριμένα στο 50%, αν και υψηλότερη επίπεδα θα μπορούσαν να αιτιολογηθούν από τα αποτελέσματα της μελέτης.
www.worldenergynews.gr
ΔΕΣΦΑ: Στο 50% προτείνει το ύψος της «κοινωνικοποίησης» της Ρεβυθούσας
Όπως επισημαίνει ο ΔΕΣΦΑ για την εκπόνηση της μελέτης κόστους οφέλους ακολουθούνται οι κατευθυντήριες γραμμές του ENTSOG