Ενέργεια

Σήμα κινδύνου από τους αναλυτές για νέο ράλι στις τιμές του LNG

Σήμα κινδύνου από τους αναλυτές για νέο ράλι στις τιμές του LNG

Το κόστος των εισαγωγών LNG υπερτριπλασιάστηκε το 2022, φθάνοντας περίπου στα 190 δισ. δολάρια

 

Ισχυρό ρίσκο από την απουσία μακροχρόνιων συμβολαίων προμήθειας LNG στις αγορές της Ευρώπης διαβλέπουν οι αναλυτές οι οποίοι εκτιμούν ότι οι spot αγορές φυσικού αερίου ενέχουν κίνδυνους για την εκδήλωση ενός νέου ράλι τιμών.  

Παρά το γεγονός ότι οι τιμές του φυσικού αερίου ΤΤF, εξακολουθούν να κινούνται στην περιορισμένη κλίμακα των 40-45 ευρώ/MWh, οι ανησυχίες για την μελλοντική πορεία τους δεν έχουν εκλείψει.

Αναλυτές εκτιμούν πως η Ευρώπη μπορεί να βρεθεί μπροστά σε ένα ράλι τιμών φυσικού αερίου τον επόμενο χειμώνα, καθώς δεν έχει σημειώσει αρκετή πρόοδο όσον αφορά στη σύναψη μακροπρόθεσμων συμβάσεων για την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), συνεχίζοντας να προτιμά τις σποτ αγορές. Όμως μία αναζωπύρωσης της κινεζικής ζήτησης θα μπορούσε να περιορίσει απότομα την προσφορά LNG, ωθώντας προς τα πάνω τις τιμές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ευρώπη το 2022 αύξησε τις εισαγωγές LNG κατά 61% σε σχέση με το 2021, εισάγοντας 121 εκατομμύρια τόνους καυσίμου, προκειμένου να αντισταθμίσει τη μείωση των ροών ρωσικού αερίου. Το κόστος όμως ήταν μεγάλο αφού η Ευρώπη αγόρασε αέριο κυρίως στην αγορά spot, όπου οι τιμές είναι πολύ υψηλότερες από αυτές που διαπραγματεύονται μέσω των μακροπρόθεσμων συμφωνιών, τις οποίες χρησιμοποιούν έμπειροι αγοραστές όπως η Κίνα.

Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, το κόστος των εισαγωγών LNG υπερτριπλασιάστηκε το 2022, φθάνοντας περίπου στα 190 δισεκατομμύρια δολάρια.

Το 2022 το 1/3 των παγκόσμιων συναλλαγών προμήθειας LNG στη σποτ αγορά έγινε από την Ευρώπης, ένα ποσοστό που θα μπορούσε να φθάσει στο 50% φέτος εάν δεν υπογραφούν μακροπρόθεσμα συμβόλαια.

Οι κλιματικοί στόχοι της Ευρώπης φαίνεται ότι εμποδίζουν τη σύναψη μακροχρόνιων συμβάσεων προμήθειας LNG, εκτιμούν οι αναλυτές, καθώς οι εισαγωγείς αερίου δεν μπορούν να υπολογίσουν και να δεσμευτούν για τις καταναλώσεις του μέλλοντος.

Έτσι όμως δεν μπορούν να κλειδώσουν συμβόλαια σε ανταγωνιστικές τιμές, όπως η Κίνα και άλλοι Ασιάτες εισαγωγείς. Στέλεχος του εξειδικευμένου οίκου Morten Frisch Consulting, δήλωσε ότι ιδανικά η Ευρώπη θα έπρεπε να “κλειδώνει” περίπου το 70-75% του LNG που χρειάζεται με σταθερές μακροπρόθεσμες συμφωνίες πώλησης και αγοράς (SPA), κάτι παρόμοιο με τα PPAs αλλά για το φυσικό αέριο.

Το LNG στην Ελλάδα

Σε ότι αφορά την Ελλάδα το LNG συνεχίζει να αποτελεί την κύρια πηγή προμήθειας αερίου στη χώρα αλλά και στις εξαγωγές προς τη Βουλγαρία.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του για το πρώτο τρίμηνο του 2023, ο Tερματικός Σταθμός LNG της Ρεβυθούσας αποτέλεσε την κύρια πύλη εισόδου φυσικού αερίου της χώρας, ακολουθούμενος από την Νέα Μεσημβρία (σημείο εισόδου αγωγού TAP), ενώ στην τρίτη θέση των συνολικών εισαγωγών υποχώρησε το Σιδηρόκαστρο απ΄ όπου εισάγεται ρωσικό αέριο αγωγού .

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους οι εξαγωγές διατηρήθηκαν σε υψηλά επίπεδα και ανήλθαν σε περίπου 5,68 ΤWh, σημειώνοντας υπερδιπλάσια αύξηση (+120,05%) συγκριτικά με την αντίστοιχη ποσότητα του α’ τριμήνου 2022 (2,58 TWh), ποσότητα που αντιστοιχεί σχεδόν στο ένα τρίτο (31,32%) της συνολικά διακινηθείσας ποσότητας.

Αναφορικά με τις εισαχθείσες στη χώρα ποσότητες φυσικού αερίου, ο Τερματικός Σταθμός LNG της Ρεβυθούσας (σημείο εισόδου Αγία Τριάδα) κάλυψε πάνω από το ένα δεύτερο (54,96%) των συνολικών εισαγωγών. Ειδικότερα, εκφορτώθηκαν περίπου 9,51 TWh LNG από 13 δεξαμενόπλοια προερχόμενα από 5 διαφορετικές χώρες. Πάνω από 40% των εν λόγω ποσοτήτων LNG (41,82%) προήλθαν από τις ΗΠΑ, που άγγιξαν τις 3,98 TWh, έναντι 4,11 TWh την ίδια περίοδο πέρυσι. Στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι εισαγωγές από την Αίγυπτο (2,51 TWh), ενώ ακολούθησαν η Αλγερία (1,46 TWh), η Ρωσία (1,05 TWh) και η Ισπανία (0,51 TWh).

Ως προς τη συμβολή των υπολοίπων σημείων εισόδου, το σημείο εισόδου στη Νέα Μεσημβρία, μέσω του οποίου παραδίδεται αέριο που μεταφέρεται από το αγωγό TAP, κάλυψε το 21,60% των εισαγωγών (3,90 TWh). Ακολούθησε το Σημείο εισόδου του Σιδηροκάστρου (3,39 ΤWh), που ανήλθε σε ποσοστό μόλις 18,78% επί των συνολικών εισαγωγών, καταγράφοντας σημαντική μείωση κατά 56,71% σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2022, καθώς και οι Κήποι Έβρου (Ελληνοτουρκικά σύνορα) που κάλυψαν το 6,60% των εισαγωγών (0,50 TWh).

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης