Σεμινάριο για την ενημέρωση των επενδυτών - Σε δημόσια διαβούλευση έως τις 5 Μαΐου το δεκαετές πρόγραμμα
Με δεδομένη τη σημαντική αύξηση των αιτημάτων σύνδεσης νέας αδιάλειπτης μεταφορικής δυναμικότητας ή ενίσχυσης της ήδη προσφερόμενης δυναμικότητας στα Σημεία Εισόδου και Εξόδου του συστήματος, ο ΔΕΣΦΑ, μέσα από το συγκεκριμένο Market Test, επιδιώκει τον βέλτιστο σχεδιασμό των έργων που θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των υφιστάμενων ή δυνητικών χρηστών του δικτύου, συμβάλλοντας στην περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού και στην ανάδειξή της χώρας σε ενεργειακή πύλη για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Η σχετική διαδικασία θα αφορά στο σύνολο του δικτύου, περιλαμβανομένου του Τερματικού Σταθμού ΥΦΑ της Ρεβυθούσας και των διασυνδέσεων του δικτύου με άλλα συστήματα.
Ο ΔΕΣΦΑ απευθύνει Πρόσκληση Ενδιαφέροντος προς τα ενδιαφερόμενα μέρη - εγχώριους και διεθνείς υφιστάμενους και εν δυνάμει χρήστες - να υποβάλουν τα μη δεσμευτικά αιτήματά τους για την κατανομή μελλοντικής αδιάλειπτης δυναμικότητας στο ΕΣΦΑ. Συγκεντρώνοντας το μη δεσμευτικό ενδιαφέρον των παραπάνω μερών, θα καταστεί εφικτό για τον ΔΕΣΦΑ να σχεδιάσει αποτελεσματικότερα τα απαραίτητα έργα τεχνικής αναβάθμισης του ΕΣΦΑ, ώστε αυτά να καλύπτουν ταυτόχρονα τις ανάγκες πολλών ενδιαφερόμενων. Με αυτόν τον τρόπο, αφενός αυξάνονται οι πιθανότητες υλοποίησης των έργων αυτών και, αφετέρου, μειώνεται το κόστος ανά ενδιαφερόμενο μέρος. Η διαδικασία υποβολής μη δεσμευτικών αιτημάτων έχει ξεκινήσει από τις 29 Μαρτίου 2023 και ολοκληρώνεται την 1η Ιουνίου 2023.
Μετά τη λήξη της προθεσμίας μη δεσμευτικών αιτημάτων, ο ΔΕΣΦΑ θα προχωρήσει στην τεχνική αξιολόγηση και θα καθορίσει τα κατάλληλα τεχνικά έργα με πλήρες κόστος και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης. Ο ΔΕΣΦΑ θα θέσει σε δημόσια διαβούλευση τα παραπάνω αποτελέσματα και θα υποβάλει στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας την πρότασή του για την έναρξη δεσμευτικής φάσης, η οποία θα πραγματοποιηθεί το φθινόπωρο του 2023.
Προκειμένου να ενημερώσει τους ενδιαφερόμενους για το πλαίσιο και τη διαδικασία του Market Test για τη διάθεση αδιάλειπτης δυναμικότητας στο ΕΣΦΑ, ο ΔΕΣΦΑ θα πραγματοποιήσει σχετικό virtual workshop αύριο Πέμπτη, 6 Απριλίου 2023, από τις 11πμ έως τις 12.30μμ.
Μπορείτε να εγγραφείτε στο workshop, εδώ.
Nωρίτερα, το WEN έγραφε:
Δύο + ένα σημαντικά έργα που σχετίζονται με την ανάπτυξη του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου υπό το φως των αλλαγών που συντελούνται στην αγορά μετά τον Ρωσο - Ουκρανικό πόλεμο και τη δραστική μείωση των ροών φυσικού αερίου από τη Ρωσία, αλλά και με την στροφή της Ευρώπης προς τα νέα καύσιμα όπως το υδρογόνο, περιλαμβάνονται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ έως τις 5 Μαΐου.
Πρόκειται για τον διπλασιασμό των κλάδων υψηλής πίεσης Καρπερή – Κομοτηνή, Πάτημα – Λιβαδειά και Λειβαδιά – Καρπερή. Δηλαδή για τον διπλασιασμό της δυναμικότητας του κεντρικού κορμού του δικτύου φυσικού αερίου της χώρας με την τοποθέτηση δεύτερου αγωγού υψηλής πίεσης παράλληλα με τον υφιστάμενο, ο οποίος μάλιστα θα έχει τη δυνατότητα 100% μεταφοράς υδρογόνου.
Τα δυο από τα τρία έργα, δηλαδή το Καρπερή – Κομοτηνή και το Πάτημα – Λιβαδειά έχουν συνολικό προϋπολογισμό 430 εκατ. ευρώ ενώ για το τρίτο και μεγαλύτερο, δηλαδή για το Λειβαδιά – Καρπερή η υλοποίηση αλλά και το μέγεθος θα εξαρτηθούν από το market test που έχει αυτή την περίοδο σε εξέλιξη ο ΔΕΣΦΑ για προσδιορίσει τις μελλοντικές ανάγκες του συστήματος.
Μάλιστα στο πλαίσιο του market test, το οποίο έχει δυο φάσεις (αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη η πρώτη μη δεσμευτική φάση) αύριο (Πέμπτη 6/4) ο ΔΕΣΦΑ διοργανώνει σεμινάριο προκειμένου να ενημερώσει τους συμμετέχοντες στην αγορά και τους επενδυτές που σχεδιάζουν την υλοποίηση μια σειρά από FSRU.
Σχεδιασμός και στόχοι
Στο σεμινάριο το βασικό σχεδιασμό και τους στόχους του ΔΕΣΦΑ θα παρουσιάσει η διευθύνουσα σύμβουλος του Διαχειριστή Μαρία Ρίτα Γκάλι, ενώ θα μιλήσει και ο εκτελεστικός διευθυντής της Bulgartransgaz Βλαντίμιρ Μαλίνοφ, λόγω του μεγάλου ενδιαφέροντος που έχει η Βουλγαρία για την ανάπτυξη του ελληνικού δικτύου προκειμένου να υλοποιεί μέσω αυτού τις εισαγωγές φυσικού αερίου που έχει ανάγκη μετά τη διακοπή της ροής του ρωσικού αερίου. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι βουλγαρικές εισαγωγές LNG που γίνονται μέσω του ελληνικού συστήματος φθάνουν μέχρι στιγμής τα 3 bcm ετησίως.
Τα τρία έργα σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ θα συμβάλλουν στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας και την ευελιξία του συστήματος, έχουν γεωστρατηγική σημασία λόγω του ανοίγματος της χώρας προς τις αγορές του Βορρά και βεβαίως ενισχύουν την οικονομική δραστηριότητα μέσω των εξαγωγών κυρίως υγροποιημένου φυσικού αερίου από ελληνικές εταιρίες.
Αυτή τη στιγμή η τεχνική δυναμικότητα εισαγωγής στο ελληνικό σύστημα φθάνει σε περίπου 12 bcm, εκ των οποίων τα 7 bcm από τη Ρεβυθούσα, 3,5 bcm από τη Βουλγαρία, και 1,5 bcm συνολικά από τον TAP και την Τουρκία.
Ωστόσο η δυναμικότητα εισαγωγών μπορεί να αυξηθεί σημαντικά εφόσον υλοποιηθούν τα 5 FSRU που σχεδιάζονται, δηλαδή αυτό της Gastrade στην Αλεξανδρούπολη που είναι υπό κατασκευή αλλά και το δεύτερο του ομίλου Κοπελούζου στην περιοχή της Θράκης, η Dioriga Gas της Motor Oil στην Κόρινθο για το οποίο έχει ολοκληρωθεί το market test αλλά δεν έχει ληφθεί ακόμη η τελική επενδυτική απόφαση και το ARGO FSRU στο Βόλο, όπως και το FSRU της Elpedison στη Θεσσαλονίκη. Επίσης πρόσθετη αδιάλειπτη δυναμικότητα εισαγωγών θα μπορούσε να είναι διαθέσιμη από τον TAP, καθώς το επίπεδο πίεσης του αγωγού επιτρέπει πρόσθετες εισαγωγές.
Εξαγωγές
Σημειώνεται ότι οι εξαγωγές από την Ελλάδα μπορούν σήμερα να υλοποιηθούν είτε μέσω της υφιστάμενης διασύνδεσης με τη Βουλγαρία, με φυσική αδιάλειπτη δυναμικότητα 2 bcm μετά το 2024, ενώ όταν η πρόσθετη δυναμικότητα συμπιεστών - που βρίσκονται υπό κατασκευή- τεθεί σε λειτουργία, οι εξαγωγές από όλα τα Σημεία Εξόδου στο Βορρά θα φτάσει τα 3,6 bcma.
Οι εξαγωγές μέσω TAP είναι επί του παρόντος μόνο εικονικές, αλλά θα φτάσουν με φυσική ροή τα 3,6 bcma όταν τεθεί σε λειτουργία ο συμπιεστής, που είναι υπό κατασκευή και προβλέπεται να παραδοθεί το 2024.
Σε ότι αφορά τον IGB που τέθηκε σε λειτουργία τον Οκτώβριο του 2022 και συνδέεται τόσο με υφιστάμενο ελληνικό σύστημα όσο και με τον TAP, στην Κομοτηνή, προς το παρόν οι φυσικές εξαγωγές είναι εφικτές μόνο μέσω του TAP και μόνο σε εικονική ανάστροφη ροή από το εθνικό σύστημα.
Αυτός είναι και ο λόγος που σχεδιάζεται το έργο Καρπερή Κομοτηνή προϋπολογισμού 290 εκατ ευρώ, το οποίο θα εξυπηρετήσει επίσης το FSRU της Αλεξανδρούπολης αλλά και τον TAP .
Τέλος σε ότι αφορά το έργο Πάτημα - Λιβαδειά πρέπει να σημειωθεί ότι αφορά την αναβάθμιση του συστήματος που απαιτείται για την παροχή αδιάλειπτης δυναμικότητας στο FSRU της Διώρυγα Gas.
www.worldenergynews.gr