Από τις αρχές του 2022 λήφθηκαν περίπου 15 τελικές επενδυτικές αποφάσεις εφαρμογής έργων CCUS στη βιομηχανία, την ηλεκτρική ενέργεια, τη μετατροπή καυσίμου και την άμεση σύλληψη αέρα, από 8 το 2021.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) διαθέτει για πρώτη φορά βάση δεδομένων έργων δέσμευσης, χρήσης, αποθήκευσης άνθρακα CCUS, σύμφωνα με το energypost.eu.
Ο αριθμός των χωρών που σχεδιάζουν να αναπτύξουν το CCUS ανέρχεται πλέον σε 45, καθώς επτά ακόμη χώρες –στην κεντρική και νότια Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Νοτιοανατολική Ασία– να ενταχθούν στη λίστα το 2022.
Η βάση δεδομένων καλύπτει τη δέσμευση CO2, τη μεταφορά, την χρήση και την αποθήκευση CO2 και έργα αξιοποίησης παγκοσμίως που τέθηκαν σε λειτουργία από τη δεκαετία του 1970 και έχουν ανακοινωθείσα δυναμικότητα άνω των 100.000 τόνων/έτος (ή 1.000 τόνων/έτος για εγκαταστάσεις άμεσης σύλληψης αέρα).
Η Mathilde Fajardy, ο Carl Greenfield και η Rachael Moore στο IEA συνοψίζουν τα ευρήματα και το τοπίο του CCUS και όπως σημειώνουν ότι μια νέα τάση αναπτύσσεται: η διάσπαση της αλυσίδας αξίας CCUS, η οποία επιτρέπει την ανάδυση νέων παικτών.
Αυτή η εξειδίκευση μπορεί να οδηγήσει στην καινοτομία και να αποκαλύψει μειώσεις κόστους σε μέρη της αλυσίδας, καθώς και να διευκολύνει την πρόσβαση σε λύσεις CCUS για τους εκπομπούς – κάτι που οι προγραμματιστές πλήρους αλυσίδας δεν μπορούν να κάνουν τόσο εύκολα.
Οι συγγραφείς επισημαίνουν επίσης την εμφάνιση του μοντέλου ενός κόμβου CCUS που κατανέμει το κόστος υποδομής μεταξύ των εκπομπών και δημιουργεί οικονομίες κλίμακας.
Τελειώνουν με τις συστάσεις τους προς τις κυβερνήσεις να συμβαδίσουν με έναν εξελισσόμενο νέο τομέα και να υποστηρίξουν την ανάπτυξη που απαιτείται για την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Αναλυτικότερα:
Το 2022 ήταν μια ισχυρή χρονιά για τη δέσμευση, τη χρήση και την αποθήκευση άνθρακα (CCUS).
Ανακοινώθηκαν περισσότερα από 140 νέα έργα, αυξάνοντας την προγραμματισμένη χωρητικότητα αποθήκευσης κατά 80% και την ικανότητα σύλληψης κατά 30%.
Έργα CCUS ανακοινώθηκαν σε επτά επιπλέον χώρες, στην κεντρική και νότια Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Νοτιοανατολική Ασία, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των χωρών που σχεδιάζουν να αναπτύξουν το CCUS σε 45.
Από τις αρχές του 2022 λήφθηκαν περίπου 15 τελικές επενδυτικές αποφάσεις έργων CCUS εφαρμογής στη βιομηχανία, την ηλεκτρική ενέργεια, τη μετατροπή καυσίμου και την άμεση σύλληψη αέρα, από 8 το 2021.
Αυτό σηματοδοτεί αυξανόμενη εμπιστοσύνη στον κλάδο, εν μέρει λόγω των ειδικών κινήτρων πολιτικής του CCUS στις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά και το Ηνωμένο Βασίλειο· με ενισχυμένες δεσμεύσεις για το κλίμα και με την αύξηση των τιμών του άνθρακα στις αγορές συμμόρφωσης και εθελοντικών διοξειδίου του άνθρακα.
Η νέα βάση δεδομένων έργων CCUS του IEA
Αυτές οι λεπτομέρειες και άλλα σχετικά με τη λειτουργία και τα προγραμματισμένα έργα μεγάλης κλίμακας CCUS σε όλο τον κόσμο μπορούν να βρεθούν στη βάση δεδομένων έργων CCUS, την οποία ο IEA δημοσίευσε για πρώτη φορά στα τέλη Μαρτίου.
Παράλληλα με τα εγχειρίδια CCUS που κυκλοφόρησαν το 2022, η βάση δεδομένων προορίζεται να αποτελέσει ένα εργαλείο που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι κυβερνήσεις και οι εταιρείες για να συνεχίσουν να οδηγούν την ανάπτυξη στο CCUS.
Υποδομή μεταφοράς και αποθήκευσης CO2
Κατά μήκος της αλυσίδας αξίας CCUS, η πιο σημαντική ανάπτυξη παρατηρείται στην ανάπτυξη υποδομών μεταφοράς και αποθήκευσης CO2, ιδιαίτερα στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη, την Κίνα, τη Μέση Ανατολή και την Αυστραλία.
Το 2022 ανακοινώθηκαν πάνω από 210 Mt νέας χωρητικότητας αποθήκευσης CO2, από 100 Mt CO2 το 2021 και 70 Mt CO2 το 2020.
Παρόμοιες δυνατότητες για τη σύνδεση των υποδομών, συμπεριλαμβανομένων των τερματικών συλλογής, των αγωγών και της ναυτιλίας, μπήκαν επίσης στον σχεδιασμό.
Αυτό σημαίνει ότι η προγραμματισμένη χωρητικότητα αποθήκευσης υπερβαίνει αυτήν τη στιγμή την προγραμματισμένη χωρητικότητα σύλληψης έως το 2030, αλλά απαιτείται συνεχής και διαρκής ώθηση για να διασφαλιστεί ότι θα αναπτυχθούν αρκετοί χώροι αποθήκευσης και θα υπάρχει διαθέσιμη χωρητικότητα για την επίτευξη των κλιματικών στόχων στα μέσα του αιώνα.
Κρίσιμη η ανάπτυξη
Οι κυβερνήσεις και οι εταιρείες αναγνωρίζουν όλο και περισσότερο ότι η ανάπτυξη του CCUS για την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές εξαρτάται από την έγκαιρη ανάπτυξη της υποδομής διαχείρισης CO2 και οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο έχουν δεσμεύσει πάνω από 6 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ για την ανάπτυξη υποδομών μεταφοράς και αποθήκευσης CO2 από το 2021, μεταξύ άλλων Ηνωμένες Πολιτείες, η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Αυστραλία.
Η χρηματοδότηση υποστηρίζει σημαντικά ορόσημα στην ανάπτυξη υποδομών: αυτόν τον μήνα, το CO2 που δεσμεύτηκε στο Βέλγιο μεταφέρθηκε στη Δανία για έγχυση σε ένα εξαντλημένο κοίτασμα πετρελαίου στη Βόρεια Θάλασσα.
Το σπάσιμο της αλυσίδας αξίας CCUS…
Αυτή η ανάπτυξη σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή στον τομέα διαχείρισης CO2. Με λίγες εξαιρέσεις, τα περισσότερα έργα CCUS μέχρι σήμερα λειτουργούσαν με το ίδιο επιχειρηματικό μοντέλο: είναι έργα «πλήρους αλυσίδας» όπου το CO2 μεταφέρεται από μια εγκατάσταση δέσμευσης σε ένα σημείο έγχυσης, που συνήθως περιλαμβάνει έναν μόνο χειριστή.
Αν και αυτό ήταν ένα φυσικό μοντέλο για έργα πρώτης στο είδος, τα έργα πλήρους αλυσίδας υποφέρουν από υψηλές επενδύσεις, κινδύνους διασταυρούμενης αλυσίδας και υποχρεώσεις που γεννώνται από έναν μόνο προγραμματιστή.
Το σπάσιμο της αλυσίδας αξίας του CCUS μπορεί να βοηθήσει να μετριαστούν αυτά τα εμπόδια καθώς το CCUS κλιμακώνεται.
Το βλέπουμε τώρα να συμβαίνει αυτό, με έργα μερικής αλυσίδας που επικεντρώνονται στη σύλληψη, τη μεταφορά ή την αποκλειστική αποθήκευση που αναπτύσσονται σε σχέση με αναδυόμενες κοινόχρηστες υποδομές εντός των κόμβων CCUS.
Συνολικά, πάνω από 140 κόμβοι CCUS βρίσκονται υπό ανάπτυξη, υπερτριπλάσιοι από ό,τι το 2021.
...επιτρέπει την εμφάνιση νέων παικτών
Ιστορικά, οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου ήταν ηγέτες στην ανάπτυξη CCUS.
Διαχειρίζονται πέντε από τα οκτώ αποκλειστικά έργα αποθήκευσης CO2 σε λειτουργία και τους περισσότερους από τους υπάρχοντες αγωγούς CO2.
Μαζί, η Exxon Mobil, η Occidental, η Petrobras και η Chevron συμμετέχουν σε πάνω από το ήμισυ της τρέχουσας επιχειρησιακής ικανότητας σύλληψης.
Οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου εξακολουθούν να συμμετέχουν σε μεγάλο βαθμό σε έργα CCUS και το CCUS είναι πιθανό να είναι σημαντικό στοιχείο για τη στήριξη της μετάβασης των παραγωγικών οικονομιών.
Αυτό και άλλες σκέψεις θα διερευνηθούν φέτος στην επικείμενη δημοσίευση του ΔΟΕ για τη Βιομηχανία Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου και το COP28, που θα βοηθήσει στο πλαίσιο των συζητήσεων στο COP28 παρέχοντας καθοδήγηση σχετικά με το ρόλο των παραγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου σε ένα μονοπάτι καθαρού μηδενισμού.
Ποιες εταιρίες δραστηριοποιούνται
Παράλληλα με τις εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου, αναδύονται νέοι εξειδικευμένοι παίκτες καθώς η αλυσίδα αξίας του CCUS διασπάται στα συστατικά στοιχεία της.
Αυτές περιλαμβάνουν υφιστάμενες εταιρείες που επεκτείνουν το χαρτοφυλάκιό τους στη διαχείριση CO2, όπως οι προγραμματιστές υποδομής φυσικού αερίου που εμπλέκονται όλο και περισσότερο στην κατασκευή και λειτουργία αγωγών CO2 ως μέρος του χαρτοφυλακίου τους, ενίοτε μετασκευάζοντας υπάρχοντα περιουσιακά στοιχεία φυσικού αερίου.
Οι μεταφορείς υγροποιημένου φυσικού αερίου και οι ναυτιλιακές εταιρείες επεκτείνονται στη ναυτιλία CO2.
Οι χημικές εταιρείες έχουν αξιοποιήσει την τεχνική τους τεχνογνωσία για να αναπτύξουν αποκλειστικές τεχνολογίες σύλληψης, τόσο για τη μείωση των εκπομπών από τις δικές τους εγκαταστάσεις όσο και για την παροχή λύσεων δέσμευσης σε τρίτους.
Οι εταιρείες μηχανικών έχουν επίσης αναπτύξει ιδιόκτητες λύσεις σύλληψης, με αρθρωτές ολισθήσεις σύλληψης για εκπομπούς τρίτων.
Εμφανίζονται επίσης νέες εταιρείες που ειδικεύονται σε ένα μέρος της αλυσίδας.
Τα Carbon Clean, Svante, ION clean energy και Entropy Inc. είναι όλα παραδείγματα, με ιδιόκτητες λύσεις σύλληψης που προσφέρουν capture-as-a-a-service σε εκπομπούς, είτε ως προγραμματιστές, ιδιοκτήτες και χειριστές της μονάδας είτε μέσω αδειοδότησης τεχνολογίας.
Εταιρείες όπως η Storegga, η Summit Carbon Solutions και η Horisont Energi αναπτύσσουν επίσης λύσεις υποδομής μεταφοράς και αποθήκευσης CO2.
Αυτό το ολοένα και πιο εξειδικευμένο εταιρικό τοπίο μπορεί να ενισχύσει την καινοτομία και να ενισχύσει τις μειώσεις κόστους σε μέρη της αλυσίδας, καθώς και να διευκολύνει την πρόσβαση σε λύσεις απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Οι κόμβοι CCUS παρέχουν ισχυρότερα κίνητρα για τη σύλληψη των εκπομπών
Το μοντέλο κόμβου CCUS κατανέμει το κόστος υποδομής μεταξύ των εκπομπών και δημιουργεί οικονομίες κλίμακας για να προσεγγίσει εκπομπούς που είναι μικρότερης κλίμακας ή πιο μακριά από αναγνωρισμένες τοποθεσίες αποθήκευσης CO2.
Στην Ευρώπη, ο 5ος κατάλογος ενεργειακών έργων κοινού ενδιαφέροντος περιλαμβάνει δίκτυα CO2 και τερματικούς σταθμούς που συνδέουν την Πολωνία και τη Γαλλία με αποθήκευση στη Βόρεια και τη Βαλτική Θάλασσα.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η Summit Carbon Solutions προτείνει την κατασκευή ενός αγωγού CO2 μήκους 3 200 km που εκτείνεται σε πέντε πολιτείες για τη σύνδεση περισσότερων από 30 μικρής κλίμακας εργοστασίων βιοαιθανόλης με μέση ικανότητα δέσμευσης 0,3 Mt CO2 ετησίως.
Άνοδος χωρητικότητας
Η ανάπτυξη κόμβων CCUS μπορεί επίσης να στείλει ένα θετικό μήνυμα στους φορείς εκμετάλλευσης εγκαταστάσεων εκπομπής που επιδιώκουν να μειώσουν τις εκπομπές τους: εάν επενδύσουν στη δέσμευση CO2, θα είναι διαθέσιμη η απαιτούμενη υποδομή διαχείρισης CO2.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο αριθμός των έργων σύλληψης σε ανάπτυξη έχει υπερτριπλασιαστεί από την ανακοίνωση του Ταμείου Υποδομής Δεσμεύσεως και Αποθήκευσης Άνθρακα ύψους 1 δισεκατομμυρίου GBP το 2020.
Το έργο μεταφοράς και αποθήκευσης Northern Lights στη Νορβηγία εξετάζει το ενδεχόμενο μιας τρίτης φάσης επέκτασης.
Η ζήτηση από εκπομπούς που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για σύνδεση, η οποία επί του παρόντος είναι πάνω από έξι φορές μεγαλύτερη από την προγραμματισμένη χωρητικότητα των δύο πρώτων φάσεων.
Οι κυβερνήσεις πρέπει να συμβαδίζουν με τις αλλαγές του επιχειρηματικού μοντέλου του CCUS
Για να διασφαλιστεί ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής μπορούν να συμβαδίσουν με έναν εξελισσόμενο τομέα διαχείρισης CO2 και να υποστηρίξουν την ανάπτυξη που απαιτείται για την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές, οι πολιτικές θα πρέπει να αξιοποιούν προληπτικά τις ευκαιρίες και να αντιμετωπίζουν προκλήσεις που μπορεί να προκύψουν από νέα επιχειρηματικά μοντέλα CCUS:
- Οι κυβερνήσεις διαδραματίζουν βασικό ρόλο στον προγραμματισμό του δικτύου, στο συντονισμό της ανάπτυξης κόμβων και στην επιτάχυνση των χρόνων παράδοσης για άδεια αποθήκευσης.
Οι κόμβοι CCUS μπορεί να ενέχουν υψηλότερους κινδύνους αντισυμβαλλομένου που σχετίζονται με την ακύρωση, τη μη διαθεσιμότητα ή την αποτυχία μέρους της αλυσίδας.
Οι προσπάθειες για τον μετριασμό αυτών των κινδύνων βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη στον Καναδά, τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο.
- Υπάρχει ανάγκη ανάπτυξης ολοκληρωμένων νομικών και ρυθμιστικών πλαισίων με μέριμνα ειδικά για τους κόμβους CCUS, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης τρίτων στην αποθήκευση, των πολυτροπικών διασυνοριακών μεταφορών και των ρυθμιστικών υποχρεώσεων βάσει του Πρωτοκόλλου του Λονδίνου.
Αυτό ισχύει για τα αναδυόμενα πλαίσια σε όλο τον κόσμο, καθώς και για τις υφιστάμενες ρυθμίσεις, οι οποίες πρέπει να είναι κατάλληλες για το σκοπό.
Για παράδειγμα, ο ευρωπαϊκός κανονισμός ΔΕΔ-Ε για τα ενεργειακά δίκτυα αναθεωρήθηκε το 2022, αλλά εξακολουθεί να μην υποστηρίζει πλήρως όλους τους τρόπους μεταφοράς CO2.
- Η διεθνής συνεργασία είναι καθοριστικής σημασίας για την εξαγωγή αυτών των μοντέλων σε άλλες περιοχές που εξερευνούν το CCUS, όπως η Νοτιοανατολική Ασία και η Μέση Ανατολή, καθώς οι πρώτοι κόμβοι στο είδος τους αναδύονται στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.
Η Mathilde Fajardy είναι αναλύτρια Ενέργειας στον IEA
Ο Carl Greenfield είναι αναλυτήε Ενέργειας στον τομέα Carbon Capture Utilisation and Storage Technolog του IEA
Η Rachael Moore, είναι πρώην αναλύτρια Ενέργειας στον IEA
www.worldenergynews.gr
Ο αριθμός των χωρών που σχεδιάζουν να αναπτύξουν το CCUS ανέρχεται πλέον σε 45, καθώς επτά ακόμη χώρες –στην κεντρική και νότια Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Νοτιοανατολική Ασία– να ενταχθούν στη λίστα το 2022.
Η βάση δεδομένων καλύπτει τη δέσμευση CO2, τη μεταφορά, την χρήση και την αποθήκευση CO2 και έργα αξιοποίησης παγκοσμίως που τέθηκαν σε λειτουργία από τη δεκαετία του 1970 και έχουν ανακοινωθείσα δυναμικότητα άνω των 100.000 τόνων/έτος (ή 1.000 τόνων/έτος για εγκαταστάσεις άμεσης σύλληψης αέρα).
Η Mathilde Fajardy, ο Carl Greenfield και η Rachael Moore στο IEA συνοψίζουν τα ευρήματα και το τοπίο του CCUS και όπως σημειώνουν ότι μια νέα τάση αναπτύσσεται: η διάσπαση της αλυσίδας αξίας CCUS, η οποία επιτρέπει την ανάδυση νέων παικτών.
Αυτή η εξειδίκευση μπορεί να οδηγήσει στην καινοτομία και να αποκαλύψει μειώσεις κόστους σε μέρη της αλυσίδας, καθώς και να διευκολύνει την πρόσβαση σε λύσεις CCUS για τους εκπομπούς – κάτι που οι προγραμματιστές πλήρους αλυσίδας δεν μπορούν να κάνουν τόσο εύκολα.
Οι συγγραφείς επισημαίνουν επίσης την εμφάνιση του μοντέλου ενός κόμβου CCUS που κατανέμει το κόστος υποδομής μεταξύ των εκπομπών και δημιουργεί οικονομίες κλίμακας.
Τελειώνουν με τις συστάσεις τους προς τις κυβερνήσεις να συμβαδίσουν με έναν εξελισσόμενο νέο τομέα και να υποστηρίξουν την ανάπτυξη που απαιτείται για την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Αναλυτικότερα:
Το 2022 ήταν μια ισχυρή χρονιά για τη δέσμευση, τη χρήση και την αποθήκευση άνθρακα (CCUS).
Ανακοινώθηκαν περισσότερα από 140 νέα έργα, αυξάνοντας την προγραμματισμένη χωρητικότητα αποθήκευσης κατά 80% και την ικανότητα σύλληψης κατά 30%.
Έργα CCUS ανακοινώθηκαν σε επτά επιπλέον χώρες, στην κεντρική και νότια Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Νοτιοανατολική Ασία, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των χωρών που σχεδιάζουν να αναπτύξουν το CCUS σε 45.
Από τις αρχές του 2022 λήφθηκαν περίπου 15 τελικές επενδυτικές αποφάσεις έργων CCUS εφαρμογής στη βιομηχανία, την ηλεκτρική ενέργεια, τη μετατροπή καυσίμου και την άμεση σύλληψη αέρα, από 8 το 2021.
Αυτό σηματοδοτεί αυξανόμενη εμπιστοσύνη στον κλάδο, εν μέρει λόγω των ειδικών κινήτρων πολιτικής του CCUS στις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά και το Ηνωμένο Βασίλειο· με ενισχυμένες δεσμεύσεις για το κλίμα και με την αύξηση των τιμών του άνθρακα στις αγορές συμμόρφωσης και εθελοντικών διοξειδίου του άνθρακα.
Η νέα βάση δεδομένων έργων CCUS του IEA
Αυτές οι λεπτομέρειες και άλλα σχετικά με τη λειτουργία και τα προγραμματισμένα έργα μεγάλης κλίμακας CCUS σε όλο τον κόσμο μπορούν να βρεθούν στη βάση δεδομένων έργων CCUS, την οποία ο IEA δημοσίευσε για πρώτη φορά στα τέλη Μαρτίου.
Παράλληλα με τα εγχειρίδια CCUS που κυκλοφόρησαν το 2022, η βάση δεδομένων προορίζεται να αποτελέσει ένα εργαλείο που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι κυβερνήσεις και οι εταιρείες για να συνεχίσουν να οδηγούν την ανάπτυξη στο CCUS.
Υποδομή μεταφοράς και αποθήκευσης CO2
Κατά μήκος της αλυσίδας αξίας CCUS, η πιο σημαντική ανάπτυξη παρατηρείται στην ανάπτυξη υποδομών μεταφοράς και αποθήκευσης CO2, ιδιαίτερα στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη, την Κίνα, τη Μέση Ανατολή και την Αυστραλία.
Το 2022 ανακοινώθηκαν πάνω από 210 Mt νέας χωρητικότητας αποθήκευσης CO2, από 100 Mt CO2 το 2021 και 70 Mt CO2 το 2020.
Παρόμοιες δυνατότητες για τη σύνδεση των υποδομών, συμπεριλαμβανομένων των τερματικών συλλογής, των αγωγών και της ναυτιλίας, μπήκαν επίσης στον σχεδιασμό.
Αυτό σημαίνει ότι η προγραμματισμένη χωρητικότητα αποθήκευσης υπερβαίνει αυτήν τη στιγμή την προγραμματισμένη χωρητικότητα σύλληψης έως το 2030, αλλά απαιτείται συνεχής και διαρκής ώθηση για να διασφαλιστεί ότι θα αναπτυχθούν αρκετοί χώροι αποθήκευσης και θα υπάρχει διαθέσιμη χωρητικότητα για την επίτευξη των κλιματικών στόχων στα μέσα του αιώνα.
Κρίσιμη η ανάπτυξη
Οι κυβερνήσεις και οι εταιρείες αναγνωρίζουν όλο και περισσότερο ότι η ανάπτυξη του CCUS για την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές εξαρτάται από την έγκαιρη ανάπτυξη της υποδομής διαχείρισης CO2 και οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο έχουν δεσμεύσει πάνω από 6 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ για την ανάπτυξη υποδομών μεταφοράς και αποθήκευσης CO2 από το 2021, μεταξύ άλλων Ηνωμένες Πολιτείες, η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Αυστραλία.
Η χρηματοδότηση υποστηρίζει σημαντικά ορόσημα στην ανάπτυξη υποδομών: αυτόν τον μήνα, το CO2 που δεσμεύτηκε στο Βέλγιο μεταφέρθηκε στη Δανία για έγχυση σε ένα εξαντλημένο κοίτασμα πετρελαίου στη Βόρεια Θάλασσα.
Το σπάσιμο της αλυσίδας αξίας CCUS…
Αυτή η ανάπτυξη σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή στον τομέα διαχείρισης CO2. Με λίγες εξαιρέσεις, τα περισσότερα έργα CCUS μέχρι σήμερα λειτουργούσαν με το ίδιο επιχειρηματικό μοντέλο: είναι έργα «πλήρους αλυσίδας» όπου το CO2 μεταφέρεται από μια εγκατάσταση δέσμευσης σε ένα σημείο έγχυσης, που συνήθως περιλαμβάνει έναν μόνο χειριστή.
Αν και αυτό ήταν ένα φυσικό μοντέλο για έργα πρώτης στο είδος, τα έργα πλήρους αλυσίδας υποφέρουν από υψηλές επενδύσεις, κινδύνους διασταυρούμενης αλυσίδας και υποχρεώσεις που γεννώνται από έναν μόνο προγραμματιστή.
Το σπάσιμο της αλυσίδας αξίας του CCUS μπορεί να βοηθήσει να μετριαστούν αυτά τα εμπόδια καθώς το CCUS κλιμακώνεται.
Το βλέπουμε τώρα να συμβαίνει αυτό, με έργα μερικής αλυσίδας που επικεντρώνονται στη σύλληψη, τη μεταφορά ή την αποκλειστική αποθήκευση που αναπτύσσονται σε σχέση με αναδυόμενες κοινόχρηστες υποδομές εντός των κόμβων CCUS.
Συνολικά, πάνω από 140 κόμβοι CCUS βρίσκονται υπό ανάπτυξη, υπερτριπλάσιοι από ό,τι το 2021.
...επιτρέπει την εμφάνιση νέων παικτών
Ιστορικά, οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου ήταν ηγέτες στην ανάπτυξη CCUS.
Διαχειρίζονται πέντε από τα οκτώ αποκλειστικά έργα αποθήκευσης CO2 σε λειτουργία και τους περισσότερους από τους υπάρχοντες αγωγούς CO2.
Μαζί, η Exxon Mobil, η Occidental, η Petrobras και η Chevron συμμετέχουν σε πάνω από το ήμισυ της τρέχουσας επιχειρησιακής ικανότητας σύλληψης.
Οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου εξακολουθούν να συμμετέχουν σε μεγάλο βαθμό σε έργα CCUS και το CCUS είναι πιθανό να είναι σημαντικό στοιχείο για τη στήριξη της μετάβασης των παραγωγικών οικονομιών.
Αυτό και άλλες σκέψεις θα διερευνηθούν φέτος στην επικείμενη δημοσίευση του ΔΟΕ για τη Βιομηχανία Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου και το COP28, που θα βοηθήσει στο πλαίσιο των συζητήσεων στο COP28 παρέχοντας καθοδήγηση σχετικά με το ρόλο των παραγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου σε ένα μονοπάτι καθαρού μηδενισμού.
Ποιες εταιρίες δραστηριοποιούνται
Παράλληλα με τις εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου, αναδύονται νέοι εξειδικευμένοι παίκτες καθώς η αλυσίδα αξίας του CCUS διασπάται στα συστατικά στοιχεία της.
Αυτές περιλαμβάνουν υφιστάμενες εταιρείες που επεκτείνουν το χαρτοφυλάκιό τους στη διαχείριση CO2, όπως οι προγραμματιστές υποδομής φυσικού αερίου που εμπλέκονται όλο και περισσότερο στην κατασκευή και λειτουργία αγωγών CO2 ως μέρος του χαρτοφυλακίου τους, ενίοτε μετασκευάζοντας υπάρχοντα περιουσιακά στοιχεία φυσικού αερίου.
Οι μεταφορείς υγροποιημένου φυσικού αερίου και οι ναυτιλιακές εταιρείες επεκτείνονται στη ναυτιλία CO2.
Οι χημικές εταιρείες έχουν αξιοποιήσει την τεχνική τους τεχνογνωσία για να αναπτύξουν αποκλειστικές τεχνολογίες σύλληψης, τόσο για τη μείωση των εκπομπών από τις δικές τους εγκαταστάσεις όσο και για την παροχή λύσεων δέσμευσης σε τρίτους.
Οι εταιρείες μηχανικών έχουν επίσης αναπτύξει ιδιόκτητες λύσεις σύλληψης, με αρθρωτές ολισθήσεις σύλληψης για εκπομπούς τρίτων.
Εμφανίζονται επίσης νέες εταιρείες που ειδικεύονται σε ένα μέρος της αλυσίδας.
Τα Carbon Clean, Svante, ION clean energy και Entropy Inc. είναι όλα παραδείγματα, με ιδιόκτητες λύσεις σύλληψης που προσφέρουν capture-as-a-a-service σε εκπομπούς, είτε ως προγραμματιστές, ιδιοκτήτες και χειριστές της μονάδας είτε μέσω αδειοδότησης τεχνολογίας.
Εταιρείες όπως η Storegga, η Summit Carbon Solutions και η Horisont Energi αναπτύσσουν επίσης λύσεις υποδομής μεταφοράς και αποθήκευσης CO2.
Αυτό το ολοένα και πιο εξειδικευμένο εταιρικό τοπίο μπορεί να ενισχύσει την καινοτομία και να ενισχύσει τις μειώσεις κόστους σε μέρη της αλυσίδας, καθώς και να διευκολύνει την πρόσβαση σε λύσεις απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Οι κόμβοι CCUS παρέχουν ισχυρότερα κίνητρα για τη σύλληψη των εκπομπών
Το μοντέλο κόμβου CCUS κατανέμει το κόστος υποδομής μεταξύ των εκπομπών και δημιουργεί οικονομίες κλίμακας για να προσεγγίσει εκπομπούς που είναι μικρότερης κλίμακας ή πιο μακριά από αναγνωρισμένες τοποθεσίες αποθήκευσης CO2.
Στην Ευρώπη, ο 5ος κατάλογος ενεργειακών έργων κοινού ενδιαφέροντος περιλαμβάνει δίκτυα CO2 και τερματικούς σταθμούς που συνδέουν την Πολωνία και τη Γαλλία με αποθήκευση στη Βόρεια και τη Βαλτική Θάλασσα.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η Summit Carbon Solutions προτείνει την κατασκευή ενός αγωγού CO2 μήκους 3 200 km που εκτείνεται σε πέντε πολιτείες για τη σύνδεση περισσότερων από 30 μικρής κλίμακας εργοστασίων βιοαιθανόλης με μέση ικανότητα δέσμευσης 0,3 Mt CO2 ετησίως.
Άνοδος χωρητικότητας
Η ανάπτυξη κόμβων CCUS μπορεί επίσης να στείλει ένα θετικό μήνυμα στους φορείς εκμετάλλευσης εγκαταστάσεων εκπομπής που επιδιώκουν να μειώσουν τις εκπομπές τους: εάν επενδύσουν στη δέσμευση CO2, θα είναι διαθέσιμη η απαιτούμενη υποδομή διαχείρισης CO2.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο αριθμός των έργων σύλληψης σε ανάπτυξη έχει υπερτριπλασιαστεί από την ανακοίνωση του Ταμείου Υποδομής Δεσμεύσεως και Αποθήκευσης Άνθρακα ύψους 1 δισεκατομμυρίου GBP το 2020.
Το έργο μεταφοράς και αποθήκευσης Northern Lights στη Νορβηγία εξετάζει το ενδεχόμενο μιας τρίτης φάσης επέκτασης.
Η ζήτηση από εκπομπούς που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για σύνδεση, η οποία επί του παρόντος είναι πάνω από έξι φορές μεγαλύτερη από την προγραμματισμένη χωρητικότητα των δύο πρώτων φάσεων.
Οι κυβερνήσεις πρέπει να συμβαδίζουν με τις αλλαγές του επιχειρηματικού μοντέλου του CCUS
Για να διασφαλιστεί ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής μπορούν να συμβαδίσουν με έναν εξελισσόμενο τομέα διαχείρισης CO2 και να υποστηρίξουν την ανάπτυξη που απαιτείται για την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές, οι πολιτικές θα πρέπει να αξιοποιούν προληπτικά τις ευκαιρίες και να αντιμετωπίζουν προκλήσεις που μπορεί να προκύψουν από νέα επιχειρηματικά μοντέλα CCUS:
- Οι κυβερνήσεις διαδραματίζουν βασικό ρόλο στον προγραμματισμό του δικτύου, στο συντονισμό της ανάπτυξης κόμβων και στην επιτάχυνση των χρόνων παράδοσης για άδεια αποθήκευσης.
Οι κόμβοι CCUS μπορεί να ενέχουν υψηλότερους κινδύνους αντισυμβαλλομένου που σχετίζονται με την ακύρωση, τη μη διαθεσιμότητα ή την αποτυχία μέρους της αλυσίδας.
Οι προσπάθειες για τον μετριασμό αυτών των κινδύνων βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη στον Καναδά, τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο.
- Υπάρχει ανάγκη ανάπτυξης ολοκληρωμένων νομικών και ρυθμιστικών πλαισίων με μέριμνα ειδικά για τους κόμβους CCUS, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης τρίτων στην αποθήκευση, των πολυτροπικών διασυνοριακών μεταφορών και των ρυθμιστικών υποχρεώσεων βάσει του Πρωτοκόλλου του Λονδίνου.
Αυτό ισχύει για τα αναδυόμενα πλαίσια σε όλο τον κόσμο, καθώς και για τις υφιστάμενες ρυθμίσεις, οι οποίες πρέπει να είναι κατάλληλες για το σκοπό.
Για παράδειγμα, ο ευρωπαϊκός κανονισμός ΔΕΔ-Ε για τα ενεργειακά δίκτυα αναθεωρήθηκε το 2022, αλλά εξακολουθεί να μην υποστηρίζει πλήρως όλους τους τρόπους μεταφοράς CO2.
- Η διεθνής συνεργασία είναι καθοριστικής σημασίας για την εξαγωγή αυτών των μοντέλων σε άλλες περιοχές που εξερευνούν το CCUS, όπως η Νοτιοανατολική Ασία και η Μέση Ανατολή, καθώς οι πρώτοι κόμβοι στο είδος τους αναδύονται στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.
Η Mathilde Fajardy είναι αναλύτρια Ενέργειας στον IEA
Ο Carl Greenfield είναι αναλυτήε Ενέργειας στον τομέα Carbon Capture Utilisation and Storage Technolog του IEA
Η Rachael Moore, είναι πρώην αναλύτρια Ενέργειας στον IEA
www.worldenergynews.gr