Στόχος είναι να καταγραφεί το ενδιαφέρον των επενδυτών και των παικτών της αγοράς για δέσμευση μελλοντικής αδιάλειπτης δυναμικότητας από όλα τα σημεία εισόδου
Πρόκειται για την προκήρυξη από τον Διαχειριστή του συστήματος φυσικού αερίου της πρώτης μη δεσμευτικής φάσης του market test μέσω του οποίου επιδιώκει να προσδιορίσει τις μελλοντικές ανάγκες του συστήματος ώστε αναλόγως να προσαρμόσει τους σχεδιασμούς και τις επενδύσεις του για την μελλοντική επαύξηση της δυναμικότητας του δικτύου.
Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, που δημοσιεύθηκε χθες από τον ΔΕΣΦΑ αφορά σε όλο το δίκτυο, συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης υγροποιημένου αερίου στη Ρεβυθούσα, τις διασυνδέσεις με άλλα συστήματα, αλλά και τις διασυνδέσεις των FSRU που προωθούνται.
Στόχος του market test είναι να συγκεντρωθεί και να καταγραφεί το ενδιαφέρον των επενδυτών και των παικτών της αγοράς για δέσμευση μελλοντικής αδιάλειπτης δυναμικότητας από όλα τα σημεία εισόδου, προκειμένου ο ΔΕΣΦΑ να μπορέσει να σχεδιάσει τα απαραίτητα έργα τεχνικής αναβάθμισης του συστήματος των αγωγών, κατά τρόπο που να καλύπτουν τις ανάγκες περισσότερων του ενός ενδιαφερόμενων. Έτσι, μπορεί να μειωθεί το κόστος για κάθε επενδυτή, πράγμα που αυξάνει τις πιθανότητες υλοποίησης των έργων αυτών.
Στο market test πέραν των υποψήφιων επενδυτών για την ανάπτυξη FSRU καλούνται και όσοι ενδιαφέρονται να εισάγουν ή να εξάγουν αέριο από την Ελλάδα μέσω των διασυνδέσεων του ΔΕΣΦΑ, δηλώνοντας κατ΄αρχήν με μη δεσμευτικό τρόπο τις ανάγκες τους για τα επόμενα χρόνια.
Μελέτη για την επαύξηση της δυναμικότητας
Με βάση το ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί, ο ΔΕΣΦΑ θα προχωρήσει στην εκπόνηση μελέτης για τις ανάγκες επαύξησης της δυναμικότητας του δικτύου την οποία θα υποβάλει προς έγκριση στη ΡΑΕ. Η μελέτη αυτή όταν εγκριθεί από τη ΡΑΕ θα αποτελέσει τη βάση για τη δεύτερη δεσμευτική φάση του market test, που ο Διαχειριστής σχεδιάζει να προκηρύξει ως το τέλος του χρόνου.
Τα αποτελέσματα του market test και ειδικά της δεσμευτικής φάσης, θα δώσουν τη δυνατότητα στον ΔΕΣΦΑ αφενός να σχεδιάσει έργα που δεν θα επικαλύπτουν το ένα το άλλο και αφετέρου να μην υλοποιήσει έργα, τα οποία στο μέλλον θα καταστούν ανενεργά, επειδή δεν θα υλοποιηθούν κάποιες από τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις.
Αιτιολογώντας την απόφασή του να προχωρήσει στην πρόσκληση ενδιαφέροντος, ο Διαχειριστής αναφέρει ότι «τα προηγούμενα χρόνια ο ΔΕΣΦΑ έχει λάβει έναν αυξανόμενο αριθμό αιτημάτων για σύνδεση νέας αδιάλειπτης μεταφορικής δυναμικότητας ή την αύξηση της ήδη προσφερόμενης στα Σημεία Εισόδου και Εξόδου του ΕΣΦΑ», προσθέτοντας ότι η διαδικασία αυτή «θα δώσει τη δυνατότητα στον ΔΕΣΦΑ να σχεδιάσει έργα που θα καλύπτουν πιο αποτελεσματικά τις εν λόγω απαιτήσεις».
Όπως είναι γνωστό τουλάχιστον πέντε είναι τα FSRU που σχεδιάζεται να γίνουν και μάλιστα έχουν ξεκινήσει οι εργασίες κατασκευής του πρώτου FSRU, ανοικτά της Αλεξανδρούπολης, που υλοποιεί η Gastrade, η οποία έχει δρομολογήσει ένα ακόμα πλωτό σταθμό αποθήκευσης- επαναεριοποίησης αερίου, το “FSRU Θράκη”. Ανάλογο project πρoωθούν η Motor Oil, μέσω της θυγατρικής της “Διώρυγα Gas” στους Αγίους Θεοδώρους, η Mediterranean Gas στο Βόλο και η Elpedison στη Θεσσαλονίκη.
Παράλληλα το 2022, οι εξαγωγές αερίου μέσω του ελληνικού δικτύου τετραπλασιάστηκαν με βασικό προορισμό τη Βουλγαρία, αλλά και την Ιταλία εικονικά, μέσω του αγωγού TAP. Η δυναμικότητα της Ρεβυθούσας έχει εξαντληθεί για τα επόμενα δυο χρόνια, με τις εξαγωγές το 2025 να προβλέπεται ότι θα φθάσουν τα 12 bcm, σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις ανώτατου στελέχους του Διαχειριστή. Οι εισαγωγές εφόσον κατασκευαστούν και τα πέντε FSRU που έχουν ζητήσει πρόσβαση στο δίκτυο μπορεί να ανέλθουν στα 20 bcm. Μόνον για τη διακίνηση αυτού του φυσικού αερίου θα πρέπει να διπλασιαστεί η δυναμικότητα του υφιστάμενου συστήματος φυσικού αερίου.
www.worldenergynews.gr