Τα ηλεκτρικά οχήματα διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην επίτευξη των παγκόσμιων στόχων εκπομπών, αλλά αποτελούν περιβαλλοντική απειλή λόγω των πεπερασμένων μετάλλων και ορυκτών στα οποία βασίζονται, δεδομένου ότι η ανακύκλωση μπαταριών αποτελεί σημαντικό μέρος του κύκλου ζωής ενός EV και είναι απαραίτητη για να γίνουν τα EV πραγματικά βιώσιμα.
Ενώ η τεχνολογία ανακύκλωσης μπαταριών EV έχει μείνει πίσω στη βιομηχανία, ερευνητές και εταιρείες σημειώνουν πρόοδο, με συνεργασίες μεταξύ μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών και εταιρειών ανακύκλωσης.
Ειδικότερα...
Τα ηλεκτρικά οχήματα απογειώνονται, υπάρχει όμως ένα θέμα...
Ως ουσιαστικό μέρος οποιασδήποτε βιώσιμης οδού για την επίτευξη των παγκόσμιων στόχων εκπομπών, η βιομηχανία EV επιταχύνεται με ιλιγγιώδης ρυθμούς και τεράστια υποστήριξη τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα.
Αλλά υπάρχει ένα σημαντικό πρόβλημα με αυτή την ιλιγγιώδη ανάπτυξη.
Αν και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι σε μεγάλο βαθμό ωφέλιμα για το περιβάλλον σε σύγκριση με τους συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης, αποτελούν σημαντική απειλή για το περιβάλλον με άλλους τρόπους.
Οι μπαταρίες EV βασίζονται σε πεπερασμένα μέταλλα και ορυκτά όπως το λίθιο και το κοβάλτιο, τα οποία πρέπει να εξορύσσονται από τη γη, η οποία φέρει πάντα αρνητικές περιβαλλοντικές εξωτερικές επιδράσεις.
Και όταν οι μπαταρίες EV φτάνουν στο τέλος της ζωής τους, πολλές από αυτές καταλήγουν σε χωματερές, όπου απελευθερώνουν τοξίνες, συμπεριλαμβανομένων των βαρέων μετάλλων.
Όταν κοιτάξετε την κλίμακα του κλάδου, αυτό είναι ένα τεράστιο πρόβλημα.
Γιατί αποτελούν και τεράστιο πρόβλημα
Η επίτευξη των καθαρών μηδενικών εκπομπών μέχρι τα μέσα του αιώνα θα απαιτήσει έναν στόλο ηλεκτρικών αυτοκινήτων με περισσότερα από 300 εκατομμύρια οχήματα έως το 2030 και το 60% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά μοντέλα.
Ήδη, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων βρίσκονται σε απότομη ανοδική τάση, με τις πωλήσεις να διπλασιάζονται σχεδόν μεταξύ 2020 και 2021, σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας.
Προκειμένου τα ηλεκτρικά οχήματα να αξιοποιήσουν πλήρως τις πράσινες δυνατότητές τους, η ανακύκλωση μπαταριών αποτελεί ουσιαστικό μέρος του κύκλου ζωής ενός EV.
Αλλά ο κλάδος μόλις αρχίζει να ανταποκρίνεται σε αυτήν την πρόκληση.
Από το 2019, μόλις το 5% των μπαταριών ιόντων λιθίου στις Ηνωμένες Πολιτείες ανακυκλωνόταν, σύμφωνα με το Υπουργείο Ενέργειας.
Οι περισσότερες από τις μπαταρίες EV που κυκλοφορούν τώρα δεν έχουν σχεδιαστεί για ανακύκλωση και η δημιουργία καλής πολιτικής και υποδομής για προγράμματα ανακύκλωσης είναι δύσκολη.
«Οι μπαταρίες διαφέρουν πολύ στη χημεία και την κατασκευή, γεγονός που καθιστά δύσκολη τη δημιουργία αποτελεσματικών συστημάτων ανακύκλωσης.
Και οι κυψέλες συχνά συγκρατούνται μεταξύ τους με σκληρές κόλλες που καθιστούν δύσκολο το διαχωρισμό τους», εξηγεί μια έκθεση του 2021 από το Science.
Οικονομικά εμπόδια
«Αυτό έχει συμβάλει σε ένα οικονομικό εμπόδιο: Είναι συχνά φθηνότερο για τους κατασκευαστές μπαταριών να αγοράζουν φρεσκοεξορυχθέντα μέταλλα παρά να χρησιμοποιούν ανακυκλωμένα υλικά».
Ακόμη και εταιρείες που είναι πρόθυμες να πληρώσουν και αναζητούν ενεργά μεταχειρισμένες και ανακυκλωμένες μπαταρίες για να τοποθετήσουν στα αυτοκίνητά τους για μεγαλύτερη βιωσιμότητα στον κύκλο ζωής τους, δεν μπορούν να τις βρουν.
Και μπορεί να μην το κάνουν για άλλη μια δεκαετία, καθώς περιμένουν για να βρει τα πόδια της η βιομηχανία ανακύκλωσης.
Ενώ η τεχνολογία ανακύκλωσης έχει μείνει σε μεγάλο βαθμό πίσω από τον υπόλοιπο τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων, επιτέλους σημειώνεται σημαντική πρόοδος.
Η τεχνολογία για την ανακύκλωση μπαταριών βελτιώνεται γρήγορα καθώς οι ερευνητές αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της χημείας και της κατασκευής μπαταριών EV.
Σε ακαδημαϊκούς τομείς και σε ανατρεπτικές νεοφυείς επιχειρήσεις, σημειώνονται σημαντικά κέρδη για να γίνει η διαδικασία ανακύκλωσης πιο προσιτή και βιώσιμη.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η ανακύκλωση μπαταριών έχει αποκτήσει μεγάλη δυναμική ως σημαντικό μέρος της μετάβασης στην πράσινη ενέργεια... - Η Ευρώπη όμως;
Η κυβέρνηση Biden επιδότησε πρόσφατα 2,8 δισεκατομμύρια δολάρια σε 20 εγχώριους κατασκευαστές μπαταριών, με μεγάλη χρηματοδότηση που επικεντρώνεται στην ανακύκλωση.
Επιπλέον, το Υπουργείο Ενέργειας έχει δανείσει δισεκατομμύρια σε εταιρείες ανακύκλωσης μπαταριών, συμπεριλαμβανομένων των Redwood Materials και Li-Cycle.
Ο ιδιωτικός τομέας έχει επίσης εμπλακεί όλο και περισσότερο στην ανακύκλωση μπαταριών, καθώς πολλές μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν σφυρηλατήσει συνεργασίες με εταιρείες ανακύκλωσης.
Η Honda ανακοίνωσε πρόσφατα μια συνεργασία με την Ascend Elements για να «δημιουργήσει ένα σύστημα ανακύκλωσης κλειστού βρόχου για μπαταρίες, στο οποίο υλικά από μπαταρίες στο τέλος του κύκλου ζωής τους επαναχρησιμοποιούνται σε νέες μπαταρίες», σύμφωνα με ρεπορτάζ του The Hill.
Η ανακύκλωση μπαταριών EV δεν είναι κερδοφόρα –ακόμα– αλλά γίνεται όλο και πιο προσιτή.
Η Redwood Materials λέει ότι "με τον καιρό, καθώς αυξάνονται οι όγκοι των πακέτων στο τέλος του κύκλου ζωής τους, το κόστος logistics θα μειωθεί, έτσι ώστε οι μπαταρίες να γίνουν περιουσιακά στοιχεία που θα βοηθήσουν να γίνουν τα EV πιο βιώσιμα και οικονομικά προσιτά μακροπρόθεσμα".Εργοστάσια ανακύκλωσης μπαταριών, από τη Νεβάδα έως τη Νότια Καρολίνα και την Αλαμπάμα, εμφανίζονται τώρα σε εθνικό επίπεδο.
Η αυξανόμενη ζήτηση για υπηρεσίες ανακύκλωσης και η διόγκωση της οικονομικής στήριξης από ομοσπονδιακά προγράμματα και τον ιδιωτικό τομέα έχουν θέσει τη βιομηχανία ανακύκλωσης μπαταριών σε μια σημαντική ανάπτυξη.
Και το timing δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερο.
Καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων συνεχίζουν να αυξάνονται ραγδαία, χρειαζόμαστε απεγνωσμένα τη βιομηχανία ανακύκλωσης να καλύψει τη διαφορά και να συμβαδίσει για να αποφύγουμε μια μεγάλη κρίση σπατάλης μπαταριών.
www.worldenergynews.gr