Τη δυνατότητα να συνεχίσουν και εντός του 2024 να κατακυρώνουν ταρίφα εκτός διαγωνισμών μικρά φωτοβολταϊκά (έως 500 κιλοβάτ) και αιολικά πάρκα (έως 6 μεγαβάτ) προβλέπει η τελική ρύθμιση του νομοσχεδίου που ψηφίστηκε χθες. Ειδικότερα, με αλλαγές της τελευταίας στιγμής προβλέπεται ότι μετά την 1η Ιανουαρίου 2025, δεν θα μπορεί να υπογραφεί σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης για φωτοβολταϊκούς σταθμούς, εξαιρουμένων των σταθμών του Ειδικού Προγράμματος Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων σε κτιριακές εγκαταστάσεις, χωρίς την προηγούμενη συμμετοχή σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών.
Ειδικά για φωτοβολταϊκούς σταθμούς που αναπτύσσονται από Ενεργειακές Κοινότητες (Ε.Κοιν.) δεν θα μπορούν, μετά την 30ή Σεπτεμβρίου 2024, να συνάψουν περισσότερες από δύο συμβάσεις λειτουργικής ενίσχυσης για φωτοβολταϊκούς σταθμούς ισχύος έως 0,5 MW έκαστος, χωρίς την προηγούμενη συμμετοχή σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών.
Επίσης, για κατόχους σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που έχουν καταρτίσει ή θα καταρτίσουν έως τη 31η Δεκεμβρίου 2023 σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης , θα έχουν δικαίωμα να συμμετέχουν στην αγορά ή να πραγματοποιούν συναλλαγές ως συμμετέχοντες στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, χωρίς να λαμβάνουν λειτουργική ενίσχυση για χρονικό διάστημα που άρχεται με την έκδοση της άδειας λειτουργίας του σταθμού ή την ενεργοποίηση της σύνδεσης σε περίπτωση Εξαιρούμενου Σταθμού, και δεν υπερβαίνει τα δύο έτη. Για το διάστημα αυτό θα αναστέλλεται προσωρινά η εφαρμογή της σύμβασης λειτουργικής ενίσχυσης. Η διάρκεια ισχύος της σύμβασης και της άδειας λειτουργίας του σταθμού θα παρατείνεται για ίσο χρονικό διάστημα.
Στο 2% οι απαλλοτριώσεις για φωτοβολταϊκά
Επίσης, περιορίστηκε το ποσοστό αναγκαστικής απαλλοτρίωσης ιδιοκτησιών οι οποίες συνορεύουν με επενδύσεις έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) από το 20% που προέβλεπε η αρχική ρύθμιση στο 2%. Όπως αναφέρει η νέα ρύθμιση, οι σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ ή και οι σταθμοί αποθήκευσης (και τα συνοδά έργα των δικτύων μεταφοράς και διανομής, των υποσταθμών κλπ) χαρακτηρίζονται ως δημόσιας ωφέλειας ώστε να τεκμηριωθεί η αναγκαστική απαλλοτρίωση ιδιωτικών ακινήτων ή η εις βάρος αυτών σύσταση εμπραγμάτων δικαιωμάτων.
Αλλαγές και στις ρυθμίσεις για την αυτοπαραγωγή
Αλλαγή έγινε και για τον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α. ενός αυτοκαταναλωτή, με την καταναλισκόμενη ηλεκτρική ενέργεια στις εγκαταστάσεις του αυτοκαταναλωτή, από τις οποίες τουλάχιστον η μια, είτε δεν βρίσκεται στον ίδιο ή όμορο χώρο με τους σταθμούς είτε, αν βρίσκεται, τροφοδοτείται από διαφορετική παροχή. Αυτοί οι σταθμοί παραγωγής θα μπορούν να εγκαθίστανται σε οποιαδήποτε Περιφέρεια ανεξαρτήτως του τόπου στον οποίο βρίσκονται οι εγκαταστάσεις του αυτοκαταναλωτή και όχι μόνο εντός της περιφέρειας όπως προέβλεπε η αρχική ρύθμιση.
Επίσης, οι Κοινότητες Ανανεώσιμης Ενέργειας (ένας από τους δύο νέους τύπους ενεργειακών κοινοτήτων) μπορούν να εφαρμόζουν εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό μόνο από σταθμούς Α.Π.Ε. και όχι από μονάδες Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού - Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.) και από σταθμούς ΑΠΕ με αποθήκευση (και όχι μόνο μονάδες αποθήκευσης) για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών των μελών τους, των καταναλωτών που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας.
Ως αυτοκαταναλωτές ενέργειας από ΑΠΕ έχουν δικαίωμα να ενεργούν, είτε μεμονωμένα, είτε μέσω φορέων σωρευτικής εκπροσώπησης και, μεταξύ άλλων, να εγκαθιστούν σταθμό παραγωγής, χωρίς έγχυση της παραγόμενης ενέργειας στο Δίκτυο ή το Σύστημα, αλλά για δική τους κατανάλωση, εγκατεστημένης ισχύος, μέχρι και στο 100% της συμφωνημένης ισχύος της παροχής κατανάλωσης.
www.worldenergynews.gr