Στο επίκεντρο οι επενδύσεις για τους νέους αγωγούς φυσικού αερίου
Κινητικότητα διαφαίνεται ως προς την προώθηση των δύο διασυνδετηρίων αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου Eastern Mediterranean Pipeline (East Med) και Ελλάδας – Ιταλίας (ITGI), καθώς αναμένονται ενδιαφέρουσες εξελίξεις.
Υπενθυμίζεται ότι και τα δύο έργα έχουν χαρακτηριστεί ως Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI’s) από την ΕΕ, βάσει του σχετικού κοινοτικού Κανονισμού.
Σχετικά με τον East Med, που αφορά στην μεταφορά αερίου από τη ΝΑ Μεσόγειο (Κύπρος, Ισραήλ) χθες, σύμφωνα με πληροφορίες, πραγματοποιήθηκε ένα ειδικό event στην Αθήνα, με την συμμετοχή υψηλόβαθμων στελεχών των εμπλεκομένων χωρών και των εταιρειών τους, που θα υλοποιήσουν τις σχετικές πολιτικές αποφάσεις, για την εξέταση των πρώτων στοιχείων του έργου.
Υπενθυμίζεται ότι έχει υπογραφεί από τις 9 Ιουνίου MoU ανάμεσα στη Noble Energy International, την αμερικανική εταιρεία, που συμμετέχει στην εκμετάλλευση των κοιτασμάτων αερίου της περιοχής και στην Poseidon, στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison.
Παράλληλα, στις 28 Σεπτεμβρίου υπήρξε δυναμική συνέχεια στο πλαίσιο της συνάντησης στην Αθήνα, των αρμόδιων υπουργών Ελλάδας, Ισραήλ και Κύπρου.
Μάλιστα, ο Ισραηλινός υπουργός Εθνικών Υποδομών, Ενέργειας και Υδάτων, δρ. Y. Steinitz, είχε χαρακτηρίσει τον υποθαλάσσιο αγωγό ως ένα από τα πιο ελπιδοφόρα έργα, που βρίσκονται υπό σοβαρή μελέτη και προανήγγειλε συναντήσεις Οκτώβριο και Νοέμβριο.
Επίσης, τον Δεκέμβριο θα υπάρξει μια ακόμα τριμερής συνάντηση κορυφής μεταξύ των τριών χωρών στην Ιερουσαλήμ, με ατζέντα στρατηγικού σχεδιασμού, κι ίσως να υπάρξει εκπροσώπηση της ΕΕ, ώστε να συζητηθεί ο αγωγός East Med.
Πλέον εκτιμάται ότι υπάρχουν και πιο συγκεκριμένα στοιχεία για τις δυνατότητες, το μέγεθος και το κόστος του συγκεκριμένου αγωγού.
O Ελληνο-ιταλικός αγωγός
Στο μεταξύ, φαίνεται ότι σε εξέλιξη βρίσκονται και οι διεργασίες αλλά και οι επαφές σε επίπεδο επιτροπών εργασίας, που ασχολούνται με τον ελληνο-ιταλικό αγωγό (ITGI Poseidon), project με βασικό στόχο την μεταφορά φυσικού αερίου από την Ρωσία στην Ευρώπη.
Προφανώς, το Μνημόνιο Συναντίληψης που υπεγράφη στις 24 Φεβρουαρίου στην Ρώμη ανάμεσα στις συμμετέχουσες εταιρείες ΔΕΠΑ, Gazprom, Edison, δεν έχει μείνει ανενεργό.
Πρόκειται στην ουσία για το πρώτο βήμα στην κατεύθυνση της υλοποίησης της νότιας διαδρομής για τον εφοδιασμό ρωσικού φυσικού αερίου με προορισμό την Ευρώπη.
Μάλιστα, φαίνεται πως εξετάζονται και νέες επιλογές που σχετίζονται με ενδυνάμωση του ρόλου της Βουλγαρίας αλλά και με τις πολιτικές εξελίξεις μεταξύ Τουρκίας και Ρωσίας.
Άλλωστε δεν είναι τυχαίες και οι τελευταίες τοποθετήσεις του επικεφαλής της Gazprom, Α. Μίλλερ μετά την συνάντηση που είχε με τον Ρώσο πρόεδρο, Β. Πούτιν, καθώς δήλωσε “με βεβαιότητα” ότι μπορεί να ξεκινήσει η κατασκευή και των δύο γραμμών του αγωγού φυσικού αερίου Turkish Stream (σ.σ. προϋπόθεση για τη διασύνδεση του ελληνο-ιταλικού αγωγού) και να ολοκληρωθεί εμπρόθεσμα, έως τα τέλη του 2019.
www.worldenergynews.gr
Υπενθυμίζεται ότι και τα δύο έργα έχουν χαρακτηριστεί ως Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI’s) από την ΕΕ, βάσει του σχετικού κοινοτικού Κανονισμού.
Σχετικά με τον East Med, που αφορά στην μεταφορά αερίου από τη ΝΑ Μεσόγειο (Κύπρος, Ισραήλ) χθες, σύμφωνα με πληροφορίες, πραγματοποιήθηκε ένα ειδικό event στην Αθήνα, με την συμμετοχή υψηλόβαθμων στελεχών των εμπλεκομένων χωρών και των εταιρειών τους, που θα υλοποιήσουν τις σχετικές πολιτικές αποφάσεις, για την εξέταση των πρώτων στοιχείων του έργου.
Υπενθυμίζεται ότι έχει υπογραφεί από τις 9 Ιουνίου MoU ανάμεσα στη Noble Energy International, την αμερικανική εταιρεία, που συμμετέχει στην εκμετάλλευση των κοιτασμάτων αερίου της περιοχής και στην Poseidon, στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison.
Παράλληλα, στις 28 Σεπτεμβρίου υπήρξε δυναμική συνέχεια στο πλαίσιο της συνάντησης στην Αθήνα, των αρμόδιων υπουργών Ελλάδας, Ισραήλ και Κύπρου.
Μάλιστα, ο Ισραηλινός υπουργός Εθνικών Υποδομών, Ενέργειας και Υδάτων, δρ. Y. Steinitz, είχε χαρακτηρίσει τον υποθαλάσσιο αγωγό ως ένα από τα πιο ελπιδοφόρα έργα, που βρίσκονται υπό σοβαρή μελέτη και προανήγγειλε συναντήσεις Οκτώβριο και Νοέμβριο.
Επίσης, τον Δεκέμβριο θα υπάρξει μια ακόμα τριμερής συνάντηση κορυφής μεταξύ των τριών χωρών στην Ιερουσαλήμ, με ατζέντα στρατηγικού σχεδιασμού, κι ίσως να υπάρξει εκπροσώπηση της ΕΕ, ώστε να συζητηθεί ο αγωγός East Med.
Πλέον εκτιμάται ότι υπάρχουν και πιο συγκεκριμένα στοιχεία για τις δυνατότητες, το μέγεθος και το κόστος του συγκεκριμένου αγωγού.
O Ελληνο-ιταλικός αγωγός
Στο μεταξύ, φαίνεται ότι σε εξέλιξη βρίσκονται και οι διεργασίες αλλά και οι επαφές σε επίπεδο επιτροπών εργασίας, που ασχολούνται με τον ελληνο-ιταλικό αγωγό (ITGI Poseidon), project με βασικό στόχο την μεταφορά φυσικού αερίου από την Ρωσία στην Ευρώπη.
Προφανώς, το Μνημόνιο Συναντίληψης που υπεγράφη στις 24 Φεβρουαρίου στην Ρώμη ανάμεσα στις συμμετέχουσες εταιρείες ΔΕΠΑ, Gazprom, Edison, δεν έχει μείνει ανενεργό.
Πρόκειται στην ουσία για το πρώτο βήμα στην κατεύθυνση της υλοποίησης της νότιας διαδρομής για τον εφοδιασμό ρωσικού φυσικού αερίου με προορισμό την Ευρώπη.
Μάλιστα, φαίνεται πως εξετάζονται και νέες επιλογές που σχετίζονται με ενδυνάμωση του ρόλου της Βουλγαρίας αλλά και με τις πολιτικές εξελίξεις μεταξύ Τουρκίας και Ρωσίας.
Άλλωστε δεν είναι τυχαίες και οι τελευταίες τοποθετήσεις του επικεφαλής της Gazprom, Α. Μίλλερ μετά την συνάντηση που είχε με τον Ρώσο πρόεδρο, Β. Πούτιν, καθώς δήλωσε “με βεβαιότητα” ότι μπορεί να ξεκινήσει η κατασκευή και των δύο γραμμών του αγωγού φυσικού αερίου Turkish Stream (σ.σ. προϋπόθεση για τη διασύνδεση του ελληνο-ιταλικού αγωγού) και να ολοκληρωθεί εμπρόθεσμα, έως τα τέλη του 2019.
www.worldenergynews.gr