Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Τι εξετάζει το Υπ. Οικονoμικών για την φορολόγηση των υπερκερδών των προμηθευτών ρεύματος

Τι εξετάζει το Υπ. Οικονoμικών για την φορολόγηση των υπερκερδών των προμηθευτών ρεύματος

Σημείο «κλειδί» στον καθορισμό των υπερεσόδων είναι η «Εύλογη Μέση Τιμή Λιανικής» που θα ορίζεται σε μηναία βάση ανάλογα με την τάση και τον τύπο του τιμολογίου

 

Δυστοκία φαίνεται ότι επικρατεί στο υπουργείο Οικονομικών ως προς την διατύπωση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα καθορίζει τη μεθοδολογία προσδιορισμού της φορολογητέας ύλης, ώστε να εφαρμοστεί το μέτρο της έκτακτης φορολόγησης των υπερεσόδων των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας.

Η σχετική νομοθετική ρύθμιση έχει ψηφιστεί από τη Βουλή τον Νοέμβριο ενώ η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έχει αποστείλει στο υπουργείο τα απαραίτητα στοιχεία για τον προσδιορισμό της μεθοδολογίας φορολόγησης των υπερεσόδων των προμηθευτών, ήδη από τις 20 Δεκεμβρίου.

Μάλιστα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης είχε δηλώσει στις 22 Δεκεμβρίου ότι είναι θέμα ημερών η έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα υπογράφεται από τον ίδιο και τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα ώστε η όλη διαδικασία να περάσει στο επόμενο στάδιο.
Παρόλα αυτά επί του παρόντος το ζήτημα βρίσκεται στο στάδιο της μελέτης από το υπουργείο Οικονομικών χωρίς να είναι ακόμη σαφές το πότε θα υπογραφεί η σχετική ΚΥΑ.

Η Περίοδος φορολόγησης

Πρέπει να σημειωθεί ότι μετά την έκδοση της ΚΥΑ θα πρέπει να ακολουθήσουν μια σειρά από κινήσεις ώστε να προσδιοριστεί το προς φορολόγηση ποσό, με βάση τα οριστικά στοιχεία που θα αποστείλουν οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας στη ΡΑΕ.
Η πρώτη περίοδος φορολόγησης των υπερεσόδων των προμηθευτών για το 2022 με βάση τα όσα είναι μέχρι στιγμής γνωστά είναι το τρίμηνο Αυγούστου- Οκτωβρίου, αν και η καθυστέρηση στην έκδοση της ΚΥΑ ίσως να δίνει τη δυνατότητα προσδιορισμού των υπερεσόδων έως και το τέλος του 2022, αφού είναι πλέον οριστικοποιημένα τα στοιχεία σε σχέση με το κόστος της χονδρικής αγοράς και τα τιμολόγια λιανικής των εταιριών.

Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι η ΡΑΕ στα στοιχεία που έχει αποστείλει στο ΥΠΕΝ περιλαμβάνει τα κόστη των εταιριών προμήθειας για hedging, το ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών των τελικών καταναλωτών και βεβαίως το κόστος της αγοράς ηλεκτρισμού. Ωστόσο το ποια από τα στοιχεία αυτά θα συνυπολογιστούν είναι ζήτημα πολιτικής απόφασης.
Σημείο «κλειδί» στον καθορισμό των υπερεσόδων είναι η «Εύλογη Μέση Τιμή Λιανικής» που θα ορίζεται σε μηναία βάση ανάλογα με την τάση και τον τύπο του τιμολογίου.


Ο προσδιορισμός της κερδοφορίας

Στον υπολογισμό της θα λαμβάνονται υπόψη το κόστος της προμήθειας ρεύματος προσαυξημένο με ένα εύλογο μέγιστο περιθώριο κέρδους και λαμβάνοντας υπόψη εύλογο ποσοστό για απώλειες συστήματος, λειτουργικό κόστος και επισφάλειες.
Τα υπερέσοδα θα προκύπτουν, τελικά, από τη διαφορά ανάμεσα στην Μέση Τιμής Χρέωσης και στην Εύλογη Μέση Τιμή Λιανικής, επί την ποσότητα της προμηθευόμενης ανά μήνα ηλεκτρικής ενέργειας ενώ όπως προαναφέρθηκε θα αφαιρούνται τα ποσά που έχει καταβάλει ο κάθε προμηθευτής για πράξεις αντιστάθμισης κινδύνου (hedging).

Τα έσοδα και από αυτή την έκτακτη εισφορά που όπως είναι γνωστό έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τους προμηθευτές ρεύματος θα κατευθύνονται στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης που χρηματοδοτεί τις κρατικές επιδοτήσεις προς τους καταναλωτές.
Η έκτακτη φορολόγηση θα ισχύσει για όσο χρονικό διάστημα ισχύει ο ειδικός μηχανισμός λειτουργίας της αγοράς με σταθερά τιμολόγια που ανακοινώνονται από τις εταιρίες στις 20 κάθε μήνα. Σε πρώτη φάση το δημόσιο θα εισπράξει το 60% της έκτακτης εισφοράς και το υπόλοιπο 40% θα εισπραχθεί μετά το καλοκαίρι του 2023 προκειμένου να έχει ολοκληρωθεί η συνολική εκκαθάριση της εισφοράς με την συνεργασία και ορκωτών λογιστών.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης