Σε συμφωνία αναμένεται να καταλήξει πιθανότατα και εντός ημέρας, σήμερα Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου, η ΕΕ όσον αφορά την επιβολή πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο στο ύψος των 60 δολαρίων το βαρέλι.
Μόνο «εμπόδιο» προς το παρόν φαντάζει η αντίδραση της Πολωνίας, η οποία επιμένει ώστε το πλαφόν να τεθεί πολύ χαμηλότερα από τα 60 δολάρια/βαρέλι, έτσι ώστε να πληγεί σημαντικά η ρωσική οικονομία και η χρηματοδότηση της ρωσικής πολεμικής μηχανής.
Σε μια προσπάθεια να ξεπεραστούν οι ενστάσεις της Πολωνίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει παρουσιάσει ένα κείμενο της συμφωνίας, βάσει του οποίου το πλαφόν θα επανεξετάζεται κάθε δύο μήνες αρχής γενομένης από τον Ιανουάριο του 2023 ενώ θα διατηρείται κάθε φορά σε επίπεδα της τάξης του 5% χαμηλότερα από την τιμή που το εξάγει η Ρωσία. Μάλιστα, για να κάμψει τις πολωνικές αντιδράσεις, η Κομισιόν δεσμεύεται ότι θα επισπεύσει τις διαδικασίες για την επιβολή και ενός νέου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας.
Ήδη τις τελευταίες εβδομάδες η Ρωσία είχε χάσει τουλάχιστον το 90% της αγοράς της βόρειας Ευρώπης καθώς Λιθουανία, Πολωνία, Γερμανία και Γαλλία έχουν σταματήσει να προμηθεύονται ρωσικό αργό (από τις αρχές του 2023 Γερμανία και Πολωνία θα σταματήσουν να λαμβάνουν ποσότητες και μέσω του αγωγού Ντρούζμπα).
Με την Ευρώπη να εισάγει μέχρι πρότινος περίπου το μισό της ημερήσιας πετρελαϊκής παραγωγής της Ρωσίας, είναι προφανές πως η απαγόρευση θα επιφέρει σοβαρές οικονομικές συνέπειες στη Μόσχα και στην χρηματοδότηση του πολέμου της στην Ουκρανία, δεδομένου ότι το ρωσικό πετρέλαιο συνεισφέρει το 50% των εσόδων του προϋπολογισμού και το 20% του ΑΕΠ.
Εξαιτίας αυτής της απόφασης, εκτιμάται ότι περίπου 5,5 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου – περίπου 1,3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως – που μεταφέρονται με τάνκερ, θα πρέπει να βρουν νέους αγοραστές.
Το ανώτατο όριο τιμών της G7 για το ρωσικό θαλάσσιο αργό πετρέλαιο θα ξεκινήσει στις 5 Δεκεμβρίου, αντικαθιστώντας την αυστηρότερη απαγόρευση της ΕΕ για την αγορά ρωσικού θαλάσσιου αργού, ως τρόπο διασφάλισης της παγκόσμιας προσφοράς πετρελαίου επειδή η Ρωσία παράγει το 10% του παγκόσμιου πετρελαίου.
Η ιδέα για την επιβολή του ανώτατου ορίου των G7 είναι να απαγορευθεί στις ναυτιλιακές, ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές εταιρείες να διακινούν φορτία ρωσικού αργού σε όλο τον κόσμο, εκτός εάν πωληθεί σε χαμηλότερη τιμή από την τιμή που έχει ορίσει η G7 και οι σύμμαχοί της.
Επειδή οι βασικές ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες του κόσμου έχουν την έδρα τους στις χώρες της G7, το ανώτατο όριο τιμών θα δυσκόλευε πολύ τη Μόσχα να πουλήσει το πετρέλαιο της σε υψηλότερη τιμή.
www.worldenergynews.gr