Αγώνας δρόμου για την εξασφάλιση αποθεμάτων πριν τις 5 Δεκεμβρίου
Συνολικά 119,12 εκατομμύρια τόνοι αργού, που ισοδυναμούν με 29,1 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) εκφορτώθηκαν τον Νοέμβριο, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv Oil Research.
Αυτό ήταν σημαντικά υψηλότερο από τα 25,6 εκατομμύρια bpd τον Οκτώβριο και τα 26,6 εκατομμύρια bpd τον Σεπτέμβριο, με τις Κίνα, Ινδία και Νότια Κορέα να πρωταγωνιστούν στην άνοδο.
Η απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις εισαγωγές αργού από τη Ρωσία τίθεται σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου, μαζί με άλλα μέτρα που αποσκοπούν στο να καταστήσουν δυσκολότερο το κέρδος του δεύτερου μεγαλύτερου εξαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο από τις εξαγωγές ενέργειας του.
Παρόλο που η Κίνα και η Ινδία, οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς αργού στον κόσμο, δεν έχουν υπογράψει μια τέτοια απαγόρευση, μπορεί να δυσκολεύονται να συνεχίσουν τις εισαγωγές με τους τεράστιους όγκους των τελευταίων μηνών λόγω των περιορισμών στη ναυτιλιακή ικανότητα, τη χρηματοδότηση και την ασφάλιση.
Για αυτόν τον λόγο φαίνεται ότι και οι δύο ασιατικοί γίγαντες ξεπέρασαν τις εισαγωγές ρωσικού αργού τον Νοέμβριο, με τη Ρωσία να ξεπερνά και πάλι τη Σαουδική Αραβία ως ο μεγαλύτερος προμηθευτής της Κίνας.
Η Κίνα εισήγαγε 1,9 εκατομμύρια bpd από τη Ρωσία τον Νοέμβριο, από 1,82 εκατομμύρια bpd τον Οκτώβριο, ενώ η Σαουδική Αραβία παρήγαγε 1,72 εκατομμύρια bpd τον περασμένο μήνα, πτώση από 1,87 εκατομμύρια bpd τον Οκτώβριο.
Οι συνολικές εισαγωγές της Κίνας ύψους 12,16 εκατομμυρίων bpd τον Νοέμβριο είναι οι μεγαλύτερες από τον Μάρτιο του 2021 και είναι σχεδόν 2 εκατομμύρια bpd υψηλότερες από τις 10,2 εκατομμύρια bpd του Οκτωβρίου, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv.
Τα κινεζικά διυλιστήρια έχουν επίσης ενισχύσει τις εξαγωγές διυλισμένων καυσίμων τους τελευταίους μήνες, αφού έλαβαν πρόσθετες ποσοστώσεις εξαγωγών καθώς το Πεκίνο τους επέτρεψε να επωφεληθούν από τα υψηλά περιθώρια κέρδους που προσφέρονται, ειδικά για το ντίζελ.
Η Κίνα εξήγαγε τον Νοέμβριο 2,38 εκατομμύρια τόνους βενζίνης, το δομικό στοιχείο για το ντίζελ και τα αεροπορικά καύσιμα, υψηλό 19 μηνών και άλμα 125% από 1,06 εκατομμύρια τόνους του Οκτωβρίου.
Η ισχύς στις εξαγωγές είναι πιθανό να διατηρηθεί τον Δεκέμβριο, με τη Refinitiv να εκτιμά ότι η Κίνα θα στείλει περίπου 2,7 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου αυτόν τον μήνα, εκμεταλλευόμενη την ισχυρή ζήτηση τόσο στην Ασία όσο και στην Ευρώπη, καθώς αυξάνεται η ανησυχία για το μέλλον των ρωσικών φορτίων.
Αύξηση της ζήτησης στην Ινδία
Αν και οι ισχυρές εισαγωγές αργού της Κίνας είναι σε μεγάλο βαθμό μια ιστορία αποθεμάτων και εξαγωγών, η ανθεκτικότητα της Ινδίας έχει περισσότερο εγχώριο άρωμα, καθώς η κατανάλωση βελτιώνεται εν μέσω της ανάκαμψης της οικονομίας και του τέλους της εποχής των μουσώνων.
Η ζήτηση καυσίμων αυξήθηκε 6,7% τον Οκτώβριο σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα και η Refinitiv αναμένει τον Νοέμβριο να συνεχίσει την ανάκαμψη.
Οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Ινδίας έφθασαν τα 4,69 εκατομμύρια bpd, υψηλό τεσσάρων μηνών, από 4,24 εκατομμύρια bpd τον Οκτώβριο.
Οι εισαγωγές από τη Ρωσία έφτασαν στο υψηλό ρεκόρ του 1,0 εκατομμυρίου bpd, καθιστώντας την τον κορυφαίο προμηθευτή ξεπερνώντας τα 960.000 bpd από το Ιράκ.
Η βασική αβεβαιότητα για την Ινδία είναι εάν μπορεί να διατηρήσει τόσο υψηλούς όγκους εισαγωγών από τη Ρωσία μετά τις 5 Δεκεμβρίου, δεδομένων των νέων μέτρων.
Η Ιαπωνία, ο τρίτος μεγαλύτερος αγοραστής αργού στην Ασία, είχε εισαγωγές τον Νοέμβριο 2,72 εκατ. bpd, σταθερές από 2,69 εκατ. bpd τον Οκτώβριο.
Ωστόσο, η Νότια Κορέα, ο τέταρτος μεγαλύτερος εισαγωγέας της περιοχής, είδε τις αφίξεις τον Νοέμβριο να αγγίζουν το υψηλό ρεκόρ των 3,39 εκατομμυρίων bpd, πολύ υψηλότερα από τα 2,52 εκατομμύρια bpd του Οκτωβρίου.
Αυτό φαίνεται να είναι ένα παιχνίδι αποθήκευσης, με τη Refinitiv να λέει ότι η Νότια Κορέα εισήγαγε 669.000 τόνους ρωσικού αργού Sokol, το οποίο θα επανεξαχθεί αργότερα.
www.worldenergynews.gr