Λόγω της έναρξης ισχύος της απαγόρευσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις θαλάσσιες εξαγωγές ρωσικού αργού
Η κίνηση να στερηθεί η Μόσχα από έσοδα θα δημιουργήσει περισσότερη αβεβαιότητα στις αγορές πετρελαίου και θα αυξήσει την πίεση στις τιμές, συμπεριλαμβανομένου του ντίζελ, ανέφερε η υπηρεσία ενέργειας που εδρεύει στο Παρίσι στη μηνιαία έκθεσή της για το πετρέλαιο.
«Το επικείμενο εμπάργκο της ΕΕ στις εισαγωγές αργού και πετρελαϊκών προϊόντων από τη Ρωσία και η απαγόρευση των θαλάσσιων υπηρεσιών θα προσθέσουν περαιτέρω πίεση στα παγκόσμια ισοζύγια πετρελαίου και, ειδικότερα, στις ήδη εξαιρετικά στενές αγορές ντίζελ», ανέφερε η IEA.
«Ένα προτεινόμενο ανώτατο όριο στην τιμή του πετρελαίου μπορεί να βοηθήσει στην άμβλυνση των εντάσεων, ωστόσο μια μυριάδα αβεβαιοτήτων και υλικοτεχνικών προκλήσεων παραμένει… το εύρος της αβεβαιότητας δεν ήταν ποτέ τόσο μεγάλο».
Η ΕΕ θα απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικού αργού από τις 5 Δεκεμβρίου και τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου από τις 5 Φεβρουαρίου, στερώντας τη Ρωσία από έσοδα από πετρέλαιο και αναγκάζοντας έναν από τους κορυφαίους παραγωγούς και εξαγωγείς πετρελαίου στον κόσμο να αναζητήσει εναλλακτικές αγορές.
Πρόσθετο εμπάργκο
Επιπλέον, ένα σχέδιο της G7, που προορίζεται ως πρόσθετο στο εμπάργκο της ΕΕ, θα επιτρέψει στους παρόχους ναυτιλιακών υπηρεσιών να βοηθήσουν στην εξαγωγή ρωσικού πετρελαίου, αλλά μόνο σε αναγκαστικά χαμηλές τιμές. Αυτό έχει επίσης οριστεί να τεθεί σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου.
Αυτό σημαίνει ότι η ΕΕ θα χρειαστεί να αντικαταστήσει 1 εκατομμύριο bpd αργού και 1,1 εκατομμύριο bpd προϊόντων πετρελαίου, με το ντίζελ ιδιαίτερα σπάνιο και ακριβό με τιμές 70% υψηλότερες σε σχέση με πέρυσι, συμβάλλοντας στον παγκόσμιο πληθωρισμό, ανέφερε η IEA.
Επίσης μια αλλαγή δρομολόγησης των παγκόσμιων εμπορικών ροών καθώς η Ρωσία επιδιώκει να εξάγει περισσότερο πετρέλαιο σε αγορές εκτός ΕΕ και καθώς η ΕΕ αγοράζει από αλλού θα μπορούσε να μειώσει αυτήν την πίεση στην προσφορά πετρελαίου και προϊόντων, αλλά η ισχυρή ζήτηση για λιγοστά πετρελαιοφόρα θα μπορούσε να δημιουργήσει προκλήσεις.
«Ο ανταγωνισμός για μη ρωσικά βαρέλια ντίζελ θα είναι σκληρός, με τις χώρες της ΕΕ να πρέπει να προσφέρουν φορτία από τις ΗΠΑ, τη Μέση Ανατολή και την Ινδία μακριά από τους παραδοσιακούς αγοραστές τους», ανέφερε η IEA.
Η ΙΕΑ προέβλεψε ότι μια ζοφερή οικονομική προοπτική θα βάλει σε καλό δρόμο τη συρρίκνωση της παγκόσμιας χρήσης πετρελαίου κατά σχεδόν ένα τέταρτο εκατομμύριο bpd το τέταρτο τρίμηνο του 2022 σε ετήσια βάση, με την αύξηση της ζήτησης να επιβραδύνεται στα 1,6 εκατομμύρια bpd το 2023 από 2,1 εκατομμύρια bpd φέτος.
Η αδύναμη κινεζική οικονομία, η ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη και το ισχυρό δολάριο επιβάρυναν την κατανάλωση, ανέφερε η IEA. Ωστόσο, ο οργανισμός αύξησε ελαφρώς τις προβλέψεις του για αύξηση της ζήτησης στην Κίνα για το επόμενο έτος κατά 100.000 bpd στα 15,7 εκατομμύρια bpd.
www.worldenergynews.gr