Σε επίπεδα ρεκόρ φθάνει η αποθήκευση αλλά το μέλλον είναι αβέβαιο
Ο John Kemp του Reuters σημείωσε σε πρόσφατη στήλη του ότι ο εφησυχασμός είναι το τελευταίο πράγμα που θέλουν να είναι οι Ευρωπαίοι ηγέτες αυτή τη στιγμή, ακόμη και όταν οι τιμές του φυσικού αερίου πέφτουν και τα αποθέματα αυξάνονται σε επίπεδα σχεδόν ρεκόρ.
Ο Kemp υπενθύμισε ότι στη Γερμανία, η σεζόν θέρμανσης ξεκίνησε νωρίτερα από το συνηθισμένο φέτος, εν μέσω ενός πιο κρύου από το συνηθισμένο Σεπτέμβριο, υποδηλώνοντας ότι ο καιρός δεν είναι κάτι στο οποίο μπορούν να βασίζονται τα σχέδια.
Το Bloomberg, από την άλλη πλευρά, επικαλέστηκε έναν αναλυτή και μετεωρολόγο από ιταλική ενεργειακή εταιρεία που είπε ότι «η ευρωπαϊκή υπερπληθώρα αερίου αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι τον Δεκέμβριο. Είναι απίθανο η Ευρώπη να δει ένα παρατεταμένο κρύο τον Νοέμβριο».
Αυτό μπορεί να συμβεί ή όχι, αλλά οι μέσες θερμοκρασίες στην Ευρώπη για τον Νοέμβριο τα τελευταία 30 περίπου χρόνια δείχνουν αριθμούς που συνήθως απαιτούν θέρμανση, ειδικά στο ελάχιστο όριο του ημερήσιου εύρους.
Είτε η Ευρώπη έχει ήπιο χειμώνα είτε κανονικό - πόσο μάλλον ψυχρότερο από το συνηθισμένο χειμώνα - δεν θα μπορέσει να αποφύγει την περίοδο θέρμανσης. Και η περίοδος θέρμανσης είναι ο λόγος για τον οποίο η αύξηση της αποθήκευσης φυσικού αερίου με οποιοδήποτε κόστος ήταν η πρώτη προτεραιότητα για τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις.
Σύμφωνα με τον Kemp μέχρι σήμερα, η ΕΕ στο σύνολό της έχει γεμίσει τα σπήλαια αποθήκευσης στο 93,6% της μέγιστης χωρητικότητας, που είναι το τρίτο υψηλότερο ποσοστό πλήρωσης στην ιστορία - και πρόκειται να συνεχίσει να αυξάνεται.
Πλωτή αποθήκευση
Ωστόσο, μόλις γεμίσει ο αποθηκευτικός χώρος, δεν μπορεί να προστεθεί περισσότερο αέριο σε αυτόν. Αυτό είναι όταν η αποθήκευση φυσικού αερίου στην Ευρώπη μετατρέπεται σε περιορισμό. Ο περιορισμός μπορεί να παρακαμφθεί με κυμαινόμενη αποθήκευση, κάτι που ήδη συμβαίνει. Σύμφωνα με το Reuters δεξαμενόπλοια LNG βρίσκονται στα ανοικτά των ακτών της Ισπανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, περιμένοντας να εκφορτώσουν ή περιμένοντας να ανέβουν οι τιμές.
Ωστόσο, η πλωτή αποθήκευση δεν είναι ο φθηνότερος τρόπος για το LNG, ειδικά όταν υπάρχει έλλειψη μεταφορέων. Έτσι, εάν οι Ευρωπαίοι αγοραστές φυσικού αερίου αποφασίσουν να αποθηκεύσουν επιπλέον LNG στα δεξαμενόπλοια που το μεταφέρουν στην Ευρώπη, ο συνολικός λογαριασμός φυσικού αερίου θα εκτιναχθεί περισσότερο από τα ήδη επίπεδα ρεκόρ.
Η πτώση των τιμών του φυσικού αερίου, λοιπόν, δεν είναι πραγματικά ένα επακόλουθο γεγονός όσο θα ήθελαν να πιστεύουν όλοι οι ευρωπαίοι ηγέτες. Ο Οκτώβριος στην Ευρώπη, ειδικά πρόσφατα, τείνει να είναι πιο ήπιος από ό,τι ήταν πριν από μερικές δεκαετίες.
Αυτό δεν σημαίνει, ωστόσο, ότι ο ζεστός καιρός παρέμεινε μέχρι τον Μάρτιο του επόμενου έτους. Ο Δεκέμβριος είναι πάντα κρύος και το ίδιο και ο Ιανουάριος, αν και τον περασμένο Φεβρουάριο ήταν ασυνήθιστα ζεστός σε ορισμένα μέρη της Ευρώπης. Αλλά τότε ο Μάρτιος ήταν απίστευτα κρύος. Πραγματικά δεν μπορεί κανείς να βασίσει τα σχέδιά του για την κατανάλωση ενέργειας στο καλύτερο καιρικό σενάριο.
Αυτό θα ήταν ιδιαίτερα επικίνδυνο υπό το φως των προειδοποιήσεων του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας ότι ο χειμώνας του 2023 θα μπορούσε κάλλιστα να είναι ακόμη πιο δύσκολος για την Ευρώπη, επειδή φέτος είχε έξι μήνες κανονικής παροχής ρωσικού αερίου κάτι το οποίο δεν θα έχει το 2023. Και θα χρειαστεί να ξαναγεμίσει την αποθήκευσή του και πάλι αφού τελειώσει η περίοδος θέρμανσης.
Οι αναλυτές σύμφωνα με το oilprice προειδοποιούν επίσης ότι ο φετινός χειμώνας είναι περισσότερο ένα τρέιλερ παρά ολόκληρη η ταινία για τα προβλήματα φυσικού αερίου της Ευρώπης. Με περιορισμένη ικανότητα παραγωγής LNG των ΗΠΑ και εξίσου περιορισμένες επιλογές για πρόσθετο εφοδιασμό από άλλα μέρη του κόσμου όπως η Μοζαμβίκη, η Ευρώπη αντιμετωπίζει μια εκτεταμένη κρίση προσφοράς που θέτει τη μείωση της ζήτησης στο επίκεντρο. Η Ευρώπη φαίνεται ότι θα χρειαστεί να μάθει να καταναλώνει λιγότερη ενέργεια για περισσότερους από μερικούς μήνες.
www.worldenergynews.gr