Τότε επρόκειτο μόνο για πετρέλαιο, Τώρα έχουμε μια κρίση πετρελαίου, μια κρίση φυσικού αερίου και μια κρίση ηλεκτρικής ενέργειας ταυτόχρονα, δήλωσε ο επικεφαλής του διεθνούς οργανισμού IEA
«Τότε επρόκειτο μόνο για πετρέλαιο», είπε ο Μπιρόλ στο ειδησεογραφικό πρακτορείο.
«Τώρα έχουμε μια κρίση πετρελαίου, μια κρίση φυσικού αερίου και μια κρίση ηλεκτρικής ενέργειας ταυτόχρονα», δήλωσε ο επικεφαλής του διεθνούς οργανισμού που δημιουργήθηκε μετά το σοκ της δεκαετίας του 1970 του αραβικού πετρελαϊκού εμπάργκο.
Η ενεργειακή κρίση ξεκίνησε το φθινόπωρο του περασμένου έτους, αλλά η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία την έκανε πολύ χειρότερη καθώς οι αγορές φοβούνται διακοπή του ενεργειακού εφοδιασμού από τη Ρωσία, ενώ οι δυτικές κυβερνήσεις επιβάλλουν όλο και πιο περιοριστικές κυρώσεις στη Μόσχα για τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Η ΕΕ συμφώνησε αργά τη Δευτέρα να απαγορεύσει τις περισσότερες από τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, αφήνοντας προς το παρόν την εξαίρεση της παροχής αγωγών από το εμπάργκο. Αυτό θα ενισχύσει περαιτέρω τις ήδη στενές αγορές αργού και προϊόντων.
Ο κόσμος, ειδικά η Ευρώπη, θα μπορούσε να αντιμετωπίσει ένα καλοκαίρι ελλείψεων σε βενζίνη, καύσιμα και καύσιμα αεριωθουμένων, είπε ο Birol του IEA στο Der Spiegel.
Η ζήτηση καυσίμων πρόκειται να αυξηθεί καθώς ξεκινά η κύρια περίοδος διακοπών στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, πρόσθεσε ο Birol.
Οι αυξημένες ροές αργού πετρελαίου αυξάνουν τη μείωση της παγκόσμιας δυναμικότητας των διυλιστηρίων με αποτέλεσμα χαμηλά αποθέματα προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών.
Η ικανότητα προμήθειας του διυλιστηρίου, παγκοσμίως και στις ΗΠΑ, είναι τώρα μερικά εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως χαμηλότερη από ό,τι πριν από την πανδημία.
Περίπου 1 εκατομμύριο bpd δυναμικότητας διυλιστηρίων στις ΗΠΑ έχει κλείσει οριστικά από την έναρξη της πανδημίας, καθώς τα διυλιστήρια έχουν επιλέξει είτε να κλείσουν τις εγκαταστάσεις που χάνουν είτε να μετατρέψουν ορισμένες από αυτές σε εγκαταστάσεις παραγωγής βιοκαυσίμων.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η χωρητικότητα του διυλιστηρίου είναι επίσης περιορισμένη, ειδικά αφού οι δυτικοί αγοραστές -συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ- δεν εισάγουν πλέον ρωσικό πετρέλαιο κενού αερίου (VGO) και άλλα ενδιάμεσα προϊόντα που είναι απαραίτητα για τη διύλιση αργού σε βενζίνη, ντίζελ και καύσιμο τζετ.
Η αγορά καυσίμων είναι εξαιρετικά στενή και στην Ευρώπη, και πρόκειται να ενισχυθεί περαιτέρω μετά την απαγόρευση της ΕΕ στις περισσότερες ρωσικές εισαγωγές.
www.worldenergynews.gr