Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Καθημερινής», η Ρήτρα Αναπροσαρμογής θα ανασταλεί με τη σημερινή αυτοματοποιημένη της μορφή
Οι εμμονές της ΕΕ από τη μια πλευρά «να μην πειραχτεί το μοντέλο λειτουργίας της αγοράς» το οποίο εξισώνει την χαμηλού κόστους ενέργεια (απε, υδρουλεκτρικά, πυρηνικά, άνθρακα) με την πανάκριβη, λόγω της συγκυρίας, του φυσικού αερίου και από την άλλη η κοινωνική και πολιτική πίεση που αισθάνεται η κυβέρνηση εξ αιτίας της κρίσης, έχουν προκαλέσει μια τεράστια σύγχυση τόσο στους καταναλωτές όσο και στην αγορά.
Σύμφωνα με την Καθημερινή, με τα ισχύοντα δεδομένα, καθώς και την κοινωνική, πολιτική πίεση αλλά και την ανάγκη να βρεθούν πρόσθετες πηγές χρηματοδότησης των επιδοτήσεων, η κυβέρνηση αναζήτησε ένα Μηχανισμό που να απαντάει στο βασικό πρόβλημα της μείωσης των τιμών και ταυτόχρονα να βάζει τέλος στην δαιμονοποιημένη Ρήτρα Αναπροσαρμογής και στην συζήτηση περί υπερκερδών. Μέσω του μηχανισμού, οι προμηθευτές θα αγόραζαν ενέργεια σε ρυθμιζόμενη τιμή που θα προέκυπτε από το μεσοσταθμικό προκαθορισμένο κόστος των μονάδων παραγωγής. Παράλληλα θα έμπαινε μια τιμή στόχος γύρω στα 140-150 ευρώ η μεγαβατώρα στα τιμολόγια λιανικής. Ετσι η μείωση θα ήταν οριζόντια για όλους τους καταναλωτές και η επίμαχη Ρήτρα Αναπροσαρμογής ουσιαστικά θα αναστέλλονταν αφού δεν θα είχε κανένα νόημα. Οι προμηθευτές θα αποζημιώνονταν για τη διαφορά τιμής – στόχου και χονδρεμπορικής τιμής.
Και ενώ έχει προαναγγελθεί η ισχύς του από 1ης Ιουλίου μαζί με την «κατάργηση» της Ρήτρας Αναπροσαρμογής η Κομισιόν τον απέρριψε την περασμένη εβδομάδα κρίνοντας ότι ακουμπάει το «ιερό δισκοπότηρο» του target model. Αντ αυτού, η Επίτροπος Ενέργειας Κάντρι Σίμσον έδωσε το ¨πράσινο¨ φως για την επιβολή πλαφόν στις μονάδες που συμμετέχουν στην χονδρεμπορική αγορά προκειμένου να ανακτηθούν από την ¨πηγή» τα συγκυριακά υπερέσοδα της κρίσης. Πάνω σε αυτό το σενάριο το ΥΠΕΝ ξαναγράφει ένα νέο Μηχανισμό που το μόνο που θα κάνει θα είναι να αφαιρεί από την «πηγή» τα υπερέσοδα των παραγωγών. Βασικό εργαλείο μείωσης των λογαριασμών θα παραμείνουν οι επιδοτήσεις. Η Ρήτρα Αναπροσαρμογής δεν μπορεί να φύγει αφού οι προμηθευτές θα εξακολουθούν να αγοράζουν ενέργεια στην συνδεδεμένη με το φυσικό αέριο υψηλή Οριακή Τιμή. Τα χρήματα που η κυβέρνηση θα έχει στη διαθεσή της για επιδοτήσεις δεν πρόκειται να ¨αβγατίσουν» ή τουλάχιστον σε βαθμό που να αλλάζουν την εικόνα. Και κάπου εδώ αρχίζει ένα νέο κεφάλαιο σύγχυσης.
Τι πρόκειται να γίνει
Η Ρήτρα Αναπροσαρμογής ωστόσο, σύμφωνα με δηλώσεις που έκανε την Παρασκευή (27/5) ο υπουργός Ενέργειας, Κ. Σκρέκας θα ανασταλεί. Στην πράξη, όπως και ο ίδιος εξηγεί στην ¨Κ¨ θα ανασταλεί με τη σημερινή αυτοματοποιημένη της μορφή. Δεν θα φαίνεται δηλαδή στο λογαριασμό. Στην ουσία όμως, το αυξημένο κόστος της χονρδρεμπορικής θα πρέπει να μεταφέρεται με ένα τρόπο και έστω κατά ένα μέρος που να μην ¨κοκκινίζει¨ τα χαρτοφυλάκια των προμηθευτών στην κατανάλωση. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οι προμηθευτές θα πρέπει να αναπροσαρμόζουν την τιμή κιλοβατώρας ανά μήνα, ανάλογα με τη διακύμανση της χονδρεμπορικής τιμής.
Οι καταναλωτές δηλαδή ανά μήνα θα αναζητούν πάροχο και οι προμηθευτές θα είναι υποχρεωμένοι να διαχειρίζονται σε μηνιαία βάση χαρτοφυλάκιο και τιμολόγια χωρίς καμία σταθερά. Αυτό που διαβεβαιώνεται από πλευράς του αρμόδιου υπουργού Κώστα Σκρέκα είναι ότι οι επιδοτήσεις θα καλύπτουν το 85% των αυξήσεων για τα οικιακά τιμολόγια, το 80-85% για τις επιχειρήσεις, το 90-95% για τους αγρότες και το 100% των καταναλωτών που είναι ενταγμένοι στο ΚΟΤ για ένα έτος. «Είναι υπολιγισμένο το κόστος και στο τελευταίο σεντς» δηλώνει στην ¨Κ» ο υπουργός χωρίς ωστόσο να αναφερθεί σε ποσά. Προφανώς οι υπολογισμοί έχουν γίνει με κάποιες παραδοχές στις βασικές μεταβλητές της τιμής που είναι εξωγενείς , όπως η τιμή του φυσικού αερίου και των CO2, που υπόκεινται όμως σε γεωπολιτικές αβεβαιότητες.
Σύμφωνα με την Καθημερινή, με τα ισχύοντα δεδομένα, καθώς και την κοινωνική, πολιτική πίεση αλλά και την ανάγκη να βρεθούν πρόσθετες πηγές χρηματοδότησης των επιδοτήσεων, η κυβέρνηση αναζήτησε ένα Μηχανισμό που να απαντάει στο βασικό πρόβλημα της μείωσης των τιμών και ταυτόχρονα να βάζει τέλος στην δαιμονοποιημένη Ρήτρα Αναπροσαρμογής και στην συζήτηση περί υπερκερδών. Μέσω του μηχανισμού, οι προμηθευτές θα αγόραζαν ενέργεια σε ρυθμιζόμενη τιμή που θα προέκυπτε από το μεσοσταθμικό προκαθορισμένο κόστος των μονάδων παραγωγής. Παράλληλα θα έμπαινε μια τιμή στόχος γύρω στα 140-150 ευρώ η μεγαβατώρα στα τιμολόγια λιανικής. Ετσι η μείωση θα ήταν οριζόντια για όλους τους καταναλωτές και η επίμαχη Ρήτρα Αναπροσαρμογής ουσιαστικά θα αναστέλλονταν αφού δεν θα είχε κανένα νόημα. Οι προμηθευτές θα αποζημιώνονταν για τη διαφορά τιμής – στόχου και χονδρεμπορικής τιμής.
Και ενώ έχει προαναγγελθεί η ισχύς του από 1ης Ιουλίου μαζί με την «κατάργηση» της Ρήτρας Αναπροσαρμογής η Κομισιόν τον απέρριψε την περασμένη εβδομάδα κρίνοντας ότι ακουμπάει το «ιερό δισκοπότηρο» του target model. Αντ αυτού, η Επίτροπος Ενέργειας Κάντρι Σίμσον έδωσε το ¨πράσινο¨ φως για την επιβολή πλαφόν στις μονάδες που συμμετέχουν στην χονδρεμπορική αγορά προκειμένου να ανακτηθούν από την ¨πηγή» τα συγκυριακά υπερέσοδα της κρίσης. Πάνω σε αυτό το σενάριο το ΥΠΕΝ ξαναγράφει ένα νέο Μηχανισμό που το μόνο που θα κάνει θα είναι να αφαιρεί από την «πηγή» τα υπερέσοδα των παραγωγών. Βασικό εργαλείο μείωσης των λογαριασμών θα παραμείνουν οι επιδοτήσεις. Η Ρήτρα Αναπροσαρμογής δεν μπορεί να φύγει αφού οι προμηθευτές θα εξακολουθούν να αγοράζουν ενέργεια στην συνδεδεμένη με το φυσικό αέριο υψηλή Οριακή Τιμή. Τα χρήματα που η κυβέρνηση θα έχει στη διαθεσή της για επιδοτήσεις δεν πρόκειται να ¨αβγατίσουν» ή τουλάχιστον σε βαθμό που να αλλάζουν την εικόνα. Και κάπου εδώ αρχίζει ένα νέο κεφάλαιο σύγχυσης.
Τι πρόκειται να γίνει
Η Ρήτρα Αναπροσαρμογής ωστόσο, σύμφωνα με δηλώσεις που έκανε την Παρασκευή (27/5) ο υπουργός Ενέργειας, Κ. Σκρέκας θα ανασταλεί. Στην πράξη, όπως και ο ίδιος εξηγεί στην ¨Κ¨ θα ανασταλεί με τη σημερινή αυτοματοποιημένη της μορφή. Δεν θα φαίνεται δηλαδή στο λογαριασμό. Στην ουσία όμως, το αυξημένο κόστος της χονρδρεμπορικής θα πρέπει να μεταφέρεται με ένα τρόπο και έστω κατά ένα μέρος που να μην ¨κοκκινίζει¨ τα χαρτοφυλάκια των προμηθευτών στην κατανάλωση. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οι προμηθευτές θα πρέπει να αναπροσαρμόζουν την τιμή κιλοβατώρας ανά μήνα, ανάλογα με τη διακύμανση της χονδρεμπορικής τιμής.
Οι καταναλωτές δηλαδή ανά μήνα θα αναζητούν πάροχο και οι προμηθευτές θα είναι υποχρεωμένοι να διαχειρίζονται σε μηνιαία βάση χαρτοφυλάκιο και τιμολόγια χωρίς καμία σταθερά. Αυτό που διαβεβαιώνεται από πλευράς του αρμόδιου υπουργού Κώστα Σκρέκα είναι ότι οι επιδοτήσεις θα καλύπτουν το 85% των αυξήσεων για τα οικιακά τιμολόγια, το 80-85% για τις επιχειρήσεις, το 90-95% για τους αγρότες και το 100% των καταναλωτών που είναι ενταγμένοι στο ΚΟΤ για ένα έτος. «Είναι υπολιγισμένο το κόστος και στο τελευταίο σεντς» δηλώνει στην ¨Κ» ο υπουργός χωρίς ωστόσο να αναφερθεί σε ποσά. Προφανώς οι υπολογισμοί έχουν γίνει με κάποιες παραδοχές στις βασικές μεταβλητές της τιμής που είναι εξωγενείς , όπως η τιμή του φυσικού αερίου και των CO2, που υπόκεινται όμως σε γεωπολιτικές αβεβαιότητες.
www.worldenergynews.gr